Gå til innhold

47% skatt er det virkelig slik det skal være?

Gjest 98cd0...741

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Åja? Sist jeg sjekket er finansminister fra SV🤣

Trygve Magnus Slagsvold Vedum (SP) er en norsk gårdbruker og politiker som er Norges finansminister siden oktober 2021.

God natt..

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Du må gjerne komme med kilder du også at det jeg sier ikke stemmer, men jeg er helt åpen om at jeg ikke sitter på slik statistikk. Men Petter sin sak viser at det gjøres og jeg mener det er naivt å tro at han er alene. 

Det er mange rike mennesker i Norge som betaler mye mer i skatt enn de hadde trengt å gjøre i henhold til regelverket. Du må gjerne komme med kilder på at det jeg sier ikke stemmer, men inntil du gjør det, tar jeg det for gitt at vi kan legge min påstand til grunn uten at jeg gir noen konkrete eksempler eller utdyper i mer detalj.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (40 minutter siden):

Og Olav Thon, ja. Solgte rev til tyskerne, og ble tatt for korrupsjon da han bestakk tollere. Alle disse milliardærene som folk her ser opp til er sosipater som går over lik. 

Olav Thon har sørget for milliarder i skatteinntekter, satt tusenvis av mennesker i jobb så de kan brødfø familiene sine og opprettet et fond på titalls milliarder som skal hjelpe menneskeheten.

Hva har du bidratt med for menneskeheten annet enn syting på at ingenting andre gjør er godt nok?

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, MrL said:

Olav Thon har sørget for milliarder i skatteinntekter, satt tusenvis av mennesker i jobb så de kan brødfø familiene sine og opprettet et fond på titalls milliarder som skal hjelpe menneskeheten.

Hva har du bidratt med for menneskeheten annet enn syting på at ingenting andre gjør er godt nok?

Det er ikke jeg som er tema i denne diskusjonen, dessverre. Temaet er skatt, og om disse milliardærene er de messiasskikkelsene enkelte skal ha det til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (2 minutter siden):

Det er ikke jeg som er tema i denne diskusjonen, dessverre. Temaet er skatt, og om disse milliardærene er de messiasskikkelsene enkelte skal ha det til. 

Så hva  har "milliardærene er ikke messiasskikkelser" med trådens tema for hvor mye skatt man skal betale?

Skal vi betale skatt etter oppførsel?

Men nei det handler vel ikke om hva du gjør, i sosialismens ånd handler det vel om hva alle andre skal gjøre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (2 timer siden):

Kanskje du skal lese hva som blir skrevet i kontekst, isteden for å henge deg opp i egne overbevisninger.  

Konteksten her er at du kaller rikinger for røverbaroner, korrupte og sosiopater og indikerer at "milliardærene skal man ikke se opp til".

Derfor spør jeg deg, hva har du bidratt med for verden? Nei, deg vil du ikke prate om. Det er ikke tema

Vel, ranten din mote de rike har heller ingenting med "47% skatt" temaet i tråden å gjøre.

Som illusterer poenget mitt: "Det handler om hva milliardærene og alle andre skal bidra med, ikke meg". Er det vits i det hele tatt med å diskutere skatteprosent med sosialister når det bare er drevet av hat mot de rike med fullstendig ignoranse og mangel på annerkjennelse for hva de rike faktisk bidrar med. 

Endret av MrL
  • Liker 5
Lenke til kommentar
13 hours ago, MrL said:

Konteksten her er at du kaller rikinger for røverbaroner, korrupte og sosiopater og indikerer at "milliardærene skal man ikke se opp til".

Konteksten er at noen begynte å glorifisere Thon og Røkke, om hvordan de hadde jobbet seg opp fra null og ingenting. Røkke er en kjent for å være en kald kjeltring, og Thon gjorde tvilsomme ting under krinen. Det er tydeligvis noe som trigger deg, og du retter derfor oppmerksomheten mot meg, noe som ikke har noe med hva som ble diskutert å gjøre. 

Derfor spør jeg deg, hva har du bidratt med for verden? Nei, deg vil du ikke prate om. Det er ikke tema. 

Temaet er ikke hva jeg har bidratt med. Temaet er rikinger og skatt. Nå er temaet leseferdigheter da du tydeligvis ikke klarer å forholde deg til noe som ikke er på avisoverskrift nivå. 

Som illusterer poenget mitt: "Det handler om hva milliardærene og alle andre skal bidra med, ikke meg". 

Jeg har betalt skatt til folketrygden i 29 år. Men det er ikke relevant. 

Er det vits i det hele tatt med å diskutere skatteprosent med sosialister når det bare er drevet av hat mot de rike med fullstendig ignoranse og mangel på annerkjennelse for hva de rike faktisk bidrar med. 

Jeg er ikke sosialist, tyvärr. Du på den andre siden, ser ut til å legge deg på MAGA nivå. Jeg gir et ekko av hva Kåre Willoch selv har sagt, også kommer du med dU eR SOsiALiST!!!

Endret av Krig og fred
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (På 26.10.2024 den 12:56 PM):

Konteksten er at noen begynte å glorifisere Thon og Røkke, om hvordan de hadde jobbet seg opp fra null og ingenting. Røkke er en kjent for å være en kald kjeltring, og Thon gjorde tvilsomme ting under krinen. Det er tydeligvis noe som trigger deg, og du retter derfor oppmerksomheten mot meg, noe som ikke har noe med hva som ble diskutert å gjøre. 

Temaet er ikke hva jeg har bidratt med. Temaet er rikinger og skatt. Nå er temaet leseferdigheter da du tydeligvis ikke klarer å forholde deg til noe som ikke er på avisoverskrift nivå. 

Jeg har betalt skatt til folketrygden i 29 år. Men det er ikke relevant. 

Jeg er ikke sosialist, tyvärr. Du på den andre siden, ser ut til å legge deg på MAGA nivå. Jeg gir et ekko av hva Kåre Willoch selv har sagt, også kommer du med dU eR SOsiALiST!!!

Mulig du ikke er sosialist, men du har ihvertfall slukt sittende regjerings mantra "nå er det vanlige folks tur" & "nå skal vi ta de rike" med agn, snøre og søkke.

Sittende partier har altså klart å lure (mange) folk til å tro at "de rike" knapt betaler skatt og at det er de lavtlønte som finansierer velferdsstaten OG de rikes forbruk. Dette er meget langt fra sannheten. Det er et par linker lengre opp i diskusjonen som det kan være verdt å lese grundig gjennom for å få litt mer innsikt. Kopierer inn en tabell uansett. Legg spesielt merke til "Netto skatt", som betyr skattebidrag til staten etter at pensjonsopptjening er trukket fra.

1729936442589?e=1735776000&v=beta&t=F7Ij4zgItId-BgkT_MPQD9PVBdi2GMmJDPyL1c7wxIc

Uansett hvordan du velger å ta ut inntektene dine, som vanlig lønn eller som utbytte, så betaler du mer skatt jo mer du tjener. Støre, Vedum og Co. er selvsagt fullstendig klar over at dette, men retorisk tenker de nok det er lønnsomt overfor store velgergrupper å peke ut "de rike" som en fiende.

Dette må de da selvsagt også følge opp i praksis, noe de har gjort ved å øke både formueskatt og utbytteskatt dramatisk. Problemet er at dersom vi fortsatt skal fungere som et vestlig velferdssamfunn der det er attraktivt å investere og skape verdier så må noen eie bedriftene. (Jeg antar du er enig i at staten bør ha en begrenset rolle som bedriftseier iom. at du etter eget utsagn ikke er sosialist.) I mange tilfeller vil man da samtidig bli eier av store materielle verdier. At man skal få en stor skatteregning fordi man eier lastebiler, anleggsmaskiner, kontorer, industribygg og varelagre er dypt urimelig og kontraproduktivt. De aller fleste sammenlignbare land har gått bort fra denne typen beskatning.

Hvorvidt Røkke er et dårlig menneske eller ikke har jeg null forutsetninger for å si noe om (i motsetning til deg), og det er uansett saken helt uvedkommende. Men det er ingen tvil om at hans blotte tilstedeværelse i Norge og den skatteregningen det ville utløst ville vært et enormt problem for AKER-konsernet. Jeg synes det er trist hvis det er sånn vi vil ha det.

Endret av Johan Kontant
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 16.10.2024 at 10:05 PM, Jarmo said:

Uten noen andre fradrag utover minstefradrag så bør det holde fint. 10,5 mnd trekk indikerer ca. 26,6% skatt. Har du flere fradrag, er det bare +. 

Har du kapitalinntekter, utbytte e.l? Mye overtid osv? Bonus? Formueskatt? Ekstra mye feriepenger fra i fjor?  Osv.. Mange ting man må se på, skatteberegninger er helt individuelt.

https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/3786-skatteberegning-2024

Jepp, Men enda har jeg ikke fått pengene fra staten, ca 5300.

Er uføre, jobber ca 50%.

Må ha noe å gjøre, snart 60.

Lenke til kommentar
16 hours ago, Johan Kontant said:

Mulig du ikke er sosialist, men du har ihvertfall slukt sittende regjerings mantra "nå er det vanlige folks tur" & "nå skal vi ta de rike" med agn, snøre og søkke.

Siter meg på at jeg sier det skal være vanlige folks tur. Du skal få 1000 kroner hvis du klarer å finne et eneste innlegg hvor jeg  roser denne regjeringen. 

Sittende partier har altså klart å lure (mange) folk til å tro at "de rike" knapt betaler skatt og at det er de lavtlønte som finansierer velferdsstaten OG de rikes forbruk

Her avslører du at du ikke skjønner hva denne diskusjonen dreier seg om. Skatt etter evne og HVORFOR skat etter evne er ukjent for deg. 

Uansett hvordan du velger å ta ut inntektene dine, som vanlig lønn eller som utbytte, så betaler du mer skatt jo mer du tjener. Støre, Vedum og Co. er selvsagt fullstendig klar over at dette, men retorisk tenker de nok det er lønnsomt overfor store velgergrupper å peke ut "de rike" som en fiende.

Bare trist for argumentene dine at flere og flere milliardærer tar til orde for å øke skattene på de rikeste, for i dag har vi en konsentrasjon av rikdom vi ikke har sett i årene FØR 1. verdenskrig. Hvis du hadde tatt av deg de ideologiske brillene du kjøpte i billigkroken på Specsavers, så hadde du reflektert deg frem til hva som er det logiske sluttresultatet av at 1% av verdens befolkning eier mer enn 95% av befolkningen, og hvorfor de rike bør skattes hardere. 

https://www.independent.co.uk/news/world/europe/millionaires-more-wealth-tax-davos-b2479863.html

https://proudtopaymore.org/

Her har du et hint

Spoiler

liberte.jpg.8297f20da7087ab77b76894c57a16c92.jpg

Hvorvidt Røkke er et dårlig menneske eller ikke har jeg null forutsetninger for å si noe om (i motsetning til deg), og det er uansett saken helt uvedkommende. Men det er ingen tvil om at hans blotte tilstedeværelse i Norge og den skatteregningen det ville utløst ville vært et enormt problem for AKER-konsernet. Jeg synes det er trist hvis det er sånn vi vil ha det.

Jeg lurer på hva alle fiskerne langs kysten Røkke rævkjørte mener om Aker. 

Endret av Krig og fred
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (16 minutter siden):

1% av verdens befolkning eier mer enn 95% av befolkningen

Det er ikke tilfellet i Norge, som diskusjonen handler om. Selv om forskjellene har økt her i Norge så stiller vi veldig sterkt sammenlignet med resten av verden når det kommer til økonomisk likhet.

Det som diskuteres er om skattepolitikken som er ført de siste årene er fordelaktig for økonomien. Etter min mening så har ideologien trumfet fornuften. I jakten på rikingene så kaster man babyen ut med badevannet. Det er faktisk ikke et problem at det bor personer som sitter på mye (urealiserte) verdier i Norge. Selv om skatteinntektene til enkelte kommuner påvirkes av veldig rike personer, eksempelvis Asker som mistet omtrent 300 mill da Røkke flyttet ut, så er det bedre for økonomien at arbeidsplasser skapes, som har mer å si for skatteinntektene enn 300 rikinger. 

Jeg mener at det er utrolig dumt å ha en skattepolitikk som slår uheldig ut, disse super rike klarer seg alltid, men det rammer også vanlige bedriftseiere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Uderzo said:

Det er ikke tilfellet i Norge, som diskusjonen handler om. Selv om forskjellene har økt her i Norge så stiller vi veldig sterkt sammenlignet med resten av verden når det kommer til økonomisk likhet.

I Norge eier de rikeste 10% 49% av all rikdom, og det bare øker. 

Det som diskuteres er om skattepolitikken som er ført de siste årene er fordelaktig for økonomien.

På overflaten. Men faktum er at antall milliardærer har økt trutt de siste 30 årene. Det er mer rikdom en noen gang, samtidig hevder de aller rikeste, at det har aldri vært vanskeligere å være milliardær. Stakkars milliardærene, Norges mest forfulgte minoritet 😰

Det som står bak denne flukten, er bare fortsettelsen av en trend der oligarker utfordrer statsmakten. De store selskapene har i årevis hatt store overskudd, og de har ofte (slik som i tilfellet med Røkke) hatt et sugerør inn i statskassa. Ja, vi har overskudd med tenk så mye mer overskudd vi kunne ha hatt hvis vi slapp skatt?!?!

For disse menneskene er ikke mye nok, de vil ha alt. Hvis du vil vite hva vi har i vente, så se bare til klassesamfunn som Storbritannia og USA. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (31 minutter siden):

Men faktum er at antall milliardærer har økt trutt de siste 30 årene

Vel! Du må se på utvikling av pengerverdien over tid. Om 20-30 år har vanlige folk millionlønn, mange flere millioner.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (6 timer siden):

Her avslører du at du ikke skjønner hva denne diskusjonen dreier seg om. Skatt etter evne og HVORFOR skat etter evne er ukjent for deg. 

1729936442589?e=1735776000&v=beta&t=F7Ij4zgItId-BgkT_MPQD9PVBdi2GMmJDPyL1c7wxIc

Jeg legger ut tabellen fra mitt forrige innlegg en gang til. Jeg kan også legge til at jeg aldri har argumentert mot at vi skal ha denne typen progressiv beskatning på inntekt.

Så kan DU fortelle hvordan du tolker dette til at "skatt etter evne" er ukjent for meg.

Endret av Johan Kontant
Lenke til kommentar
15 hours ago, Jarmo said:

Vel! Du må se på utvikling av pengerverdien over tid. Om 20-30 år har vanlige folk millionlønn, mange flere millioner.

Ja, kjøper du bolig er du "millionær" selv om det er banken som eier huset inntil lånet er nedbetalt. Men vi snakker ikke om folk som får en million eller tre i ligningsformue, men folk som rykker opp til overklassen. Altså de som har *mye* penger. 

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (13 minutter siden):

Ja, kjøper du bolig er du "millionær" selv om det er banken som eier huset inntil lånet er nedbetalt. Men vi snakker ikke om folk som får en million eller tre i ligningsformue, men folk som rykker opp til overklassen. Altså de som har *mye* penger. 

Hadde det enda vært slik at det bare var snakk om dem som har mye penger, tror jeg det fleste ville vært enig i at det ikke er synd på dem fordi de må betale høy skatt. Men når du snakker om at 10% eier 49%av all rikdom, inkluderer dette en del som ikke har mye penger i det hele tatt, men som bare står som eiere av dyre skatteobjekter uten å nødvendigvis ha mye penger.

Nå har jeg ikke inngående kjennskap til alle regler, men så vidt jeg forstår fungerer det omtrent slik (korriger meg gjerne om noe er galt): Hvis man eier en bedrift med eiendeler verdt 100 millioner kroner, så utløser det ca. 1.3 millioner kroner i formuesskatt (1% opp til 20 mill og 1.4% over 20 mill). For å betale denne skatten må bedriftseieren ta ut ca. 2.1 millioner kroner i utbytte fordi hen må skatte (37.4%) av inntekten før hen kan bruke den på å betale formuesskatt. La oss si at bedriftseieren (som er en mann og ikke en hen) tar ut 2.8 millioner kroner i utbytte for å ha noe å leve av selv også. Da sitter han igjen med rundt 450 000 kr etter at all skatten er betalt. Dette tilsvarer en medianlønn (etter skatt) i Norge. For at bedriften skal kunne betale eieren det han trenger (en netto medianlønn), må den gå med overskudd og dette utløser selskapsskatt som er på 22% av overskuddet. Det betyr at bedriften er avhengig av et overskudd på ca. 3.6 millioner kroner eller mer for å ikke gradvis tappes for penger. Nå tror du kanskje ikke at det finnes slike nøkterne bedriftseiere, men faktum er at skattemodellen åpner for at det kan være slik. Oppfatter du den bedriftseieren jeg beskriver her som en riking? Burde han skattlegges hardere fordi han eier bedriften? Er dette faktisk en riking med mye penger?

Før du bestemmer deg for hva du vil svare, la oss tenke oss at bedriftseieren vurderer å flytte til et land uten formuesskatt. Bedriften kan da i prinsippet fortsette som før og eieren kan mangedoble sin egen lønn. Ev. kan eieren leve omtrent som før, mens bedriften vil gjøre det betydelig bedre økonomisk og stå sterkere enten til å kunne skalere opp eller til å overleve vanskelige tider hvor det å generere resultater på flere millioner hvert år ikke er mulig.

Så har vi også den muligheten at hele bedriften flyttes ut av landet. Det er jo en viss sjanse for at det ikke anses som hensiktsmessig å fortsette driften i Norge når 87% av overskuddet forsvinner i skatt og man risikerer å tape penger i situasjoner hvor en rimelig skattemodell kunne gjort det mulig å få ting til å gå rundt. En slik bedrift har kanskje 70-80 ansatte med full lønn som de betaler inntektsskatt av. Kanskje bedriften kan gjøre det betydelig bedre ved å heller drive i et land med lavere skatte- og lønnsnivå? Hva er dine tanker rundt det?

Selv mener jeg det er helt greit å skattlegge realisert inntekt både for bedrifter og personer. Det er faktisk veldig gunstig fordi realisert inntekt kan brukes til å betale skatt med. Men når man bryter forbindelsen mellom skatt og realisert inntekt, er det ikke lenger slik at det nødvendigvis finnes penger til å betale skatt med. Jeg oppfatter det som en helt åpenbar forbedring om man fjernet formuesskatten og heller økte inntektsskatten tilsvarende. Det ville vært mer treffsikkert med tanke på å skattlegge dem som faktisk har og tjener mye penger mens folk og virksomheter som så vidt får ting til å gå rundt ikke veltes av en skatt de ikke har råd til å betale.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...