Gå til innhold

47% skatt er det virkelig slik det skal være?


Gjest 98cd0...741

Anbefalte innlegg

Det virker som om folk forsvarer høye skatter og avgifter fordi staten trenger disse pengene, men det gjør de jo ikke. Offentlig sektor eser ut og det uproblematisk å kutte enorme summer slik at enhver skatteøkning kan utgå til evig tid.

Når det gjelder formueskatten så tror folk at den kun rammer de rike og dette stemmer ikke. Den rammer feks. lavtlønnede som må leie bolig, og leieprisen øker i takt med formueskatten og alt annet som kommunale avgifter. Når rike nordmenn flykter/søker asyl i utlandet blir det jo ingenting igjen å beskatte til slutt, og de som da må betale er de fattige som er igjen her i landet og som ikke har noen mulighet til å slippe unna.

Det er ille at avgiftstrykket skal være så høyt at det går utover bevegelsesfriheten til vanlige folk. Har man en deltidsstilling og dessverre må kjøpe månedskort i tillegg til å måtte ha bil til nærmeste jernbanestasjon så blir det jo ingenting igjen av lønnen når skatt og avgift er betalt. Jeg skjønner at fattig som rik ønsker jeg ut av landet, og da må det være lov å konkludere med at politkken feiler totalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trulss skrev (3 minutter siden):

Det virker som om folk forsvarer høye skatter og avgifter fordi staten trenger disse pengene, men det gjør de jo ikke. Offentlig sektor eser ut og det uproblematisk å kutte enorme summer slik at enhver skatteøkning kan utgå til evig tid.

Når det gjelder formueskatten så tror folk at den kun rammer de rike og dette stemmer ikke. Den rammer feks. lavtlønnede som må leie bolig, og leieprisen øker i takt med formueskatten og alt annet som kommunale avgifter. Når rike nordmenn flykter/søker asyl i utlandet blir det jo ingenting igjen å beskatte til slutt, og de som da må betale er de fattige som er igjen her i landet og som ikke har noen mulighet til å slippe unna.

Det er ille at avgiftstrykket skal være så høyt at det går utover bevegelsesfriheten til vanlige folk. Har man en deltidsstilling og dessverre må kjøpe månedskort i tillegg til å måtte ha bil til nærmeste jernbanestasjon så blir det jo ingenting igjen av lønnen når skatt og avgift er betalt. Jeg skjønner at fattig som rik ønsker jeg ut av landet, og da må det være lov å konkludere med at politkken feiler totalt.

Men husk at Norge er verdens beste land! Så bra at vi må beskatte alle veldig høyt, jage ut rike og gründere, sabotere for selvstendige konsulenter, sette opp det som i praksis er et skattefengsel (som trolig er i strid med EØS-avtalen) etc. Selvfølgelig har dette null konsekvenser, ifølge regjeringen 😂. Og verdiskapning, nei det har vi bestemt oss for å ikke satse på her til lands, her satser vi kun på likhet og omfordeling fordi noen i SV og LO bestemmer dette (Støre klarer ikke å styre særinteressene). Og alt dette i verdens beste land. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (3 minutter siden):

Men husk at Norge er verdens beste land! Så bra at vi må beskatte alle veldig høyt, jage ut rike og gründere, sabotere for selvstendige konsulenter, sette opp det som i praksis er et skattefengsel (som trolig er i strid med EØS-avtalen) etc. Selvfølgelig har dette null konsekvenser, ifølge regjeringen 😂. Og verdiskapning, nei det har vi bestemt oss for å ikke satse på her til lands, her satser vi kun på likhet og omfordeling fordi noen i SV og LO bestemmer dette (Støre klarer ikke å styre særinteressene). Og alt dette i verdens beste land. 

Man undres hvorfor sykemeldingene stiger i takt med at alt av nytelse og velferd konfiskeres. Selv lokalbussen som går to ganger på morgenen og to ganger på ettermiddagen skal legges ned. Det å dra i snora på toalettet skal nå himmelhøye kostnadsnivåer. Norge er verdens beste land, som du skriver. Det er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (20 minutter siden):

Det virker som om folk forsvarer høye skatter og avgifter fordi staten trenger disse pengene, men det gjør de jo ikke. Offentlig sektor eser ut og det uproblematisk å kutte enorme summer slik at enhver skatteøkning kan utgå til evig tid.

