Gouldfan Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Vintersko skrev (På 6.10.2024 den 10:15 PM): Betaler også nær 50%. Jeg har høy lønn og formue i banker og null gjeld. Det gjør at samlet skatt relatert til inntekten som skal dekke skatten blir nær 50%. Jeg vil ikke kjøpe eiendom eller aksjer som kan skjerme formueskatten ganske mye fordi jeg rett og slett ikke vil ha en dyrere bolig,bil eller hytte eller dytte penger i aksjer. Jeg vurderer å si opp jobben eller gå ned i redusert stilling. Har lave levekostnader så formuen stiger hver måned. Synes faktisk ikke dette er noe kjekt fordi jeg vil egentlig bare jobbe vanlig,men synes jeg blir utnyttet av staten som en slave. Jeg tror ikke vi er så mange som har det slik og for flertallet vil det jo fremstå som en luksusproblem..Men det er ødeleggende for velferdsstaten at jeg med min arbeidsevne faktisk sitter her og vurderer å kaste inn håndkledet ene og alene fordi skatten føles så voldsom at det er demotiverende. Min tanke var å spare til pensjon,men jeg hadde vel aldri tenkt at reglene mhp skatt skulle slå så hardt inn at jeg nesten dyttes til å investere i eiendom eller aksjer og så heller starte med det som levebrød. At jeg skattes hardt på lønn er forsåvidt ok,men at jeg ikke kan spare penger uten at staten kommer og forsyner seg ennå mer føles bare galt. Ikke drikker jeg,ikke røyker jeg,ikke reiser jeg bort,ikke spiser jeg ute osv osv. Når man lever enkelt og har en godt betalt jobb så blir man til slutt gående som slave for staten dessverre. Staten vil ha folk som brenner bort penger og river istykker naturen rundt oss..det passer meg dårlig.. Om det bare var pengene som betydde noe for en jobb, så ville jeg byttet jobb til noe jeg liker og heller tjent mindre. Din inntekt og formue kan bare andre drømme om, men å ha en meningsfull arbeidsplass er såklart viktig. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember 1 hour ago, sveibuen said: Burde vert flat skatt ala 22% uansett hvor mye man tjener! Da hadde flere tatt ut lønn! Feks en kompis av meg, som har mulighet til å ta ut 3-4mill i året, men gjør det ikke pga alt for mye skatt. Så pengene blir liggende i firma å man handler godt på firma Fint med firmabil, firmaturer, firma ditt og datt Så ansatte han fruen sin å får ut noe lønn der i fra! (Holder seg på skattetrinn 2) (Holder til mat og andre forbruksvarer) Dette er en oppskrift på en kjapp visitt fra økokrim. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember sveibuen skrev (2 timer siden): Burde vert flat skatt ala 22% uansett hvor mye man tjener! Det er helt urealistisk. Hva betyr det å tjene penger? Når du får gratis mobiltelefon fra jobben, når du får forsikringer fra jobben, når du leier ut kontorlokale, hva enn det skulle være. Regelverket er komplisert for å unngå smutthull. "Flatt uansett" er oppskriften på tusen smutthulll. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå