Gå til innhold

Statsbudsjettet 2025


Anbefalte innlegg

wampster skrev (4 minutter siden):

Bare fordi de ikke har en skattesats for deg i år, betyr ikke det at de ikke har noen skattesats...

Jeg kan ikke se at jeg har spurt deg om skattesatsen på formuesskatten og hvor den skal slå inn fra, men ok

Jo det betyr litterly at det ikke er noen skattesats 🤣 om det kommer i fremtiden så har det, men pr i dag ikke. Så da er det sannheten da, eller?

Jo, du har spurt flere ganger hvorfor den ikke skal starte på 0. Jeg har konsekvent sagt at det er ikke slik en velferdsstat fungerer. En tar fra de som har mye og gir til de som har lite. Det er svaret på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Jo det betyr litterly at det ikke er noen skattesats 🤣 om det kommer i fremtiden så har det, men pr i dag ikke. Så da er det sannheten da, eller?

Jo, du har spurt flere ganger hvorfor den ikke skal starte på 0. Jeg har konsekvent sagt at det er ikke slik en velferdsstat fungerer. En tar fra de som har mye og gir til de som har lite. Det er svaret på spørsmålet ditt.

De som har noe har mer enn de som har 0 ? noe > 0  Du har bare sagt at det ikke er slik den fungerer, du har ikke kommet med noen begrunnelse på det. Velferdsstaten fungerte fint før man introduserte formuesskatten også.

Bare fordi du ikke betaler skatt av gevinst i år betyr det ikke at du ikke betaler skatt av gevinst totalt sett...
Gitt at kapitalskatten og utbytteskatten holder seg slik den er p.d.d. så vil du betale gevinst og utbytteskatt når gevinst realiseres og utbytte tas ut. Noen velger å gjøre det jevnlig, andre velger å utsette det.

Så kan man selvfølgelig også begynne å snakke om skjermingsfradrag og annet som gjør regnestykket litt mer komplisert (og urettferdig i favør "de rike")

Å se på (utbytte/gevinst)skatt med et et-års perspektiv gir ingen mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...