Når det gjelder formueskatten så tror folk at den kun rammer de rike og dette stemmer ikke. Den rammer feks. lavtlønnede som må leie bolig, og leieprisen øker i takt med formueskatten og alt annet som kommunale avgifter. Når rike nordmenn flykter/søker asyl i utlandet blir det jo ingenting igjen å beskatte til slutt, og de som da må betale er de fattige som er igjen her i landet og som ikke har noen mulighet til å slippe unna.

Det er ille at avgiftstrykket skal være så høyt at det går utover bevegelsesfriheten til vanlige folk. Har man en deltidsstilling og dessverre må kjøpe månedskort i tillegg til å måtte ha bil til nærmeste jernbanestasjon så blir det jo ingenting igjen av lønnen når skatt og avgift er betalt. Jeg skjønner at fattig som rik ønsker jeg ut av landet, og da må det være lov å konkludere med at politkken feiler totalt.

Synes ikke skattene er høye i det hele tatt jeg. Spesielt ikke etter at jeg gikk over de faste utgiftene mine. I nabolandene våre, der er det mye skatt der!

Lenke til kommentar
Trulss skrev (48 minutter siden):

Når det gjelder formueskatten så tror folk at den kun rammer de rike og dette stemmer ikke. Den rammer feks. lavtlønnede som må leie bolig, og leieprisen øker i takt med formueskatten og alt annet som kommunale avgifter.

Jeg tror antall lavtlønte som leier bolig og betaler formuesskatt er svært lavt. Skjelden de har 1,8 mill stående i banken. Både fordi man ikke klarer å spare opp det på lav lønn og fordi man kjøper et eget sted før man har så mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 3f450...141
Salvesen. skrev (49 minutter siden):

Synes ikke skattene er høye i det hele tatt jeg. Spesielt ikke etter at jeg gikk over de faste utgiftene mine. I nabolandene våre, der er det mye skatt der!

Tipper de fleste her driter i hvor mye du skatter. 

Anonymous poster hash: 3f450...141

Lenke til kommentar
Gjest 3f450...141 skrev (6 minutter siden):

Tipper de fleste her driter i hvor mye du skatter. 

Anonymous poster hash: 3f450...141

Det gjør de nok, men de fleste sjekker heller ikke selv hva de faktisk skatter men kaster seg på påstander i fra blå podkast etc. 

Du hadde nok blitt overrasket om du gikk igjennom fakturaene dine. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (1 time siden):

Det virker som om folk forsvarer høye skatter og avgifter fordi staten trenger disse pengene, men det gjør de jo ikke. Offentlig sektor eser ut og det uproblematisk å kutte enorme summer slik at enhver skatteøkning kan utgå til evig tid.

 

I prinsippet bør man kun beskatte inntekter, veldig enkelt. Man kunne ha hatt ett minstefradraget på 300 000 så de med lave inntekter slapp skatt. Vi har en av verdens rikeste stater, den bruker penger som om de ble verdiløse i morgen. Man reiser verden rundt og bruker milliarder mens de fattigste får knapt ei krone, høre venstresiden parate om økte skatt med argumentet om omfordeling til de svakeste er rett og slett kvalmt, man omfordele til fordel for statskassa, den som er så full av penger at de ikke engang vet og håndtere det..... Men folk skal betale mer og mer, stadig mer kjøpekraft inndras, de med minst inntekt drepes med stadig høyere kostnader,  hvor mye betaler en minstepensjonist tilbake til det offentlige når du inkl alle offentlige skatter og krav? Og i følge AP sin finanspolitisk talsmann måtte folk forberede seg på kraftige skatte og avgiftsøkninger i nærmeste fremtid.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (1 time siden):

Jeg tror antall lavtlønte som leier bolig og betaler formuesskatt er svært lavt. Skjelden de har 1,8 mill stående i banken. Både fordi man ikke klarer å spare opp det på lav lønn og fordi man kjøper et eget sted før man har så mye.

Nå er uansett ikke 1,8 millioner særlig mye penger (knapt en halv bolig) og det urimelig å at man skal formuesbeskattes på et så lavt beløp.

Har man lav inntekt får man ikke lån selv om man har 1,8 i egenkapital.
Ikke alle ønsker å eie egen bolig selv om man har råd til det, eller til tross for at man kan få lånefinansiering. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Det gjør de nok, men de fleste sjekker heller ikke selv hva de faktisk skatter men kaster seg på påstander i fra blå podkast etc. 

Du hadde nok blitt overrasket om du gikk igjennom fakturaene dine. 

Hva har fakturaer med skatt å gjøre?

De fleste har knapt råd til litt enkel first price på bordet, om de i det hele tatt har et bord å sette maten på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...