Gå til innhold

47% skatt er det virkelig slik det skal være?


Gjest 98cd0...741

Anbefalte innlegg

Johan Kontant skrev (17 minutter siden):

Jeg er helt enig i det. Men å klage på formueskatten samtidig som man nekter å forholde seg til helt fundamentale og enkle økonomiske grep blir for meg å klage på ørene samtidig som man kaster kronene ut vinduet.

Det du egentlig sier er at du ikke respekterer at mennesker gjør dumme økonomiske valg som medfører at en må betale ekstra skatt. Ditt utgangspunkt er at når det kommer til skatt så må man forutsette at folk gjør fornuftige valg å således er det helt greit å kreve inn skatt på noe som ikke har avkastning på seg. Mao du vil at folk skal tilpasse sin økonomiske agering mhp skattesystemet. Da sier jeg at skattesystemet er feil. Det burde ikke være slik at man straffes fordi man ikke skjermer formue. Formue er så mye. De som sitter på kunst,samlebiler osv slipper jo mer eller mindre helt unna,men bolig,kontanter osv.. det skal man skatte på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FriskLuft skrev (27 minutter siden):

Vel,jeg ønsker å gjøre som jeg selv vil med egne penger,og ja,det er irrasjonelt å ikke gjøre fornuftige valg mhp egen økonomi. Men det er fullt lovlig å bruke penger som man selv vil.

Dette er ikke noe (godt) argument. Regjeringen ønsker også å gjøre som de selv vil og det er helt lovlig å kreve inn formuesskatt. Denne diskusjonen burde dreie seg om hva som er optimalt/ideelt og da nytter det ikke å kreve av en skattemodell at den skal ta høyde for og kompensere for all verdens irrasjonell oppførsel som skattebetalerne måtte finne på.

Du vil altså at alle pengene dine (flere millioner) skal stå på en lønnskonto, og så ønsker du at skattemodellen skal tilpasses slik at du ikke taper penger på dette? Du har vel litt forståelse for at det er langt større og viktigere hensyn man må forholde seg til når man setter sammen et statsbudsjett?

At formuesskatt verken er rettferdig eller ideelt er vi enige om, men for meg fremstår noen av begrunnelsene som serveres her rett og slett som irrelevante/ugyldige og det avsporer debatten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (36 minutter siden):

Det du egentlig sier er at du ikke respekterer at mennesker gjør dumme økonomiske valg som medfører at en må betale ekstra skatt. Ditt utgangspunkt er at når det kommer til skatt så må man forutsette at folk gjør fornuftige valg å således er det helt greit å kreve inn skatt på noe som ikke har avkastning på seg. Mao du vil at folk skal tilpasse sin økonomiske agering mhp skattesystemet. Da sier jeg at skattesystemet er feil. Det burde ikke være slik at man straffes fordi man ikke skjermer formue. Formue er så mye. De som sitter på kunst,samlebiler osv slipper jo mer eller mindre helt unna,men bolig,kontanter osv.. det skal man skatte på. 

Nei, det sier jeg ikke. Jeg respekterer at noen bruker penger på bolig, andre på bil, bankinnskudd, eller aksjer.  At skattereglene er forskjellige for ulike objekter kan man være enig eller uenig i, men det er jo sterkt å anbefale å forholde seg til det på en rasjonell måte og gjøre det beste ut av situasjonen inntil reglene evt. endres.

Avkastning på bankinnskudd ble kanskje en avsporing, men jeg reagerte på det faktum at man ikke ønsker å gjøre enkle grep for å øke avkastningen, tydeligvis mot bedre vitende. Hvis formuen (som i ditt tilfelle) i hovedsak er bankinnskudd så vil altså 1% økt innskuddsrente finansiere hele formueskatteregningen. Forskjellen mellom en lønnskonto og en sparekonto kan være 3-4%.

Det er mulig du ikke ønsker å ha avkastning på innskuddet ditt for å understreke poenget med at du beskattes av verdier som ikke gir avkastning, i såfall er det det grelleste eksemplet på ris til egen bak jeg noen gang har sett.

Endret av Johan Kontant
  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Minkowski said:

Dette er ikke noe (godt) argument. Regjeringen ønsker også å gjøre som de selv vil og det er helt lovlig å kreve inn formuesskatt. Denne diskusjonen burde dreie seg om hva som er optimalt/ideelt og da nytter det ikke å kreve av en skattemodell at den skal ta høyde for og kompensere for all verdens irrasjonell oppførsel som skattebetalerne måtte finne på.

Du vil altså at alle pengene dine (flere millioner) skal stå på en lønnskonto, og så ønsker du at skattemodellen skal tilpasses slik at du ikke taper penger på dette? Du har vel litt forståelse for at det er langt større og viktigere hensyn man må forholde seg til når man setter sammen et statsbudsjett?

At formuesskatt verken er rettferdig eller ideelt er vi enige om, men for meg fremstår noen av begrunnelsene som serveres her rett og slett som irrelevante/ugyldige og det avsporer debatten.

Det er nok mange som verken kan eller vil forholde seg til økonomi. Det må være lov å både spare og å tjene penger uten at man skal kreves å gjøre fiansiellt optimale valg hele tiden. Og hva betyr egentlig det, og hvordan vil et slikt krav om å tilpasse seg skattesystemet påvirke samfunnet. Gullstandarden for en god skatteform er jo nettopp at den ikke fører til tilpassinger. Det man hadde gjort uten skatten gjør man også med skatten. Når man fraviker dette betyr det at man kan tendere til å la skattesystemet bestemme hvordan resurser disponeres fremfor den enkeltes individuelle vurderinger, og den veien vet vi fører til problemer, selv om man da også må akseptere at noens vurderinger virker noe... suboptimale... på overflaten.

Det å forholde seg til de som ikke vil forholde seg til økonomi er jo også grunnen til at inntektsskatt trekkes av arbeidsgiver slik at man ikke krever at arbeidstagere skal måtte forholde seg til å sette av del av lønnen til å betale skatt. Det er ikke ulogisk å forvente at samme logikk brukes andre steder i skattesystemet.

Lenke til kommentar
Minkowski skrev (14 minutter siden):

Dette er ikke noe (godt) argument. Regjeringen ønsker også å gjøre som de selv vil og det er helt lovlig å kreve inn formuesskatt. Denne diskusjonen burde dreie seg om hva som er optimalt/ideelt og da nytter det ikke å kreve av en skattemodell at den skal ta høyde for og kompensere for all verdens irrasjonell oppførsel som skattebetalerne måtte finne på.

Du vil altså at alle pengene dine (flere millioner) skal stå på en lønnskonto, og så ønsker du at skattemodellen skal tilpasses slik at du ikke taper penger på dette? Du har vel litt forståelse for at det er langt større og viktigere hensyn man må forholde seg til når man setter sammen et statsbudsjett?

At formuesskatt verken er rettferdig eller ideelt er vi enige om, men for meg fremstår noen av begrunnelsene som serveres her rett og slett som irrelevante/ugyldige og det avsporer debatten.

Jeg prøver å vise til at formueskatten er utformet med et bilde av en verden som kanskje ikke alltid stemmer med virkeligheten. Man må ikke ha en sterk rygg selv om man har formue. Og det er ikke nødvendigvis en iboende rettferdighet i formueskatten. Formueskatten er galskap satt i system fordi det vil være tilfeller,spesielt hos vanlige lønnsmottakere,  der verdiene allerede er beskattet. Man burde aldri skatte av noe som ikke er realisert.. 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 minutter siden):

Det er nok mange som verken kan eller vil forholde seg til økonomi. Det må være lov å både spare og å tjene penger uten at man skal kreves å gjøre fiansiellt optimale valg hele tiden. Og hva betyr egentlig det, og hvordan vil et slikt krav om å tilpasse seg skattesystemet påvirke samfunnet. Gullstandarden for en god skatteform er jo nettopp at den ikke fører til tilpassinger. Det man hadde gjort uten skatten gjør man også med skatten. Når man fraviker dette betyr det at man kan tendere til å la skattesystemet bestemme hvordan resurser disponeres fremfor den enkeltes individuelle vurderinger, og den veien vet vi fører til problemer, selv om man da også må akseptere at noens vurderinger virker noe... suboptimale... på overflaten.

Det å forholde seg til de som ikke vil forholde seg til økonomi er jo også grunnen til at inntektsskatt trekkes av arbeidsgiver slik at man ikke krever at arbeidstagere skal måtte forholde seg til å sette av del av lønnen til å betale skatt. Det er ikke ulogisk å forvente at samme logikk brukes andre steder i skattesystemet.

Ja,men dette er også noe andre land ikke har. F.eks Sveits. Hver lønnsmottaker kan jo gjerne sette sin skattesats til 0 i Norge og så dytte pengene inn på sparekonto til høy rente og ta ut pengene når skatten forfaller. Da får man en ekstra inntekt på rentene i løpet av året. Jeg er fristet til å gjøre slike grep selv. Jo høyere lønn jo mer kan man jo tjene her. En grei måte skaffe seg penger for å betale formueskatten  er det jo også. Og staten får da heller ikke pengene hver måned,Men må vente til skatten forfaller. Ville hatt null problemer med å gjennomføre noe slikt da jeg aldri blir fristet til noe forbruk av penger på bok. Så skatten burde enkelt betjenes. Lurer på hva skatteetaten vil si dersom folk begynte å endre skattekortet hver januar og satte ned satsen til 20% f.eks og deretter tok pengene inn på egen høyrentekonto som.stod der til.skatten forfaller.

 

Lenke til kommentar
Johan Kontant skrev (23 minutter siden):

Nei, det sier jeg ikke. Jeg respekterer at noen bruker penger på bolig, andre på bil, bankinnskudd, eller aksjer.  At skattereglene er forskjellige for ulike objekter kan man være enig eller uenig i, men det er jo sterkt å anbefale å forholde seg til det på en rasjonell måte og gjøre det beste ut av situasjonen inntil reglene evt. endres.

Avkastning på bankinnskudd ble kanskje en avsporing, men jeg reagerte på det faktum at man ikke ønsker å gjøre enkle grep for å øke avkastningen, tydeligvis mot bedre vitende. Hvis formuen (som i ditt tilfelle) i hovedsak er bankinnskudd så vil altså 1% økt innskuddsrente finansiere hele formueskatteregningen. Forskjellen mellom en lønnskonto og en sparekonto kan være 3-4%.

Det er mulig du ikke ønsker å ha avkastning på innskuddet ditt for å understreke poenget med at du beskattes av verdier som ikke gir avkastning, i såfall er det det grelleste eksemplet på ris til egen bak jeg noen gang har sett.

Ja,folk er ulike og jeg har gjort et bevisst dårlig valg her. Jeg har gjort det som følge av ren irritasjon over skattesystemet og i den hensikt å ikke å øke inntekt eller formue mer enn ordinær lønn ved å ha nær null avkastning på bankinnskudd. Neste år skal jeg søke om et skattekort som er så lavt som det er mulig å få til og sette lønnen rett på høyrentekonto og så betale skatten herfra ved forfall 30.04 2026.  Noen må jo lage støy når systemet er så hinsides idiotisk. Da vil avkastningen min på renter i banken gå rett til himmels  neste år fordi jeg tar ut en stor andel av lønnen skattefritt og rett inn på høyrentekonto sammen med alle andre midler.  Oppfordrer alle andre med høy lønn  å gjøre det samme gitt at de har selvkontroll nok til ikke å røre skattekontoen før forfall.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (36 minutter siden):

Det er nok mange som verken kan eller vil forholde seg til økonomi. Det må være lov å både spare og å tjene penger uten at man skal kreves å gjøre fiansiellt optimale valg hele tiden.

Selvsagt er det lov og jeg har på ingen måte tatt til orde for å gjøre det forbudt. Men det er totalt urimelig å forlange at man ikke skal tape på å gjøre finansielt dårlige valg.

sverreb skrev (38 minutter siden):

Gullstandarden for en god skatteform er jo nettopp at den ikke fører til tilpassinger. Det man hadde gjort uten skatten gjør man også med skatten.

Og det er faktisk tilfellet her. Uavhengig av om man har formuesskatt eller ikke, vil det være helt naturlig å velge høyrentekonto fremfor lønnskonto om man skal plassere flere millioner kroner i banken.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hvis man virkelig ville bort fra Fiat pengesystemet burde man kjøpt fysisk gull for en betydelig sum per måned og bare lagret dette i en safe. Ingen kan holde oversikt over hva du har og ingen kan skatte deg for dette. Det er selvsagt en risiko med tyveri etc. Når man trenger å bruke noe av dette veksler man det bare inn mot valuta og kjøper det man trenger.

Lenke til kommentar
kremt skrev (7 minutter siden):

Hvis man virkelig ville bort fra Fiat pengesystemet burde man kjøpt fysisk gull for en betydelig sum per måned og bare lagret dette i en safe. Ingen kan holde oversikt over hva du har og ingen kan skatte deg for dette. Det er selvsagt en risiko med tyveri etc. Når man trenger å bruke noe av dette veksler man det bare inn mot valuta og kjøper det man trenger.

Veldig upraktisk. Folk kjøper da heller kunst,samleobjekter som er lett omsettelige

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Du har fortsatt ikke vist noen tall, så det er så vidt jeg gidder å svare deg. Hvis du klarer å sitte med en eiendom verdt flere titalls millioner uten å ha noen få tusen kroner i måneden til overs så har du bare deg selv å takke. Det høres for meg nesten umulig ut å få til, og helt ELENDIG planlegging av egen økonomi.

Som sagt, hvis eiendommen hans var verdt 10 millioner kroner så koster det 2 tusen i mnd. 

Det er nok en del eldre som sitter på eiendommer nære bykjerner som er verdt både 10 og 20 millioner. Når de kjøpte/bygde for 60+ år siden var de ikke så dyre. På minstepensjon så kan nok formueskatt og eiendomsskatt fort velte lasset der. De ønsker gjerne å bo der livet ut også og da forstår jeg godt at det føles blodig urettferdig. De kan jo selvsagt forsøke å belåne huset for å betjene skatter og avgifter. 

Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (38 minutter siden):

Jeg prøver å vise til at formueskatten er utformet med et bilde av en verden som kanskje ikke alltid stemmer med virkeligheten. Man må ikke ha en sterk rygg selv om man har formue. Og det er ikke nødvendigvis en iboende rettferdighet i formueskatten. Formueskatten er galskap satt i system fordi det vil være tilfeller,spesielt hos vanlige lønnsmottakere,  der verdiene allerede er beskattet. Man burde aldri skatte av noe som ikke er realisert.. 

Jeg er helt enig i dette! Og det har jeg gitt uttrykk for hele veien.

Men at du velger å la pengene dine stå på en lønnskonto uten renter er et dårlig valg uavhengig av skattemodell og jeg kan ikke forstå hvorfor du mener at du ikke skal måtte ta konsekvensene av dette dårlige valget selv. Dette har for så vidt ikke så mye med formuesskatt å gjøre, men jeg nevnte for deg at når du betaler formuesskatt av penger du har i banken, så trenger ikke det å bety at du går i minus. Du kan veldig enkelt og risikofritt sørge for å gå i pluss og sågar få deg en betydelig ekstrainntekt som du betaler litt lavere marginalskatt på. Så i ditt tilfelle treffer formuesskatten ganske riktig i den forstand at du skattlegges ut fra betalingsevne.

Så finnes det mange eksempler på det motsatte, hvor formuesskatten treffer veldig feil og virker ødeleggende på samfunnet som helhet, på den ene eller den andre måten, men la oss da heller fokusere på dette og ikke på deg. Når du bruker deg selv som eksempel, ser jeg ikke at det gir noe overbevisende grunnlag for å kritisere formuesskatten.

Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (35 minutter siden):

Ja,folk er ulike og jeg har gjort et bevisst dårlig valg her. Jeg har gjort det som følge av ren irritasjon over skattesystemet og i den hensikt å ikke å øke inntekt eller formue mer enn ordinær lønn ved å ha nær null avkastning på bankinnskudd. Neste år skal jeg søke om et skattekort som er så lavt som det er mulig å få til og sette lønnen rett på høyrentekonto og så betale skatten herfra ved forfall 30.04 2026.  Noen må jo lage støy når systemet er så hinsides idiotisk. Da vil avkastningen min på renter i banken gå rett til himmels  neste år fordi jeg tar ut en stor andel av lønnen skattefritt og rett inn på høyrentekonto sammen med alle andre midler.  Oppfordrer alle andre med høy lønn  å gjøre det samme gitt at de har selvkontroll nok til ikke å røre skattekontoen før forfall.

Her er noen små tips:

  1. Fristen for å betale tilleggsforskudd er 31. mai, ikke 30. april. Når du har fått skatteoppgjøret, ser du nøyaktig hvor mye du trenger å betale og du kan da utsette betalingen til 31. mai.
  2. Beløp under 100 kroner blir ikke innkrevet, så du kan betale inn 95 kroner mindre enn det du skylder i tilleggsforskudd. (Du må legge inn en liten margin der slik at ikke rentene på det som mangler tar deg over 100 kroner, for da får du drøyt hundre kroner i restskatt etterpå.)
  3. Hvis tallene du oppgir for å endre skattekort er veldig urealistiske og avviker veldig fra virkeligheten, tror jeg du risikerer at det går av noen varsellamper et sted. Skatteetaten skriver selv på sine nettsider: Du er selv ansvarlig for å passe på at utbetaler trekker riktig skatt. Jeg ville ikke tatt det for gitt at det ikke kan anses som skattesvik, om du f.eks. oppgir at du forventer å betale 5 millioner kroner i renteutgifter i 2025, når du ikke har noe lån, verken før eller etterpå.
Lenke til kommentar
minim skrev (12 minutter siden):

Det er nok en del eldre som sitter på eiendommer nære bykjerner som er verdt både 10 og 20 millioner. Når de kjøpte/bygde for 60+ år siden var de ikke så dyre. På minstepensjon så kan nok formueskatt og eiendomsskatt fort velte lasset der. De ønsker gjerne å bo der livet ut også og da forstår jeg godt at det føles blodig urettferdig. De kan jo selvsagt forsøke å belåne huset for å betjene skatter og avgifter. 

Jeg ser det som svært usannsynlig at de sitter på så store verdier, har minstepensjon og ingen oppsparte midler til å dekke noen få tusenlapper i mnd i formuesskatt. Den perfekte stormen der har jeg vondt for å tro er noe utbredt.

Jeg synes jo ikke formuesskatten treffer veldig godt når pensjonister med dyre boliger er de som stort sett rammes. Men sånn rent kynisk sett for samfunnet som sådan så synes jeg heller denne gruppen burde lokkes bort fra å sitte på store villaer og få seg mer praktisk anlagte, mindre leiligheter.

Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (1 time siden):

Hver lønnsmottaker kan jo gjerne sette sin skattesats til 0 i Norge og så dytte pengene inn på sparekonto til høy rente og ta ut pengene når skatten forfaller. Da får man en ekstra inntekt på rentene i løpet av året.

Nei, det er ikke lovlig og du risikerer å få tilleggsskatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...