Minkowski Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Krig og fred skrev (11 timer siden): Jeg snakker om de rikeste i Norge, også kommer den en rad med milliardær-apologeter som snaker om at å nei, de er ikke så rike som man tror. Jeg snakker om de rikeste, og hvis folk har såpass dårlige leseferdigheter bør de heller fokusere på andre ting. «De rikeste» er ikke noe entydig begrep og istedenfor å kritisere folks leseferdigheter når du føler deg misforstått, burde du heller rette et kritisk blikk mot dine egne skriveferdigheter, med tanke på at du uttrykker deg så upresist som du gjør. «De rikeste» kan være alt fra den rikeste halvdelen i befolkningen til den rikeste promillen eller de 10 rikeste personene. Det er umulig å vite hva du mener før du spesifiserer det selv, noe du så langt ikke har maktet å gjøre. Den eneste gangen du har vært spesifikk, som jeg kan se, var da du uttalte deg om de 10% rikeste (som eier 49% av rikdommen), men da jeg kommenterte dette, kom du med et intetsigende svar om at jeg skulle lese det mange ganger og «oppdage noe». Du er fortsatt velkommen til å forklare hva du mente, for det fremgår ennå ikke. Hvordan mener du at skattemodellen burde se ut? Har du noen konkrete forslag til hvor marginalskatten burde ligge ved inntekter på 0.5 mill, 1 mill, 1.5 mill, 2 mill, 10 mill. osv? Hva med formuesskatt? Hvor skal den slå inn? Hva skal satsen(e) være? Hva skal telles med i formuen (arbeidende kapital, fast eiendom osv)? Det er veldig lett å kritisere et system fordi det ikke er helt optimalt. Det er ofte vanskeligere å spesifisere et bedre system selv som ikke medfører nye vesentlige ulemper. 1 Lenke til kommentar
Johan Kontant Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Krig og fred skrev (5 timer siden): Det er klart å tydelig at flere her ikke skjønner problemstillingen som ikke bare vi i Norge står ovenfor, men også verden generelt sett. Vi ser en konsolidasjon av rikdom og makt som aldri før, og selv om det ikke er så ille i Norge som i andre land, så er trenden den samme. Vi har en liten elite som utfordrer statsmakten på skattepolitikk, og det er tragisk at folk ikke forstår alvoret, for dit vi er på vei har vi faktisk vært før i historien. Se der ja. Nå har du ihvertfall et synspunkt å komme med! Noen forslag til hva som må gjøres annerledes mangler fortsatt, men det regner jeg med kommer. 🙂 Jeg deler dog ikke din bekymring om at vi er på full fart tilbake til 1800-tallets industrisamfunn. Vi har nesten klart å fjerne fattigdommen i Norge, dessverre er det slik at den siste kneika for å få samtlige ut av fattigdom er svært vanskelig å komme over, mange har prøvd. Årsakene til dette er sammensatt, men problemet løses IKKE ved å utarme privat næringsliv. Forøvrig går det rette veien i resten av verden også. https://www.nrk.no/direkte/xl/tre-ting-som-gar-bedre-i-verden-enn-du-kanskje-tror-1.16198298 Arbeiderklassen, som er illustrert som en undertrykt og kuet masse på bildet ditt, lever i realiteten i luksus i Norge anno 2024. Vi har klart å komprimere avstanden mellom lavt- og høytlønte mer enn noe annet land i verden. Det er dog en balanse her, trikset er å klare å holde alle samfunnslag happy med skattepolitikken, det vil tjene oss alle. Dessverre feiler dagens regjering stygt på dette punktet, noe som har medført at de beste skattebetalerne tar med seg skattepengene sine og forlater fellesskapet. (Og det hjelper ikke å shame dem.) Samtidig er det slik at noen ønsker å lede, utvikle, skape og eie mens andre foretrekker å ha en sikker jobb der de mottar lønn hver måned. Jeg synes ikke dette bør ses på som et politisk problem som vi må gå inn og justere ved ta fra de som ønsker å skape noe produksjonsmidlene. Det vil bare gå ut over oss alle. 1 Lenke til kommentar
Johan Kontant Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober del_diablo skrev (2 timer siden): Spørsmålet er om H ikke fortsetter slitasjen de har hatt, og velger å fortsette videre mot å bli et subsidiepartie. Problemet de siste årene er at Høyre har måttet dra inn nisjepartiene Venstre og KrF m.fl. for å få flertall. Det har satt sitt preg på politikken, for å si det slik. Det hadde vært en drøm å få 4 år med en flertallsregjering Høyre/FrP. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå