Salvesen. Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Jarmo skrev (12 minutter siden): https://www.nettavisen.no/okonomi/e24-stordalen-slipper-deler-av-skattekravet-ma-betale-180-millioner-kroner-til-staten/s/5-95-1720658 Altså fikk han 50 millioner i skattelette, tenker det er win jeg ikke tap... Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober 1 hour ago, logaritmemannen said: Null i formue kan bety store lån. Som kjent er boliglånsrenten mye høyere enn formueskatten, så jeg tror neppe han låner penger for å få lavere utgifter. Og dette er faktisk ikke et smutthull (bug), men feature. Det må vel være enkelt å sitte her på diskusjon og si at dette er smutthull når man ikke kjenner til situasjonen hans? Han er styrtrik. Han og hans familie har hatt penger i generasjoner. Han betaler ikke skatt av inntekt og formue fordi han gjemmer verdiene. Lenke til kommentar
Alfred_A Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober 20 hours ago, Krig og fred said: Det er det samfunnet vi ønsker å ha. Vi kan alltids gå tilbake til føydalsamfunnet, da hadde professoren sluppet å erge seg over disse forferdelige sosialistene. Føydalsamfunnet, den gir en tommel 🙂 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Krig og fred skrev (2 minutter siden): Han betaler ikke skatt av inntekt og formue fordi han gjemmer verdiene Rike folk betaler ikke inntektskatt(tar ikke ut lønn)men utbytteskatt og hvordan kan man gjemme positiv formueskatt? Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober 1 minute ago, Jarmo said: Rike folk betaler ikke inntektskatt(tar ikke ut lønn)men utbytteskatt og hvordan kan man gjemme positiv formueskatt? Hvorfor skal ikke rike folk betale inntektsskatt? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober (endret) Krig og fred skrev (11 minutter siden): Hvorfor skal ikke rike folk betale inntektsskatt? Det lønner seg ikke slik som skattereglene er. Hvis du har solgt aksjer med gevinst eller fått utbytte på aksjer, skal du betale 37,84 prosent i skatt. Inntektskatt er ca. 47-48%. på topp. Endret 25. oktober av Jarmo Lenke til kommentar
Alfred_A Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Det føles kjipt. Er selv aktiv i yrke, ikke uføretrygdet, så etter ytelse med mye overtid føles det direkte urettferdig. Så er den andre siden at man har gode priser på medisiner på apoteket, tilgang til politi etc., AAP og den generelle forventede kvalitet Noreg leverer. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober (endret) Alfred_A skrev (9 minutter siden): med mye overtid føles det direkte urettferdig Jupp, trinnskatt slår inn da. Endret 25. oktober av Jarmo Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Alfred_A skrev (4 minutter siden): Det føles kjipt. Er selv aktiv i yrke, ikke uføretrygdet, så etter ytelse med mye overtid føles det direkte urettferdig. Så er den andre siden at man har gode priser på medisiner på apoteket, tilgang til politi etc., AAP og den generelle forventede kvalitet Noreg leverer. Har du sjekket hvor mye du faktisk betaler i skatt? Så lenge du ikke har giga formue så er det lavt, sammenlignet med feks nabolandene våre. Også nyter vi godt av goder som du sier. Personlig er jeg ganske sikker på at jeg i ett normalår betaler langt mindre enn 50% skatt/avgift totaltsett. Og jeg har relativt god inntekt ift snitt. Sjekket kvittering i fra butikken i dag, 12% moms var det vell for helge handelen. Det er ikke galt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Jarmo skrev (1 minutt siden): Jupp, trinnskatt slår inn da. Trinnskatt har ingenting med overtid å gjøre. Den slår inn ved høyere inntekt, ikke overtid. Lenke til kommentar
Alfred_A Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober 2 minutes ago, Salvesen. said: Trinnskatt har ingenting med overtid å gjøre. Den slår inn ved høyere inntekt, ikke overtid. Hvordan er høyere inntekt ikke overtid? 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober (endret) Alfred_A skrev (15 minutter siden): Hvordan er høyere inntekt ikke overtid? Høyere inntekt gir ikke nødvendigvis en ny trinnskatt. Kan ta meg selv som ett eksempel. Jeg har fått ny jobb, og kommer til å havne på trinn 5 i 2026, da det utløses bonus(forhåpentligvis iallefall). Jeg har særlig uavhengig stilling, men havner fortsatt på siste nivå. Har ingenting med overtid å gjøre, men med inntekt. Den "jevne" nordmannen havner etterhvert på trinn 2 om en jobber ekstra(overtid eller merarbeid). Det er en økning på hele 4% på merarbeidet. SJOKKERENDE! EDIT: Etter å ha sjekket snittlønn i Norge på ny viser det seg at snitt personen i Norge allerede er på trinn 2. Så de siste timene en jobber pr år belastes like mye som merarbeidet en jobber. Altså ingen økning. Endret 25. oktober av Salvesen. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober 3 hours ago, Krig og fred said: Jeg glemte å skrive null i inntekt også. Hvordan jeg vet at det er smuthull? Han bor i millionvilla på Skøyen. Ingen med null i formue eller inntekt lever et jetset liv. Det burde ikke være vanskelig å forstå. Mest sannsynlig har vedkomne tatt ut inntekt et tidligere år som hen lever av over mange år. Null formue kommer gjerne av at huset er belånt og lånet er større enn ligningsverdien pluss likvider pluss aksjer. Selskapet er sannsynligvis ikke i noen kapitalintensiv bransje siden ligningsverdien er liten. Industribedriftter tenderer til å ha formuesverdier på mange titalls millioner pr. ansatt siden de har maskiner og varelager. IT bedrifter, advokater, og andre mer tjenesteyternde næringer har lite slikt og får følgelig veldig liten formuesverdi. Eiendom og shipping ligger innimellom siden de gjerne har høy gjeld. Formuesverdi og fortjenestepotensiale har veldig lite med hverandre å gjøre. Det kan naturligvis være snakk at vedkomne lar selskapet betale for privat forbruk, men jeg vil ikke gå rundt og anta ulovlighet uten bevis. Mer marginale grep som å låne til evig tid er egentlig veldig lite trolig med den beskrivelsen du gir. Da må det være verdier nok til å betale både forbruk og renter for en livstid. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober (endret) Alfred_A skrev (35 minutter siden): Hvordan er høyere inntekt ikke overtid? Har du skiftarbeide? 5 skift året rundt ligger på ca. 700-800K i året, uten overtid og bonuser.(2024) I olja? Endret 25. oktober av Jarmo Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Jarmo skrev (6 minutter siden): Har du skiftarbeide? 5 skift året rundt ligger på ca. 700-800K i året, uten overtid og bonuser.(2024) Som vill gi < 29% skatt - fradrag. Merarbeid vill gi ca 41.3% skatt frem til ca 940 000 igjen minus fradrag etc. Så igjen, en er så langt i fra disse 47% som tråden startet på om en ikke har massive formuer, såklart. Etter å ha samlet på litt kvitteringer og slikt den siste tiden anslår jeg at mitt direkte bidrag ift avgifter/skatter(som en kan finne på faktura og kvitteringer) ligger på rundt 35%. Det vill si at av 100 kroner beholder jeg 65. 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober 1 hour ago, Jarmo said: Det lønner seg ikke slik som skattereglene er. Hvis du har solgt aksjer med gevinst eller fått utbytte på aksjer, skal du betale 37,84 prosent i skatt. Inntektskatt er ca. 47-48%. på topp. Hvis du arver gull og rikdom i hue og ræva, så er det ikke rettferdig at man kan gjemme penger fordi enkelte mener at inntekten til et firma man har arvet, er annerledes enn inntekten man får fra lønnsslippen når man jobber på rema. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Krig og fred skrev (2 minutter siden): Hvis du arver gull og rikdom i hue og ræva, så er det ikke rettferdig at man kan gjemme penger fordi enkelte mener at inntekten til et firma man har arvet, er annerledes enn inntekten man får fra lønnsslippen når man jobber på rema. Tja ? Olav Thon reiste fra Hallingdal med noen pelser i sekken til Oslo. Kjell Inge Røkke til USA hvor han tjente sine penger. Man finner titusenvis av slike tilfeller hvor folk har jobbet seg oppover fra 0. Hva er vitsen å jage etter noen tusen rike i Norge, slik som SV og Rødt gjør? Dette har de gjort i siste 10-20 årene. Norges befolkning vil ikke ha de i styret, det ser vi ved valgene. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Jarmo skrev (1 minutt siden): Tja ? Olav Thon reiste fra Hallingdal med noen pelser i sekken til Oslo. Kjell Inge Røkke til USA hvor han tjente sine penger. Man finner titusenvis av slike tilfeller hvor folk har jobbet seg oppover fra 0. Hva er vitsen å jage etter noen tusen rike i Norge, slik som SV og Rødt gjør? Dette har de gjort i siste 10-20 årene. Norges befolkning vil ikke ha de i styret, det ser vi ved valgene. Åja? Sist jeg sjekket er finansminister fra SV🤣 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Just now, Jarmo said: Tja ? Olav Thon reiste fra Hallingdal med noen pelser i sekken til Oslo. Kjell Inge Røkke til USA hvor han tjente sine penger. Man finner titusenvis av slike tilfeller hvor folk har jobbet seg oppover fra 0. Hva er vitsen å jage etter noen tusen rike i Norge, slik som SV og Rødt gjør? Dette har de gjort i siste 10-20 årene. Norges befolkning vil ikke ha de i styret, det ser vi ved valgene. Problemet ditt, er at vedkommende har ikke jobbet seg oppover. Og Kjell Inge Røkke? Mannen er en røverbaron som ranet kysten, for å sitere venstreekstreme Kåre Willoch. Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Og Olav Thon, ja. Solgte rev til tyskerne, og ble tatt for korrupsjon da han bestakk tollere. Alle disse milliardærene som folk her ser opp til er sosipater som går over lik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå