Gå til innhold

Tilbakegående avgiftsoppgjør og hva kan kreves fradrag for


Anbefalte innlegg

Jeg ble MVA registrert nylig, og skal levere MVA oppgjør for første gang. Jeg har kjøpt utstyr innenfor de siste 3 årene som har vært direkte til bruk i avgiftspliktig tjenester og hatt inntekt med bruk av disse. Jeg tenker derfor å skrive opp fradrag for inngående MVA på disse utstyrskjøpene.

Jeg har også kjøpt utstyr som da de ble kjøpt var tanken å engang bruke i inntektsskapende virksomhet/salg/tjeneste, men som enda ikke er direkte brukt til det formålet. Kan jeg allikevel kreve fradrag for disse kjøpene også? 

Hos skatteetaten står det: 

  • "Anskaffelsene må ha direkte sammenheng med omsetning i registrert virksomhet. Ved vurderingen av om dette vilkåret er oppfylt sees bl a hen til investeringsperiodens lengde og kontinuitet. Videre stilles det som krav at anskaffelsen på anskaffelsestidspunktet var til bruk innenfor avgiftspliktig virksomhet. F eks vil det ikke foreligge fradragsrett for anskaffelser som tidligere har vært i bruk i hobbyvirksomhet og som tas i bruk i avgiftspliktig virksomhet."

Ble litt usikker, og har ikke lyst å gjøre feil og få skatteetaten på nakken. Hva er praksis her? Kan skatteetaten kreve noen form for dokumentasjon på at det ikke er kjøpt til hobbybruk?

Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...