Gå til innhold

47% skatt er det virkelig slik det skal være?

Gjest 98cd0...741

Anbefalte innlegg

Kalle Klo skrev (1 time siden):

Men da kan ikke du bare argumentere med "det nekter jeg å forholde meg til". Bedriften bryr seg om hva en ansatt koster dem. Det er et like gyldig synspunkt som lønnsmottageren som kun bryr seg om hva vedkommende har utbetalt i lønn (og i det siste tilfelle burde nok lønnsmotageren bry seg om faktisk kjøpekraft, og ikke bare netto beløp). 

Du har også kun fokusert på din egen situasjon, og nekter å ta innover deg at det var en her inne som faktisk betalte like mye skatt som han hadde i inntekt.

Så det virker ikke som du egentlig er her for å diskutere. Hvorfor skal andre bry seg om det du sier, hvis ikke du er villig til å høre på andre?

Jeg snakker nå om en elektriker i Danmark vs Norge. Jeg er ikke elektriker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (56 minutter siden):

Jeg snakker nå om en elektriker i Danmark vs Norge. Jeg er ikke elektriker.

Men du forholder deg ikke til informasjonen som blir lagt frem. Når en arbeidsgiver betaler lønn til en ansatt, så forsvinner en god del av pengene i skatter og avgifter, mer konkret i inntektsskatt og arbeidsgiveravgift. Du velger av en eller annen merkelig grunn å se bort fra arbeidsgiveravgiften og så konkluderer du med at skattenivået i Norge er lavere enn i Danmark. Men det spiller jo ingen rolle hvem som betaler skatten/avgiften, det som er viktig er hvor mye penger arbeidsgiver bruker, hvor mye penger staten forsyner seg med og hvor mye penger lønnsmottageren sitter igjen med. I prinsippet kunne man (i tilfeller der alle parter skatter til samme land) fjernet inntektsskatten helt, tatt inn alle pengene som arbeidsgiveravgift og kommet likt ut. Du ville da definert det slik at arbeidstakeren ble nullskatteyter, fordi du ikke ser på hele bildet. Når du skal sammenligne skattenivå, må du ta med alle skattene for at sammenligningen skal gi mening.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Hele poenget er at elektrikeren har mer netto i Norge. Det er det viktige for den personen. Antal kroner som kan forbrukes.

Mens det som er det viktige for den som betaler er hvor mye som betales. Det som betales er brutto lønn pluss avgift. Arbeidsgivere kan regne. Så om du sammenligner de relevante størrelsene kommer elektrikeren marginalt bedre ut i Norge. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (12 minutter siden):

Mens det som er det viktige for den som betaler er hvor mye som betales. Det som betales er brutto lønn pluss avgift. Arbeidsgivere kan regne. Så om du sammenligner de relevante størrelsene kommer elektrikeren marginalt bedre ut i Norge. 

Det viktige her er jo hvor mye de som bor i landet blir skattlagt. Altså i sum arbeidsgiver+arbeidstaker når alle skatter er betalt. Har man da et system som oppfordrer til verdiskaping,eller har man da et system som gjør et en av partene får et annet fokus. Blir fokuset slik at man forsøker å unngå skatt på bekostning av verdiskaping så er det negativt for samfunnet som helhet. Man må se på en objektfunksjon som gir best samfunnsnytte. Blir fokus ensidig på en av partene så blir samfunnet lidende og man beveger seg fremover mot et dårligere samfunn.

Endret av FriskLuft
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 15.10.2024 den 3:56 PM):

Ble så lei av alle disse påstandene rundt om der de skriver at en Nordmann betaler 80% skatt osv, så gikk over egne tall.

Av mine faste utgifter så er 8,7% skatter og avgifter ut i fra de fakturaene jeg sitter på. Skattesats på inntekt er rundt 30%. Dvs at av mine faste utgifter så går 36% til skatt. Ganske langt i fra disse 70-80% folk slenger ut pga de har hørt på superblå podcaster som hiver ut påstander uten kilder. 

