Gå til innhold

47% skatt er det virkelig slik det skal være?

Gjest 98cd0...741

Anbefalte innlegg

Krig og fred skrev (11 minutter siden):

Jeg glemte å skrive null i inntekt også. Hvordan jeg vet at det er smuthull? Han bor i millionvilla på Skøyen. Ingen med null i formue eller inntekt lever et jetset liv. Det burde ikke være vanskelig å forstå. 

Jepp, det er fult av hull. Rike folk låner penger mot formue samt kjøper opp selskaper med egenkapital og tar ut penger "gratis". Og når de møter motstand på null skatten deres flytter de til en plass som faktisk gir null i skatt. 

De får ingen av mine tårer. 

Forøvrig forventer jeg å betale skatt på siste trinn ila 2026. Gleder meg til å bidra på toppnivå.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (38 minutter siden):

på null skatten deres flytter de til en plass som faktisk gir null i skatt. 

Hvor i verden får man 0 skatt?

Salvesen. skrev (40 minutter siden):

selskaper med egenkapital og tar ut penger "gratis"

Skattemessig innbetalt kapital er midler som aksjonærer har tilført selskapet. Disse midlene er det anledning for personlige aksjonærer til å ta ut fra selskapet skattefritt. Altså allerede beskattede midler. Du kan når som helst ta ut (uttak) kostprisen din skattefritt (innskutt beløp). Tar du ut (uttak) mer enn kostprisen blir det overskytende skattlagt etter fradrag for eventuelt skjermingsfradrag. Skattepliktige uttak som foretas i 2024, beskattes med en effektiv skattesats på 37,84 prosent.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (Akkurat nå):

Hvor i verden får man 0 skatt?

Skattemessig innbetalt kapital er midler som aksjonærer har tilført selskapet. Disse midlene er det anledning for personlige aksjonærer til å ta ut fra selskapet skattefritt. Altså allerede beskattede midler. Du kan når som helst ta ut (uttak) kostprisen din skattefritt (innskutt beløp). Tar du ut (uttak) mer enn kostprisen blir det overskytende skattlagt etter fradrag for eventuelt skjermingsfradrag. Skattepliktige uttak som foretas i 2024, beskattes med en effektiv skattesats på 37,84 prosent.

Refererer bare til Petter stordalen og hans rettsak. Er helt klart at riker holder på med denne praksisen på kanten av loven. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Refererer bare til Petter stordalen og hans rettsak. Er helt klart at riker holder på med denne praksisen på kanten av loven. 

Den saken er ikke helt ferdig behandlet og du kommer med dommen allerede nå.

Lenke til kommentar

Den saken er ikke helt ferdig behandlet og du kommer med dommen allerede nå.

Nei det gjør jeg ikke. Jeg sier bare at det er en praksis som gjøres av flere og peker til ett eksempel. De rike gjør ting som dette hele tiden for å lette skattetrykket sitt. I ytterste konsekvens tømmer en sparebørsa sin inn i eiendom, låner opp på verdiene og lever de lykkelige dager med ett par % rente som en i tillegg kan få skattefradrag for 😛 Det er lett å være rik, å påstå annet er idiotisk. 

Sissner er ett glitrende eksempel, klager dagen lang. Betaler ca 3% skatt av sin formue. Hvor mye av sin formue tror du den jevne barnehage ansatte betaler? Evt minstepensjonist eller trygdede? fort 10x sissner i prosent av formue. 

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (1 time siden):

Jeg glemte å skrive null i inntekt også. Hvordan jeg vet at det er smuthull? Han bor i millionvilla på Skøyen. Ingen med null i formue eller inntekt lever et jetset liv. Det burde ikke være vanskelig å forstå. 

Null i formue kan bety store lån. Som kjent er boliglånsrenten mye høyere enn formueskatten, så jeg tror neppe han låner penger for å få lavere utgifter. Og dette er faktisk ikke et smutthull (bug), men feature. Det må vel være enkelt å sitte her på diskusjon og si at dette er smutthull når man ikke kjenner til situasjonen hans?

Salvesen. skrev (17 minutter siden):

Skatteetaten slår hardt ned på dette (Skatteetaten slo tilbake mot Stordalen i retten | Finansavisen). Vanskelig å kalle det et smutthull da?

Salvesen. skrev (1 time siden):

Jepp, det er fult av hull. Rike folk låner penger mot formue samt kjøper opp selskaper med egenkapital og tar ut penger "gratis". Og når de møter motstand på null skatten deres flytter de til en plass som faktisk gir null i skatt. 

(...)

Baserer du dette på hykler* og "sjekøkonom" Bjørnstads påstander? De blir kraftig slaktet av skatteadvokater (LO slaktes for skattekritikk av de rike | Finansavisen). Det er vel rimelig å anta at de vet mer om dette enn deg, samt Bjørnstad?

Sjeføkonomens Insta-flashing – provoserer i LO | Finansavisen (tydelig at han fyren her liker å provosere og være "radikal" for å få oppmerksomhet).

Endret av logaritmemannen
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (Akkurat nå):

Sitat

Skatteetaten slår hardt ned på dette (Skatteetaten slo tilbake mot Stordalen i retten | Finansavisen). Vanskelig å kalle det et smutthull da?

Vill si det er akkuratt ett smutthull da det gjøres i stor grad og blir lite slått ned på. Selv Stordalen var overrasket som er generelt sett "positiv" til skatt. Men her ser en at selv de som er "positive" bruker de smutthullene de finner. Noen blir tatt, men ikke alle. 

Sitat

Baserer du dette på hykler* og "sjekøkonom" Bjørnstads påstander? De blir kraftig slaktet av skatteadvokater (LO slaktes for skattekritikk av de rike | Finansavisen). Det er vel rimelig å anta at de vet mer om dette enn deg, samt Bjørnstad?

Sjeføkonomens Insta-flashing – provoserer i LO | Finansavisen (tydelig at han fyren her liker å provosere og være "radikal" for å få oppmerksomhet)

Nei har ikke lest Bjørnstad sine påstander grundig engang. Dette baserer jeg på info innhentet lenge før det ble tatt opp engang. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Nei det gjør jeg ikke. Jeg sier bare at det er en praksis som gjøres av flere og peker til ett eksempel. De rike gjør ting som dette hele tiden for å lette skattetrykket sitt. I ytterste konsekvens tømmer en sparebørsa sin inn i eiendom, låner opp på verdiene og lever de lykkelige dager med ett par % rente som en i tillegg kan få skattefradrag for 😛 Det er lett å være rik, å påstå annet er idiotisk. 

Sissner er ett glitrende eksempel, klager dagen lang. Betaler ca 3% skatt av sin formue. Hvor mye av sin formue tror du den jevne barnehage ansatte betaler? Evt minstepensjonist eller trygdede? fort 10x sissner i prosent av formue. 

https://www.finansavisen.no/finans/2024/02/22/8101218/steensland-sjef-ble-pensjonist-hoyere-formuesskatt-enn-han-far-i-pensjon

SSB har nå funnet ut at det er 24800 personer i 2022 som betalte formuesskatt uten å betale inntektsskatt. Dette er de potensielle nullskattyterne.

Hvem er disse?

82 prosent er damer. Snittalder er 68 år.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/skuffer-unna-formuesskatten-i-landbrukets-eget-skatteparadis/o/5-95-1654749

Osv. Osv..

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Vill si det er akkuratt ett smutthull da det gjøres i stor grad og blir lite slått ned på. Selv Stordalen var overrasket som er generelt sett "positiv" til skatt. Men her ser en at selv de som er "positive" bruker de smutthullene de finner. Noen blir tatt, men ikke alle. 

Gjøres i stor grad og blir slått lite ned på? Kom gjerne med kilder - ellers blir dette bare påstander.

Sitat

Nei har ikke lest Bjørnstad sine påstander grundig engang. Dette baserer jeg på info innhentet lenge før det ble tatt opp engang. 

Du kommer med samme påstander som han og derfor vil artikkelen jeg lenket til være dekkende for dine spørsmål. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (2 minutter siden):

https://www.finansavisen.no/finans/2024/02/22/8101218/steensland-sjef-ble-pensjonist-hoyere-formuesskatt-enn-han-far-i-pensjon

SSB har nå funnet ut at det er 24800 personer i 2022 som betalte formuesskatt uten å betale inntektsskatt. Dette er de potensielle nullskattyterne.

Hvem er disse?

82 prosent er damer. Snittalder er 68 år.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/skuffer-unna-formuesskatten-i-landbrukets-eget-skatteparadis/o/5-95-1654749

Osv. Osv..

Hva var poenget? 

Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (Akkurat nå):

Gjøres i stor grad og blir slått lite ned på? Kom gjerne med kilder - ellers blir dette bare påstander.

Du kommer med samme påstander som han og derfor vil artikkelen jeg lenket til være dekkende for dine spørsmål. 

Du må gjerne komme med kilder du også at det jeg sier ikke stemmer, men jeg er helt åpen om at jeg ikke sitter på slik statistikk. Men Petter sin sak viser at det gjøres og jeg mener det er naivt å tro at han er alene. 

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (4 minutter siden):

Formueskatten til Sissener, sammen noe noen andre..

var det noe feil ang det jeg sa om Sissner? Han betalte ca 3 millioner i skatt i 2023, eller 3% av formuen. Majoriteten var innteksskatt og resterende formueskatt. I tillegg hadde han ca 100 000 netto i måneden igjen, samt en fortsatt økende formue. Dette er en av de personene i Norge som sutrer mest over skattenivå. Det er patetisk spør du meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Ja men da kan du jo dele da, hvor mange er vi sikker på at utnytter seg av slike smutthull og hvor mange blir slått ned på? Førstnevnte er såklart helt umulig å ha statistikk på. 

Jeg orker rett og slett ikke å drive med voksenopplæring. I rest my case..

Ha en god helg.:)

Endret av Jarmo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg orker rett og slett å drive mer med voksenopplæring. I rest my case..

Ha en god helg.:)

Jepp, med en gang du må bevise påstandene dine så faller du i fra. Det var jo så enkelt å finne med å bare google.. 

Men god helg til deg også. Håper ikke tårene til Sissner blir for heftige da. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...