Gå til innhold

Statsbudsjettet 2025


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Maskinfører skrev (2 minutter siden):

Pengene går til forbruk ikke til investering i feks infrastruktur vann kloakk og diverse ting kommunene er Norge 😉

Enig i at kommuner rundt om ikke får nok til slikt. Problemet med kommunene er jo at de blåser pengene sine på konsulenter for å finne ut hvor bruke pengene best. Iallefall slik i min, og man kan bare undres på hvorfor vi ikke er dukket opp på robek lista enda..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (2 minutter siden):

Enig i at kommuner rundt om ikke får nok til slikt. Problemet med kommunene er jo at de blåser pengene sine på konsulenter for å finne ut hvor bruke pengene best. Iallefall slik i min, og man kan bare undres på hvorfor vi ikke er dukket opp på robek lista enda..

Ja grunnen til at man må bruke konsulenter er fordi de beste ikke jobber i kommunene (fagfolk)  rundt om har vært hos bygningsvesenet i min Kommune der er det bare kaklehøner som ikke aner hva en hammer er en gang men hos bygningsrådet jobber de sendte en E-post til disse i romjula 2022 ikke fått svar ennå er snart 2 år siden det 

Endret av Maskinfører
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 minutt siden):

Det er en luksus ikke alle kan unne seg desverre. Av mange grunner. 

Nei det systemet NAV er helt hinsides hørte en Podcast Wolfgang Wee som hadde Hans Jørgen Blomseth på besøk etter som jeg hørte så ble Hans Christian Holtet fryst ut av NAV og overført til skatteetaten da han ville røske opp i NAV 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 minutt siden):

Er ikke sikkert DE har gjort det. 😃

Nei muligens Jeg har i alle fall lært det at spør du bygningsvesenet om noe så skriver du ut svaret og legger det i en perm og blir det problemer senere så legger man ved at de sa at det var greit  om det feks ikke stemmer med tegning 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (35 minutter siden):

Usikker på hva du mener avhengig av fondet da det skal brukes 2.5% som er innenfor handlingsregelen

Innenfor handlingsregelen, men 25% av statsbudsjettet hentes nå fra oljefondet. Dette har økt jevnt og trutt gjennom flere regjeringsperioder. 

Oljefondet er kunstig stort nå, grunnet svak krone og gode tider børsen. 

Det kan godt tenkes at det er trygt og godt, men jeg syns det høres skummelt ut, at vi er så avhengig av at oljefondet generere såpass mye overskudd at vi kan betale 25% av statsbudsjettet med det. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (4 minutter siden):

Innenfor handlingsregelen, men 25% av statsbudsjettet hentes nå fra oljefondet. Dette har økt jevnt og trutt gjennom flere regjeringsperioder. 

Oljefondet er kunstig stort nå, grunnet svak krone og gode tider børsen. 

Det kan godt tenkes at det er trygt og godt, men jeg syns det høres skummelt ut, at vi er så avhengig av at oljefondet generere såpass mye overskudd at vi kan betale 25% av statsbudsjettet med det. 

Ah slik ja, nå tok jeg den😅 

Ja det er en stor andel av budsjettet. Ingen tvil om det. Men det er en liten del av fondet.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ah slik ja, nå tok jeg den😅 

Ja det er en stor andel av budsjettet. Ingen tvil om det. Men det er en liten del av fondet.

Ja, et fond som er oppblåst, er det jeg syns er skummelt. Jeg syns ikke det oser av trygg økonomisk styring...
Situasjonen i verden er ustabil, og det er lenge sia forrige ordentlige krakk. 

 

 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (9 minutter siden):

Sløseriombudsmannen postet tidligere i dag at budsjettet økte med 7% fra i fjor. Hvordan er det mulig? Også leverer de ett budsjett som får absolutt null skryt?!

Har det noengang blitt levert et budsjett som har fått skryt? Det er vel mer snakk om hva som blir kritisert. SV og FrP snakker om fordeling. Høyre virker å fokusere på hvor mye som brukes, men Erna Solberg var jo også en som gjerne flesket til når hun hadde sjansen.

Trolig har vi brukt mer enn vi burde i flere tiår, men det har blitt en del av den politiske kulturen i Norge å ikke holde igjen. Så lenge man overholder handlingsregelen.

Endret av Folkflesk
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Pengebruken er vel historisk høy, oljefondet dekker 25% av statsbudsjettet og mange mener dette setter en stopper for rentekutt fremover. 

Vedum har vel sagt at trygg økonomisk styring er veien ut, og jeg håper han vet hva han og regjeringen driver med. 

Ellers ser jeg at det nok en gang løftes frem at det er skattekutt på 17,5 ,milliarder (som ingen kommer til å merke noenting av, verken fattig eller rik), og at barnehage forblir billig. 

Det hjelper jo lite, hvis renta fortsetter å være høy, prisene fortsetter å øke og når strømprisen nå øker igjen. 

Spennende tider, litt skeptisk til at vi gjør oss så avhengige av oljefondet, når verden er så ustabil som den er. 

 

De kunne kuttet skattekutt til alle som tjener over 250 000, for vi fikk 400 kr som vi ikke merker noe til likevel...

Salvesen. skrev (55 minutter siden):

Usikker på hva du mener avhengig av fondet da det skal brukes 2.5% som er innenfor handlingsregelen

Vel, fondet har vel kunstig høy verdi pga kronekursen, en kraftig styrking av krona så er det plutselig ikke så mye penger tilgjengelig likevel 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde kanskje håpet på at norske og utenlandske eiere skulle likestilles mtp formueskatten,  men det skjedde ikke.

Ser SV snakker om gratis barnehage og SFO, men det må etter mitt syn komme etter rullerende barnehageppptak. Det er de familiene som ikke klarer å planlegge fødselen opp til barnehageopptaket som taper mest, ikke de som har jobb og barnehageplass

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har ikke nok kompetente folk i Norge til å ha et effektivt offentlig byråkrati. Det tar tiår før vi får vekk nok inkompetente folk og vi får inn nytt blod som kan gjøre ting 8x så effektivt. Konklusjonen er at ingen partier kan gjøre ting bedre, men noen partier kan gjøre ting mye verre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fwj__ skrev (9 minutter siden):

Vi har ikke nok kompetente folk i Norge til å ha et effektivt offentlig byråkrati. Det tar tiår før vi får vekk nok inkompetente folk og vi får inn nytt blod som kan gjøre ting 8x så effektivt. Konklusjonen er at ingen partier kan gjøre ting bedre, men noen partier kan gjøre ting mye verre.

Du burde tatt deg en tur til land som USA, Storbritannia og Spania og testet ut byråkratiet der, i f.eks private banker og offentlig forvaltning. Mye forbedringspotensiale her også, for all del, men hallo.. vi har iallefall skjønt dette med digitalisering. Det er en skremmende verden der ute.

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

De fleste er nok skuffet over inntektsskatten. Men en skal ikke glemme at de allerede har satt ned inntektsskatten for folk flest ganske hardt fra sist regjering.

Har du link og dokumentasjon til som viser korrelasjon iht. inflasjon og/eller pristiging på godt norsk? Uten og sile ut noen spesielle/mindre folkegrupper, den der biter ikke jeg på..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...