Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vandelsattest førerkort - rettens vei.

Gjest 0d94b...b8b

Anbefalte innlegg

Gjest 0d94b...b8b

Jeg mistet førerkortet for 4 år siden, og fikk en dom med 3 års sperrefrist på førerkortet, som gikk ut for 1 år siden.

Nå har jeg hatt store problemer med politiet for å få godkjent vandelen min. Jeg har søkt om godkjenning av vandelen 4 ganger nå.

Tre av gangene har de begrunnet avslaget med en voldssak, men jeg ble nylig frifunnet fra denne voldssaken får rundt 1 mnd sia. De brukte 2 måneder på å behandle søknaden, som egentlig skal ta 2-4 uker. Nå venter jeg på hva begrunnelsen deres blir denne gangen.

Jeg vurderer nå å gå til retten med saken. Hvordan er fremgangsmåten for å ta en slik sak til retten? Hva vil det koste, og har du eventuelt tips til advokater som kan hjelpe meg med dette?

Anonymous poster hash: 0d94b...b8b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Guest 0d94b...b8b said:

Nå har jeg hatt store problemer med politiet for å få godkjent vandelen min. Jeg har søkt om godkjenning av vandelen 4 ganger nå.

Det kommer jo litt ann på hva du mener med "å få godkjent vandelen min". Er det for å få førerkort? Det finnes jo ellers flere typer vandelsattester alt etter hva som er formålet med attestene.

Lenke til kommentar
Gjest 0d94b...b8b
arne22 skrev (På 7.10.2024 den 4:01 PM):

Det kommer jo litt ann på hva du mener med "å få godkjent vandelen min". Er det for å få førerkort? Det finnes jo ellers flere typer vandelsattester alt etter hva som er formålet med attestene.

Er førerkorte jeg mener

Anonymous poster hash: 0d94b...b8b

Lenke til kommentar

Saksgangen er å sende inn klage til Sivilombodet. 

Det som er vanskeleg i spørsmål om vandel for føraekort er at politiet har veldig vide rammer for å nekte førerkort, særleg for dei som har blitt tatt for hasj røyking så har det vært veldig vanskeleg å få tatt førarkortet. Grunnlaget for avslaget vil derfor ha stor betydning når Sivilombodet skal vurdere saka. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har fått kikket litt mer på saken, og regelverket framstår jo som "merkelig komplisert og uklart" når det gjelder dette med å kunne klage på et vedtak om å nekte førerkort med begrunnelse "dårlig vandel".

Så vidt som jeg kan se/vurdere så må det være 3 primære rettskilder som gjelder. (Så sant at det ikke da også står i en dom at vedkommende er utestengt fra å ha førerkort for en periode.) 

Generelt så bør det gjelde disse rettskildene:

Man skulle jo tro at det skulle være enkelt nok å lese ut de nøyaktige reglene ut i fra dette, men nei. Her kan det se ut som at lovgiver har lagt sin flid i å skrive utydelig, noe som kan lede til en redusert grad av rettsikkerhet.

Hvem som egentlig er klageorganet og hva som er klagefristen, det er ikke så lett å tolke ut, men noen prinsipper bør kunne fungere:

Hvis man sender en klage til politiet på avslaget innen 14 dager, da bør man være på den sikre siden mht frist, da må politiet vurdere og avgjøre den samme saken på nytt. Dersom politiet opprettholder vedtaket om å avslå førerkort, så må politiet grunngi avslaget og sende saken til sin overordnede myndighet (i forhold til saken) for avgjørelse.

Ved å sende inn en formell klage på avslaget til politiet, så er det viktige prinsippet at da er det ikke bare politiet selv som kan avgjøre saken, de må oversende den til en annen overordnet myndighet, som også må begrunne sitt vedtak. Det er først når man har sendt en formell klage på et avslag, at man får løftet opp saken på neste nivå, slik at det ikke er politiet selv som avgjør saken.

Hvis overordnet myndighet opprettholder vedtaket om avslag, så skal man vanligvis kunne få tak i en advokat, slik at man kan få prøvd avslaget for retten.

Prinsippet er det at det er den instansen som har utarbeidet av avslaget som skal motta klagen, og denne klagen må så sendes opp til "høyere nivå" for avgjørelse og begrunnelse, og så kan dette klages videre til retten. 

Sivilombudsmannen har blitt nevnt. Det er en instans som kan brukes hvis den ordinære klagemåten ikke fungerer, men Sivilombudsmannen kan ikke avgjøre noen sak eller gi noe førekort. Sivilombudsmannan kan uttale seg og anbefale.  Både en ordinær klage og en rettsvagjørelse kan gi førerkort direkte.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, krikkert said:

og kan påklages til Politidirektoratet innen tre uker.

Men klagen sendes eller levers til det poltidsistriktet som har fattet vedtak, og så er det politidistriktets ansvar å sende den videre til Politidirektoratet(?!)

For den som skal klage så ble det jo ganske viktig å vite hva som skal stå i klagen og hvor den skal sendes eller levers.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...