Kajac Skrevet 9. oktober Del Skrevet 9. oktober ^fmj skrev (På 6.10.2024 den 11:07 PM): Fridtjof (34) og Esther (23) risikerer 2,4 millioner i gjeld etter klimademo Kanskje det blir slutt på slike latterlige demonstrasjoner om de blir dømt til å betale flere millioner. Antar det blir opprettet Spleis, da blir det spennende å se hva som kommer inn. Det virker kanskje litt hjerteløst å håpe på at de får en slik økonmisk utfordring, men jeg er forbasket lei av denne aksjonsformen, den er bare til plage, gjort av personer som aldri ble voksne. For ordens skyld, helt kort, jeg tror på menneskeskapte klimaendringer. Wow! Fikk hærverket konsekvenser? Hvem hadde trodd! * sjokkert pikachu * Det virker som om mange, spesielt yngre folk, tror de kan gjøre hva de vil i protestens navn uten at det skal kunne få konsekvenser. "Vi har lov å protestere", "Vi har jo ytringsfrihet" og whatnot. Håper inderlig ingen oppretter en spleis for disse to, eller på andre måter gjør at de slipper unna. 6 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 9. oktober Del Skrevet 9. oktober Kajac skrev (6 minutter siden): Wow! Fikk hærverket konsekvenser? Hvem hadde trodd! * sjokkert pikachu * Alle, inkludert dem selv, hadde trodd det. Hvem hadde trodd det skulle koste 2,4 millioner kroner å vaske en fasade for det som var utvannet maling? Der kan du ikke komme og påstå at man burde forvente. Jeg er litt skadefryd kjenner jeg. Jeg skulle gjerne sett spesifisert faktura, for jeg godter meg ekstra at det har kostet dem dyrt at deponering ble gjort på en miljøvennlig måte. 9 Lenke til kommentar
Palladio Skrevet 9. oktober Del Skrevet 9. oktober Her er det noen som har overfakturert noe inn i granskauen for en vaskejobb. 1 1 Lenke til kommentar
Kul_Djevel Skrevet 9. oktober Del Skrevet 9. oktober Van Der Linde skrev (På 6.10.2024 den 11:55 PM): Håper ingen gir en krone om det skulle opprettes en spleis. Vel, de har jo likesinnede som tenker likedan som dem og de kommer vel til å gi, men de ser ikke ut som de folka som har mest penger å gi. Men er det mange nok av dem, så kan de vel kanskje greid å få dekket noe. Eller er jeg jo enig med de fleste her. Dette er er hærværk og begår man hærverk så må man betale for seg. Jeg er full tilhenger av retten til å demonstrere, men dette er ikke måten å gjøre det på. 4 Lenke til kommentar
Kul_Djevel Skrevet 9. oktober Del Skrevet 9. oktober Palladio skrev (5 minutter siden): Her er det noen som har overfakturert noe inn i granskauen for en vaskejobb. Ja, prisen i seg selv virket stiv og mange som skulle ha litt av kaken så jeg. Blant annet Oslo Kommune som skal ha for gateleie osv. Men disse klimafolkene bør kanskje finne bedre måter å protestere på enn dette. 1 Lenke til kommentar
Palladio Skrevet 9. oktober Del Skrevet 9. oktober Kul_Djevel skrev (10 minutter siden): Men disse klimafolkene bør kanskje finne bedre måter å protestere på enn dette. Ja, jeg har ingenting til overs for tilgrising av bygninger og kunstverk slik disse folkene holder på med. Dessuten syns jeg hele denne klimaredder-bevegelsen deres er en smule hysteriske og at de overdriver problemet. 5 Lenke til kommentar
Palladio Skrevet 9. oktober Del Skrevet 9. oktober Kajac skrev (2 timer siden): Wow! Fikk hærverket konsekvenser? Hvem hadde trodd! * sjokkert pikachu * Det virker ikke som om de er så sjokkerte over at hærverket får konsekvenser. Hvor har du det fra? Tvert imot virker det å være noe de har regnet med. 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. oktober Del Skrevet 9. oktober I forhold til at det er dyrt å få vekk malinga, så ser eg berre to måtar huseigaren kunne ha sikra seg på, og begge måtane er etter mitt syn urimeleg å forvente. Den fyrste måten er sjølvsagt at heile fasaden kunne bestått av harde og tette overflater som glas, metall, fliser, osv med dei konsekvensane det har for den estetiske utforminga. Den andre løysinga er å etterbehandle fasaden slik at den er meir motstandsdyktig mot hærverk og tagging. Eg synes likevel at det er formykje forlangt at alle huseigarar skal investere i slik fasadebehandling for at det skal bli billegare å gjere opp for seg for dei som utfører skadeverk. Det kan være fleire grunnar til at ein velger å bygge med granitt, for sjølv om at porøs granitt er veldig lite motstandsdyktig mot blant anna vassinntrenging/maling, samt syrer sidan granitten er basisk. Så har granitt også mange byggtekniske fordelar som at det er ein hard stein som er motstandsdyktig mot riper og generell forvitring. At det skal være lett å vaske vekk tagging frå veggen er normalt langt mindre viktig enn at fasaden held seg fin over tid (om den får stå urørt). Så er det sjølvsagt litt "uflaks" for disse to som no får erstatningskrav på 2,4 mill (til no) når dei hadde kalkulert med å kanskje måtte betale 20 000 kr for nedvask, men samtidig så kan det ikkje være formildande at aktivistane ikkje hadde fullt ut forståing for konsekvensane ved handlinga. Det einaste eg tenker kan være formildande i denne samanhengen er at ved å tagge ned ein husfasade så har ein i det minste unngått å gjere uoppretteleg skade på kulturhistoriske verdiar som når klimaaktivistane griser til statuer og maleri. 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. oktober Del Skrevet 9. oktober Palladio skrev (1 time siden): Her er det noen som har overfakturert noe inn i granskauen for en vaskejobb. Det hadde vært interessant å sjå rekneskapet, for 2,4 mill utgjer alvorleg mange arbeidstimar. Samtidig så framgår det rimeleg klart at det ikkje er berre å ta hageslangen for å spyle over fasaden når malinga har trekt inn i steinen. Og sjølv om ein sikkert kan stille spørsmål ved at leige av stillast og fortausleige til Oslo kommune er tatt med i erstatningssummen, så er jo poenget med fortausleige at huseigaren ikkje skal kunne blokkere offentlege fortau med å sette opp stillas. Fortausleiga sikrar at stillasarbeidet blir utført så raskt som råd med minst mogleg ulempe og fare for fotgjengarar og anna trafikk. Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet i går, 10:52 Del Skrevet i går, 10:52 Hva er det egentlig med disse aktivistene og manglende folkeskikk? Må jo være noe som har gått helt galt i oppdragelsen her. https://www.nrk.no/rogaland/greenpeace-aksjonerer-i-hagen-til-equinor-sjef-anders-opedal-1.17124478 Hvor er politiet? 2 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet i går, 10:57 Del Skrevet i går, 10:57 sk0yern skrev (1 minutt siden): Hva er det egentlig med disse aktivistene og manglende folkeskikk? Må jo være noe som har gått helt galt i oppdragelsen her. https://www.nrk.no/rogaland/greenpeace-aksjonerer-i-hagen-til-equinor-sjef-anders-opedal-1.17124478 Hvor er politiet? Hva i all verden? Sitat – Årsaken til at vi ikke vil gjøre noe er at ytringsfriheten står sterkt. I utgangspunktet skulle Greenpeace ha søkt om tillatelse til å demonstrere, men vi velger å likevel ikke gripe inn, sier Nordvik. Så man kan altså søke om å demonstrere i en privatpersons hage? Hvorfor snakker Politiet om dette som om det skulle være et offentlig sted? 5 Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet i går, 10:58 Del Skrevet i går, 10:58 4 minutes ago, sk0yern said: Hva er det egentlig med disse aktivistene og manglende folkeskikk? Må jo være noe som har gått helt galt i oppdragelsen her. https://www.nrk.no/rogaland/greenpeace-aksjonerer-i-hagen-til-equinor-sjef-anders-opedal-1.17124478 Hvor er politiet? De slo av en koselig prat og gikk for å ta lunsj. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet i går, 15:00 Del Skrevet i går, 15:00 Uderzo skrev (3 timer siden): Så man kan altså søke om å demonstrere i en privatpersons hage? Hvorfor snakker Politiet om dette som om det skulle være et offentlig sted? Hadde dei no i det minste søkt. Eg forstår at ytringsfriheita står sterkt, men når demonstrasjonen både er uvarsla og skjer på privat eigedom så synes eg at ein går over ei grensa for at politiet burde tatt grep og som minimum eskortert demonstrantane ut til fortauet for å demonstrere der. Attpåtil så er det vel ein del andre juridiske spørsmål her, som at ein her tek seg til rette og forsøpler på privat eigedom, og at ein slik uvarsla demonstrasjon i hagen til det som eg antek er ein familiemann er vel openbart eigna til å kunne vurderast som hensynsløs adferd? Eg tenker at dei tinga gir grunnlag for at politiet må/bør gripe inn. (Som innspill så kan det sjølvsagt være at det er lurt av politiet å ikkje gripe inn ettersom det hadde nok gitt saka meir oppmerksomheit enn at protestantane blir ignorerte, eg vil tru at demonstrantane her hadde rekna med å bli arrestert slik at det gir oppmerksomheit til saka). Off-topic; men kvar går eigentleg grensa for ytringsfriheita? Om eg tek på meg ein refleksvest og lagar ein plakat, kor mykje ugagn kan eg då lovleg og ustraffa gjere så lenge eg påstår at dette er ein uvarsla demonstrasjon? Kan eg bryte meg inn på ein butikk, og dersom politiet/vektaren kjem og tek meg på fersk gjerning så kan eg påstå at dette er ein uvarsla demonstasjon for å ikkje bli arrestert for å ha begått innbrudd? 5 Lenke til kommentar
nVIDIAsucks Skrevet i går, 15:35 Del Skrevet i går, 15:35 Sitat Equinor-sjef Anders Opedal har onsdag formiddag hatt hagen full av Greenpeace-aksjonister som har satt ut vrakdeler fra storflommen i Brasil i mai. Har de fraktet søppel og demonstranter fra Brasil til Norge for å demonstrere?! Kunne de ikke fått frem poenget med lokalt søppel og lokale demonstranter? 8 1 Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet i går, 15:35 Del Skrevet i går, 15:35 sk0yern skrev (4 timer siden): Hva er det egentlig med disse aktivistene og manglende folkeskikk? Må jo være noe som har gått helt galt i oppdragelsen her. https://www.nrk.no/rogaland/greenpeace-aksjonerer-i-hagen-til-equinor-sjef-anders-opedal-1.17124478 Hvor er politiet? Politiet burde drite i dette og heller prioritere andre mer alvorlige saker som for eksempel innbrudd og tyverier som vanligvis blir henlagt. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet i går, 15:40 Del Skrevet i går, 15:40 PosteMonopolet skrev (4 minutter siden): Politiet burde drite i dette og heller prioritere andre mer alvorlige saker som for eksempel innbrudd og tyverier som vanligvis blir henlagt. Tja, har politet fyrst møtt opp så kan dei like gjerne fullføre jobben. Hadde ikkje tatt mange sekunda å ilegge pålegg av å gå ut av den private hagen. 5 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet i går, 15:43 Del Skrevet i går, 15:43 Uderzo skrev (4 timer siden): Hva i all verden? Så man kan altså søke om å demonstrere i en privatpersons hage? Hvorfor snakker Politiet om dette som om det skulle være et offentlig sted? Politiet prioriterer dei viktige sakene, og hadde nok dukka opp dersom det kom klager på at Eqinor-sjefen klipte plenen sin på ein sundag. 4 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet i går, 17:48 Del Skrevet i går, 17:48 Uderzo skrev (6 timer siden): Hva i all verden? Så man kan altså søke om å demonstrere i en privatpersons hage? Hvorfor snakker Politiet om dette som om det skulle være et offentlig sted? Dette høres rett og slett bare utrolig sært ut. At ytringsfriheten skulle innebære at en kan tvinge seg hjem til folk og forsøple hagen deres fremstår som en misforståelse, eller kanskje en lettvint løsning for å slippe å gjøre noe med det. Jeg håper politiet kommer på banen igjen for å utdype. En slik tolkning av ytringsfriheten tror jeg vil sette en veldig uheldig presedens. 4 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/QM8eXW/ap-politiker-kritiserer-greenpeace-etter-hageaksjon-langt-over-grensen Sitat – Et kjøleskap, en sprinkelseng og noen herjede barneleker er noe av det som nå fyller den ellers velstelte hagen, opplyser organisasjonen i en pressemelding. De sier til Aftenbladet at de ikke har tenkt å ta med seg vrakgodset hjem. – Disse gjenstandene kommer fra hjem i Brasil som nå er totalvraket av styrtregn, sier den brasilianske Greenpeace-aktivisten Claiton Wuaden Junior, som deltok i aksjonen. De har fraktet skrot fra Brasil til Sandnes? Hvordan er klimaregnskapet her egentlig? 1 2 Lenke til kommentar
DIYDari Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Van Der Linde skrev (På 6.10.2024 den 11:55 PM): Håper ingen gir en krone om det skulle opprettes en spleis. Driver du med hærverk og vandalisme så får det konsekvenser. Kanskje jeg er hjerterå. Men jeg har null sympati for dem. De fleste har heller ingen sympati for politikere, hver dag driver de med hærværk og vandalisme på sin måte. Likevel drøsser vi de ned med penger hver dag så ser ikke hvorfor man skal forvente at motparten ikke skal få samme behandling når det åpenbart er mange på den siden også. Perspektiv å tenke på. Selv mener jeg at demonstrasjoner som dette ikke er veien å gå, selv om jeg forstår hvorfor de selv tror at det har en effekt. Skal vel egentlig bare være glad for at de ikke har så mange hackere bak seg, da hadde det vært krise tilstander. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå