Gå til innhold

Statsbudsjettet 2025


Anbefalte innlegg

49 minutes ago, Sjørøver said:

Sløseriombudsmannen postet tidligere i dag at budsjettet økte med 7% fra i fjor. Hvordan er det mulig? Også leverer de ett budsjett som får absolutt null skryt?! Penger fra oljefondet utgjør nå 25% av budsjettet. Det er for mye. 

7% etter inflasjon er jo betydelig, plus den dobble dippen siden handlingsregen ikke tar høyde for ekstrem inflasjon på kronen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (1 time siden):

Sløseriombudsmannen postet tidligere i dag at budsjettet økte med 7% fra i fjor. Hvordan er det mulig? Også leverer de ett budsjett som får absolutt null skryt?! Penger fra oljefondet utgjør nå 25% av budsjettet. Det er for mye. 

De får null skryt av meg, de bruler våre skattepenger på totalt bullshit for at SP skal få flere velgere

Hvor mange kroner får hobbydreperne i NJFF? Hvor mye går til studenter i SP-kommuner mens det er dyrest å bo i byene?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Sjørøver said:

Sløseriombudsmannen postet tidligere i dag at budsjettet økte med 7% fra i fjor. Hvordan er det mulig? Også leverer de ett budsjett som får absolutt null skryt?! Penger fra oljefondet utgjør nå 25% av budsjettet. Det er for mye. 

Når man i tillegg da gjør fint lite for å øke andre inntekter kan man vel sies å være på et blindspor. Faktisk vil jeg nesten si det jobbes aktivt med å få mindre andre inntekter da det kjøres på med en skattepolitikk som medfører kapitalflukt. 

Men at "de som har mest skal bidra mer" selger. Til tross for at det nok medfører at alle får mindre.

Erna & Co var like dårlige som Støre og Vedum når det kom til sløsing og elendig energipolitikk. Men drev i det minste ikke med klappjakt på kapital.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (1 minutt siden):

Når man i tillegg da gjør fint lite for å øke andre inntekter kan man vel sies å være på et blindspor. Faktisk vil jeg nesten si det jobbes aktivt med å få mindre andre inntekter da det kjøres på med en skattepolitikk som medfører kapitalflukt. 

Men at "de som har mest skal bidra mer" selger. Til tross for at det nok medfører at alle får mindre.

Erna & Co var like dårlige som Støre og Vedum når det kom til sløsing og elendig energipolitikk. Men drev i det minste ikke med klappjakt på kapital.

Jeg er enig, hvis en skal fordele må det være noe å fordele

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (44 minutter siden):

Har du link og dokumentasjon til som viser korrelasjon iht. inflasjon og/eller pristiging på godt norsk? Uten og sile ut noen spesielle/mindre folkegrupper, den der biter ikke jeg på..

Skatteetaten har skattekalkulator tilbake til 2018. Så om en sjekker skatten til en person i 2020 vs skatten i 2024 så vill en se at de fleste(<medianlønn) har fått skattelette rundt 10-15000.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (18 minutter siden):

Erna & Co var like dårlige som Støre og Vedum når det kom til sløsing og elendig energipolitikk. Men drev i det minste ikke med klappjakt på kapital.

Jeg synes at Erna og co hadde en plan for å bygge landet. De satser blant annet mye på samferdsel og jobbet med å forenkle ting. Kunne føle på en viss optimisme. Dette dabbet av etter noen år. 

 

Tussi skrev (28 minutter siden):

de bruler våre skattepenger på totalt bullshit for at SP skal få flere velgere

Hvilke velgere? Kjenner særdeles få bønder som er fornøyde med de. 

 

Tussi skrev (28 minutter siden):

Hvor mange kroner får hobbydreperne i NJFF

Hva mener du? 

Folkflesk skrev (1 time siden):

Har det noengang blitt levert et budsjett som har fått skryt?

Ja. For tjue år siden fungerte alt fint og ting var rimelig. Vi var ett rikt folk. 

 

Folkflesk skrev (1 time siden):

Trolig har vi brukt mer enn vi burde i flere tiår, men det har blitt en del av den politiske kulturen i Norge å ikke holde igjen. Så lenge man overholder handlingsregelen.

Uproblematisk å bruke mye så lenge det investeres og gir god tjenester. Nå har en middelmådige tjenester, sløsing og ingen store investeringer utenom luftslottene. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (Akkurat nå):

Jeg synes at Erna og co hadde en plan for å bygge landet. De satser blant annet mye på samferdsel og jobbet med å forenkle ting. Kunne føle på en viss optimisme. Dette dabbet av etter noen år. 

 

Hvilke velgere? Kjenner særdeles få bønder som er fornøyde med de. 

 

Hva mener du? 

Ja. For tjue år siden fungerte alt fint og ting var rimelig. Vi var ett rikt folk. 

 

Uproblematisk å bruke mye så lenge det investeres og gir god tjenester. Nå har en middelmådige tjenester, sløsing og ingen store investeringer utenom luftslottene. 

De bruker enorme summer på distriktene mens levekostnader er høyere i byene.

Jeg mener, ,hvor mye av våre skattepenger går til NJFF som er den fremste organisasjonen for å drepe ville dyr som hobby?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Sjørøver said:

Jeg synes at Erna og co hadde en plan for å bygge landet. De satser blant annet mye på samferdsel og jobbet med å forenkle ting. Kunne føle på en viss optimisme. Dette dabbet av etter noen år. 

Ja, etterhvert ble det bare å kaste penger på problemer i håp om at de skulle forsvinne. 

3 minutes ago, Tussi said:

Jeg mener, ,hvor mye av våre skattepenger går til NJFF som er den fremste organisasjonen for å drepe ville dyr som hobby?

Jeg forstår ikke hvorfor staten skal finansiere fritidsaktiviteter/hobby/religion for voksne mennesker i det hele tatt.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Salvesen. said:

Beklager, mente 2021 ikke 2020. Altså siste år til daværende regjering og frem til nåværende tid.

Igjen, skattekalkulator ligger fritt på nett. Bare til å plotte inn tall.

I følge regjeringen selv:

Quote

Tall fra statsbudsjettet for 2025 viser noe helt annet enn det Vedum ble sitert på av NRK i dag tidlig:

Tjener du 700.000 kroner vil du med budsjettet få 4800 kroner lavere inntektsskatt, ble Vedum sitert på. 

Tjener du 200.000 kroner, vil du få rundt 10.000 kroner lavere inntektsskatt, sto det også. 

Det viser seg å være skatteendringer for hele stortingsperioden, fra 2021 til 2025.

 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (14 minutter siden):

Alternativet til å støtte njff er at staten må ansette proffe jegere for å hold bestandene i sjakk mange steder. Tussis syns på saken er ganske langt fra virkeligheten. 

Neida, kan ikke folk bare betale for sin egen hobby? Hvorfor skal jeg gjøre det?  Ingen betaler for min hobby

Men det er rart at dyrevernere får ingenting, mens hobbyer som deler av befolkningen mener er dypt uetisk, det skal vi betale for enten vi vil eller ei.

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (5 timer siden):

Økt statlig forbruk = økt inflasjon og rente.

Det spørs jo hva det brukes penger på, det er jo ingen automatikk i dette.  LOs sjefsøkonom har nok helt rett i at det er uproblematisk å bruke mer oljepenger nå.  F.eks. utenlandske investorer ser at det er ikke er noen storsatsing i Norge nå, hva med en storstilt infrastruktur-satsing, gjerne noe som kunne vært interessant for Sverige å deltatt i, der er det jo nå økende arbeidsledighet.  Svenskene er dyktige både på jernbaneutbygginger og vegutbygginger.  

Det er positivt at regjeringen (f.eks. i motsetning til f.eks. Høyre (?), har iallfalltil gode å høre at de har nevnt dette) vil styrke tolletaten.  Regjeringen skal visst investere i litt mer scanningutstyr innkjøpt fra utlandet, slett ikke inflasjonsdrivende og høyst nødvendig.  Norge burde kjøpt inn mye mer av slikt effektivt scanningutstyr som lett avslører smuglergods f.eks. ombord på vogntog.  En tolltjenestemann uttalte tidligere i år at det disse moderne scannerne kunne oppdage i løpet av, ja, husker ikke nøyaktig antall minutter som ble nevnt, men iallfall hvis de skulle gått manuelt igjennom lasten så ville de måtte bruke store deler av en arbeidsdag ofte.   Selv statstjenestemenn i Sør-Amerika kjenner nå til at deres narkobander  visstnok har blinket seg ut Norge som et smart ilandføringssted sjøveien for narko-smugling  til Europa nå, fordi kontrollen har så langt vært ganske mangelfull (norsk naivitet eller statlig gjerrighet?..)

Og Staten via oljepenger kunne "inflasjonsfritt" og "press i økonomien-fritt" brukt store beløp på å skaffet sykehusene rundt om i landet dette visstnok supereffektive KI-baserte utstyret som nå kan gi hurtige svar under undersøkelser, for noen måneder siden ble det i et TV-nyhetsinnslag vist fram noe slik som visstnok enn så lenge bare fantes på ett sykehus i hele Norge. Personellbesparende og effektivt,  selvfølgelig, men visstnok rel. kostbart, men der kommer oljepenger inn i bildet, mener jeg.  Virker ikke som mange av disse økonomene som er fremme og snakker negativt om bruk av oljepenger har innsikt eller interesse for slike aspekter ved behovene i landet, og nytten av romsligere bruk av oljepenger til denslags.   

Og til slutt et lite hjertesukk, - det blir brukt ca. 460 milliarder oljekroner til diverse nå.   Men fortsatt ikke "råd" eller omtanke for at f.eks. ikke-seende, altså blinde, kan få fullt ut dekket anskaffelse av førerhunder.  Deres interesseorganisasjon er fortsatt avhengig av private bidrag via innsamlede midler for å fullfinansiere anskaffelse av disse til de mest trengende, må visst skaffe ca. 70% selv.  Egentlig en skam for politikerne.  (Hvordan ville som et eksperiment, om så bare for én dag med bind for øynene, artet seg fra morgen til kveld for oss seende?  Tenk over den.  Kanskje vært nok å plukket av bevilgende politikere deres lesebriller for en dag, ja, de som er brukere av dette hjelpemidlet og helt avhengig av det, selv bare det ville nok blitt en særs trasig og håpløs arbeidsdag for dem, helt sikkert..).

Endret av Skeptikus
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Salvesen. said:

Ja, usikker på hva du mener? De fleste har fått store lettelser over hele perioden. Langt mer enn den blå regjeringen noen gang har gitt. Om en ser vekk i fra de ultra rike såklart. De har fått enorme lettelser i blå regjering.

Bare hva regjeringen selv sier folk har fått i skattelette. Stemmer sikkert.

Har du data for alle Ernas 8 år? Eller bare synser du basert på noen år som viser i skattekalkulatoren? 

Og det hjelper ikke å skatte de ultrarike så de stikker fra landet. Da blir det bare mindre på alle. Men føles sikkert godt for enkelte.

Klart nå kommer det exit-skatt også. Så nå vil de nok stikke lenge før de blir rike 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...