Gå til innhold

Statsbudsjettet 2025


Anbefalte innlegg

Ser det er ingen tråd om dette, så jeg lager en...

https://www.nrk.no/norge/dette-betyr-statsbudsjettet-for-deg-1.17070269

Hva tenker dere? Jeg får vel personlig ca 400kr i skattelette og 11 kr i økte egenandeler, ellers merker jeg lite utfra det som er kommet frem. Skal sies at de 400l kr merkes så lite at de bare kunne latt være og gitt de til noen andre 

Hva tenker dere om statsbudsjettet? Fornuftig? Overforbruk? Møter det samfunnets behov?

Skuffet selv over at mer av formueskatten skal inn i en overfylt statskasse mens fattige kommuner får mindre 

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

De fleste er nok skuffet over inntektsskatten. Men en skal ikke glemme at de allerede har satt ned inntektsskatten for folk flest ganske hardt fra sist regjering.

Ja, hadde en diskusjon her inne tidligere der jeg tok feil om det, det var satt ned mer enn jeg trodde.... 

Det jeg er mest opptatt av er egentlig for barnefamilier, som kommer greit it, men jeg legger merke til at de enda ikke vil finansiere hyppigere opptak, som kan ha mye å si, og kommunene og helse.... jeg forstår ikke hvorfor de kutter I kommunenes andel av formuesskatten, selv om jeg mistenker det er for å forebygge innenlands skatteparadis. Men jeg ser ingen kompensasjon 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Salvesen. said:

Det vill alltid øke, da vi har konstant inflasjon. De er dog innenfor handlingsregelen i motsetning til hvordan de blå drev på.

De blå var vel aldri utenfor handlingsregelen utenom under Covid-nedsteningen. Da var det total galskap i forbruk. Men det hadde nok blitt helt likt om det var Støre og Vedum som styrte skuta. 

Og årets budsjett øker etter hva jeg har forstått mer enn forventet inflasjon. Så det er faktisk reell økning 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Overforbruk. Statsbudsjettet eser ut med flere hundre milliarder som vil presse opp inflasjonen og renta. Vi trenger en regjering som går gjennom hvert eneste punkt i statsbudsjettet og er villig til å kutte unødig pengebruk, vi har ikke råd til å ligge på europatoppen i offentlig forbruk lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For meg er det ingen merkbare endringer. Man skal vel ikke klage da en har det bra, men det er en del infrastruktur (vei, jernbane, vann og avløp) som begynner å gå fra dårlig stand til veldig dårlig stand. Ved neste bilkjøp må jeg ta en god titt på hjuloppheng før jeg velger bil, og det skyldes utelukkende fylkesveien forbi her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pengebruken er vel historisk høy, oljefondet dekker 25% av statsbudsjettet og mange mener dette setter en stopper for rentekutt fremover. 

Vedum har vel sagt at trygg økonomisk styring er veien ut, og jeg håper han vet hva han og regjeringen driver med. 

Ellers ser jeg at det nok en gang løftes frem at det er skattekutt på 17,5 ,milliarder (som ingen kommer til å merke noenting av, verken fattig eller rik), og at barnehage forblir billig. 

Det hjelper jo lite, hvis renta fortsetter å være høy, prisene fortsetter å øke og når strømprisen nå øker igjen. 

Spennende tider, litt skeptisk til at vi gjør oss så avhengige av oljefondet, når verden er så ustabil som den er. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (7 minutter siden):

Pengebruken er vel historisk høy, oljefondet dekker 25% av statsbudsjettet og mange mener dette setter en stopper for rentekutt fremover. 

Vedum har vel sagt at trygg økonomisk styring er veien ut, og jeg håper han vet hva han og regjeringen driver med. 

Ellers ser jeg at det nok en gang løftes frem at det er skattekutt på 17,5 ,milliarder (som ingen kommer til å merke noenting av, verken fattig eller rik), og at barnehage forblir billig. 

Det hjelper jo lite, hvis renta fortsetter å være høy, prisene fortsetter å øke og når strømprisen nå øker igjen. 

Spennende tider, litt skeptisk til at vi gjør oss så avhengige av oljefondet, når verden er så ustabil som den er. 

 

Usikker på hva du mener avhengig av fondet da det skal brukes 2.5% som er innenfor handlingsregelen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (7 minutter siden):

Er enig i at det sløses mye, men hva spesifikt tenker du på? 😉

Ja det sløses nå opplever jo ikke jeg noe av statsbudsjettet så har aldri satt meg inn i det men jeg ser jo voldsomt at det sløses feks de nye kontorene i Oslo til 5 milliarder eller hva det var trenger vi ikke bedrifter legges ned og ansatte overføres til staten vi er overadministrert 😉 bor i Vestfold Vestfold er inne en gang nevnt i statsbudsjettet 

Endret av Maskinfører
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (2 minutter siden):

Er enig i at det sløses mye, men hva spesifikt tenker du på? 😉

Sjekk ut sløseriombudsmannen, det er en start.
Ellers har vi en hel haug med NGO`er her til lands, som i stor grad lever av offentlige midler, og som jobber for mer penger til seg selv.
Mange av de må vel kunne sies å være lite produktive.
Hva med https://handelensmiljofond.no/organisasjonen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...