Gå til innhold

47% skatt er det virkelig slik det skal være?


Gjest 98cd0...741

Anbefalte innlegg

Gjest 98cd0...741

Ok, så jeg tjener bra, men har ingen fratrekk så da blir det rundt 46-47% skatt på inntekt 😕
 

Har ikke formue, har ikke boliglån, kun vanlig lønnsinntekt. Har tjent fra 1.5 til 1.9 millioner de siste årene. Det er ikke verdt det. Ekstra ansvar og arbeid man tar på seg for å komme fra 1 million til 1.9 millioner er betydelig, men det man sitter igjen med etter skatt er nesten det samme siden den stiger så mye.

Er det virkelig meningen at man skal betale så mye på vanlig inntekt?? Føler jeg har gått glipp av noe. Er rimelig lei av det.

Anonymous poster hash: 98cd0...741

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 98cd0...741 skrev (3 minutter siden):

det man sitter igjen med etter skatt er nesten det samme siden den stiger så mye.

Det er ikke slik inntektsskatt fungerer. Du betaler ikke mer skatt av hele inntekten når du går over et nytt trinn, kun av det du tjener over trinnet.

Å gå fra 1.1 til 1.9 mill gir deg mer enn 400.000 netto, eller ca 35.000 ekstra utbetalt pr mnd i snitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 98cd0...741

Jeg hadde nok også boliglån og diverse fradrag tidligere som forskyver det litt, men likevel. Vet ikke hvor grensen var, men forskjellen på å sitte igjen med 55000 og 65000 i måneden etter skatt føles ekstremt stor og ikke verdt arbeidet.

Poenget var uansett at jeg ikke føler andre betaler 47% skatt i min situasjon og at jeg må ha bommet på noe kunnskap.

Anonymous poster hash: 98cd0...741

Lenke til kommentar

Ugift i Norge uten fratrekk og lønn på 1 millioner, vil gi skatt på 318'877 eller 31.9 % i 2024.
Ugift i Norge uten fratrekk og lønn på 1.5 millioner, vil gi skatt på 552'377 eller 36.8% i 2024.
Ugift i Norge uten fratrekk og lønn på 1.9 millioner, vil gi skatt på 741'977 eller 39% i 2024.

Dersom du blir skattet 46-47% bør du klage umiddelbart. 
Jeg mistenker heller at du ikke tar med at du kun skatter 10.5 måned mens du tjener penger 12 måneder.

Du vil sitte igjen med;

  • 681'123kr om du tjener 1 million
  • 947'623kr om du tjener 1,5 million
  • 1'158'023kr om du tjener 1,9 million

 

Du sitter igjen med 70% mer penger om du tjener 1,9 millioner enn om du tjener 1 million. Synes ikke det er så galt.

 

 

Endret av WiiBoy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (39 minutter siden):

Dersom du blir skattet 46-47% bør du klage umiddelbart. 

Du snakker om gjennomsnittlig skatt og TS om marginalskatt. Da blir tallene ganske ulike. Forøvrig har dere begge to rett. Marginalskatten er på 47,6% over 1,35 mill samtidig som gjennomsnittlig skatt er vesentlig lavere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, nirolo said:

Du snakker om gjennomsnittlig skatt og TS om marginalskatt. Da blir tallene ganske ulike. Forøvrig har dere begge to rett. Marginalskatten er på 47,6% over 1,35 mill samtidig som gjennomsnittlig skatt er vesentlig lavere.

Jeg vet det er forskjell, men sånn TS skriver "1 million til 1.9 millioner er betydelig, men det man sitter igjen med etter skatt er nesten det samme siden den stiger så mye." virker det som det er noe forvirring rundt det.

Det er som jeg skriver 70% mer netto penger når lønnen går fra 1 til 1,9, så "nesten det samme" virker veldig som TS ikke har forstått tallene.

Lenke til kommentar
Gjest 98cd0...741
12 minutes ago, Salvesen. said:

Nei, det er helt feil. Du skal betale 39% skatt i 2024. 

Du og sikkert noen ovenfor her som har rett, 47% er det jeg har på skattekortet nå, men betaler jo halv skatt i desember og får jo feriepenger uten skatt utbetalt.

Hadde nok lavere sats tidligere i år fordi jeg godtok det slik skatteetaten lager det, men da blir det alltid for lite og jeg får 60000 i restskatt, så justerte sikkert opp før sommeren en gang for å unngå restskatt neste år.

Bør havne på ca 770.000 i skatt i år så ca 40% blir jo det totalt for året.

Men kalkulatoren på skatteetaten gir iallfall aldri riktig, får alltid restskatt om jeg følger den.  

Anonymous poster hash: 98cd0...741

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (17 minutter siden):

Jeg betaler mellom 47-49%. Du er ikke alene 🙂

Betaler også nær 50%. Jeg har høy lønn og formue i banker og null gjeld. Det gjør at samlet skatt relatert til inntekten som skal dekke skatten blir nær 50%. 

Jeg vil ikke kjøpe eiendom eller aksjer som kan skjerme formueskatten ganske mye fordi jeg rett og slett ikke vil ha en dyrere bolig,bil eller hytte eller dytte penger i aksjer. Jeg vurderer å si opp jobben eller gå ned i redusert stilling. Har lave levekostnader så formuen stiger hver måned. Synes faktisk ikke dette er noe kjekt fordi jeg vil egentlig bare jobbe vanlig,men synes jeg blir utnyttet av staten som en slave. Jeg tror ikke vi er så mange som har det slik og for flertallet vil det jo fremstå som en luksusproblem..Men det er ødeleggende for velferdsstaten at jeg med min arbeidsevne faktisk sitter her og vurderer å kaste inn håndkledet ene og alene fordi skatten føles så voldsom at det er demotiverende. Min tanke var å spare til pensjon,men jeg hadde vel aldri tenkt at reglene mhp skatt skulle slå så hardt inn at jeg nesten dyttes til å investere i eiendom eller aksjer og så heller starte med det som  levebrød. At jeg skattes hardt på lønn er forsåvidt ok,men at jeg ikke kan spare penger uten at staten kommer og forsyner seg ennå mer føles bare galt. Ikke drikker jeg,ikke røyker jeg,ikke reiser jeg bort,ikke spiser jeg ute osv osv. Når man lever enkelt og har en godt betalt jobb så blir man til slutt gående som slave for staten dessverre. Staten vil ha folk som brenner bort penger og river istykker naturen rundt oss..det passer meg dårlig..

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 98cd0...741 skrev (11 minutter siden):

Du og sikkert noen ovenfor her som har rett, 47% er det jeg har på skattekortet nå, men betaler jo halv skatt i desember og får jo feriepenger uten skatt utbetalt.

Hadde nok lavere sats tidligere i år fordi jeg godtok det slik skatteetaten lager det, men da blir det alltid for lite og jeg får 60000 i restskatt, så justerte sikkert opp før sommeren en gang for å unngå restskatt neste år.

Bør havne på ca 770.000 i skatt i år så ca 40% blir jo det totalt for året.

Men kalkulatoren på skatteetaten gir iallfall aldri riktig, får alltid restskatt om jeg følger den.  

Anonymous poster hash: 98cd0...741

Er tvilsomt noe galt med kalkulatoren, men tallene tastet inn derimot

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...