Gå til innhold

47% skatt er det virkelig slik det skal være?


Gjest 98cd0...741

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Det er jo for å bedre økonomien, oppfordring til å bygge landet mot å bare sitte å ruge på penga som en annen Donald Duck figur 

Hvorfor skal noen tvinges til å bidra til mer forbruk? Burde man ikke tenke litt mer på klima og miljø.

Og jeg skal jo bruke pengene - men jeg vil ikke tvinges til å gjøre det nå - jeg vil investere når jeg vil - ikke fordi staten vil her og nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FriskLuft skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal noen tvinges til å bidra til mer forbruk? Burde man ikke tenke litt mer på klima og miljø.

Og jeg skal jo bruke pengene - men jeg vil ikke tvinges til å gjøre det nå - jeg vil investere når jeg vil - ikke fordi staten vil her og nå.

Ingen tvinges, men en får igjen for å bidra.

Kjøp gull, så kan du vente lenge 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Ingen tvinges, men en får igjen for å bidra.

Kjøp gull, så kan du vente lenge 

Gull er tungvindt å håndtere og omsette. Ja, jeg vet jo om flere måter å skjerme formuen på - men hvorfor skal man tvinges til å gjøre det dersom man skal unngå skatt?  Det er jo ikke en frihet for hver enkelt dette.  Folk er ulike - det respekteres bare ikke.  Det er ikke gitt at alle liker vin - selv hater jeg vin som pesten pga. smaken. Jeg liker ikke biff, men elsker havegrøt. Folk er forskjellige og man burde rett og slett respektere det også gjennom skattesystemet. At man har ulike ligningsverdier på ulike formuesobjekter er jo helt galskap egentlig. 

Lenke til kommentar
Johan Kontant skrev (21 minutter siden):

Joda, men poenget var at økt minstefradrag bare er å "pynte brura". De største problemene vil vedvare.

Selvfølgelig bør som sagt kun inntekter beskattes, dog har propagandaen lært nordmenn at man må ta de formuende, ergo kan man undergrave denne skatten med høyt minstefradrag og andre fritak uten at den fjernes, man bare fjerne grunnlaget for skatten som sådan. Høyre går f.eks ganske stille i dørene når det kommer til denne skatten, håper det kun er for og ikke gi venstresiden noe og angripe, dog er nok redd at Høyre har blitt for myke og redde for og satse på reformer, man har ikke åttitallets Kåre Willoch i dagens ledelse.

Endret av agvg
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (11 minutter siden):

Gull er tungvindt å håndtere og omsette. Ja, jeg vet jo om flere måter å skjerme formuen på - men hvorfor skal man tvinges til å gjøre det dersom man skal unngå skatt?  Det er jo ikke en frihet for hver enkelt dette.  Folk er ulike - det respekteres bare ikke.  Det er ikke gitt at alle liker vin - selv hater jeg vin som pesten pga. smaken. Jeg liker ikke biff, men elsker havegrøt. Folk er forskjellige og man burde rett og slett respektere det også gjennom skattesystemet. At man har ulike ligningsverdier på ulike formuesobjekter er jo helt galskap egentlig. 

Man tvinges ikke. Det er ingen som tvinger deg i å bo i en velferdsstat. Og du er fri til å stemme på parti som deler din mening og påvirke samfunnet.

Og bare så det er sagt, jeg mener ikke at vårt samfunn er perfekt. Langt i fra. Men i forhold til mange andre mener jeg vi har det godt.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (1 time siden):

Hvorfor skal noen tvinges til å bidra til mer forbruk? Burde man ikke tenke litt mer på klima og miljø.

Og jeg skal jo bruke pengene - men jeg vil ikke tvinges til å gjøre det nå - jeg vil investere når jeg vil - ikke fordi staten vil her og nå.

Det er jo egentlig dagens økonomiske system du er uenig i her, som baserer seg på at pengene skal være i omløp, og at kontinuerlig vekst er det eneste rette.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (22 minutter siden):

Andre gangen jeg poster denne for deg, specsavers neste?

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/nordmenn-betaler-mest-skatt-i-verden/80986802

Jeg har sett over mine kostnader, har du? Jeg vet hvor mye som går til staten av mine faste kostnader. Variable er jo litt til og fra. Men faste er rundt 34%. Det er billig. Hadde jeg bodd i Danmark hadde 50% gått til inntektsskatt alene(overdrivelse, men ca der.)

Forøvrig har jeg ignorert deg så får sjeldent med meg hva du skriver. Men anbefaler deg å sjekke egne kostnader og ikke bare tro på alle overskriftene du leser. Det er så kjedelig når dere alle maser om det samme våset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (5 minutter siden):

Helt greit, no bad feelings :)

Men realiteter kan man aldri ignorere..

Som realiteten at jeg har gått over mine kostnader og du har ikke? Av ca 30k faste utgifter betaler jeg skatt/avgift av ca 6000. Og det er under 50% av denne summen. 

Igjen, oppfordrer til å gå over egen økonomi og få litt innsikt. 

Utover dette antar jeg at jeg betaler i underkant av 25% av øvrig forbruk som igjen fører til at mitt totale skattetrykk er under 40% en plass. 

I danmark hadde jeg betalt 48% innteksskatt. I følge denne kalkulatoren: https://dk.talent.com/tax-calculator?salary=65276706&from=year&region=Aabenraa

Lenke til kommentar
On 6.10.2024 at 8:21 PM, Guest 98cd0...741 said:

Ok, så jeg tjener bra, men har ingen fratrekk så da blir det rundt 46-47% skatt på inntekt 😕
 

Har ikke formue, har ikke boliglån, kun vanlig lønnsinntekt. Har tjent fra 1.5 til 1.9 millioner de siste årene. Det er ikke verdt det. Ekstra ansvar og arbeid man tar på seg for å komme fra 1 million til 1.9 millioner er betydelig, men det man sitter igjen med etter skatt er nesten det samme siden den stiger så mye.

Er det virkelig meningen at man skal betale så mye på vanlig inntekt?? Føler jeg har gått glipp av noe. Er rimelig lei av det.

Anonymous poster hash: 98cd0...741

Hvorfor spør du om det her? Ta det med skatte etaten?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (28 minutter siden):

Igjen, oppfordrer til å gå over egen økonomi og få litt innsikt. 

Vel, har jobbet med disse sakene over 30 år, både for bedrifter og private.(som bedriftsleder) Tipper jeg klarer meg. Driver fremdeles med skatterådgiving i nærmeste krets, naboer og kompiser.(pensjonist nylig men som hobby, da må man være oppdatert hele tiden)

Game over. Min tur og ignorere deg nå:)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Salvesen. said:

Som realiteten at jeg har gått over mine kostnader og du har ikke? Av ca 30k faste utgifter betaler jeg skatt/avgift av ca 6000. Og det er under 50% av denne summen. 

Igjen, oppfordrer til å gå over egen økonomi og få litt innsikt. 

Utover dette antar jeg at jeg betaler i underkant av 25% av øvrig forbruk som igjen fører til at mitt totale skattetrykk er under 40% en plass. 

I danmark hadde jeg betalt 48% innteksskatt. I følge denne kalkulatoren: https://dk.talent.com/tax-calculator?salary=65276706&from=year&region=Aabenraa

Jeg betaler 28% skatt av ca 500.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (6 minutter siden):

Vel, har jebbet med disse sakene over 30 år, både for bedrifter og private.(som bedriftsleder) Tipper jeg klarer meg. Driver fremdeles med skatterådgiving i nærmeste krets, naboer og kompiser.(pensjonist nylig men som hobby, da må man være oppdatert hele tiden)

Game over. Min tur og ignorere deg nå:)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Haha game over er å komme med en påstand uten tall🤣 men ja, det er nok bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes denne artikkelen er betraktelig mer nyansert enn artikkelen fra børsen lengre oppe (som også ligger bak betalingsmur). 

https://www.faktisk.no/artikler/zlenr/betaler-vi-mest-skatt-i-verden

Som dere vil se er det flere måter å vurdere skattetrykket i et land. 

Å se på de totale skatteinntekter gitt den økonomiske aktiviteten i landet målt i BNP, er en ganske standard måte å sammenligne skattenivået i ulike land på, forteller Vidar Christiansen, professor emeritus ved Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo.

– Om man måler skatten på denne måten, ligger Norge i verdenstoppen, selv om Frankrike altså ligger høyere, sier Christiansen.

(....) 

Et bilde på hva folk – eller «nordmenn» – betaler i skatt, kan man også få ved å se på skattenivået for lønnstakere, som OECD også har statistikk over.

Om landene rangeres etter høyeste marginalskatt på lønnsinntekt, kommer Norge på 19. plass av de 38 landene i OECD.

(....) 

Om OECD-landene i stedet rangeres etter samlet skatt på en gjennomsnittslønn, beregnet for en enslig lønnstaker uten barn, får vi et lignende bilde. Norge kommer da på 16. plass av 38 land.

Endret av Aldrack
Formatering
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...