Gå til innhold

et bittelite sukk


Gjest da43a...fcf

Anbefalte innlegg

Gjest da43a...fcf

Jeg er akkurat ferdig med en bachelorgrad innenfor et IT-område. 

Jeg var blant toppstudentene i klassen, var aktiv i studentorganisasjonen, og har gode referanser fra professorene mine. 

Da er det sårt å se at jobbene jeg har søkt på og fått avslag på "fordi du dessverre ikke er kvalifisert", nå er besatt av mine medstudenter som gikk ut med dårligere karakterer, mindre erfaring, og til og med jukset på innleveringer (chatGPT). 

Jeg vet at det ikke er en dritt jeg kan gjøre med det, men syntes det er stygt urettferdig at jeg nå må søke sosialhjelp fra NAV for å kunne dekke regningene, mens de kan begynne å sette av penger til julegaver. 

Ja, jeg er sjalu, og misunnelig, og syntes dette er en råtten verden, og trengte en plass å blåse det ut. 

Anonymous poster hash: da43a...fcf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trynefaktor, karisma og sosial kompetanse - eller personlige egenskaper om du vil. Har minst like mye å si som gode karakterer og lignende. Derfor er de alltid noen som vil komme langt her i livet; uten å være spesielt begavet rent faglig. 

Gjest da43a...fcf skrev (5 timer siden):

Jeg vet at det ikke er en dritt jeg kan gjøre med det

Joda, det er ganske mye dritt du kan gjøre med det.

Det er ikke bare å lene seg på kompetansen man vet man har, når man søker jobb - er det sosiale minst like viktig. Vær pågående, "pynt" litt på cv'n, lag den mindre stiv (dersom du er av den nørdete typen). Ring å purr, dersom du ikke har fått svar... osv... 

Avslag bør inspirere deg til å prøve hardere. Ikke bare tenke at verden er råtten.

Joda, den ER råtten - ingen tvil om det. Men hva så? Bare å gi litt faen å være på som f det.

Utdannelsen er kanskje 30% av alt du trenger.... Har du de 70% andre?
Du kan "jukse" det frem ganske mange prosenter... ny sveis, nye klær, et smil.... øve på kroppsspråk, være på. 

jau jau jau

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...