Salvesen. Skrevet 9. oktober Rapporter Del Skrevet 9. oktober freedomseeker skrev (7 minutter siden): Regjeringen bruker mer oljepenger nå enn det den forrige gjorde under pandemien, det er også slik at alle land økte sine utgifter under pandemien, og ikke kun Norge. Masseinnvandringen og en velferdsstat er ikke kompatibelt, det er min konklusjon. Og istedenfor for å gjøre noe med innvandringen så velger man heller å ofre velferdsstaten. Bare introduksjonsprogrammet til ukrainske flyktninger er nå oppe i 70 milliarder i året, så kommer utgifter til høyere boligpriser, lavere lønninger, sosiale utgifter og helse, justis og utdanning oppå der igjen. Det er vel sikker snakk om 150 milliarder i året, om ikke mer i reelle kostnader for samfunnet som helhet. Og mange av de utgiftene er kumulative. I Norge så opparbeider de seg rettigheter til statsborgerskap, noe de ikke gjør i andre land som Danmark. Det er derfor det kommer så ekstremt mange hit(også fra andre land), det er ingen grunn til å være naiv her. Nei velferdsstaten ligger med brukket rygg og det er ingen vei tilbake. Edit, jeg dog enig i at høyre, venstre regjeringen var en katastrofe. Men ikke en større katastrofe enn regjeringen til Støre. Nei, justerer en for inflasjon så brukte høyre mer penger og den jevne nordmann betalte 10k ish mer I skatt avhengig av hvilket år en ser på. 3 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 9. oktober Rapporter Del Skrevet 9. oktober Salvesen. skrev (33 minutter siden): Nei, justerer en for inflasjon så brukte høyre mer penger og den jevne nordmann betalte 10k ish mer I skatt avhengig av hvilket år en ser på. Som sagt så var det pandemi, og for det andre så støtter jeg ikke høyre og har aldri gjort det. Så jeg kommer ikke til å bruke energi på å forsvare Erna Solbergs politikk. AP og Høyre er nokså like når det gjelder de store sakene. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 10. oktober Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. oktober (endret) On 8.10.2024 at 9:45 PM, Inge Rognmo said: Det er ikke helt riktig. Vi har noe som heter skjermingsfradrag i næringsinntekten også. Enkelt sagt, så er det at man kan trekke fra en viss avkastning av driftsmidlene i virksomheten, som kun beskattes som næringsinntekt/kapitalinntekt, ikke som personinntekt (og da heller ikke gir pensjons- og sykepengeopptjening, akkurat som utbytte fra et AS heller ikke gir). Denne skjermingsfradrags/rentesatsen var i fjor på 4,25%, hva den blir for skatteåret 2024 blir først bestemt i januar; den fastsettes så vidt jeg har skjønt ut fra hva styringsrenten har vært i løpet av året, og blir altså fastsatt i ettertid. Effekten av denne ordningen er altså (enkelt forklart) at om foretaket har driftsmidler til en bokført verdi på 1 million, så kan du "unndra" 4,25% av det, altså 42.500kr, av næringsinntekten/overskuddet fra personinntektsbeskatning, slik at du kun betaler tilsvarende skatt som på renter av bankinnskudd. Bare for å sikre at jeg har fått dette med meg: anta at en person tjener 188.250 kroner (netto) via hans/hennes ENK og ikke tjener noe som helst ellers. Han/hun har ikke noen kostbare driftsmidler (la oss si bare papir og blyant). Hva blir skatten i kroner (gjerne enkelt forklart slik at en også forstår hva regjeringens skattelettelser betyr i kroner for han/henne) ? Forskjell på å være enslig eller med partner/gift ? Jeg liker regneeksempler 🙂 Endret 10. oktober av lada1 Lenke til kommentar
minim Skrevet 10. oktober Rapporter Del Skrevet 10. oktober Salvesen. skrev (22 timer siden): Nei, justerer en for inflasjon så brukte høyre mer penger og den jevne nordmann betalte 10k ish mer I skatt avhengig av hvilket år en ser på. Det er jo bare vas. Leste du ikke forklaringen I den andre tråden hvor du ble korrigert for samme feil? 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. oktober Rapporter Del Skrevet 10. oktober Salvesen. skrev (På 8.10.2024 den 23.09): Også skal en ikke glemme hvem som skapte inflasjonen som vi nå sliter med, jo sist regjering og deres pengebruk. https://www.finansavisen.no/nyheter/makro/2022/12/14/7969226/storste-prisvekst-pa-39-ar-i-finland https://www.dn.no/makrookonomi/sverige/inflasjon/makrookonomi/inflasjonen-i-sverige-demper-seg-videre-endte-pa-97-prosent-i-mai/2-1-1466926 https://www.focus-economics.com/country-indicator/denmark/inflation/ Og resten av EU? Årlig inflasjon i EU nådde rekordhøye 11,5 prosent i oktober 2022 (Den europeiske sentralbanken har et mål på to prosent). Den voldsomme prisveksten ble utløst av nedgang som følge av covid-19-pandemien, destabilisering etter Russlands invasjon av Ukraina og feilslått nasjonal politikk Så forrige regjering hadde skylden her og? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 10. oktober Rapporter Del Skrevet 10. oktober arne22 skrev (På 9.10.2024 den 12:37 AM): De som kommer gunstigst ut kan vel spare noen hundre kroner i måneden. Samtidig så er inflasjionen større enn det som presenteres som skattelette. Når reduksjonen i skatt ikke klarer å kompensere for inflasjonen, da går jo det reelle skattenivået opp. ...Eller rundt tusen kroner måneden. Som gjelder noe slikt som 80% av nordmenn. Og det er lønnsøkningen din som skal slå inflasjonen, ikke skatteletten. Helt seriøst folkens. Hvor har dere tilstandsforståelsen deres fra..? 3 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 10. oktober Rapporter Del Skrevet 10. oktober Reg2000 skrev (På 8.10.2024 den 11:24 PM): De største lettelsene kommer ikke i form av skatt, men lavere moms på vann og avløp samt reduksjon i barnehagepriser (om du har barn i den alderen). VA-avgiftene er beregnet å skulle øke med 60% de neste fire årene, så å kalle momskuttet for en lettelse blir litt underlig. Regningen kommer til å vokse dramatisk for de fleste. Og inntekten fra 15% moms på en 60% større regning er nok ikke så vanskelig å svelge for staten heller. 2 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. oktober Rapporter Del Skrevet 10. oktober lada1 skrev (2 timer siden): Bare for å sikre at jeg har fått dette med meg: anta at en person tjener 188.250 kroner (netto) via hans/hennes ENK og ikke tjener noe som helst ellers. Han/hun har ikke noen kostbare driftsmidler (la oss si bare papir og blyant). Hva blir skatten i kroner (gjerne enkelt forklart slik at en også forstår hva regjeringens skattelettelser betyr i kroner for han/henne) ? Forskjell på å være enslig eller med partner/gift ? Jeg liker regneeksempler 🙂 På 188.250 blir regnestykket, med 2024-satsene, slik: Trygdeavgift, 11.0% av 188.250=20.707,50 Ordinær skatt, 22% av (188.250-88.250)=22.000,- (om personfradraget øker med 20.000 som nevnt går dette ned til 17.600) Sum skatt: 42.707.50 (38.307,50) Nå ser jeg at dette blir et helt annet tall enn de 31.500 jeg skrev (som også da kom direkte fra Skatteetatens kalkulator) på tirsdag, så ett sted må jeg ha gjort en feil... Regnestykket i dette innlegget er sjekket opp mot både Skatteetaten og en annen skattekalkulator, og det stemmer, så jeg må tydeligvis ha lagt inn noe feil grunnlagstall første gang. Reduksjonen som følge av endringen blir imidlertid den samme, altså 22% av 20.000,- Såvidt jeg vet er det ingen forskjell på enslig/gift lenger, annet enn at de kan lignes felles for formue/formuesskatt. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 10. oktober Rapporter Del Skrevet 10. oktober (endret) 1 hour ago, Red Frostraven said: ...Eller rundt tusen kroner måneden. Som gjelder noe slikt som 80% av nordmenn. Og det er lønnsøkningen din som skal slå inflasjonen, ikke skatteletten. Helt seriøst folkens. Hvor har dere tilstandsforståelsen deres fra..? Tilstandsforståelsen kommer i fra denne skattekalkulatoren. De som har en normal trygd eller pensjon eller forholdsvis lav arbeidsinntekt, kommer jo ut med et par hundre kroner. Samtidig så medfører inflasjon og prisstigning at prisene øker vesentlig mer enn 200,- kr. Pensjon eller trygd går så etter hvert opp for å kompensere for inflasjon og skattetrykket har økt. https://dinside.dagbladet.no/okonomi/slik-blir-skatten-din-i-2025/82040932 Hvor kommer tallet 1.000,- for 80% av alle nordmenn i fra? Som følge av inflasjon og prinsippet med progressiv beskatning, så vil beskatningen øke fortløpende hvis skattesatsene holdes uendret. For å holde beskatningen på et uendret nivå, så må man fortløpende gi "skattelettelser". Hvis skattelettelsen er mindre enn den økning i skattenivå som følger av inflasjonen, da vil man kunne ha en reel økning i skattenivå, som kanskje markedsføres som "skattelette". Det som er mest interessant for folk flest, det er vel kombinasjonen av utvikling i inntekt, i skattenivå og i priser, hva man sitter igjen med som utbetalt, og hva man får kjøpt for pengene. Her kan det vel neppe være tvil om at det var "vanlige folks tur" til å oppleve en tydelig nedgang i økonomisk levestandard gjennom årene med AP/SP, mens statens bengebinge har est ut over alle grenser. Endret 10. oktober av arne22 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 10. oktober Rapporter Del Skrevet 10. oktober arne22 skrev (5 minutter siden): Tilstandsforståelsen kommer i fra denne skattekalkulatoren. De som har en normal trygd eller pensjon, kommer jo ut med et par hundre kroner. Samtidig så medfører inflasjon og prisstigning at prisene øker vesentlig mer enn 200 kr. Pensjon eller trygd går så etter hvert opp for å kompensere for inflasjon og skattetrykket har økt. https://dinside.dagbladet.no/okonomi/slik-blir-skatten-din-i-2025/82040932 Hvor kommer tallet 1.000,- for 80% av alle nordmenn i fra? Jeg snakket om regjeringen så langt, ikke bare neste år -- men joda, neste år er ikke så mye å skryte av totalt sett. Fra skatteåret 2021 til beregninger for skatteåret 2024 er skatteletten for inntekten til meg og til samboeren min begge over 12 000 kroner hver, hvor 9 000 av letten var fra skatteåret 2021 til skatteåret 2023 fra skattekalkulatoren til Skatteetaten, og 2024 er fra en beregning som ikke er skatteetaten sin men med samme tall. bo1e skrev (46 minutter siden): VA-avgiftene er beregnet å skulle øke med 60% de neste fire årene, så å kalle momskuttet for en lettelse blir litt underlig. Regningen kommer til å vokse dramatisk for de fleste. Og inntekten fra 15% moms på en 60% større regning er nok ikke så vanskelig å svelge for staten heller. ...og der har vi dette jeg snakker om i innlegget mitt, igjen. Hvorfor øker disse avgiftene? Det er det ikke regjeringen som står bak. Ergo er det ikke deres skyld, og som strømprisene, noe man ville måttet betalt de økte prisene uansett, og om man skal klandre noen, så klandre kommunene. Hvorfor holder ikke folk i de største kommunene/byene i landet som har disse enorme økningene, Oslo, Trondheim, og Stavanger kommune sine bystyret der ansvarlig..? Åh... Nei, sier du det? ALLLLLLLE tre er styrt av Høyre denne eksakte perioden disse avgiftsøkningene skjer..? Nei da må man jo skylde på regjeringen i stedet. Den siste av de fire største, Bergen, er styrt av AP, og har betydelig lavere avgiftsøkninger og lavere fremtidige avgiftsøkninger de neste år. Sitat På fire år vil vann- og avløpsavgiften i Oslo øke med 3.500 kroner for en gjennomsnittlig husholdning, viser Oslo-byrådets egne anslag. I år betaler en slik familie 4.101 kroner i vann- og avløpsgebyrer, ifølge byrådets egne beregninger. Eksempelet omfatter en bolig på 87 kvadratmeter. For boliger på 120 kvadratmeter øker gebyret fra 5.656 kroner i år til 10.527 kroner i 2026. ... Vær så snill å plasser skylden der den hører hjemme, og undersøk årsakene til hvorfor det er slik. --- Det er mye mer positivt enn negativt med Norge nå: Sitat Høyeste reallønnsvekst på over ti år God lønnsomhet i industrien og fallende inflasjon gir høy reallønnsvekst allerede i år. Renta settes mest sannsynlig ned fra tidlig 2025. https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/konjunkturer/statistikk/konjunkturtendensene/artikler/hoyeste-reallonnsvekst-pa-over-ti-ar Og så mye som folk ønsker å gjøre det til et problem, så er faktisk ikke skatteletter negativt. All den tid de som starter nye bedrifter som lykkes å bli internasjonale konserner ikke er allerede rike, men folk som har nok penger til overs etter skatt og levekostnader til å prøve ideene sine ut i live så kan vi forvente mer innovasjon i perioden fremover, som vi trenger for å utvinne sjeldne mineraler, som kan bli den neste oljen vår. Det er positiv vind over landets økonomiske utsikter, som egentlig burde slått ut i at utlandet kjøper kroner allerede. Sitat Norway discovers Europe’s largest deposit of rare earth metals https://www.cnbc.com/2024/06/11/norway-discovers-europes-largest-deposit-of-rare-earth-metals.html#:~:text=Rare Earths Norway said in,reasonable prospect for economic extraction. Norsk industri vil ta seg opp ekstremt kraftig så lenge vi ikke får en quislingregjering som selger ut ...som i praksis betyr at store aktører i utlandet kommer til å kjøpe seg rettighetene og profitten, da kinesiske/amerikanske selskaper kan betale den reelle verdien for utvinningsområder som er så dyre at ingen norske aktører foruten staten er i stand til å betale rentene på et kjøp. Vi burde for lengst bundet kronen til Euro mellom 2009-2012 en gang, men den tiden er over. Nå er det på tide å dra på støvlene og grave opp mineraler og selge dem i kroner. 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 10. oktober Rapporter Del Skrevet 10. oktober (endret) 9 minutes ago, Red Frostraven said: Ergo er det ikke deres skyld, og som strømprisene, noe man ville måttet betalt de økte prisene uansett, og om man skal klandre noen, så klandre kommunene. Akkurat dette med strømprisene er det nok ikke regjeringen men regjeringene som kan klandres for. Det kan vel neppe være tvil om at strømprisene har noe med nye overføringkabler til utlandet å gjøre. Men har var vel de borgelige godt i gang med den saken(?!) Selvfølgelig kan vi klandre politikerne for at vi ikke har stablile strømpriser. Det er jo tross alt en politisk beslutning at strømprisene skal være styrt av prisene i et felles europeisk energimarked. Endret 10. oktober av arne22 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. oktober Rapporter Del Skrevet 10. oktober (endret) Red Frostraven skrev (30 minutter siden): På fire år vil vann- og avløpsavgiften i Oslo øke med 3.500 kroner for en gjennomsnittlig husholdning, viser Oslo-byrådets egne anslag. År 2022: https://www.nettavisen.no/okonomi/vanngebyret-i-oslo-gar-i-taket-om-fire-ar-ma-du-betale-nesten-det-dobbelte/s/5-95-663286 År: 2023: https://www.nettavisen.no/okonomi/avgiften-skal-20-prosent-opp-i-aret-dramatisk/s/5-95-1217526 Arven etter forrige Byråder... Endret 10. oktober av Jarmo Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. oktober Rapporter Del Skrevet 10. oktober (endret) Salvesen. skrev (På 9.10.2024 den 8.53): Nei, justerer en for inflasjon så brukte høyre mer penger Ernas siste budsjett hadde oljefondet ca. 12.000 milliarder, nå er den over 19.000 milliarder.