Gå til innhold

47% skatt er det virkelig slik det skal være?


Gjest 98cd0...741

Anbefalte innlegg

FriskLuft skrev (1 minutt siden):

Men det er jo et mål for regjeringen at alle skal sitte igjen med omtrent det samme etter skatt. Hvem gidder da stå på noe ekstra? Bedre å fokusere på mer fritid.

Nei, det er målet at alle skal sitte igjen med omtrent det samme. Det er et mål om at de som tjener mye skal bidra mer enn de som tjener lite. Du kommer aldri til å betale mer en ca halvparten av hver ekstra krone du tjener. 

En gjennomsnittsnordmann tjente i 2023 676 tusen sånn ca. For hver ekstra krone h*n tjener betaler h*n 43,4% av disse til staten. Du har maksimal marginalskatt så for hver ekstra krone du tjener betaler du 47,4% til staten. Du skal altså betale 4 prosentpoeng ekstra og du mener det ikke er verdt det. Det er ikke synd på deg, og det 

At du ønsker å fokusere mer på fritid er ikke så rart. Du har jo mye mer enn du trenger, problemer er ikke at staten tar mye penger. Det handler om at du tjener så mye at hver ekstra krone knapt gir deg noe ekstra her i livet. Det er en klassisk nyttefunksjon med avtakende nytte.

Staten og samfunnet har for øvrig lite igjen for at det sitter folk og bygger opp store lommebøker de verken investerer eller bruker på noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 98cd0...741 skrev (1 time siden):

Det originale skattekortet blir jo generert av etaten selv. Jeg har som sagt bare helt vanlig lønn og ingen formue, så burde ikke være så vrient for de å beregne. 

Anonymous poster hash: 98cd0...741

En er selv ansvarlig å sjekke at detaljene stemmer. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest 98cd0...741 said:

Det originale skattekortet blir jo generert av etaten selv. Jeg har som sagt bare helt vanlig lønn og ingen formue, så burde ikke være så vrient for de å beregne. 

Anonymous poster hash: 98cd0...741

Det som står i skattekortet er ikke hva man betaler i skatt, det er hva man har beregnet at man må skatte i 10.5 måned for at tall (som ikke eksistere enda) skal gå opp og du ikke skal ende opp med et enormt restskatt krav.
Hva du faktisk skal betale i skatt for 2024 blir først regnet ut i 2025, da alle tallene er "endelige".

Dersom du faktisk skatter 47% totalt over året, så vil skattekortet ditt si 53,71% ettersom du kun trekkes skatt i 10.5 måneder og ikke alle 12 månedene du tjener penger.
Dersom skattekortet ditt sier 47%, så skatter du 41,12% totalt over året av samme årsak som over.

 

1 hour ago, FriskLuft said:

Skattekortet er sikkert rett. Har selv fått ett på 47%,men med formue og renteinntekter som også skal skattes av så blir det mer. Får restskatt så det synger etter hvert år selv med dette skattekortet på 47%

Regjeringen har gjort det slik nå at dersom du tjener ovet 1 million skal de omfordele og ta penger fra deg og gi til de med mindre enn 1 million. Effekten av dette er jo at de som tjener mer enn 1 million ikke lenger ser poenget i å stå på noe ekstra da staten tar så stor andel av skatten på denne inntekten over 1 million. Effekten av regjeringens politikk er at de som har stor arbeidsevne og står på og får lønn for det,faktisk ser at fritid blir det neste store..Folk vil jo ikke betale 50% I skatt til staten,og dersom man sitter igjen med nesten det samme etter skatt dersom lønnen er 1.5 eller 950k, vel så får man heller ta ut lønn i redusert arbeidstid. Det gir mindre penger til velferd i sum,og det drar kronekursen ned fordi vi som samfunn blir mindre effektive. Enkelt forklart gjør man Norge fattigere ved å forsøke seg for grovt hos de som tjener mye. Selv gidder jeg ikke jobbe overtid eller stå på noe ekstra. Vil heller ha fri da jeg klarer meg med lite og ser null poeng i å tjene 500k mer og sitte igjen med 250k ekstra. Det er det rett og slett ikke verdt.

 

Dersom du tjener 1 million og går opp 900'000 i lønn ( +90%), så går netto inntekt opp med 70%. Det vil si at du skattes hardere av de pengene. Om det er verdt det er jo avhengig av jobben og personen, men å fremstille det som at 70% mer i nettolønn er omtrent ingenting blir bare tull.

 

 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (41 minutter siden):

Nei, det er målet at alle skal sitte igjen med omtrent det samme. Det er et mål om at de som tjener mye skal bidra mer enn de som tjener lite. Du kommer aldri til å betale mer en ca halvparten av hver ekstra krone du tjener. 

En gjennomsnittsnordmann tjente i 2023 676 tusen sånn ca. For hver ekstra krone h*n tjener betaler h*n 43,4% av disse til staten. Du har maksimal marginalskatt så for hver ekstra krone du tjener betaler du 47,4% til staten. Du skal altså betale 4 prosentpoeng ekstra og du mener det ikke er verdt det. Det er ikke synd på deg, og det 

At du ønsker å fokusere mer på fritid er ikke så rart. Du har jo mye mer enn du trenger, problemer er ikke at staten tar mye penger. Det handler om at du tjener så mye at hver ekstra krone knapt gir deg noe ekstra her i livet. Det er en klassisk nyttefunksjon med avtakende nytte.

Staten og samfunnet har for øvrig lite igjen for at det sitter folk og bygger opp store lommebøker de verken investerer eller bruker på noe.

Aldri sagt det er synd på meg,men skattereglene gjør jo at jeg ikke gidder å jobbe noe mer fordi staten forsyner seg så grovt. Husk at 47% er før formueskatt også. Den kommer på toppen der igjen. Jeg eier kun en enkel bolig,null annen eiendom og har en enkel bil og noen millioner i sparepenger. Jeg har ikke interesse i å eie noe eller investere i aksjer. Men staten oppfordrer meg jo gjennom skattereglene til f.eks forbruke mer eller kjøpe eiendom,f.eks hytte,for å skjerme verdier for formueskatt. Altså bli en slags eiendomsbaron. Men kjøper jeg eiendom så bidrar jeg til å bygge ned og rasere landet..og forbruker jeg mer så bidrar jeg til dårligere klima regnskap. Det jeg vil er jo å spare til pensjon i banken uten å gå veien om aksjer,eiendom. Men det synes staten ikke noe om. De oppfordrer meg til å bidra til å gjøre grep som enten ødelegger klima eller bidrar til å bygge ned natur. Vil jeg ikke det så skal jeg betale ekstra skatt. En kan vri og vende på det så mye en vil,men fakta er at penger i banken skattes 100% av verdiene,mens all annen verdi,f.eks eiendom,aksjer osv har skatterabatt. Dermed styrer staten oss mot mer forbruk,mer eiendom,mer aksjer og i sum mindre miljø,dårligere klima.  Dette er selvfølgelig et luksusproblem, men det viser at staten egentlig ikke bryr seg om hverken klima eller miljø da skatteinnretningen peker en annen vei. Jeg satser uansett på mer fritid så over tid blir det løsningen for mindre skatt her. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, FriskLuft said:

..Men staten oppfordrer meg jo gjennom skattereglene til f.eks forbruke mer eller kjøpe eiendom,f.eks hytte,for å skjerme verdier for formueskatt. Altså bli en slags eiendomsbaron. Men kjøper jeg eiendom så bidrar jeg til å bygge ned og rasere landet..og forbruker jeg mer så bidrar jeg til dårligere klima regnskap. Det jeg vil er jo å spare til pensjon i banken uten å gå veien om aksjer,eiendom. Men det synes staten ikke noe om. ..

Det er helt riktig at staten ikke ønsker "penger på bok".
Staten og samfunnet har et massivt problem dersom folk lar pengene sine stå i ro. Det er flyt av penger som genererer arbeidsplasser (og inntekter til fellesskapet moms, arb.avgift, intektsskatt,toll, etc.). Det at penger står i ro på bankkonto er skadelig for samfunnet slik det er bygd opp. Penger i bevegelse kan, som du skriver, gå utover klima og natur. 

Det at det er dine penger og ikke noe staten skal tjene på er et argument, men ved å la de stå på konto så er det banken og eiere av banken som tjener på de. Du slipper liksom ikke unna at andre tjener på dine penger uansett hver de er 😕

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (7 minutter siden):

Det jeg vil er jo å spare til pensjon i banken uten å gå veien om aksjer,eiendom. Men det synes staten ikke noe om. De oppfordrer meg til å bidra til å gjøre grep som enten ødelegger klima eller bidrar til å bygge ned natur.

Staten har ingen interesse av at folk tjener mer enn de har tenkt å bruke, det er helt riktig. Da bidrar du ikke til økonomien. Alle pengene du setter på sparekonto er passive penger som ikke bidrar til samfunnsøkonomien. Så staten burde egentlig tatt enda mer av lønnen din. Men de har valgt å knapt ta mer enn den gjennomsnittsnordmannen på de ekstra pengene du evt. tjener.

FriskLuft skrev (10 minutter siden):

men skattereglene gjør jo at jeg ikke gidder å jobbe noe mer fordi staten forsyner seg så grovt.

Dette mener jeg ikke er riktig. Du føler det kanskje sånn, men det som egentlig skjer her er at du tjener mye mer enn du har behov for og derfor ser du ikke verdien. Spesielt ikke når du må betale skatt.

FriskLuft skrev (12 minutter siden):

Dermed styrer staten oss mot mer forbruk,mer eiendom,mer aksjer og i sum mindre miljø,dårligere klima.

Ja, staten vil heller at pengene dine skal investeres enn å sitte passive på en bankkonto som ikke gir verdi, men forskjellen her er jo minimal. Har du i det hele tatt regnet på det? 250 000 i aksjer versus 250 000 på bankkonto ville gitt deg 500 kroner lavere skatt per år. Er det virkelig der du mener skoen trykker?

La meg snu det da. Du sier at hvis du tjener 500 tusen ekstra så sitter du igjen med ca halvparten og det er ikke verdt det. Hvor lavt mener du skatten må for at du synes det er verdt det? For meg høres det jo ikke ut som du trenger noenting ekstra, så jeg skjønner ikke helt hvor du egentlig vil hen.

Lenke til kommentar

Det er bare å glede seg. Etter ny inntektsmodell for kommunene så kommer nok f.eks. Asker og kanskje Bærum til å måtte innføre eiendomsskatt.

Men, verdt å merke seg er at Staten i ny inntektsmodell tar halvparten av eiendomsskatten ! - så da må den settes til maks av kommunene for at det skal bli noe til kommunene.

(Asker har akkumulert 10 milliarder i gjeld, dvs 100 000,- i lån per innbygger)

Lenke til kommentar

Reglene rundt formue på bolig og hytte er trolig alt for gunstige. Rentefradrag likeså. Fjellheimen bygges ned for at rike nordmenn skal få lavere formuesbeskatning. Det hadde aldri sett slik ut uten disse reglene, hytter tett som paddehatter med eneste formål å unndra skatt

Spoiler

shutterstock_1620930127%2520(1).jpg&f=1&

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 98cd0...741
1 hour ago, Nimrad said:

Jøsses. Du sitter altså og klager på at det du får etter skatt, som kanskje er dobbelt så mye som den jevne nordmann tjener før skatt, er demotiverende for deg? Det er kanskje like greit om du slutter og gir videre muligheten til noen som trenger det mer enn du gjør. I det minste noen som er takknemlig.

Du tror det kommer gratis? Vi som er i denne situasjonen med høy lønn og høy skatt er ikke de som sitter og hviler på toppen og hanker inn - da hadde vi hatt lavere skatt. 

Jeg har studert og jobbet hardt i alle år med mye ansvar og jobb for å hjelpe bedriften gå rundt, det er en fortjent lønn. Men skattesystemet er slik at det frister mer å jobbe mindre eller flytte utenlands. Det er helt riktig demotiverende. 

Jeg er for en god omfordeling, men da må man ta mer fra de som faktisk har store formuer eller hviler på toppen, ikke bare gruppen min med hardtarbeidende høyt utdannede som er lett å ta fra fordi vi ikke sniker oss unna med selskapsstrukturer og finanslureri.

Anonymous poster hash: 98cd0...741

Lenke til kommentar

Ingenting som er mer patetisk enn å se rike folk sutre over at de må bidra til velferdsstaten. 

Når de tjente småpenger var de glade og fornøyde, når de tjener mer enn de noen gang har gjort sutrer de som små barn.

Ja, jeg har selv 7 sifferet lønn og betaler selv en god del skatt. Men jeg synes det er helt rimelig og på sin plass. Jeg har ikke tenkt å dø som netto nullskatteyter som folk flest i dette landet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg forstår at det stilles spørsmål ved høy beskatning, men samtidig så skatter jeg med glede.

For to dager siden møtte jeg en gammel onkel i en bursdags, da hadde han nettopp fått høreapparat til 18.000 kr, helt uten kostnad. NAV dekket hele kjøpesummen. Jeg har også familiemedlemmer som har ligget på sykehus i to år, og det er mange andre som får god hjelp uten kostnad (vet at man har betalt skatt for å dekke dette).

Det er vel det vi er så heldige med her i Norge, at vi har et helsesystem som i stor grad fungerer veldig godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 98cd0...741 skrev (38 minutter siden):

Du tror det kommer gratis? Vi som er i denne situasjonen med høy lønn og høy skatt er ikke de som sitter og hviler på toppen og hanker inn - da hadde vi hatt lavere skatt. 

Jeg har studert og jobbet hardt i alle år med mye ansvar og jobb for å hjelpe bedriften gå rundt, det er en fortjent lønn. Men skattesystemet er slik at det frister mer å jobbe mindre eller flytte utenlands. Det er helt riktig demotiverende. 

Jeg er for en god omfordeling, men da må man ta mer fra de som faktisk har store formuer eller hviler på toppen, ikke bare gruppen min med hardtarbeidende høyt utdannede som er lett å ta fra fordi vi ikke sniker oss unna med selskapsstrukturer og finanslureri.

Anonymous poster hash: 98cd0...741

Du beholder over halvparten av hver ytterligere krone du tjener. Sannsynligvis beholder du rundt 2/3 av alle kronene du tjener. Det er ikke synd på deg.

Jeg har godt oppi syvsifret årsinntekt og har dermed marginalskatt rundt det samme samme som du har. Det er ikke synd på meg heller.

Hadde du jobbet mindre hadde du tjent mindre. Hadde du ikke studert hadde du antageligvis hatt en mye mindre interessant jobb, med lavere jobbsikkerhet og færre alternative muligheter. Og hadde ikke skattenivået vært som det er så er det slettes ikke sikkert du hadde valgt å studere i utgangspunktet, for da hadde studier i Norge vært mye, mye dyrere. Da du valgte studier visste du jo ikke hva du kom til å tjene.

Det er først og fremst du som har tjent på at du har valgt å utdanne deg og å jobbe hardt. Og all denne innsatsen har du gjort i et samfunn som har stått klart til å ta deg i mot om du tråkket feil og snublet. Du står på skuldrene til kjemper, og det er ikke synd på deg. 

Hvis du ikke trives med jobben din så bytt jobb. Men den sutringen over skatten du betaler er det veldig vanskelig å få sympati for. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (42 minutter siden):

Ingenting som er mer patetisk enn å se rike folk sutre over at de må bidra til velferdsstaten. 

Dette argumentet ser jeg stadig går igjen, aksepterer man ikke alt som blir pushet på en så bidrar man ikke. Jeg tenker vi burde innlosjere ukraniske flykninger hos alle på venstresiden som mener de rike ikke bidrar og har soverom til overs, argumentere for at de ikke bidrar til velferdstaten hvis de ikke godtar. 

Dette er ikke 0 eller 1, hadde vi hatt lik skatteprosent over hele linja ville de rike forsatt bidratt mye mer - både i inntektskatt og skatt på forbruk. Det går en grense på hvor mye man skal flåes.

De rike er uenige i hvor mye man skal bidra, ikke det at de skal bidra.

At man "ikke bidrar" hvis man ikke aksepterer 50% besktatning, formue og eiendomskatt - er fullstendig idioti. Man skal bare akseptere alle skatter og avgifter som blir lempet på en, ellers er man utakknemlig. Ikke rart folk flytter ut, hvem ønsker å finansiere grådige, utakknemlige sosialister som aldri får nok.
 

Endret av MrL
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (4 minutter siden):

Dette argumentet ser jeg stadig går igjen, aksepterer man ikke alt som blir pushet på en så bidrar man ikke. Jeg tenker vi burde innlosjere ukraniske flykninger hos alle på venstresiden som mener de rike ikke bidrar og har soverom til overs, argumentere for at de ikke bidrar til velferdstaten hvis de ikke godtar. 

Dette er ikke 0 eller 1, hadde vi hatt lik skatteprosent over hele linja ville de rike forsatt bidratt mye mer - både i inntektskatt og skatt på forbruk. Det går en grense på hvor mye man skal flåes.

De rike er uenige i hvor mye man skal bidra, ikke det at de skal bidra.

At man "ikke bidrar" hvis man ikke aksepterer 50% besktatning, formue og eiendomskatt - er fullstendig idioti. Man skal bare akseptere alle skatter og avgifter som blir lempet på en, ellers er man utakknemlig. Ikke rart folk flytter ut, hvem ønsker å finansiere grådige, utakknemlige sosialister som aldri får nok.
 

Ja de blå drev jo med dette sist gang de satt i regjering. De reduserte skatten til de rike og de som tjener mye og økte skatten for de fattige. 

I mitt hode er det bare psykopater som liker dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (37 minutter siden):

Ingenting som er mer patetisk enn å se rike folk sutre over at de må bidra til velferdsstaten. 

Enig der. Samtidig er det verdt å tenke på at å tjene 1.5 - 2millioner ikke nødvendigvis plasserer deg i det som bør klassifiseres som rike selv om man da tjener en ikke ubetydelig større sum enn gjennomsnittet. Med en lønn på 1.5 - 2 millioner så har man i praksis samme "liv" som noen som tjener rett under en mill, bare litt finere. Begge kan kjøpe bil, bare litt finere. Begge kan dra på ferie, bare litt flottere. Noen flere muligheter får man, men det er i praksis samme livet der man bare tjener litt bedre.

Det verste er det med de som er skikkelig rike og ikke vil bidra. De som tjener vanvittige summer og gjør alt for å komme seg unna skatt, og når de først må betale skatt så stikker de til Sveits. De som kjøper seg yachter og blir eiendomshaier.

Veldig mange her i samfunnet som bør få kritikk for å ikke bidra, men det å jobbe seg opp fra 1 til 2 mill i lønn er ikke det samme som de mange-mlillionærene eller milliardærene vi har i landet gjør. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Ja de blå drev jo med dette sist gang de satt i regjering. De reduserte skatten til de rike og de som tjener mye og økte skatten for de fattige. 

I mitt hode er det bare psykopater som liker dette. 

Dette er jo som regel bare venstresiden kontinuelig innfører mer og mer skatter som aldri skulle hatt livets rett, så blir høyresiden de "slemme" når de fjerner disse igjen. 

 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
MrL skrev (13 minutter siden):

Dette er jo som regel bare venstresiden kontinuelig innfører mer og mer skatter som aldri skulle hatt livets rett, så blir høyresiden de "slemme" når de fjerner disse igjen. 

 

Høre er slemme for de øker innteskatten til fattige for å redusere for de rike eller de som tjener bra... Det ee psykotisk 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (33 minutter siden):

Enig der. Samtidig er det verdt å tenke på at å tjene 1.5 - 2millioner ikke nødvendigvis plasserer deg i det som bør klassifiseres som rike selv om man da tjener en ikke ubetydelig større sum enn gjennomsnittet. Med en lønn på 1.5 - 2 millioner så har man i praksis samme "liv" som noen som tjener rett under en mill, bare litt finere. Begge kan kjøpe bil, bare litt finere. Begge kan dra på ferie, bare litt flottere. Noen flere muligheter får man, men det er i praksis samme livet der man bare tjener litt bedre.

Det verste er det med de som er skikkelig rike og ikke vil bidra. De som tjener vanvittige summer og gjør alt for å komme seg unna skatt, og når de først må betale skatt så stikker de til Sveits. De som kjøper seg yachter og blir eiendomshaier.

Veldig mange her i samfunnet som bør få kritikk for å ikke bidra, men det å jobbe seg opp fra 1 til 2 mill i lønn er ikke det samme som de mange-mlillionærene eller milliardærene vi har i landet gjør. 

Men en skattes jo ikke hardt når en tjener 2 mill. 40ish % minus fradrag. Landene rundt oss skatter folk mye hardere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...