/rant

Totalt skattetrykk er nok 70-80% bare de kaller det avgifter i stedet for skatt 😉

• Liker 2
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (53 minutter siden):

Ca 45000 ekstra pr år 

Lenke til kommentar
Minkowski skrev (56 minutter siden):

Men du forholder deg ikke til informasjonen som blir lagt frem. Når en arbeidsgiver betaler lønn til en ansatt, så forsvinner en god del av pengene i skatter og avgifter, mer konkret i inntektsskatt og arbeidsgiveravgift. Du velger av en eller annen merkelig grunn å se bort fra arbeidsgiveravgiften og så konkluderer du med at skattenivået i Norge er lavere enn i Danmark. Men det spiller jo ingen rolle hvem som betaler skatten/avgiften, det som er viktig er hvor mye penger arbeidsgiver bruker, hvor mye penger staten forsyner seg med og hvor mye penger lønnsmottageren sitter igjen med. I prinsippet kunne man (i tilfeller der alle parter skatter til samme land) fjernet inntektsskatten helt, tatt inn alle pengene som arbeidsgiveravgift og kommet likt ut. Du ville da definert det slik at arbeidstakeren ble nullskatteyter, fordi du ikke ser på hele bildet. Når du skal sammenligne skattenivå, må du ta med alle skattene for at sammenligningen skal gi mening.

Det som er viktig for en arbeider er hvor mye penger en får, eller noe av det iallefall. Og arbeideren får ca 45000 mer i Norge.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (45 minutter siden):

Det som er viktig for en arbeider er hvor mye penger en får, eller noe av det iallefall. Og arbeideren får ca 45000 mer i Norge.

Fordi han er dyrere i Norge. Så da blir det jo helt rart å sammenligne. I et tenkt tilfelle der vi flytter all skattebelastning over som AGA, da ville det jo blitt sinnsykt mye bedre å bo i Norge i følge deg, for du driter i faktisk skattebelastning, og snevrer inn til hva du ser på lønnsslippen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 minutter siden):

Fordi han er dyrere i Norge. Så da blir det jo helt rart å sammenligne. I et tenkt tilfelle der vi flytter all skattebelastning over som AGA, da ville det jo blitt sinnsykt mye bedre å bo i Norge i følge deg, for du driter i faktisk skattebelastning, og snevrer inn til hva du ser på lønnsslippen.

Jeg tror de aller fleste i arbeid ville valgt å få 45000 mer fra samme arbeid.

That's it, verken mer eller mindre.

Tror denne diskusjonen har vokst ut av proporsjoner og gir ingen mening lengre. Husker ikke hva det startet med en gang.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Jeg tror de aller fleste i arbeid ville valgt å få 45000 mer fra samme arbeid.

That's it, verken mer eller mindre.

Tror denne diskusjonen har vokst ut av proporsjoner og gir ingen mening lengre. Husker ikke hva det startet med en gang.

Selvfølgelig. Hvis man flytter til et land med høyere bruttolønn så gjør man det. Men din tullete argumentasjon om at det er samme lønn bare fordi du ignorerer en avgift ville fått deg ledd ut av et ganske basic samfunnsøkonomikurs.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig. Hvis man flytter til et land med høyere bruttolønn så gjør man det. Men din tullete argumentasjon om at det er samme lønn bare fordi du ignorerer en avgift ville fått deg ledd ut av et ganske basic samfunnsøkonomikurs.

Men poenget var jo at bruttolønnen ikke er høyere for elektrikeren i Danmark... Begge ligger rundt 50 000 pr måned, NOK. Og pga mer inntektsskatt i Danmark taper en penger på å jobbe der.

Iallefall om en titter litt tilbake når kronen var sterkere men fortsatt forskjell med den lusne krona.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Men poenget var jo at bruttolønnen ikke er høyere for elektrikeren i Danmark... Begge ligger rundt 50 000 pr måned, NOK. Og pga mer inntektsskatt i Danmark taper en penger på å jobbe der.

Iallefall om en titter litt tilbake når kronen var sterkere men fortsatt forskjell med den lusne krona.

Nei.

Du kan ikke bare ignorere at Norge har valgt å putte en (større) del av skatten på toppen og ikke som fratrekk fra bruttolønn.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (37 minutter siden):

Nei.

Du kan ikke bare ignorere at Norge har valgt å putte en (større) del av skatten på toppen og ikke som fratrekk fra bruttolønn.

Jeg ignorerer ikke det, jeg ser bare på hva to elektrikere får i netto land i de to forskjellige landene. Nordmannen får mest. Igjen med samme bruttolønn som virker å være veldig lik mellom landene.

Det er kun dette jeg sier, ikke hvem som reelt sett betaler mest skatt om en legger til AGA.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (12 minutter siden):

Ser vi på den gns. løn for elektrikere, er den på omkring de 222,29 kr. i timen. DK.

https://el-ias.dk/hvad-tjener-en-elektriker/

Dansk skattetabell har vi noen plass her..

325ish i Norge, men om en søker og ser på litt forskjellige kilder så varierer det litt både her og i Danmark så ca 50k NOK virker rett for begge land.

https://www.finn.no/job/salary/elektriker?srsltid=AfmBOoovKVxN2w4nzk3EjDdoKuwsMgZDbeZusq6nY3IrYqvEMjC87f5c

Lenke til kommentar
On 18.10.2024 at 11:20 AM, Salvesen. said:

betalt mer eller mindre likt i Danmark og Norge. Men i Norge er en betalt mye mer netto.

Dette stemmer jo ikke i hele tatt. Det er minst 5-6 år siden de fleste dansker dro tilbake da vilkårene her er alt for dårlige. For rørlegger hører jeg at timelønn omregnet til norske kroner kan ligge på ca 600, i Danmark. Så de tjener veldig mye mer der nede nå. Både tyskland og nederland tilbyr vel så god betaling til øst europeere som norge gjør, danmark enda litt bedre. Så Norge er dessverre i ferd med å bli totalt frakjørt på mange områder, ikke rart mange flykter herfra. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (11 minutter siden):

Dette stemmer jo ikke i hele tatt. Det er minst 5-6 år siden de fleste dansker dro tilbake da vilkårene her er alt for dårlige. For rørlegger hører jeg at timelønn omregnet til norske kroner kan ligge på ca 600, i Danmark. Så de tjener veldig mye mer der nede nå. Både tyskland og nederland tilbyr vel så god betaling til øst europeere som norge gjør, danmark enda litt bedre. Så Norge er dessverre i ferd med å bli totalt frakjørt på mange områder, ikke rart mange flykter herfra. 

Ja kronen er svak, ingen tvil om det. Men når jeg søkte på snittlønn som elektriker var brutto ganske likt, kanskje noen tusen over konvertert til NOK med noe varianse.

Hele poenget var at inntektsskatt er høyere i Danmark. 

Lenke til kommentar

Regeringen præsenterer i dag en ambitiøs skattereform, som sikrer mindst 10 mia. kroner i skattelettelser til danskere i arbejde. Regeringen vil bl.a. forhøje beskæftigelsesfradraget og sænke topskatten. Reformen vil halvere topskatten for 280.000 danskere og bidrage til beskæftigelsen med godt 5.000 personer.

https://www.regeringen.dk/nyheder/2023/ny-skattereform-sender-10-mia-kroner-i-lommerne-paa-det-arbejdende-danmark/

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (4 minutter siden):

Regeringen præsenterer i dag en ambitiøs skattereform, som sikrer mindst 10 mia. kroner i skattelettelser til danskere i arbejde. Regeringen vil bl.a. forhøje beskæftigelsesfradraget og sænke topskatten. Reformen vil halvere topskatten for 280.000 danskere og bidrage til beskæftigelsen med godt 5.000 personer.

https://www.regeringen.dk/nyheder/2023/ny-skattereform-sender-10-mia-kroner-i-lommerne-paa-det-arbejdende-danmark/

Ser nok lignende ting i Norge når de blå går inn. Reduserer i toppen og eser ut/går tilbake for folk flest. Feil fokus spør du meg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...