Gå til innhold

Mindre skatt bare for (lavtlønna) lønnsmottakere?


lada1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Kenhten said:

En rørlegger er ikke lavtlønnet.

 

En selvstendig rørlegger har ofte ingen lønn. Han har dog ofte næringsinntekt > 0. Jeg mente en rørlegger som har lite næringsinntekt for eksempel på grunn av vond rygg eller har forpliktelser overfor sin gamle mor. Han holder NAV på armlengdes avstand 🙂

Kanskje brukte jeg et dårlig eksempel, men for å illustrere så kan du anta en annen selvstendig næringsdrivende har bare 300.000 kroner i næringsinntekt. Han må fortsatt betale ca 100.000 i skatt ?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Fra lekkasjen så ser det ut til at personfradrag er skal økes med 20 000 og at minstefradraget skal senkes med 12 000. 

Dette er for lønnsmottakere en økning i skattefradrag på 8000 kr. Mens for en personlig næringsdrivende så er det en økning på 20 000 kr. 

Dette alene er en veldig positiv endring for skatt på EPF.

Men jeg har ikke sett andre foreslåtte endringer. 

Generelt synes jeg at innehavere av EPF er blitt skattet noe hardt på lave inntekter.

Ok på medium+ inntekter (5g-7,1g)

og noe hardt på høyre inntekter. (Fordi de mangler mulighet til å utsette inntekt)

Lenke til kommentar
7 minutes ago, kremt said:

Så folk som driver ENK kommer bedre ut av det?

Det var det jeg lurte på. Kan noen eventuelt forklare med teskje? Her står det skatteprosent mellom 25 og 37 prosent fra (nesten) *første* krone:

https://blogg.fiken.no/skatt-enkeltpersonforetak/

Kopi derfra: "Har du lav inntekt fra ditt enkeltpersonforetak (under 300 000 kr), og ingen inntekt utenom, holder det sannsynligvis å sette av ca. 30 prosent av inntekten til skatt."

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...