Nimrad Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober Salvesen. skrev (1 minutt siden): Nei, brutto. Tallene kom i fra den norske og danske siden av studentum. Sammenligner du ulike beløp? 🤣 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober Nimrad skrev (1 time siden): Sammenligner du ulike beløp? 🤣 Jeg sammenligner snitt inntekt for elektriker i Norge mot Danmark med de respektive skattesatsene. Juster ift valuta såklart. Resultatet er at brutto månedslønn er tilnærmet like(rundt 50 000NOK) mens en i Norge betaler ca 25% skatt på den satsen er en oppe i rundt 32% i Danmark. Så netto svarer det seg i Norge. Med forbehold om små tall feil da jeg nå tar dette etter husk. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober Salvesen. skrev (10 timer siden): Jeg sammenligner snitt inntekt for elektriker i Norge mot Danmark med de respektive skattesatsene. Juster ift valuta såklart. Resultatet er at brutto månedslønn er tilnærmet like(rundt 50 000NOK) mens en i Norge betaler ca 25% skatt på den satsen er en oppe i rundt 32% i Danmark. Så netto svarer det seg i Norge. Med forbehold om små tall feil da jeg nå tar dette etter husk. Du ignorerer totalt AGA altså. En bruttolønn på 600k NOK gir deg ca 450k NOK etter skatt. Det tilsvarer 283k DKK netto eller 423k DKK brutto. Det betyr at for å få utbetalt ca 450k NOK i danmark så koster det bedriften 423 922 DKK (686 222 NOK). For å få utbetalt det samme i Norge så koster det bedriften 684 600 NOK. En forskjell på 1622 NOK. Du må sammenligne epler og epler her. Det er direkte feil at skatten er 7 prosentpoeng høyere. Danmark har bare valgt å vise mesteparten på lønnsslippen. 1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober Jeg tenker at det jeg er mest misfornøyd med med Ap/Sp regjeringen er manglende evne til å bruke skattene og avgiftene de tar inn på det som betyr mest for folk flest - Ny inntektsmodell for kommunene. Her er velgerne lurt ! Tror det er mange velgere i Ap, Sp, H og SV som kunne tenkt seg en overgangsordning for kommunene som tapte mest inntekt, men det stemte altså disse partiene imot! https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/Voteringsoversikt/votering-detaljer/?p=98920&dnid=1&vt=23304 (Forslag nr23 Votering 14) - Skoler, legges ned og berører mange lokalsamfunn negativt. Blir kanskje kostnad i neste omgang på helsebudsjett og politibudsjett. - Sykehus, sentraliseres og gir tidkrevende og dyr reisevei for pårørende. - Akuttmottak, 11 timer ventetid for min gamle far i høst før videresending til Ahus. Er det verdig? Men lønnsomnt - ja, forsåvidt, nå er han borte fra de fleste budsjett. - Vy Daglig pendling med tog er på "all time low". Inkompetansen har riktignok et navn (Erik Røhne) men likevel. Korte togsett hele tiden - hva skjer? Norske Tog har ikke materiell å leie ut til togselskapene og moderne Mantena har ikke nok verkstedkapasitet ? - var ikke det hele kongstanken bak, spesielt for at anbud skal fungere ? 1 Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober Rune_says skrev (10 minutter siden): Jeg tenker at det jeg er mest misfornøyd med med Ap/Sp regjeringen er manglende evne til å bruke skattene og avgiftene de tar inn på det som betyr mest for folk flest - Ny inntektsmodell for kommunene. Her er velgerne lurt ! Tror det er mange velgere i Ap, Sp, H og SV som kunne tenkt seg en overgangsordning for kommunene som tapte mest inntekt, men det stemte altså disse partiene imot! https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/Voteringsoversikt/votering-detaljer/?p=98920&dnid=1&vt=23304 (Forslag nr23 Votering 14) - Skoler, legges ned og berører mange lokalsamfunn negativt. Blir kanskje kostnad i neste omgang på helsebudsjett og politibudsjett. - Sykehus, sentraliseres og gir tidkrevende og dyr reisevei for pårørende. - Akuttmottak, 11 timer ventetid for min gamle far i høst før videresending til Ahus. Er det verdig? Men lønnsomnt - ja, forsåvidt, nå er han borte fra de fleste budsjett. - Vy Daglig pendling med tog er på "all time low". Inkompetansen har riktignok et navn (Erik Røhne) men likevel. Korte togsett hele tiden - hva skjer? Norske Tog har ikke materiell å leie ut til togselskapene og moderne Mantena har ikke nok verkstedkapasitet ? - var ikke det hele kongstanken bak, spesielt for at anbud skal fungere ? Alt dette viser at det ikke holder at staten er styrtrik om man skal tilby gode offentlige tjenester. Det gjelder faktisk å bruke penger på riktige ting. Derfor mener jeg at all snakk om ekstra skatteøkninger bare er tull, ettersom økte inntekter til staten bare vil føre til mer ineffektivitet (diminishing returns). 2 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober Rune_says skrev (12 minutter siden): Jeg tenker at det jeg er mest misfornøyd med med Ap/Sp regjeringen er manglende evne til å bruke skattene og avgiftene de tar inn på det som betyr mest for folk flest - Ny inntektsmodell for kommunene. Her er velgerne lurt ! Tror det er mange velgere i Ap, Sp, H og SV som kunne tenkt seg en overgangsordning for kommunene som tapte mest inntekt, men det stemte altså disse partiene imot! https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/Voteringsoversikt/votering-detaljer/?p=98920&dnid=1&vt=23304 (Forslag nr23 Votering 14) - Skoler, legges ned og berører mange lokalsamfunn negativt. Blir kanskje kostnad i neste omgang på helsebudsjett og politibudsjett. - Sykehus, sentraliseres og gir tidkrevende og dyr reisevei for pårørende. - Akuttmottak, 11 timer ventetid for min gamle far i høst før videresending til Ahus. Er det verdig? Men lønnsomnt - ja, forsåvidt, nå er han borte fra de fleste budsjett. - Vy Daglig pendling med tog er på "all time low". Inkompetansen har riktignok et navn (Erik Røhne) men likevel. Korte togsett hele tiden - hva skjer? Norske Tog har ikke materiell å leie ut til togselskapene og moderne Mantena har ikke nok verkstedkapasitet ? - var ikke det hele kongstanken bak, spesielt for at anbud skal fungere ? Skattesystemet i Norge er ikke bra for å skape en effektiv velferdsstat. Reglene er også kompliserte og man sitter med en følelse av at man har boltet på nye regler gjennom generasjoner. Det er en yrkesgruppe/tjeneste som aldri burde vært der,og der er skatteadvokater og revisorer som har skatt som arbeidsfelt. De skaper ingenting av velferd til felleskapet,men prøver så godt de kan å redusere skattebyrden for kunden,altså redusere pengestrømmen til staten. Det er kun de som har råd til slikt som slipper unna skatt. Vanlige folk skattes ihjel og gründere kan tråkke feil mhp skatt og kanskje oppleve å ikke lykkes pga skattekrav. I dag så anbefales mange å flytte utenlands. Jeg vet om bedrifter som har opprettet egne selskaper i EU hvis eneste formål er å spare skatt. Ja selv statlige selskaper gjorde vel slike skattegrep tidligere. Vet i alle fall om en større norsk statlig aktør som etter råd fra skatteadvokat opprettet et underselskap i EU for redusere skattebyrden.. Jeg har selv sett selskaper justere sitt skattbare overskudd bevisst mhp skatt. Systemet som LO,SP og AP med støtte fra SV fungerer rett og slett ikke. Vi blir ALLE fattigere sammenlignet med andre lands innbyggere i f.eks EU gjennom vårt skattesystem. Og min personlige vendetta går på at skattesystemet sitt opprinnelige kongstanke om at man skal betale etter evne egentlig er totalt undergravet på en slik måte at man risikerer at folk som bidrar mye uten å være så veldig formuende føler en ekstrem urettferdighet i systemet.. Vurderer selv å slutte å jobbe og heller bare gå på NAV ene og alene pga Skattesystemet.. Jeg vil.tape litt økonomisk på dette,men ikke på en måte som jeg med min livsførsel vil merke noe til. Men istedenfor å levere mye til felleskapet så vil jeg begynne å ta ut fra felleskapet. Et system som gir slike signaler er ikke levedyktig over tid. Man må reformere systemet før folk bevisst velger å leve av staten eller rømmer landet. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober FriskLuft skrev (15 minutter siden): Skattesystemet i Norge er ikke bra for å skape en effektiv velferdsstat. Reglene er også kompliserte og man sitter med en følelse av at man har boltet på nye regler gjennom generasjoner. Gøy når lekfolk skal synse. Vi ligger på 9.plass av 64 rangerte skattesystemer på kompleksitet. https://www.taxcomplexity.org/ 17.plass av 38 i OECD på konkurransedyktighet https://taxfoundation.org/research/all/global/2023-international-tax-competitiveness-index/ 1 1 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober Nimrad skrev (3 minutter siden): Gøy når lekfolk skal synse. Vi ligger på 9.plass av 64 rangerte skattesystemer på kompleksitet. https://www.taxcomplexity.org/ 17.plass av 38 i OECD på konkurransedyktighet https://taxfoundation.org/research/all/global/2023-international-tax-competitiveness-index/ Jeg skal gladelig innrømme at jeg ikke er noen skatteeskspert,men har gjennom mitt yrke opplevd at skattesystemet bevisst har ødelagt for en mer effektiv agering. Skattesystemet fungerer dessverre som en bremsekloss på innovasjon og effektiv drift. Jeg vil si det slik at skattesystemet ikke lenger gir styresignal om å øke inntektene for en bedre velferdsstat,men heller gir sterke signaler om å tilpasse seg skattesystemet på bekostning av økt resultat. Forøvrig har jeg bidratt til at staten har skaffet milliarder på milliarder av kroner opp gjennom årene. Også hatt samtaler med ulike departementsråder opp gjennom årene,først og fremst avklare hvordan underlag for implementasjon av nye skatteregler kan fremskaffes , så jeg vet litt om hva som rører seg bak lukkede dører også. Så selv om jeg ikke er skatte ekspert, så vet jeg litt om å hvordan skatten påvirker hvordan bedrifter tilpasser seg. Jeg synes fokus bør være på effektiv drift for å generere størst mulig overskudd uten tanke på skattesystemet. Så fort skatten kommer inn som en faktor så kommer det masse lure ideer og løsninger som i praksis prøver å undergrave velferdsstaten. Jeg skulle ønske vi kunne reformert skattesystemet slik at fokuset ene og alene ble på å øke bunnlinjen før skatt. Og jeg mener vi bør forenkle det så mye at skatteadvokater og revisorer sine råd har liten verdi. Og skatten MÅ føles rettferdig av alle berørte ellers begynner man bare å undergrave systemet. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober FriskLuft skrev (45 minutter siden): men har gjennom mitt yrke opplevd at skattesystemet bevisst har ødelagt for en mer effektiv agering. Skattesystemet fungerer dessverre som en bremsekloss på innovasjon og effektiv drift Man kommer ikke utenom en viss kompleksitet hvis man skal tette urettferdige smutthull. Men det norske skattesystemet er ekstremt effektivt. Som privatperson trenger man knapt gjøre noenting. Det har svært lenge vært utrolig langt frempå mtp digitalisering og automatisering. Jeg har jobbet med integrasjoner mot Altinn/Skatteetaten API-er og mine kolleger i våre naboland får helt bakoversveis når jeg forteller hvordan det fungerer i Norge. Spesielt for privatpersoner er det jo knapt nok noenting man trenger å gjøre selv. FriskLuft skrev (48 minutter siden): Jeg skulle ønske vi kunne reformert skattesystemet slik at fokuset ene og alene ble på å øke bunnlinjen før skatt. Og jeg mener vi bør forenkle det så mye at skatteadvokater og revisorer sine råd har liten verdi. Prinsipielt er jeg hjertens enig, men i praksis umulig uten å ødelegge svært mye. Vi er jo faktisk så og si der at skatteadvokater/revisorer er ubrukelige for privatpersoner. I praksis er det knapt en eneste privatperson som trenger hjelp, mens i USA er det så og si påkrevd med hjelp for å gjøre det riktig. Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober Nimrad skrev (24 minutter siden): Man kommer ikke utenom en viss kompleksitet hvis man skal tette urettferdige smutthull. Men det norske skattesystemet er ekstremt effektivt. Som privatperson trenger man knapt gjøre noenting. Det har svært lenge vært utrolig langt frempå mtp digitalisering og automatisering. Jeg har jobbet med integrasjoner mot Altinn/Skatteetaten API-er og mine kolleger i våre naboland får helt bakoversveis når jeg forteller hvordan det fungerer i Norge. Spesielt for privatpersoner er det jo knapt nok noenting man trenger å gjøre selv. Prinsipielt er jeg hjertens enig, men i praksis umulig uten å ødelegge svært mye. Vi er jo faktisk så og si der at skatteadvokater/revisorer er ubrukelige for privatpersoner. I praksis er det knapt en eneste privatperson som trenger hjelp, mens i USA er det så og si påkrevd med hjelp for å gjøre det riktig. Det er jo regelrett feil det du sier om privatpersoner..Klarer man som privatperson å bygge en viss formue så tvinges man til å ta skattegrep..Da er det økonomisk irrasjonelt å ikke ta grep. Og de grepene man kan ta trenger heller ikke være rasjonelle for velferdsstaten. Mao er det noe fundamentalt galt her. Ja,det rammer nok ikke mange,men det rammer skjevt og ikke objektivt rettferdig. Det er det første. Det andre er at man ikke lenger kan sitte i Norge å lage egne regler for bedrifter eid av Nordmenn vs Nordmenn/andre bosatt i utlandet. Det vil tappe landet for kapital,kunnskap og innovasjon. Hvorfor tror du kronen er svak? Den er nok svak fordi mange ikke ønsker å investere så mye her lenger. Så enkelt er det nok dessverre. Vi er i ferd med å bygge et system som oppfordrer folk til å leve på offentlige ytelser og dersom man har ambisjoner så bør man komme seg så fort som mulig ut av landet. Og kapitalen rømmer jo selvfølgelig..og med den så kommer det en fallende kronekurs som i bunn og grunn gjør alle landets innbyggere fattigere over tid. Det har aldri vært enklere enn i dag å drifte sine forretninger i Norge fra andre steder i verden. Skattesystemet er ikke oppdatert på dette faktum..Og måten man prøver å fikse dette på er å bolte på nye skatteregler..da jager man bare ennå flere vekk og beveger seg mot systemer som Øst Europa er tuftet på. Nei,når folk med verdier rømmer landet,da vet man at noe er feil. Så enkelt er det! 1 Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober Salvesen. skrev (På 16.10.2024 den 9:22 PM): Som realiteten at jeg har gått over mine kostnader og du har ikke? Av ca 30k faste utgifter betaler jeg skatt/avgift av ca 6000. Og det er under 50% av denne summen. Igjen, oppfordrer til å gå over egen økonomi og få litt innsikt. Hva får deg til å tro at folk flest ikke har oversikt over sine kostnader? Du fremstiller det som en stor bragd at du har gått igjennom dine egne kostnader, men jeg vil tro at dette er noe de fleste som regel har ganske god oversikt over. En annen ting er hvordan man definerer hvem som betaler skatten/avgiften. For å ta mva, så er ikke dette noe du betaler. Dvs. hvis du foretar et forbrukerkjøp, så er det selgeren som plikter å betale inn mva. til staten, ikke kjøperen. Men selgeren legger jo til 25% mva på prisen, så man kan jo si at det er kjøperen som sitter igjen med kostnaden. Men det er ikke så enkelt, for hvis man hadde endret satsen på mva. er det ikke gitt at det bare ville påvirket kjøperen. Tenk deg f.eks. at man fjernet mva. på en type varer. Selgeren bestemmer hva han vil ta for varen, men tilpasser seg kjøpekraften i markedet. Det meste taler for at varen vil blitt billigere om man fjerner mva, men ikke så mye som 20% billigere for forbrukeren. I 2014 fjernet man båtmotoravgiften, den såkalte hk-avgiften. Denne var på 161,50 kr/hk + mva = 201,88 kr/hk. En båtmotor på 100 hk utløste altså en avgift på drøyt 20 000 kroner, men 1. juli 2014 forsvant hele avgiften. Tror du det resulterte i et tilsvarende fall i markedsprisen på båtmotorer? Nei, det ble billigere, men selgerne forsynte seg naturlig nok av kaken. Hvem var det forresten som i utgangspunktet var pålagt å betale denne avgiften? Var det kjøper eller var det selger? De fleste forstår at dette blir et rent definisjonsspørsmål og i praksis påvirket avgiften (og bortfallet av den) begge parter. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober Nimrad skrev (3 timer siden): Du ignorerer totalt AGA altså. En bruttolønn på 600k NOK gir deg ca 450k NOK etter skatt. Det tilsvarer 283k DKK netto eller 423k DKK brutto. Det betyr at for å få utbetalt ca 450k NOK i danmark så koster det bedriften 423 922 DKK (686 222 NOK). For å få utbetalt det samme i Norge så koster det bedriften 684 600 NOK. En forskjell på 1622 NOK. Du må sammenligne epler og epler her. Det er direkte feil at skatten er 7 prosentpoeng høyere. Danmark har bare valgt å vise mesteparten på lønnsslippen. Nei du missforstår. Brutto er elektrikeren betalt mer eller mindre likt i Danmark og Norge. Men i Norge er en betalt mye mer netto. Det er dette som er viktig for elektrikeren, ikke hva bedriften betaler. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober Salvesen. skrev (11 minutter siden): Nei du missforstår. Brutto er elektrikeren betalt mer eller mindre likt i Danmark og Norge. Men i Norge er en betalt mye mer netto. Det er dette som er viktig for elektrikeren, ikke hva bedriften betaler. Det er feil. Elektrikeren er dyrere i Norge og betales brutto mer fordi vi har en avgift på 14 % på toppen av det du påstår er brutto (som jo er feil fordi du nekter å forholde deg til det). 3 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober FriskLuft skrev (23 minutter siden): Det er jo regelrett feil det du sier om privatpersoner..Klarer man som privatperson å bygge en viss formue så tvinges man til å ta skattegrep..Da er det økonomisk irrasjonelt å ikke ta grep. Nei, du misforstår litt. Du trenger ikke foreta deg noe. Alt går automatisk og du får så og si 100% ferdig utfylt skattemelding. Det at det er ulike regler for ulike ting er riktig, og det er gjort med viten og vilje for å stimulere til riktige og gode valg. Man gir fradrag for sparing til bolig i BSU f.eks. og du er selvfølgelig nødt til å forholde deg til alle disse reglene. Det er ikke vanlig å ha et så godt system for automatisk innberetting av lønn, renter osv. Så og si alt som påvirker din private skatt meldes inn helt automatisk. Det du vil ha er andre skatteregler. Det er et politisk spørsmål og ikke noe skatteetaten styrer. Det jeg snakker om er hvor smidig skatteetaten har lagt opp dette for privatpersoner. Der har de vært svært frempå og svært flinke. Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober Nimrad skrev (18 minutter siden): Det er feil. Elektrikeren er dyrere i Norge og betales brutto mer fordi vi har en avgift på 14 % på toppen av det du påstår er brutto (som jo er feil fordi du nekter å forholde deg til det). Det er mye han nekter å forholde seg til. Han fremstår som en AI bot som kun er trent på APs partiprogram. Men jaja. Det er ikke noe vits å diskutere så særlig mye mer. Vi får "diskutere" ved å stemme i valget neste år. 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober Nimrad skrev (1 time siden): Det er feil. Elektrikeren er dyrere i Norge og betales brutto mer fordi vi har en avgift på 14 % på toppen av det du påstår er brutto (som jo er feil fordi du nekter å forholde deg til det). Hele poenget er at elektrikeren har mer netto i Norge. Det er det viktige for den personen. Antal kroner som kan forbrukes. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober logaritmemannen skrev (1 time siden): Det er mye han nekter å forholde seg til. Han fremstår som en AI bot som kun er trent på APs partiprogram. Men jaja. Det er ikke noe vits å diskutere så særlig mye mer. Vi får "diskutere" ved å stemme i valget neste år. Det er jo dere som ikke forstår enkle konsepter. Elektriker i Norge, mer på konto til forbruk vs elektriker i Danmark. Forøvrig er det ekstremt tvilsomt at jeg kommer til å stemme AP ved neste valg. Ekstremt. Også bør du fokusere på sak, og ikke person slik reglene er. 2 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober 32 minutes ago, Salvesen. said: Det er jo dere som ikke forstår enkle konsepter. Elektriker i Norge, mer på konto til forbruk vs elektriker i Danmark. Forøvrig er det ekstremt tvilsomt at jeg kommer til å stemme AP ved neste valg. Ekstremt. Også bør du fokusere på sak, og ikke person slik reglene er. Men da kan ikke du bare argumentere med "det nekter jeg å forholde meg til". Bedriften bryr seg om hva en ansatt koster dem. Det er et like gyldig synspunkt som lønnsmottageren som kun bryr seg om hva vedkommende har utbetalt i lønn (og i det siste tilfelle burde nok lønnsmotageren bry seg om faktisk kjøpekraft, og ikke bare netto beløp). Du har også kun fokusert på din egen situasjon, og nekter å ta innover deg at det var en her inne som faktisk betalte like mye skatt som han hadde i inntekt. Så det virker ikke som du egentlig er her for å diskutere. Hvorfor skal andre bry seg om det du sier, hvis ikke du er villig til å høre på andre? 1 Lenke til kommentar
Johan Kontant Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober FriskLuft skrev (3 timer siden): Det er jo regelrett feil det du sier om privatpersoner..Klarer man som privatperson å bygge en viss formue så tvinges man til å ta skattegrep..Da er det økonomisk irrasjonelt å ikke ta grep. Og de grepene man kan ta trenger heller ikke være rasjonelle for velferdsstaten. Mao er det noe fundamentalt galt her. Poenget her var at systemet er av en slik art at det gjenstår minimalt med jobb for en privatperson med "normal" økonomi når ligningen kommer. Det er null poeng å engasjere advokater for å lete etter smutthuller og fratrekksmuligheter, i motsetning til en del andre land med langt mer komplekse systemer, og der de overlater til hver enkelt å finne ut hva de kan trekke fra. De skattegrepene du snakker om er noe privatpersonen kan og må gjøre selv, men det må selvsagt gjøres ila. skatteåret, og lenge før ligninga kommer. Så er det også slik at ikke alle skattemessige regler vil framstå rasjonelle i alle tilfeller. Men makroøkonomisk kan det være fordelaktig at f.eks. flere eier sin egen bolig, derav lav skattemessig formue på fast eiendom. Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober Johan Kontant skrev (15 minutter siden): Poenget her var at systemet er av en slik art at det gjenstår minimalt med jobb for en privatperson med "normal" økonomi når ligningen kommer. Det er null poeng å engasjere advokater for å lete etter smutthuller og fratrekksmuligheter, i motsetning til en del andre land med langt mer komplekse systemer, og der de overlater til hver enkelt å finne ut hva de kan trekke fra. De skattegrepene du snakker om er noe privatpersonen kan og må gjøre selv, men det må selvsagt gjøres ila. skatteåret, og lenge før ligninga kommer. Så er det også slik at ikke alle skattemessige regler vil framstå rasjonelle i alle tilfeller. Men makroøkonomisk kan det være fordelaktig at f.eks. flere eier sin egen bolig, derav lav skattemessig formue på fast eiendom. Jeg forstod det at for svært mange er det enkle grep å håndtere egen selvangivelse. Det meste utveksles vel via ulike webservice (api) eller edifact løsninger der arbeidsgivere rapporterer det som trengs. Utfordringen oppstår når man får en del verdier og ser at man kan også bør gjøre grep for å redusere skatten. Da starter sirkuset. Noen oppretter eget AS på seg selv og dermed er firmaet også skattesubjekt. Noen finner andre måter å skjerme reelle verdier. Uansett hva man velger så rettes fokuset på å redusere skatt,ikke øke egen inntekt eller firmaets inntekt.. Det er pr def ikke fornuftig for velferdsstaten at man får et slikt fokus. Jeg har vært med å bidra til ekstremt effektive løsninger for datauveksling som i dag er utgangspunktet for det som brukes i hele Europa. Jeg måtte kjempe hardt for å bidra for å løfte en hel sektor i hele EU og la ut selvfølgeligheter på ulike bransjetreff og fikk napp hos en viktig aktør som tok tak i dette og så utfordringen. Doktor ditt og datt fra Tyskland måtte ettergå løsningene før EU også gikk for varianter av dette, men det gikk bra og skatteetaten kanskje fikk noen ideer i sin tid også..jeg vet ikke. Men jeg hater byråkrati og fokus på karre til seg selv for egen vinnings skyld gjennom skattetilpasninger. Jeg vil ha en effektiv velferdsstat,men den har dessverre begynt å råtne på rot slik jeg ser det. Fokuset er tatt vekk fra å skape til å omfordele. Og det har dukket opp noen snodige effekter av dette som gjør meg forbannet rett og slett. Jeg vil tro jeg ikke er den eneste som ser galskapen og byråkratiet vokse. Veien til helvete er full av gode intensjoner,og dagens norske skattesystem ligger i feil fil for øyeblikket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå