Gå til innhold

47% skatt er det virkelig slik det skal være?


Gjest 98cd0...741

Anbefalte innlegg

Johan Kontant skrev (12 minutter siden):

Det er vel det staten ønsker at vi skal tro, slik at personlig skattetrykk ser litt finere ut på papiret.

Nå er det litt vanskelig å sammenligne ulike land 1 - 1, men Danmark har jo svært mye til felles med oss. Men de har ikke arbeidsgiveravgift, til gjengjeld har de langt høyere marginalskatt på inntekt. Jeg tenker at dette er to sider av samme sak, bare 2 ulike måter å dra inn pengene på.

Jeg er ikke god kjent med skattevesenet i Danmark men denne kalkulatoren viser at arbeidsgiver har avgifter:

https://dk.talent.com/tax-calculator

Og innteksskatten i Danmark er ekstrem, hadde betalt 48+% der borte mot 32.5 her hjemme uten fradrag. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konsekvenser for lønnsutbetaling og skatt

"Konsekvenser for lønnsutbetaling og skatt

Endringen i arbeidsgiveravgiften vil påvirke lønnsutbetalingene og skatten for ansatte. For lønnsinntekter over 750 000 kroner vil arbeidsgiveren måtte betale en ekstra avgift på 5 prosent. Dette kan føre til at noen ansatte får lavere nettolønn, da arbeidsgiveravgiften trekkes fra bruttolønnen.

Samtidig kan endringen i arbeidsgiveravgiften også påvirke skatten til de ansatte. Høyere arbeidsgiveravgift kan føre til at skattepliktig inntekt øker, noe som kan resultere i høyere skattetrekk eller endring i skatteklassen. Det er viktig for ansatte å være oppmerksomme på disse endringene og eventuelt justere sin økonomiske planlegging i henhold til dem."

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (27 minutter siden):

Jeg prøver ikke å si at det ikke har påvirkning på lønn/økonomi for selskapet. Prøver bare å få frem at det er en avgift bedriften betaler, ikke jeg. Derfor mener jeg at en ikke skal dra inn dette når en beregner sitt avgifts trykk. That's it

OK. Enhver økonom vil åpenbart være helt uenig med deg i dette. Du må regne annerledes på det for å ta med AGA i regnestykket, fordi AGA kommer oppå din lønn og ikke trekkes fra den, men det som har noe å si for inntektsskattens påvirkning på samfunnet (og på din lommebok!) er det totale skatte- og avgiftstrykket på inntekten, ikke hvem som betaler. Det er tross alt arbeidsgiver som rent faktisk betaler det aller meste av din inntektsskatt også (for de fleste av oss litt mer). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Yosemite skrev (1 minutt siden):

Konsekvenser for lønnsutbetaling og skatt

"Konsekvenser for lønnsutbetaling og skatt

Endringen i arbeidsgiveravgiften vil påvirke lønnsutbetalingene og skatten for ansatte. For lønnsinntekter over 750 000 kroner vil arbeidsgiveren måtte betale en ekstra avgift på 5 prosent. Dette kan føre til at noen ansatte får lavere nettolønn, da arbeidsgiveravgiften trekkes fra bruttolønnen.

Samtidig kan endringen i arbeidsgiveravgiften også påvirke skatten til de ansatte. Høyere arbeidsgiveravgift kan føre til at skattepliktig inntekt øker, noe som kan resultere i høyere skattetrekk eller endring i skatteklassen. Det er viktig for ansatte å være oppmerksomme på disse endringene og eventuelt justere sin økonomiske planlegging i henhold til dem."

Dette er av underordnet betydning. Det interessante for vurderingen av skattepolitikken er jo ikke hva en ny avgift har slags umiddelbar effekt for regnskapene, men hva slags dynamiske effekter avgiften har på lønnsutviklingen og  allokering av ressurser i samfunnet. 

Det er også uinteressant av andre grunner: Svært få har lønnen sin fastsatt slik at arbeidsgiveravgiften trekkes av bruttolønnen (er vel i praksis bare provisjonsbetalte som har en slik ordning), og jeg klarer økt ikke helt å se for meg hvordan økt arbeidsgiveravgift kan føre til økt skattepliktig inntekt for den ansatte. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (12 minutter siden):

OK. Enhver økonom vil åpenbart være helt uenig med deg i dette. Du må regne annerledes på det for å ta med AGA i regnestykket, fordi AGA kommer oppå din lønn og ikke trekkes fra den, men det som har noe å si for inntektsskattens påvirkning på samfunnet (og på din lommebok!) er det totale skatte- og avgiftstrykket på inntekten, ikke hvem som betaler. Det er tross alt arbeidsgiver som rent faktisk betaler det aller meste av din inntektsskatt også (for de fleste av oss litt mer). 

Om jeg fikk betalt 14% ekstra og betalte AGA selv. Ja. Slik at om AGA forsvant så fikk jeg mer i lønn.

Men slik er det ikke og det er naivt å tro at de pengene tilfaller meg om AGA forsvinner.

Men, dette er bare mine meninger. Og mine betraktninger på mitt skattetrykk som jeg mener er lavt ift feks Danmark som er veldig like oss.

Lenke til kommentar
Yosemite skrev (24 minutter siden):

Konsekvenser for lønnsutbetaling og skatt

"Konsekvenser for lønnsutbetaling og skatt

Endringen i arbeidsgiveravgiften vil påvirke lønnsutbetalingene og skatten for ansatte. For lønnsinntekter over 750 000 kroner vil arbeidsgiveren måtte betale en ekstra avgift på 5 prosent. Dette kan føre til at noen ansatte får lavere nettolønn, da arbeidsgiveravgiften trekkes fra bruttolønnen.

Samtidig kan endringen i arbeidsgiveravgiften også påvirke skatten til de ansatte. Høyere arbeidsgiveravgift kan føre til at skattepliktig inntekt øker, noe som kan resultere i høyere skattetrekk eller endring i skatteklassen. Det er viktig for ansatte å være oppmerksomme på disse endringene og eventuelt justere sin økonomiske planlegging i henhold til dem."

Jeg skal ærlig talt innrømme at dette er noe jeg ikke kan nok om. Men jeg trodde aga i helhet ble betalt av arbeidsgiver, og at det ikke er noen "egenandel" for ansatte 

Det står f eks ikke AGA på min lønnsslipp noe sted...

Lenke til kommentar
22 hours ago, Johan Kontant said:
Spoiler

De største problemene med formueskatten er fortsatt de skadelige effektene den har for samfunnet. "De rikeste" er nesten uten unntak bedriftseiere, og de får fortsatt en skatteregning som konkurrentene utenfor grensene ikke har.

Norsk næringsliv blør pga dette, og de negative effektene er bare i startgropa enda. Med Exitskatten vil vi se at gründere flytter ut allerede på idéstadiet for å unngå høy verdisettelse i Norge.

 

22 hours ago, Trulss said:
Spoiler

Man må slutte å si at det kun er rike og bedriftseiere som rammes av formueskatten.

 

"skadelige effekten på samfunnet"
"tenk på pensjonistene som betaler formueskatt!"

Jeg forstår Logosen som er presentert, selv om det er veldig svakt for de utenfor ideen om å eie verdipapirer eller en bedrift. Men det mangler Pathos, og så velger man gjerne elendige figurer for å representere Ethos for argumentet. 
Argumentet som fremføres her er så elendig at jeg lurer genuint hvordan Høyresiden/Liberalistene skal faktisk klare å få nok makt til å gjøre Norge mer konkurransedyktig. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke god kjent med skattevesenet i Danmark men denne kalkulatoren viser at arbeidsgiver har avgifter:

https://dk.talent.com/tax-calculator

Og innteksskatten i Danmark er ekstrem, hadde betalt 48+% der borte mot 32.5 her hjemme uten fradrag. 

Denne kalkulatoren tar jo, interessant nok, arbeidsgiverens avgifter med i det de kaller "real skattesats".

Edit: Ja, arbeidsgiver har avgifter ifm. arbeidstakere, men ikke på nær så høye som i Norge.

Endret av Johan Kontant
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (1 time siden):

"skadelige effekten på samfunnet"
"tenk på pensjonistene som betaler formueskatt!"

Jeg forstår Logosen som er presentert, selv om det er veldig svakt for de utenfor ideen om å eie verdipapirer eller en bedrift. Men det mangler Pathos, og så velger man gjerne elendige figurer for å representere Ethos for argumentet. 
Argumentet som fremføres her er så elendig at jeg lurer genuint hvordan Høyresiden/Liberalistene skal faktisk klare å få nok makt til å gjøre Norge mer konkurransedyktig. 

Ehh...HÆ!?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...