Gå til innhold

Statsbudsjettet 2025


Anbefalte innlegg

Det eneste jeg ønsker å berømme de for er at de har klart å dytte ut så utrolig mye penger som de har samtidig som en så utrolig minimal prosentandel av befolkningen merker noen som helst forskjell i kjøpekraft etter at de selv har vært "bekymret" over dyrtid helt siden covid sluttet å være hipt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (13 minutter siden):

Neida, kan ikke folk bare betale for sin egen hobby? Hvorfor skal jeg gjøre det?  Ingen betaler for min hobby

Men det er rart at dyrevernere får ingenting, mens hobbyer som deler av befolkningen mener er dypt uetisk, det skal vi betale for enten vi vil eller ei.

Dette blir bare off-topic, så gidder ikke å diskutere det mer etter dette innlegget. Med mindre mods skiller det ut i egen tråd. 

Du kan ikke se på jakt som ren hobby. Det er forvaltning av dyrebestand. Det hadde vært et helvete om det ikke ble gjort. Hvor mange sau hadde vi mistet til rovdyr? Hvor mye vilt hadde blitt påkjørt? Njff får under fem mill i støtte på 120k medlemmer. Njff er viktig for total beredskapen i landet sammen med skytterlag. 

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (8 minutter siden):

Bare hva regjeringen selv sier folk har fått i skattelette. Stemmer sikkert.

Har du data for alle Ernas 8 år? Eller bare synser du basert på noen år som viser i skattekalkulatoren? 

Og det hjelper ikke å skatte de ultrarike så de stikker fra landet. Da blir det bare mindre på alle. Men føles sikkert godt for enkelte.

Klart nå kommer det exit-skatt også. Så nå vil de nok stikke lenge før de blir rike 

Jeg viser enden av blå regjering til nå. Drastiske reduksjonen.

Om du mener det gir feil bilde av de 8 årene må du gjerne vise til det. Men det vill da bety at Erna i slutten av disse 8 årene økte skattene for folk flest drastisk, så ja. Du er fudged uansett 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (9 minutter siden):

Dette blir bare off-topic, så gidder ikke å diskutere det mer etter dette innlegget. Med mindre mods skiller det ut i egen tråd. 

Du kan ikke se på jakt som ren hobby. Det er forvaltning av dyrebestand. Det hadde vært et helvete om det ikke ble gjort. Hvor mange sau hadde vi mistet til rovdyr? Hvor mye vilt hadde blitt påkjørt? Njff får under fem mill i støtte på 120k medlemmer. Njff er viktig for total beredskapen i landet sammen med skytterlag. 

Det får vi være enig om å være uenig om. Poenget mitt står, SP bruker Penger for å sikre egne velgere når andre er verre stilt. 

De bruker penger på studelånslette til de som bor i distriktene mens det er nye dyrere å bo i byen 

De  bruker penger på politikontor ingen vil ha, ikke engang politiet,  mens man skriker etter politifolk i byene. 

De bruker penger på gratis ferje slik at køene er så lange at lokalbefolkningen ikke kommer med(det vet jeg skjer flere steder)

Jeg synes det er rart at man ikke ser på de som virkelig har dårlig råd, når man f eks mener at trangboddhet, sosial nød og kriminalitet henger sammen.

Man tar hundrevis av millioner fra Oslo, med store sosiale utfordringer 

https://www.nrk.no/nordland/1_63-milliarder-kroner-mer-i-frie-inntekter-til-nordland-neste-ar-1.17073571

 

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (16 minutter siden):

Bare hva regjeringen selv sier folk har fått i skattelette. Stemmer sikkert.

Har du data for alle Ernas 8 år? Eller bare synser du basert på noen år som viser i skattekalkulatoren? 

Og det hjelper ikke å skatte de ultrarike så de stikker fra landet. Da blir det bare mindre på alle. Men føles sikkert godt for enkelte.

2,4%, eller 64 personer, av de med en ligningsformue på 100 millioner eller mer har forlatt landet i perioden 2010 og frem til i dag. Så det litt rart at disse, og ikke de 97,6% som ikke dro, skal brukes som et argument for at rikinger ikke greier å leve her lenger.

(Stem FrP!)

Endret av Folkflesk
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Igjen, om du ønsker å vite reduksjonen som har blitt gitt er det kalkulator på skatteetaten sine sider. Der kan du også se litt av den blå regjering sine justeringer, som stort sett skjedde hos de rike.

SSB har bedre og endelige kilder enn skatteetat. 

Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (Akkurat nå):

2,4%, eller 64 personer, med en ligningsformue på 100 millioner eller mer har forlatt landet i perioden 2010 og frem til i dag. Så det litt rart at disse, og ikke de 97,6% som ikke dro, skal brukes som et argument for at rikinger ikke greier å leve her lenger.

Nå er ikke jeg sikker på dette, men jeg mener å ha sett tall på at etter skatteøkningene for de aller rikeste, så har total formueskatt blitt redusert fordi det de rikeste tar med seg er mer enn de får inn fra de som blir. Altså redusert inntekt til staten, og ikke minst kommunene.

 

Lenke til kommentar

Meh, jeg ser på jakt både som hobby og matauk. Jakter ikke selv nå, men har gjort tidligere, men betaler kontigent.

Støtter og Dyrebeskyttelsen, eller jeg gjorde det helt til det ble så mye styr med styret. (no pun intended)

Støtter lokale dyrevernsgrupper som ikke er tilknyttet Dyrebeskyttelsen nå.

 

Skjønner irritasjonen over at NJFF får støtte, men det er "bare" 5 mill. 

Hvor mye fikk han derre "kunstneren" som sprutet maling ut av anus?😖

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
Tussi skrev (6 minutter siden):

Nå er ikke jeg sikker på dette, men jeg mener å ha sett tall på at etter skatteøkningene for de aller rikeste, så har total formueskatt blitt redusert fordi det de rikeste tar med seg er mer enn de får inn fra de som blir. Altså redusert inntekt til staten, og ikke minst kommunene.

 

Hvis man fjerner formueskatten så vil man ta inn ca 35 mrd mindre i formueskatt. Det er neppe en endring fra 0,85% til 1,1% formueskatt som gjør at disse folkene flytter til en plass hvor de betaler 0 skatt. 

Hvis de hører på Erna Solberg har de nok skjønt at denne skatten heller ikke vil forsvinne med et regjeringsskifte.

Endret av Folkflesk
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (Akkurat nå):

Hvis man fjerner formueskatten så vil man ta inn ca 35 mrd mindre i formueskatt. Det er neppe en endring fra 0,85% til 1,1% skatt som gjør at disse folkene flytter til en plass hvor de betaler 0 skatt.

Nei, jeg er ikke imot formuesskatt,  men jeg er imot formuesskatt på arbeidende kapital,  dvs den kapitalen som blir værende igjen i bedriften, dett erammer norske eiere og ikke utenlandske. 

Formuesskatt på ren formue, det må vi ha

Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (7 minutter siden):

2,4%, eller 64 personer, med en ligningsformue på 100 millioner eller mer har forlatt landet i perioden 2010 og frem til i dag. Så det litt rart at disse, og ikke de 97,6% som ikke dro, skal brukes som et argument for at rikinger ikke greier å leve her lenger.

På toppen av kuttet i overføringene fra staten, har Asker det siste året mistet om lag 130 millioner kroner i skatteinntekter etter at flere innbyggere, deriblant Kjell Inge Røkke, har flyttet til Sveits.

https://www.nettavisen.no/okonomi/askers-ordforer-raser-mot-trygve-slagsvold-vedum/s/5-95-2026198

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (6 minutter siden):

På toppen av kuttet i overføringene fra staten, har Asker det siste året mistet om lag 130 millioner kroner i skatteinntekter etter at flere innbyggere, deriblant Kjell Inge Røkke, har flyttet til Sveits.

https://www.nettavisen.no/okonomi/askers-ordforer-raser-mot-trygve-slagsvold-vedum/s/5-95-2026198

De har sikkert hatt Høyre-ordfører der siden Johan Sverdrup, så de har sikkert ikke hatt mye til lokale skatteinntekter.

Røkke ville nok funnet seg en skatteparadis før eller siden uansett.

Endret av Folkflesk
Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg er ikke imot formuesskatt,  men jeg er imot formuesskatt på arbeidende kapital,  dvs den kapitalen som blir værende igjen i bedriften, dett erammer norske eiere og ikke utenlandske. 

Formuesskatt på ren formue, det må vi ha

Ok, så jeg kan bare ha pengene i selskapet mitt evig også når jeg ikke gidder mer. DA skal jeg betale skatt? 

Ok. 

Men "normale" folk, de skal belastes hele tiden slik at vi holder Norge i gang. Sure, høres rett ut!😅

Personlig har jeg ett Holdingselskap som vokser og vokser, så gi meg gjerne skattelette på pengene men jeg ler hele veien til banken🤣

På samme måte som jeg takker de blå når de kommer til makten og gir meg skatteletter mens de fattige tar kostnaden.

Men jeg mener ikke det er rett.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Salvesen. said:

Jeg viser enden av blå regjering til nå. Drastiske reduksjonen.

Om du mener det gir feil bilde av de 8 årene må du gjerne vise til det. Men det vill da bety at Erna i slutten av disse 8 årene økte skattene for folk flest drastisk, så ja. Du er fudged uansett 

Hæ? Jeg vet oppriktig ikke hvordan hele bildet for skatt på lav inntekt under Ernas perioder var. Og det gjør tydeligvis ikke du heller. Så fudged kan du være selv. 

Bare FYI, så lenge skatten ikke er null kan den settes ned. Så at den har blitt satt ned nå (noe jeg mener er bra) så betyr det ikke at den ikke har blitt satt ned før. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Ok, så jeg kan bare ha pengene i selskapet mitt evig også når jeg ikke gidder mer. DA skal jeg betale skatt? 

Ok. 

Men "normale" folk, de skal belastes hele tiden slik at vi holder Norge i gang. Sure, høres rett ut!😅

Personlig har jeg ett Holdingselskap som vokser og vokser, så gi meg gjerne skattelette på pengene men jeg ler hele veien til banken🤣

På samme måte som jeg takker de blå når de kommer til makten og gir meg skatteletter mens de fattige tar kostnaden.

Men jeg mener ikke det er rett.

Ikke selskaper der man kun investerer, jeg er imot at norske selskaper skal betale skatt på maskiner og utstyr som kreves for å holde bedriften igang

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...