(handlinsregel max 3%) Renten var ca. 0 og kronen mer verdi. Erna hadde pandemi, det har vi ikke nå. Osv. osv.. Jeg vil gjerne se tallene som brukes som grunnlag for justering? Endret 10. oktober av Jarmo Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 10. oktober Rapporter Del Skrevet 10. oktober (endret) Jeg skrev heller ikke et ord om hvem sin skyld det er.. bare at å kalle en netto økning for folk ikke uten videre bør kalles for en lettelse. Sånt oppleves provoserende. Og det gjør at folk tror at de som snakker på den måten enten ikke forstår eller ikke bryr seg eller er uærlig med vilje. Og så stemmer de deretter om et års tid. Å prøve å plassere skylden for mange tiårs manglende vedlikehold på det ene og det andre, med skiftende styre både lokalt og nasjonalt, tyder på ideologiske skylapper. Skal man begi seg ut på en sånn øvelse så bør det følge med en grundig objektiv etterprøvbar analyse, og ikke en henvisning til hvem som styrte de forrige par politiske periodene i noen få utvalgte kommuner. Endret 10. oktober av bo1e 2 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 10. oktober Rapporter Del Skrevet 10. oktober bo1e skrev (37 minutter siden): Jeg skrev heller ikke et ord om hvem sin skyld det er.. bare at å kalle en netto økning for folk ikke uten videre bør kalles for en lettelse. Sånt oppleves provoserende. Og det gjør at folk tror at de som snakker på den måten enten ikke forstår eller ikke bryr seg eller er uærlig med vilje. Og så stemmer de deretter om et års tid. Å prøve å plassere skylden for mange tiårs manglende vedlikehold på det ene og det andre, med skiftende styre både lokalt og nasjonalt, tyder på ideologiske skylapper. Økte kommunale utgifter er ikke dette stortinget/ denne regjeringen sin skyld -- med mindre du kan koble disse utgiftene til denne regjeringen. Jeg får 100 000 mindre å rutte med i år fordi vi må bytte ut taket. Fuck regjeringen for at jeg ikke får 100 000 ekstra i skattelette for mangel på vedlikehold! 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 10. oktober Rapporter Del Skrevet 10. oktober bo1e skrev (Akkurat nå): Begredelig nivå. Jeg forklarte hva som var galt 1 gang. Gang nummer to la jeg til en ekstra ironisk setning, sammen med et 1:1 analogi på hva du sier. Skatt til kommune og kommunale avgifter, og skatt til staten, er to vidt forskjellige ting som avgjøres av to vidt forskjellige parter, som vi til og med har forskjellige valg for. Nettopp fordi de er forskjellige områder av politikken. 1 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 10. oktober Rapporter Del Skrevet 10. oktober 8 hours ago, bo1e said: VA-avgiftene er beregnet å skulle øke med 60% de neste fire årene, så å kalle momskuttet for en lettelse blir litt underlig. Regningen kommer til å vokse dramatisk for de fleste. Og inntekten fra 15% moms på en 60% større regning er nok ikke så vanskelig å svelge for staten heller. Det er kommunen som bestemmer disse, og det har da lite med statsbudsjettet å gjøre. Uten momsreduksjon ville det naturligvis blitt høyere så det er en klar reduksjon overs statsbudsjettet. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. oktober Rapporter Del Skrevet 10. oktober bo1e skrev (5 timer siden): Begredelig nivå. Nja? De aller fleste her har mer eller mindre god peiling og forståelse hvordan f.eks skattesysystemet fungerer osv. objektivt sett. Noen prøver seg med politisk (feil?)farging, noen avsporer diskusjoner og vi kan heller ikke kreve at alle er like kunnskapsrike. Men lærerik er det å være her, fakta. Forumet har gitt meg så utrolig mye viten og forståelser av ting og tang som jeg har fått med meg. Ubetalelig fakta. Dog er veldig aktiv bruker av Google.com også, men samme lell.. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 10. oktober Rapporter Del Skrevet 10. oktober 19 minutes ago, Reg2000 said: Det er kommunen som bestemmer disse, og det har da lite med statsbudsjettet å gjøre. Uten momsreduksjon ville det naturligvis blitt høyere så det er en klar reduksjon overs statsbudsjettet. Men de stadig strengere kravene til vannforsyning, rensing osv kommer fra staten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå