Jarmo Skrevet 16. oktober Del Skrevet 16. oktober (endret) Kjetil Lura skrev (28 minutter siden): Jeg betaler 28% skatt av ca 500. Uten noen andre fradrag utover minstefradrag så bør det holde fint. 10,5 mnd trekk indikerer ca. 26,6% skatt. Har du flere fradrag, er det bare +. Har du kapitalinntekter, utbytte e.l? Mye overtid osv? Bonus? Formueskatt? Ekstra mye feriepenger fra i fjor? Osv.. Mange ting man må se på, skatteberegninger er helt individuelt. https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/3786-skatteberegning-2024 Endret 16. oktober av Jarmo 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. oktober Del Skrevet 16. oktober (endret) Jarmo skrev (10 minutter siden): Uten noen andre fradrag utover minstefradrag så bør det holde fint. 10,5 mnd trekk indikerer ca. 26,6% skatt. Har du flere fradrag, er det bare +. Har du kapitalinntekter, utbytte e.l? Mye overtid osv? Bonus? Formueskatt? Ekstra mye feriepenger fra i fjor? Osv.. Mange ting man må se på, skatteberegninger er helt individuelt. https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/3786-skatteberegning-2024 Lol her viser du at du ikke aner hva du snakker om, overtid/bonus/feriepenger osv er ikke skattet på noen annen måte enn vanlig inntekt. Det kan dog trekkes ulikt avhengig av hvilket skattekort du har. Og igjen refererer du til smarte penger når skatteetaten har en dedikert kalkulator. 100% håpløst. Og du har liksom jobbet med dette? Utrolig. Jeg betaler ca 30% på 1.150. eller, i 2023. Med noe fradrag, lurer på om det var rundt 40k eller rundt 3%. Alt kan beregnes på skatteetaten sine sider. Endret 16. oktober av Salvesen. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 16. oktober Del Skrevet 16. oktober (endret) Salvesen. skrev (18 minutter siden): i 2023. Jeg forholder meg til 2024 beregninger. Har alltid vært innenfor +/- 1 %. Skatteetaten har ikke 0,5% så lite avvik vil det alltid oppstå. Endret 16. oktober av Jarmo Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. oktober Del Skrevet 16. oktober Jarmo skrev (2 minutter siden): Jeg forholder meg til 2024 bergninger. Har alltid vært innenfor +/- 1 %. Skatteetaten har ikke 0,5% så lite avvik vil det alltid oppstå. Skatteetaten har også kalkulator for 2024. Så å bruke kalkulator fra 3 part er helt unødvendig. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober Aldrack skrev (8 timer siden): Jeg synes denne artikkelen er betraktelig mer nyansert enn artikkelen fra børsen lengre oppe (som også ligger bak betalingsmur). https://www.faktisk.no/artikler/zlenr/betaler-vi-mest-skatt-i-verden Som dere vil se er det flere måter å vurdere skattetrykket i et land. Å se på de totale skatteinntekter gitt den økonomiske aktiviteten i landet målt i BNP, er en ganske standard måte å sammenligne skattenivået i ulike land på, forteller Vidar Christiansen, professor emeritus ved Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo. – Om man måler skatten på denne måten, ligger Norge i verdenstoppen, selv om Frankrike altså ligger høyere, sier Christiansen. (....) Et bilde på hva folk – eller «nordmenn» – betaler i skatt, kan man også få ved å se på skattenivået for lønnstakere, som OECD også har statistikk over. Om landene rangeres etter høyeste marginalskatt på lønnsinntekt, kommer Norge på 19. plass av de 38 landene i OECD. (....) Om OECD-landene i stedet rangeres etter samlet skatt på en gjennomsnittslønn, beregnet for en enslig lønnstaker uten barn, får vi et lignende bilde. Norge kommer da på 16. plass av 38 land. Skatt på lønninntekt er jo ikke så hakkande gale, men tar man med formueskatt og avgifter så blir bildet helt annerledes. Jeg har ikke funnet noen gode tall for kjøpekraft i Europa, men her må vi ha seilt godt nedover listen. Formueskatten burde blitt borte så kunne man justert noe i den prograssive beskatningen. Det jeg frykter er at Høyre kommer til makta igjen, og de er som kjent veldig glad i avgifter. Så melkekartongavgift og annet vil nok bli innført. Nå drikker jeg ikke melk men synes likevel det er ille. De er også glad i bompenger og Frp har gjort en fenmenal jobb tidligere og klarte å få fjernet en del bommer. Nordmenn går usikre tider i møte nok en gang. Vinglete politikk er ikke bra og at folk emigrerer fordi denne politikken er håpløs å forholde seg til. 1 Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober Jarmo skrev (11 timer siden): ??? Har du sendt meg faktura? ^^ Nei, men ifølge Salvesen. må man alltid sjekke fakturaene sine for å se hvor mye skatt man betaler. 2 Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober Trulss skrev (2 timer siden): Skatt på lønninntekt er jo ikke så hakkande gale, men tar man med formueskatt og avgifter så blir bildet helt annerledes. Jeg har ikke funnet noen gode tall for kjøpekraft i Europa, men her må vi ha seilt godt nedover listen. Finner antagelig noe her, men jeg har ikke satt meg inn i tabellen. https://www.ssb.no/statbank/table/13007 Her er også noe: https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/konsumpriser/statistikk/sammenlikning-av-prisniva-i-europa Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober Frank Drebin skrev (12 timer siden): Det er jo egentlig dagens økonomiske system du er uenig i her, som baserer seg på at pengene skal være i omløp, og at kontinuerlig vekst er det eneste rette. Men problemet er jo i tilegg den enorme gjeldsveksten, antar gjeld blir ansett som et fint styringsverktøy for myndighetene, og at det selvsagt gavner kjøpmannsklassen. Tar man folks økonomiske frihet fra de har de ikke annet valg enn og jobbe, og når man hører endel politikere og samfunnsøkonomer snakke så er den eneste virkelig viktige funksjonen til ett menneske og betale inn til statskassa. Ett ganske rigget system. 3 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober Det er vel totalen som teller, og da ligger vi i toppen, alt som det offentlige krever inn er skatt, at man leker med navn og kategorier er bare for og sminke grisen. Jeg skjønner veldig godt at de som forsvarer dette skyhøye nivået ønsker og trekke frem de peneste tallene. 2 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober agvg skrev (37 minutter siden): Det er vel totalen som teller, og da ligger vi i toppen, alt som det offentlige krever inn er skatt, at man leker med navn og kategorier er bare for og sminke grisen. Jeg skjønner veldig godt at de som forsvarer dette skyhøye nivået ønsker og trekke frem de peneste tallene. Det er jo de som prøver å vise at det er så galt her så trikser med tall. Begynner å dra inn skatt som andre folk eller selskap betaler i sitt regnskap som arb avgift feks. Igjen oppfordrer jeg folk til å regne på det selv, en blir nok positivt overrasket Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober logaritmemannen skrev (1 time siden): Nei, men ifølge Salvesen. må man alltid sjekke fakturaene sine for å se hvor mye skatt man betaler. Jepp, ser du på dine faktura og kvitteringer får du god oversikt. 1 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober Salvesen. skrev (21 minutter siden): Jepp, ser du på dine faktura og kvitteringer får du god oversikt. Nei, det får man ikke. Ser man på kvitteringen for drivstoff eller handlelappen så ser man ikke alle skattene og avgiftene som er på sigaretter, importert mat eller drivstoffet. Du farer bare med løgn og fanteri. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober Trulss skrev (Akkurat nå): Nei, det får man ikke. Ser man på kvitteringen for drivstoff eller handlelappen så ser man ikke alle skattene og avgiftene som er på sigaretter, importert mat eller drivstoffet. Du farer bare med løgn og fanteri. Du ser avgiftene du har betalt jo. Som ett eksempel er enova avgift osv listet på fakturaen din for nettleie. Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober 1 hour ago, agvg said: Men problemet er jo i tilegg den enorme gjeldsveksten, antar gjeld blir ansett som et fint styringsverktøy for myndighetene, og at det selvsagt gavner kjøpmannsklassen. Tar man folks økonomiske frihet fra de har de ikke annet valg enn og jobbe, og når man hører endel politikere og samfunnsøkonomer snakke så er den eneste virkelig viktige funksjonen til ett menneske og betale inn til statskassa. Ett ganske rigget system. Når alt kommer til alt, så har det ikke egentlig noe å si hvem som flår deg, om det er staten eller private. I Norge så kappes begge sektorer om å få tak i pengene dine først. OECD har kommet med gjentatte bekymringsmeldinger om nivået på privat gjeld i Norge. Skattesystemet oppfordrer til å investere i eiendom, og dette har bidratt til løpske boligpriser. Det er greit nok for de som investerer overskuddsformue, men det driver også høye låneopptak for de som trenger et sted å bo. Det er vanlige folks tur (til å bli flådd) Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober Salvesen. skrev (39 minutter siden): Det er jo de som prøver å vise at det er så galt her så trikser med tall. Begynner å dra inn skatt som andre folk eller selskap betaler i sitt regnskap som arb avgift feks. Igjen oppfordrer jeg folk til å regne på det selv, en blir nok positivt overrasket Arbeidsgiveravgift er jo skatt på arbeid og burde vært på lønnslippen sammen med skattetrekket. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober agvg skrev (2 minutter siden): Arbeidsgiveravgift er jo skatt på arbeid og burde vært på lønnslippen sammen med skattetrekket. Ja om det var på lønnsslipp så var det en avgift jeg betalte, men slik er det ikke og dette er en avgift arbeidsgiver betalte. Dette tar jeg ikke hensyn til på samme måte som jeg ikke tar hensyn til hvor mye skatt turid fra storebrand betalte på sin lønn ift til mine betalte forsikringer osv. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober Jeg elsker omfordelingen hvor er meningen at staten skal konfiskere alt av verdi for så å dele ut i blant annet subsidier til batterifabrikker og fattigfolket. Jeg lurer på hvor mange fattige som føler at de har fått mer og har det bedre nå enn før. De velstående har allerede flyktet så de er ikke rammet i like stor grad som oss andre. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober Trulss skrev (1 minutt siden): Jeg elsker omfordelingen hvor er meningen at staten skal konfiskere alt av verdi for så å dele ut i blant annet subsidier til batterifabrikker og fattigfolket. Jeg lurer på hvor mange fattige som føler at de har fått mer og har det bedre nå enn før. De velstående har allerede flyktet så de er ikke rammet i like stor grad som oss andre. De fleste fattige har fått mer ift mindre innteksskatt, økt barnetrygd, økt trygd, redusert kostnader til barnehage etc. Men så har vi hatt en enorm inflasjon som har blitt kontret med rentehevning så kostnadene har økt mye. Men uten de førstnevnte hadde det vært mye verre. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober Salvesen. skrev (5 minutter siden): Ja om det var på lønnsslipp så var det en avgift jeg betalte, men slik er det ikke og dette er en avgift arbeidsgiver betalte. Dette tar jeg ikke hensyn til på samme måte som jeg ikke tar hensyn til hvor mye skatt turid fra storebrand betalte på sin lønn ift til mine betalte forsikringer osv. Ja, du burde fått bruttolønn som inkl denne avgiften, den er ett resultat av ditt arbeid og lønn, så det er en skatt på lik linje med skattetrekket. På tide og belyse hvor mye skatt man egentlig genererer. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober agvg skrev (Akkurat nå): Ja, du burde fått bruttolønn som inkl denne avgiften, den er ett resultat av ditt arbeid og lønn, så det er en skatt på lik linje med skattetrekket. På tide og belyse hvor mye skatt man egentlig genererer. Nå ligger det jo i navnet at dette ikke er en avgift arbeidstaker skal betale. I tillegg vill nok ikke bedrifter gjøre dette i og med at om den fjernes så går det til arbeidstaker osv. Om en skal gå igjennom hele kjeden og finne all skatt en genererer så kan en holde på i evigheten. Som eksemplet med turid. Men det er helt unødvendig, og folk bør bry seg om seg selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå