Johan Kontant Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Minkowski skrev (16 minutter siden): Hadde det enda vært slik at det bare var snakk om dem som har mye penger, tror jeg det fleste ville vært enig i at det ikke er synd på dem fordi de må betale høy skatt. Men når du snakker om at 10% eier 49%av all rikdom, inkluderer dette en del som ikke har mye penger i det hele tatt, men som bare står som eiere av dyre skatteobjekter uten å nødvendigvis ha mye penger. Nå har jeg ikke inngående kjennskap til alle regler, men så vidt jeg forstår fungerer det omtrent slik (korriger meg gjerne om noe er galt)... Dette er stort sett nøyaktig slik situasjonen er i Norge anno 2024. I mitt lokalsamfunn vil jeg anslå at det er 3-4 bedriftseiere som er i denne kategorien. Selskapene er bygd opp over generasjoner og har akkumulert betydelige formuesverdier i kjøretøyer, næringsbygninger, eiendom og varelagre og mottar betydelige skatteregninger pga. dette. Bedriftene har ca. 50 ansatte i snitt og eierne er slett ingen "rikinger" som regjeringen later til å tro. De kjører i samme type biler og bor i samme type hus som sine ansatte. Den mest framtredende forskjellen er at de jobber 14-16 timer pr. dag istedet for 8 timer og må altså tappe bedriften for opptil flere millioner pr. år for å finansiere skatteregningen. Den ene av eierne tok opp et personlig lån i 2024 for å unngå nedskjæringer i staben, men allerede neste år er det sannsynligvis uungåelig med mindre skatteregelene blir endret. Nitriste greier. 4 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober 5 hours ago, Minkowski said: Hadde det enda vært slik at det bare var snakk om dem som har mye penger, tror jeg det fleste ville vært enig i at det ikke er synd på dem fordi de må betale høy skatt. Men når du snakker om at 10% eier 49%av all rikdom, inkluderer dette en del som ikke har mye penger i det hele tatt, men som bare står som eiere av dyre skatteobjekter uten å nødvendigvis ha mye penger. Lest dette høyt for deg selv. Helt til det går opp for deg. Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober 4 hours ago, Johan Kontant said: Bedriftene har ca. 50 ansatte i snitt og eierne er slett ingen "rikinger" som regjeringen later til å tro. Du er helt på bærtur hvis du tror at disse folkene tilhører de rikeste 10% i Norge. Men det skjønte jeg allerede i det forrige innlegget ditt. Nordmenn er så provinsiale at de tror små og mellomstore bedrifter utgjør de rikeste 10% i dette landet. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Krig og fred skrev (58 minutter siden): Du er helt på bærtur hvis du tror at disse folkene tilhører de rikeste 10% i Norge. Men det skjønte jeg allerede i det forrige innlegget ditt. Nordmenn er så provinsiale at de tror små og mellomstore bedrifter utgjør de rikeste 10% i dette landet. Herlighet, det er det ingen som har sagt. Men i iveren etter å ta de rike så går dette også utover dem. Vi har relativ ukompliserte skatteregler i Norge, sammenlignet med mange andre land, som gjør det ganske effektivt å kreve inn skatt. Ulempen er selvsagt at man ikke kan spesialtilpasse til hver gruppe eller individ, så å tette alle hull uten å skape andre problemer kan være vanskelig. Jeg mener at man bør føre en skattepolitikk som løfter små og mellomstore bedrifter opp, i stedet for en politikk som kun fokuserer på de aller rikeste som tross alt rammes minst. De flytter bare til Sveits og da blir det ingen skatt i det hele tatt. 3 Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Krig og fred skrev (1 time siden): Lest dette høyt for deg selv. Helt til det går opp for deg. Til hva går opp for meg? Istedenfor å late som at jeg har skrevet noe som er åpenbart feil, kan du vel spandere å være spesifikk? Krig og fred skrev (1 time siden): Nordmenn er så provinsiale at de tror små og mellomstore bedrifter utgjør de rikeste 10% i dette landet. Hva mener du egentlig? At ingen blant de 10% rikeste i landet eier små og mellomstore bedrifter? Hvem er det som eier dem da, om jeg tør spørre? Hvor tror du vi finner nedre grense for øverste desil i formuesstatistikken i Norge? Kan du komme med noen tall selv istedenfor å bare prøve å latterliggjøre det andre skriver? 3 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Erna Solberg lover å fjerne formuesskatten på arbeidende kapital hvis det blir borgerlig flertall etter stortingsvalget neste høst. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/erna-med-klart-lofte-den-mest-skadelige-skatten-blir-historie/17092257/ 1 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober (endret) Jarmo skrev (22 minutter siden): Erna Solberg lover å fjerne formuesskatten på arbeidende kapital hvis det blir borgerlig flertall etter stortingsvalget neste høst. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/erna-med-klart-lofte-den-mest-skadelige-skatten-blir-historie/17092257/ Men jeg er redd at mye skade allerede er gjort. Jeg tror det er få som vil reversere store finansielle avgjørelser når det er en reell fare for at formueskatten blir gjeninnført, som kan skje bare fire år senere. Jeg tror det må en varig endring til, en mer forutsigbar skattepolitikk på dette området som ikke blir omveltet igjen og igjen. Da tenker jeg spesielt på hva slik vingling kan betyr for mulige investeringer her til lands. Hvis Erna får dette igjennom så er det veldig bra for mange bedrifter i det minste, til AP snur det rundt igjen 😅 Endret 29. oktober av Uderzo 2 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Uderzo skrev (20 minutter siden): Men jeg er redd at mye skade allerede er gjort. Jeg tror det er få som vil reversere store finansielle avgjørelser når det er en reell fare for at formueskatten blir gjeninnført, som kan skje bare fire år senere. Jeg tror det må en varig endring til, en mer forutsigbar skattepolitikk på dette området som ikke blir omveltet igjen og igjen. Da tenker jeg spesielt på hva slik vingling kan betyr for mulige investeringer her til lands. Hvis Erna får dette igjennom så er det veldig bra for mange bedrifter i det minste, til AP snur det rundt igjen 😅 Orkla ASA er et norsk industrielt investeringsselskap der virksomheten er merkevarer og forbrukerorienterte selskaper. Norden, Baltikum og utvalgte land i Sentral-Europa er Orklas hovedmarkeder. I tillegg har konsernet sterke posisjoner innenfor utvalgte produktgrupper i India. Wikipedia Orkla selger unna porteføljeselskaper i ekspressfart. – Jeg tror ikke Orkla eksisterer i sin nåværende form om to år, sier forvalter Jan Petter Sissener. Abo: https://www.finansavisen.no/industri/2024/10/29/8198333/stein-erik-hagen-stripper-orkla-jeg-tror-ikke-orkla-eksisterer-om-to-ar-sier-jan-petter-sissener Lenke til kommentar
Johan Kontant Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober (endret) Krig og fred skrev (3 timer siden): Du er helt på bærtur hvis du tror at disse folkene tilhører de rikeste 10% i Norge. Men det skjønte jeg allerede i det forrige innlegget ditt. Nordmenn er så provinsiale at de tror små og mellomstore bedrifter utgjør de rikeste 10% i dette landet. Jeg har aldri nevnt eller påstått noe om de 10% rikeste i Norge, så den stråmannen kan du spare deg for. Når det er sagt så vil selvfølgelig de fleste som er eneeire av bedrifter som sysselsetter 50 personer i industrien og omsetter for 100-200 millioner årlig være blant Norges 10% rikeste på papiret. Det skal ikke store næringseiendommen eller varelageret til før du er oppe i 10-20 millioner i verdier. Altså godt innenfor de 10% rikeste i Norge. Men du lever vel i den villfarelsen at alle nordmenn med høy formue bor på Oslo Vest og har hele formuen sin i cash. Endret 29. oktober av Johan Kontant 1 Lenke til kommentar
Johan Kontant Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Uderzo skrev (36 minutter siden): Men jeg er redd at mye skade allerede er gjort. Jeg tror det er få som vil reversere store finansielle avgjørelser når det er en reell fare for at formueskatten blir gjeninnført, som kan skje bare fire år senere. Jeg tror det må en varig endring til, en mer forutsigbar skattepolitikk på dette området som ikke blir omveltet igjen og igjen. Da tenker jeg spesielt på hva slik vingling kan betyr for mulige investeringer her til lands. Hvis Erna får dette igjennom så er det veldig bra for mange bedrifter i det minste, til AP snur det rundt igjen 😅 Lengre reportasje om nettopp dette på TV2-nyhetene i dag. Men som du sier, de færreste kommer til å flytte hjem igjen før det er bred enighet om at formueskatten skal bort. Enhver mulig konstellasjon må ha flertall for fjerning av formueskatten før vi får reversert utflyttingen. Litt passivt av Erna å ikke nevne at noen av de 20 milliardene i tapte skatteinntekter vil dekkes inn av økte inntekter i form av økte investeringer, flere arbeidsplasser og økte skatteinntekter. 2 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober 13 hours ago, Uderzo said: Herlighet, det er det ingen som har sagt. Jeg snakker om de rikeste i Norge, også kommer den en rad med milliardær-apologeter som snaker om at å nei, de er ikke så rike som man tror. Jeg snakker om de rikeste, og hvis folk har såpass dårlige leseferdigheter bør de heller fokusere på andre ting. 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Krig og fred skrev (29 minutter siden): Jeg snakker om de rikeste, og hvis folk har såpass dårlige leseferdigheter bør de heller fokusere på andre ting. "Pot, meet kettle". Du leser innleggene her som fanden leser bibelen, vi forsøker å diskutere sak mens du bare kommer med tirader og personangrep. 3 Lenke til kommentar
Johan Kontant Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Krig og fred skrev (1 time siden): Jeg snakker om de rikeste i Norge, også kommer den en rad med milliardær-apologeter som snaker om at å nei, de er ikke så rike som man tror. Jeg snakker om de rikeste, og hvis folk har såpass dårlige leseferdigheter bør de heller fokusere på andre ting. Innleggene dine består kun av klaging på at formuesverdiene i Norge er ujevnt fordelt eller raljering over andre folks innlegg. Hvis du skriver litt om hvordan DU mener at disse formuesverdiene bør omfordeles så hadde det vært litt enklere å diskutere med deg. (Fungerer skattesystemet pr. i dag bra slik du ser det? Bør man gå til direkte konfiskering av eiendom? Bør formueskatten og utbytteskatten økes? Bør inntektsskatten på høye lønninger økes?) 4 Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Uderzo skrev (16 timer siden): Men jeg er redd at mye skade allerede er gjort. Jeg tror det er få som vil reversere store finansielle avgjørelser når det er en reell fare for at formueskatten blir gjeninnført, som kan skje bare fire år senere. Jeg tror det må en varig endring til, en mer forutsigbar skattepolitikk på dette området som ikke blir omveltet igjen og igjen. Da tenker jeg spesielt på hva slik vingling kan betyr for mulige investeringer her til lands. Hvis Erna får dette igjennom så er det veldig bra for mange bedrifter i det minste, til AP snur det rundt igjen 😅 Det finnes ingen garanti for at sirkuset ikke kan gjenoppstå om 5 år igjen. Faktisk kan det bli enda mer sirkus med et svakt AP. Om man er rik og lei av dette, bør man flytte fra Norge og aldri returnere. Den politiske risikoen er blitt for høy. 3 Lenke til kommentar
Johan Kontant Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober logaritmemannen skrev (34 minutter siden): Det finnes ingen garanti for at sirkuset ikke kan gjenoppstå om 5 år igjen. Faktisk kan det bli enda mer sirkus med et svakt AP. Om man er rik og lei av dette, bør man flytte fra Norge og aldri returnere. Den politiske risikoen er blitt for høy. Sant. Et stadig mer svekket AP må i større og større grad støtte seg til SV og Rødt. Da snakker vi om et alvorlig sirkus innenfor den økonomiske politikken. Folk som har klokketro på at økonomi er et nullsumspill der 1 ny rik innbygger alltid vil medføre 1 ny fattig innbygger. 2 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober (endret) Krig og fred skrev (5 timer siden): Jeg snakker om de rikeste i Norge, også kommer den en rad med milliardær-apologeter som snaker om at å nei, de er ikke så rike som man tror. Jeg snakker om de rikeste, og hvis folk har såpass dårlige leseferdigheter bør de heller fokusere på andre ting. Vi har ca. 1000-1500 som er virkelig rike i Norge. Sjekk ut Kapitals liste over 400 rike i Norge. 400 milliardærer i 2024. Listen er lagt ut før skatteberegninger var ferdige. Disse der jakter Rødt og likesinnede. Hvor mye betaler de rikes bedrifter: skatt, AGA, ansatteskatt, eiendomdskatt, utbytteskatt, alle avgifter, moms. subsitierer lærlinger, støtter idrettslag, forskning, kultur osv. osv. osv.. Sitat og hvis folk har såpass dårlige leseferdigheter bør de heller fokusere på andre ting. Hvis folk har så lite inngående forståelse og viten hvordan dynamisk bedriftsøkonomi og skatte-og avgiftssystem fungerer så ja. Da bør man fokusere på andre ting. Bygge Lego eller en fisketur kan også være givende sysselsetting. Endret 30. oktober av Jarmo 2 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober 5 hours ago, Uderzo said: "Pot, meet kettle". Du leser innleggene her som fanden leser bibelen, vi forsøker å diskutere sak mens du bare kommer med tirader og personangrep. Jeg kommer ikke med personangrep når jeg lufter frustrasjon for at enkelte sliter med å følge med. Her, her er en oppsummering: Meg: Jeg kjenner en som er rik, og har null inntekt og formue. Bruker 1: nei nei nei, du tar feil Han har sikkert bare mye lån. Bla-bla-bla. Meg: bekymring for økt maktkonsentrasjon Bruker 2: nei nei nei, en i bygda eier en bedrift og går i hullete klær ot kjører gammel bil!!1 Meg: det er ikke sunt å tilbe milliardærer, de har ofte tatt snarveier og har tvilsom etikk Bruker 3:Jaså, HVA HAR DU SELV GJORT DA???!!!! Det er klart å tydelig at flere her ikke skjønner problemstillingen som ikke bare vi i Norge står ovenfor, men også verden generelt sett. Vi ser en konsolidasjon av rikdom og makt som aldri før, og selv om det ikke er så ille i Norge som i andre land, så er trenden den samme. Vi har en liten elite som utfordrer statsmakten på skattepolitikk, og det er tragisk at folk ikke forstår alvoret, for dit vi er på vei har vi faktisk vært før i historien. 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober (endret) Krig og fred skrev (1 time siden): Jeg kommer ikke med personangrep når jeg lufter frustrasjon for at enkelte sliter med å følge med. Her, her er en oppsummering: Meg: Jeg kjenner en som er rik, og har null inntekt og formue. Bruker 1: nei nei nei, du tar feil Han har sikkert bare mye lån. Bla-bla-bla. Meg: bekymring for økt maktkonsentrasjon Bruker 2: nei nei nei, en i bygda eier en bedrift og går i hullete klær ot kjører gammel bil!!1 Meg: det er ikke sunt å tilbe milliardærer, de har ofte tatt snarveier og har tvilsom etikk Bruker 3:Jaså, HVA HAR DU SELV GJORT DA???!!!! Det er klart å tydelig at flere her ikke skjønner problemstillingen som ikke bare vi i Norge står ovenfor, men også verden generelt sett. Vi ser en konsolidasjon av rikdom og makt som aldri før, og selv om det ikke er så ille i Norge som i andre land, så er trenden den samme. Vi har en liten elite som utfordrer statsmakten på skattepolitikk, og det er tragisk at folk ikke forstår alvoret, for dit vi er på vei har vi faktisk vært før i historien. https://communist.red/imperialism-then-now-fred-weston-video/ Sitat Vi har en liten elite som utfordrer statsmakten på skattepolitikk, og det er tragisk at folk ikke forstår alvoret, for dit vi er på vei har vi faktisk vært før i historien. Så tar vi vekk denne lille eliten, hva vil skje etterpå`? Back to the basic= huleboere? Og når olja er slutt så hva da, alle av oss kan ikke leve av laks.(neste generasjoner over tid.) Når 70-80% av vår velstand ligger på olja og gass, har du noe annet å komma med uten at trakke på rikinger? Grassrota uten kapital vil reise seg og bygge opp nasjonen igjen? Men da vi de også blir kapitalister igjen eller? Endret 30. oktober av Jarmo 1 Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Johan Kontant skrev (4 timer siden): Sant. Et stadig mer svekket AP må i større og større grad støtte seg til SV og Rødt. Da snakker vi om et alvorlig sirkus innenfor den økonomiske politikken. Folk som har klokketro på at økonomi er et nullsumspill der 1 ny rik innbygger alltid vil medføre 1 ny fattig innbygger. Ja. Og det er faktisk ikke veldig urealistisk at de kommer tilbake. En eventuell ny regjering med H og FrP vil måtte gjøre store endringer for å få opp verdiskapningen, redusere den offentlige utgiftsveksten og tilpasse landet til en fremtid med en større andel eldre og færre i arbeid (manglende arbeidskraft), for å nevne noe. Dette kan oppleves som "unødvendig" hos en stor del av befolkningen når vi tross alt har "masse penger i et oljefond". Konsekvensene av dette kan bli økt misnøye og at mange stemmer på opposisjonen ved neste valg. Faktisk tviler jeg sterkt på at H og FrP vil ha evnen til å gjøre slike omfattende endringer, antakelig blir det vel "reduser formueskatten mot at en annen skatt øker". Ikke akkurat riktig måte å gjøre det på. 2 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober 4 hours ago, Johan Kontant said: Sant. Et stadig mer svekket AP må i større og større grad støtte seg til SV og Rødt. Da snakker vi om et alvorlig sirkus innenfor den økonomiske politikken. Folk som har klokketro på at økonomi er et nullsumspill der 1 ny rik innbygger alltid vil medføre 1 ny fattig innbygger. Spørsmålet er om H ikke fortsetter slitasjen de har hatt, og velger å fortsette videre mot å bli et subsidiepartie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå