Gå til innhold

47% skatt er det virkelig slik det skal være?


Gjest 98cd0...741

Anbefalte innlegg

Rammer enker med nedbetalt boliglån

 

Sitat

 

SSB har nå funnet ut at det er 24800 personer i 2022 som betalte formuesskatt uten å betale inntektsskatt. Dette er de potensielle nullskattyterne.

Hvem er disse?

82 prosent er damer. Snittalder er 68 år.

 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/norges-rikeste-stikker-til-sveits-bestemodrene-sitter-igjen-med-formuesskatten/o/5-95-1925602

Endret av Jarmo
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (34 minutter siden):

Ja, altså, det er jo det som er spørsmålet da. Jeg har ikke noe veldig godt svar i verken den ene eller andre retningen. Jeg synes ikke et sånt urealistisk tankeeksperiment er så interessant egentlig. Og det ironiske er at du sannsynligvis hadde kommet svært dårlig ut av å gå i retning av det tankeeksperimentet ditt. Du har det mest likvide som finnes og har null problemer med å betale for deg.

Scheel-utvalget ville tvert i mot likestille alle formuesobjekter, men øke bunnfradraget. Dersom man ikke gjør det åpner vi lommebøkene til de ultrarikes advokater og vi mister inntekter fra de man aller mest prøver å skattlegge. De som skattemessig ikke tjener noen ting, men kjører rundt i Rolls Royce med privatsjåfører.

Du har ennå ikke forstått mitt ståsted - jeg skiter en lang marsj i om jeg kommer dårligere ut av det - penger betyr ikke noe her - det er hva som er rett og galt som betyr noe her. Og det rette må være at man aldri skal betale mer enn 50% i skatt på vanlig inntekt - mao det skal lønne seg å arbeide og man skal alltid sitte igjen med mer til egen lommebok enn hva staten skal ha av skatt. Staten bør aldri bli så grådig at man må betale mer enn 50% i skatt med referanse til denne inntekten man skatter av. Dersom staten ikke får nok penger til å drive velferden med dette som rammebetingelse - vel så får de redusere velferden eller faktisk begynne å ta mer inntekter fra de som skatter mindre enn maksimalsatsen på 50%. Og man må rydde bort alle andre idiotiske skatteregler mhp fradrag her og fradrag der - start gjerne med rentefradraget slik at prisene på eiendom stuper slik at neste generasjon kan komme seg enklere inn på eiendomsmarkedet. Slik skatten er nå så er den ødeleggende for viljen til å stå i arbeidslivet etter at man er blitt formuende - da går produktiviteten i dass i landet og vi blir fattigere alle sammen. Poenget er at skatten også rammer de som faktisk er flinkest til å levere penger til velferden - man jager bedrifter utenlands, man demotiverer folk fra å jobbe videre, slik tilfelle er for meg - jeg teller på fingrene om jeg skal bare si opp jobben og heller fokusere på å leve av kapitalen jeg har spart opp - investere i aksjer,eiendom osv..og ikke fortsette å gjøre det jeg faktisk er dyktig på i mitt daglige virke. Det er jo det at man som menneske vil kunne gjøre frie valg - ikke føle at man blir dyttet i en retning man ikke vil.  Formueskatten jager jo eldre ut av eiendommene sine også ser jeg - det er jo ikke slik man bør ha det,

Lenke til kommentar
5 minutes ago, FriskLuft said:

Du har ennå ikke forstått mitt ståsted - jeg skiter en lang marsj i om jeg kommer dårligere ut av det - penger betyr ikke noe her - det er hva som er rett og galt som betyr noe her. Og det rette må være at man aldri skal betale mer enn 50% i skatt på vanlig inntekt - mao det skal lønne seg å arbeide og man skal alltid sitte igjen med mer til egen lommebok enn hva staten skal ha av skatt. Staten bør aldri bli så grådig at man må betale mer enn 50% i skatt med referanse til denne inntekten man skatter av. Dersom staten ikke får nok penger til å drive velferden med dette som rammebetingelse - vel så får de redusere velferden eller faktisk begynne å ta mer inntekter fra de som skatter mindre enn maksimalsatsen på 50%. Og man må rydde bort alle andre idiotiske skatteregler mhp fradrag her og fradrag der - start gjerne med rentefradraget slik at prisene på eiendom stuper slik at neste generasjon kan komme seg enklere inn på eiendomsmarkedet. Slik skatten er nå så er den ødeleggende for viljen til å stå i arbeidslivet etter at man er blitt formuende - da går produktiviteten i dass i landet og vi blir fattigere alle sammen. Poenget er at skatten også rammer de som faktisk er flinkest til å levere penger til velferden - man jager bedrifter utenlands, man demotiverer folk fra å jobbe videre, slik tilfelle er for meg - jeg teller på fingrene om jeg skal bare si opp jobben og heller fokusere på å leve av kapitalen jeg har spart opp - investere i aksjer,eiendom osv..og ikke fortsette å gjøre det jeg faktisk er dyktig på i mitt daglige virke. Det er jo det at man som menneske vil kunne gjøre frie valg - ikke føle at man blir dyttet i en retning man ikke vil.  Formueskatten jager jo eldre ut av eiendommene sine også ser jeg - det er jo ikke slik man bør ha det,

Sverige hadde 87% (!) marginalskatt på inntekt sent på 1970-tallet, det skapte en god del problemer, ja. De ligger på 55.5% nå, slår inn på 790kSEK...

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/skatt/skatt-pa-arbete/marginalskatt-historiskt_1210009.html

 

Men OECD snitt på høye lønninger er 46%, så veldig høy inntektsbeskatning har vi ikke i Norge, er nok mer det totale nivået inklusive avgifter som er høyt. 


https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/skatt/skatt-pa-arbete/marginalskatt-i-sverige-och-internationellt_1208630.html

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sverreb skrev (44 minutter siden):

De som ikke har inntekt betaler som regel ikke skatt. Vi ser normalt ikke det som noe stort problem.

I 2022 var det 24 800 skattytere som kun betalte formuesskatt. Blant disse var det 16 400 personer som hadde så lav alderspensjon at de fikk all inntektskatt fra alderspensjon fjernet av skattefradraget for alderspensjon. Dette er et problem.

Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (3 timer siden):

Du har ennå ikke forstått mitt ståsted - jeg skiter en lang marsj i om jeg kommer dårligere ut av det - penger betyr ikke noe her - det er hva som er rett og galt som betyr noe her. Og det rette må være at man aldri skal betale mer enn 50% i skatt på vanlig inntekt - mao det skal lønne seg å arbeide og man skal alltid sitte igjen med mer til egen lommebok enn hva staten skal ha av skatt. Staten bør aldri bli så grådig at man må betale mer enn 50% i skatt med referanse til denne inntekten man skatter av. Dersom staten ikke får nok penger til å drive velferden med dette som rammebetingelse - vel så får de redusere velferden eller faktisk begynne å ta mer inntekter fra de som skatter mindre enn maksimalsatsen på 50%. Og man må rydde bort alle andre idiotiske skatteregler mhp fradrag her og fradrag der - start gjerne med rentefradraget slik at prisene på eiendom stuper slik at neste generasjon kan komme seg enklere inn på eiendomsmarkedet. Slik skatten er nå så er den ødeleggende for viljen til å stå i arbeidslivet etter at man er blitt formuende - da går produktiviteten i dass i landet og vi blir fattigere alle sammen. Poenget er at skatten også rammer de som faktisk er flinkest til å levere penger til velferden - man jager bedrifter utenlands, man demotiverer folk fra å jobbe videre, slik tilfelle er for meg - jeg teller på fingrene om jeg skal bare si opp jobben og heller fokusere på å leve av kapitalen jeg har spart opp - investere i aksjer,eiendom osv..og ikke fortsette å gjøre det jeg faktisk er dyktig på i mitt daglige virke. Det er jo det at man som menneske vil kunne gjøre frie valg - ikke føle at man blir dyttet i en retning man ikke vil.  Formueskatten jager jo eldre ut av eiendommene sine også ser jeg - det er jo ikke slik man bør ha det,

Jeg forstår ikke helt hvorfor du henger deg opp i "50%", det er bare et tall. Riktignok et tall som viser om du eller staten sitter igjen med mest av din inntekt, men tross alt er marginalskatten i begge våre naboland i Skandinavia nesten 10 prosentpoeng høyere.

Jeg sliter også med å klare å vise sympati for din situasjon. Eksempelvis er det godt mulig at skatteprosenten over 50% er selvpåført. Hvis du hadde plassert eksempelvis 10 mill på en konto med høyeste oppnåelige rente, ville du fått 500.000 årlig som ville blitt beskattet 22%. Dette ville sannsynligvis dratt deg under den "magiske" 50-prosentgrensa.

Å ikke plassere store pengebeløp på konto med de beste betingelsene gir bare en taper - deg selv.

Den store vinneren er banken din som kan låne ut kapitalen din videre til 6% årlig rente, samtidig som du blir avspist med 0,15% eller lignende.

For staten betyr det absolutt ingenting.

Lenke til kommentar

Jeg har bare ett spørsmål, det sies at den vanlige skatteprosenten er 22 prosent. Er det inkludert  trygdeavgift, dvs det som kommer frem på lønnssllippen der det sgtår "skattetrekk"? Eller kommer det i tillegg? Min reelle skatteprosent er ca 30. er det inkludert trygdeavgoft? Mener ikke å avspore, jeg bare lurer

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (12 minutter siden):

Jeg har bare ett spørsmål, det sies at den vanlige skatteprosenten er 22 prosent. Er det inkludert  trygdeavgift, dvs det som kommer frem på lønnssllippen der det sgtår "skattetrekk"? Eller kommer det i tillegg? Min reelle skatteprosent er ca 30. er det inkludert trygdeavgoft? Mener ikke å avspore, jeg bare lurer

22% er nok det du blir trukket så får du en skattesmell etterpå har satt mitt trekk til 32% 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil bare komme med en liten observasjon. Har fulgt tråden med stor interesse, og jeg vil bare berømme dere som bidrar for å skrive saklige og konstruktive innlegg. Det er heller ingen lavpannede personkarakteristikker her, selv om jeg tror uenigheten er til dels stor. Fortsett slik, det er veldig fint for oss som bare leser uten å ha så mye å komme med selv! :)

Lenke til kommentar
Tussi skrev (22 minutter siden):

Jeg har bare ett spørsmål, det sies at den vanlige skatteprosenten er 22 prosent. Er det inkludert  trygdeavgift, dvs det som kommer frem på lønnssllippen der det sgtår "skattetrekk"? Eller kommer det i tillegg? Min reelle skatteprosent er ca 30. er det inkludert trygdeavgoft? Mener ikke å avspore, jeg bare lurer

Ja skatten du betaler er inkludert trygdeavgift. Er vell rundt 7% om jeg husker feil. Du kan se fordelingen i skattemeldingen din for 2023:)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ja skatten du betaler er inkludert trygdeavgift. Er vell rundt 7% om jeg husker feil. Du kan se fordelingen i skattemeldingen din for 2023:)

Så da betaler jeg i utgangspunktet normal skatt på 22%? Har inntekt på ca 530 000, og skatten regnet om til 12mnd er ca 30%

Lenke til kommentar
Tussi skrev (9 minutter siden):

Så da betaler jeg i utgangspunktet normal skatt på 22%? Har inntekt på ca 530 000, og skatten regnet om til 12mnd er ca 30%

Som sagt, se i skattemeldingen din der står det listet opp hvor mye du betaler til stat, kommune og trygdeavgift 

Edit: 30% høres alt for mye ut, betalte det samme på ca dobbelt 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Som sagt, se i skattemeldingen din der står det listet opp hvor mye du betaler til stat, kommune og trygdeavgift 

Edit: 30% høres alt for mye ut, betalte det samme på ca dobbelt 

Takk, da ligger det på ca 23% ren skatt, takk :)

Lenke til kommentar
Tussi skrev (42 minutter siden):

Så da betaler jeg i utgangspunktet normal skatt på 22%? Har inntekt på ca 530 000, og skatten regnet om til 12mnd er ca 30%

Trinnskatt 2024  Trinn 1: Inntekten mellom 208 050 og 292 850 kr (1,7 prosent trinnskatt) Trinn 2: Inntekten mellom 292 851 og 669 999 kroner kr (4 prosent trinnskatt) Trinn 3: Inntekten mellom 670 000 og 937 899 kr (13,6 prosent trinnskatt) Trinn 4: Inntekten mellom 937 900 og 1 349 999 kr (16,6 prosent trinnskatt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (6 minutter siden):

Trinnskatt 2024  Trinn 1: Inntekten mellom 208 050 og 292 850 kr (1,7 prosent trinnskatt) Trinn 2: Inntekten mellom 292 851 og 669 999 kroner kr (4 prosent trinnskatt) Trinn 3: Inntekten mellom 670 000 og 937 899 kr (13,6 prosent trinnskatt) Trinn 4: Inntekten mellom 937 900 og 1 349 999 kr (16,6 prosent trinnskatt)

Ja, jeg så jeg betalte ca 11 000 i trinnskatt ifjor...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...