Gå til innhold

Statsbudsjettet 2025


Anbefalte innlegg

Formueskatt i dagens form har en bakside. 

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/xmQK58/slik-reagerer-naeringslivet-paa-statsbudsjettet-ikke-bra

Quote

SMB Norge har lenge vært kritisk til den økningen i skatt på norsk eierskap som dagens regjering har vedtatt.

Bedriftene melder nå at den økte skattebyrden gjør at flere må ta ut økt utbytte for å dekke formuesskatten.

- Økte utbytter fra bedriftene er ikke gunstig i den situasjonen mange bedrifter er i, og vil kunne medføre at flere bedrifter får økonomiske utfordringer. Formuesskatten bør reduseres, og norsk eierskap burde premieres, sier Rytman.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (2 minutter siden):

Ikke selskaper der man kun investerer, jeg er imot at norske selskaper skal betale skatt på maskiner og utstyr som kreves for å holde bedriften igang

Men det er jo en investering det, kjøp mer utstyr, produser mer, selge mer. Repeter og du er milliardærer om det går nok tid uten å betale skatt.

Jeg tenker nok mer som slik, har en ett selskap som går dårlig bør en ha ordninger som løfter selskapene(om de er noe å satse på). Ikke tynge de ned. Men, dette gjelder langt i fra alle selskaper. 

Altså blir det en ekstremt krevende prosess.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (12 minutter siden):

Bil nok verre når disse personer begynner og flytta ut/selge bedrifter ut av Norge. Skjer hele tiden det..

Det sa man da Jon Fredriksen flyttet ut i 2006 også. Vi er da ikke Europas Haiti 18 år senere.

Det er uansett umulig å hindre en viss mengde rikinger fra å flytte til skatteparadis. Like lite som Tyskland, Frankrike og Storbritannia kan vi forhindre dette. Hvis vi ikke da en dag greier å få med oss slike land på å stenge disse nullskatte-lommene en gang for alle.

Endret av Folkflesk
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (10 minutter siden):

Hæ? Jeg vet oppriktig ikke hvordan hele bildet for skatt på lav inntekt under Ernas perioder var. Og det gjør tydeligvis ikke du heller. Så fudged kan du være selv. 

Bare FYI, så lenge skatten ikke er null kan den settes ned. Så at den har blitt satt ned nå (noe jeg mener er bra) så betyr det ikke at den ikke har blitt satt ned før. 

Det er ganske enkelt. Skatten har gått drastisk ned fra siste periode for Erna. Så om skatten var lav i Ernas periode før 2018(max av kalkulator) så har hun økt skatten i slutten av perioden. LES no good.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Men det er jo en investering det, kjøp mer utstyr, produser mer, selge mer. Repeter og du er milliardærer om det går nok tid uten å betale skatt.

Jeg tenker nok mer som slik, har en ett selskap som går dårlig bør en ha ordninger som løfter selskapene(om de er noe å satse på). Ikke tynge de ned. Men, dette gjelder langt i fra alle selskaper. 

Altså blir det en ekstremt krevende prosess.

Jeg vet denne er hva skal jeg si, farget, men det er jo interessant likevel

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/formuesskatt-selv-for-de-som-helst-ikke-vil-forsta/o/5-95-1747884

Sitat

Årsaken til at folk, som Kari, flytter til Sveits, er at de må betale formuesskatten selv om selskapet går med underskudd.

 

«Det er ikke så farlig. Det gjelder ikke så mange», sier SVs nye morgenstjerne. Vel, det gjaldt 40.000 bedrifter i fjor.

Jeg er for skatt, jeg mener man gjerne skal betale mer skatt av de høyeste inntektene enn nå, og jeg betaler gjerne skatt selv om jeg noen ganger synes jeg sitter igjen med for lite. 

Men hvis denne skatten i praksis kan ta livet av 40 000 norske bedrifter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

Jeg vet denne er hva skal jeg si, farget, men det er jo interessant likevel

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/formuesskatt-selv-for-de-som-helst-ikke-vil-forsta/o/5-95-1747884

Jeg er for skatt, jeg mener man gjerne skal betale mer skatt av de høyeste inntektene enn nå, og jeg betaler gjerne skatt selv om jeg noen ganger synes jeg sitter igjen med for lite. 

Men hvis denne skatten i praksis kan ta livet av 40 000 norske bedrifter?

Ja jeg er enig i at vi må verne om gode bedrifter som er i en situasjon der de har store utgifter. 

Jeg jobber selv i en bedrift som har vært igjennom dette og kom suksessfull ut på andre siden.

Heldigvis hadde vi en god eier med mye penger som ville satse, men han er også tydelig på disse tingene.

Men å kutte formuesskatten tvert er jeg langt i fra enig i, en må finne en god løsning for de som trenger hjelp.

Men for de ultra rike har jeg ingen tårer for, som bare vill bli større og mektigere 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ja jeg er enig i at vi må verne om gode bedrifter som er i en situasjon der de har store utgifter. 

Jeg jobber selv i en bedrift som har vært igjennom dette og kom suksessfull ut på andre siden.

Heldigvis hadde vi en god eier med mye penger som ville satse, men han er også tydelig på disse tingene.

Men å kutte formuesskatten tvert er jeg langt i fra enig i, en må finne en god løsning for de som trenger hjelp.

Men for de ultra rike har jeg ingen tårer for, som bare vill bli større og mektigere 

Da er vi nok ikke så uenige...

Altså,  jeg setter stor pris på velferdsstaten, jeg har hatt svært god nytte av den selv, og bidrar gjerne tilbake. Men jeg tenker at utformingen må være slik at det å investere i norske arbeidsplasser må lønne seg og være "relativt" trygt, samtidig som alle bidrar etter evne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (Akkurat nå):

Da er vi nok ikke så uenige...

Altså,  jeg setter stor pris på velferdsstaten, jeg har hatt svært god nytte av den selv, og bidrar gjerne tilbake. Men jeg tenker at utformingen må være slik at det å investere i norske arbeidsplasser må lønne seg og være "relativt" trygt, samtidig som alle bidrar etter evne

Ja det tror jeg vi er.

Jeg er stolt av å betale mye skatt. Eller, mer enn normalen. Da jeg ønsker å bidra på den måten jeg kan.

Men jeg er ikke nødvendigvis enig med hvor alle pengene går etc.

Men at Norges rikeste flytter til Sveits. De tårene tørker ikke jeg, for det er bare vås. De klarer seg fint i Norge, de lider ingen nød. Og de har penger til å satse om de bare selger noen yachter, biler, fly osv.

Men at de i noen situasjoner trenger hjelp for å få ett godt firma over kneika om de selv sliter økonomisk. All for it. Men de må bidra selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Men å kutte formuesskatten tvert er jeg langt i fra enig i, en må finne en god løsning

Allerede lagt frem ørten ganger, øk bedriftskatten og fjern personlig tilknytting til bedrifter ang. formueskatt. I beste fall vil Staten få mer inntekter.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Salvesen. said:

Men det er jo en investering det, kjøp mer utstyr, produser mer, selge mer. Repeter og du er milliardærer om det går nok tid uten å betale skatt.

Selskapskatt, utbytteskatt, arbeidsgiveravgift, skatt det stadig økende antallet ansatte betaler osv er ikke inntekter staten får altså?

16 minutes ago, Salvesen. said:

Jeg tenker nok mer som slik, har en ett selskap som går dårlig bør en ha ordninger som løfter selskapene(om de er noe å satse på). Ikke tynge de ned. Men, dette gjelder langt i fra alle selskaper. 

Altså blir det en ekstremt krevende prosess.

Dette blir fort at staten skal velge vinnernæringer. Vi ser alle hvor bra det går med ymse batterifabrikker.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (3 minutter siden):

Selskapskatt, utbytteskatt, arbeidsgiveravgift, skatt det stadig økende antallet ansatte betaler osv er ikke inntekter staten får altså?

Dette blir fort at staten skal velge vinnernæringer. Vi ser alle hvor bra det går med ymse batterifabrikker.

Poenget er at jeg er ikke for at en skal booste noen som allerede er på topp, og hente penger i fra de som har "ingenting". 

At eierene etterhvert må selge seg ut for å komme der de ønsker med bedriften har jeg lite til ingen problemer med. 

Meg bekjent er det ingen som har pakket sakene og tatt med seg bedriften til Sveits, de opererer enda i Norge og henter pengene sine her i fra. De betaler bare mindre personlig skatt.

Endring på skattelegging for firma og personer er jeg for, å fjerne formuesskatten tvert er jeg 100% imot.

Lenke til kommentar

Skulle ønske vi kunne satt formuesskatten til å gjelde fra 0, så kunne alle som elsker den/ønsker den følt på den sjæl. Skatt på allerede (ekstremt høyt beskattede) oppsparte midler gir 0 mening.

De rikeste (som de ønsker at den skal treffe) flytter og/eller klarer å skatteplanlegge så den ikke treffer dem, mens de som er norges grunnmur går nedom og hjem.

Man finner ikke en mer idiotisk skatt enn den. 

Endret av wampster
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Salvesen. said:

Poenget er at jeg er ikke for at en skal booste noen som allerede er på topp, og hente penger i fra de som har "ingenting". 

At eierene etterhvert må selge seg ut for å komme der de ønsker med bedriften har jeg lite til ingen problemer med. 

Meg bekjent er det ingen som har pakket sakene og tatt med seg bedriften til Sveits, de opererer enda i Norge og henter pengene sine her i fra. De betaler bare mindre personlig skatt.

Endring på skattelegging for firma og personer er jeg for, å fjerne formuesskatten tvert er jeg 100% imot.

Men på sikt vil forbindelsen til Norge og lysten til å investere her på berget forvitre.

Dagens ordning er også et konkurransefortrinn for selskap med utenlandske eiere, da de slipper denne tappingen av resurser.

 

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (2 minutter siden):

Men på sikt vil forbindelsen til Norge og lysten til å investere her på berget forvitre.

Dagens ordning er også et konkurransefortrinn for selskap med utenlandske eiere, da de slipper denne tappingen av resurser.

 

Oljen forvitrer ikke, samt kysten vår. Det er mange grunner til å satse i Norge, ikke minst ressursene en har funnet de siste årene.

Men, om en ikke ønsker å være med i en velferdsstat er det bare å selge å flytte. Laksen blir ikke med. 

Men, i det minste bør en sjekke at de har gjort opp for kostnadene sine, tenker jeg.

Edit: jeg jobber i ett selskap som fortsatt er i Norge, vi har eiere verden over nå men pr nå er hovedkontor fortsatt i en liten bygd på kysten selv om vi har kontor "verden rundt". 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
wampster skrev (8 minutter siden):

Skulle ønske vi kunne satt formuesskatten til å gjelde fra 0, så kunne alle som elsker den/ønsker den følt på den sjæl. Skatt på allerede (ekstremt høyt beskattede) oppsparte midler gir 0 mening.

De rikeste (som de ønsker at den skal treffe) flytter og/eller klarer å skatteplanlegge så den ikke treffer dem, mens de som er norges grunnmur går nedom og hjem.

Man finner ikke en mer idiotisk skatt enn den. 

Slik er det å leve i en velferdsstat, en tar fra de rike og gir til de fattige. Liker en det ikke må en enten kjempe for å endre praksisen i nåværende område eller komme seg vekk.

Som nevnt ovenfor bør en da betale for kostnader en har hatt i velferdsstaten, tenker jeg.

Typisk ønsker nyrike å komme seg bort så snart de lukter på pengene og tenker ikke på at de er netto nullskatteytere. Det er ikke greit og jeg kjenner MANGE her på vestlandet som har fått penger i fanget og plutselig griner hver kveld for at de må betale mer skatt på de "hardt" opptjente pengene.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Slik er det å leve i en velferdsstat, en tar fra de rike og gir til de fattige. Liker en det ikke må en enten kjempe for å endre praksisen i nåværende område eller komme seg vekk.

Så høy inntektsskatt, høy utbytteskatt, høye avgifter og mva, eiendomsskatt osv er ikke å ta fra de rike og gi til de fattige?

Om man/noen klarer å spare seg/investere seg smart opp over tid skal de bli "straffet" ved å betale enda en skatt uavhengig om man har tjent penger det året eller ikke.

Ja det er virkelig et godt argument for velferdsstaten om man ønsker å ta bort middelklassen/grunnmuren i samfunnet.
Ikke rart resten av verden også har denne høyst nødvendige skatten...... Eller vent...

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Salvesen. said:

Oljen forvitrer ikke, samt kysten vår. Det er mange grunner til å satse i Norge, ikke minst ressursene en har funnet de siste årene.

Olja forvitrer ikke. Men noen mener den straks er verdiløs (personlig tror jeg de tar feil). Andre ønsker at vi skal sette politisk stopper for å pumpe den opp.

12 minutes ago, Salvesen. said:

Men, om en ikke ønsker å være med i en velferdsstat er det bare å selge å flytte. Laksen blir ikke med. 

Vi er ikke eneste land i verden som har mulighet for lakseoppdrett (selv om vi har eksepsjonelt gode forutsetninger).

12 minutes ago, Salvesen. said:

Men, i det minste bør en sjekke at de har gjort opp for kostnadene sine, tenker jeg.

Tror nok de fleste som flytter har betalt rikelig med skatt.

Dessuten, det er ikke dumt for et land å ha flere ben å stå på. Spesielt om vi skal forsette med en så absurd kostbar velferdsstat som vi har.

Jeg mener det faktisk er på tide å begynne å prioritere på utgiftssiden før man klekker ut nye skatter. Men det virker som det er minimal interesse blant stortingspartiene for det (inkludert høyresiden)

 

Endret av Smule8o
  • Liker 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (3 minutter siden):

Så høy inntektsskatt, høy utbytteskatt, høye avgifter og mva, eiendomsskatt osv er ikke å ta fra de rike og gi til de fattige?

Om man/noen klarer å spare seg/investere seg smart opp over tid skal de bli "straffet" ved å betale enda en skatt uavhengig om man har tjent penger det året eller ikke.

Ja det er virkelig et godt argument for velferdsstaten om man ønsker å ta bort middelklassen/grunnmuren i samfunnet.
Ikke rart resten av verden også har denne høyst nødvendige skatten...... Eller vent...

Rike folk inviterer pengene sine og får avkastning, at de må betale en liten del til velferdsstaten er ikke ett problem.

Men som sagt, det er mange plasser å flytte. En må ikke være en del av velferdsstaten. Og igjen, om en ønsker å fjerne velferdsstaten så er det mulig å gjøre det. En må bare få med seg nok folk. Men en finner nok fort ut at det bare er noen få pamper som er med på leken.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (4 minutter siden):

Olja forvitrer ikke. Men noen mener den straks er verdiløs (personlig tror jeg de tar feil). Andre ønsker at vi skal sette politisk stopper for å pumpe den opp.

Vi er ikke eneste land i verden som har mulighet for lakseoppdrett (selv om vi har eksepsjonelt gode forutsetninger).

Tror nok de fleste som flytter har betalt rikelig med skatt.

Dessuten, det er ikke dumt for et land å ha flere ben å stå på. Spesielt om vi skal forsette med en så absurd kostbar velferdsstat som vi har.

Jeg mener det faktisk er på tide å begynne å prioritere på utgiftssiden før man klekker ut nye skatter. Men det virker som det er minimal interesse blant stortingspartiene for det (inkludert høyresiden)

 

Gjerne vis til en eneste merd som er flyttet ut av landet pga eier ikke likte formueskatten.

Men ja, jeg er enig i at en bør gjøre en real jobb på utgift siden. Ingen tvil. Her er det MYE å ta i. Men at reduksjonen i utgifter skal gå til Norges rikeste? Det er ikke min stil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...