Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tobakksrøyk aim av interiør?

Anbefalte innlegg

Hei

Merker tidligere eier av bilen jeg har kjøpt meg er røyker, men bilen er ikke røyket i. Derimot der jeg merker er det er trukket røyklukt i skinnrattet som gir meg røyklukt fra hendene mine etter lengre kjøreturer. Setene og tak merker jeg ikke noe av, så tror personen ikke har røkt inni i bilen, men bring lukta inn i bilen med hendene sine. Merker også en svak eim av røyklukt ved lengere kjøreturer.

Bilen ble fjernkjøpt, dersom jeg hadde visst om dette hadde jeg ikke kjøpt - da jeg derimot en svært anti nikotinbruker!

Hvordan kan jeg fjerne dette uten å ødelegge skinninteriøret?

2017_volkswagen_e-golf_4dr-hatchback_sel

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
afixy skrev (7 timer siden):

Hvordan kan jeg fjerne dette uten å ødelegge skinninteriøret?

Mulig det blir bedre med ozon-behandling, men kan også hende at "den siste resten som ikke går bort" er noe du bare må leve med, ref. 

https://www.detailersclub.no/forums/topic/36547-fjerne-røykelukt-fra-skinnstoler-og-ratt/

Det finnes "den ultimate løsning", som dessverre også koster endel penger, og det er å kjøpe et fabrikknytt originalt skinnratt fra VW (minus airbagen som man gjenbruker) og sette på som erstatning for rattet med røyklukt. Da må du nok regne med et sted mellom 7000-10000 kr for selve rattet + monteringskostnader. Mye penger, men så får du også et helt strøkent ubrukt ratt som ingen andre har tatt på før deg med de skitne griselabbene sine. Alternativt, kjøpe et brukt ratt fra et av disse stedene i Polen/Tyskland m.m. som tilbyr omtrekking med nytt skinn. 

Endret av Hollabaloo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for svar folkens!

Ozongenerator maskin har jeg faktisk, men opplever den fungerer dårlig på lukt som en "inntrukket" liksom settet seg i skinnen i rattet, ellers lukter egentlig ikke bilen gæli, litt aim av nybillukt faktisk.

Eddik trikset skal jeg prøve, 1/10 blanding med mikrofiber-klut.

Godt forslag bytte ratt, men dette blir for tidskrevende og kostbart, men sistegang jeg kjøper bil med aim av røyk - skjønner ikke folk som gjør dette med nyere kjøretøy jaja :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (51 minutter siden):

Du kan også sette en skål eller noe med eddikk i bilen over natta. Dvs. du må nok la det stå flere netter for å få god effekt.

Ser de selger eddik oppimot 70 %, skal vaske og sette dette trikset over en helg, håper det blir supert. Step 2 som nemt over skinnrensprodukter. Dersom disse tiltakene ikke fungerer får jeg vel bare leve med problemet. :)

Takk for tips folkens! :D

Lenke til kommentar

Man fikser ikke innrøyket interiør med å bare fjerne lukt. Det du må gjøre er å gi bilen en skikkelig vask med noe som bryter ned substansen og løser opp fett/tjære.

Gi bilen en god vask med Vanish Oxi Action (eller andre oksiderende vaskemidler), kjøkkenspray og skikkelig varmt vann. Anbefaler også en våtstøvsuger, slik at du kan fukte interiøret skikkelig med vaskemiddel og så suge det opp igjen.

Eddik og ammoniakk funker nok det også, men vi har mer moderne vaskemidler i dag, som gjør en bedre jobb.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bytte av ratt er somregel ikke noe mye jobb i det hele tatt så det kan være verdt å sjekke ut. Vil tippe på 15min jobb. Om du sjekker litt forum/bruktbildeler og slikt finst det sikkert brukt ratt å finne til 1000-2000kr. 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (37 minutter siden):

Man fikser ikke innrøyket interiør med å bare fjerne lukt. Det du må gjøre er å gi bilen en skikkelig vask med noe som bryter ned substansen og løser opp fett/tjære.

Gi bilen en god vask med Vanish Oxi Action (eller andre oksiderende vaskemidler), kjøkkenspray og skikkelig varmt vann. Anbefaler også en våtstøvsuger, slik at du kan fukte interiøret skikkelig med vaskemiddel og så suge det opp igjen.

Eddik og ammoniakk funker nok det også, men vi har mer moderne vaskemidler i dag, som gjør en bedre jobb.

Sant nok, kilden til f*enskapet må taes, men heldigvis er ikke bilen helt innrøkt bare skinnratt som er affisert. Vanish har jeg allerede, skal prøve dette også med eddik-trikset over helga. Satser på dette blir bedre :)

minim skrev (25 minutter siden):

Bytte av ratt er somregel ikke noe mye jobb i det hele tatt så det kan være verdt å sjekke ut. Vil tippe på 15min jobb. Om du sjekker litt forum/bruktbildeler og slikt finst det sikkert brukt ratt å finne til 1000-2000kr. 

Det er mulig men med dagens teknologi vet man aldri med koding og slikt, opplevdd moderne VAG kan være hypersensitiv her ...

Lenke til kommentar

Bla. ozon er ekstremt reaktivt og kan oksidere det som avgir lukt. Men det er selvsagt grenser for hvor mye man får fjernet. Er det tjukkt lag med tjære&gugge så nytter det jo ikke.

Og kjører man for lenge med ozon vil det gå utover selve interiøret også.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 minutter siden):

Bla. ozon er ekstremt reaktivt og kan oksidere det som avgir lukt. Men det er selvsagt grenser for hvor mye man får fjernet. Er det tjukkt lag med tjære&gugge så nytter det jo ikke.

Og kjører man for lenge med ozon vil det gå utover selve interiøret også.

Etter hva jeg kan skjønne er ikke denne behandlingen helt heldig for gummi pakninger og interiøret. Men som sagt "inngrodd" tjære inntrekt i et skinnratt har jeg ikke så trua på denne ozo... skal kjøre 70 % eddik over en helg :) Samt Vanish- og eddikvask.

Endret av afixy
Lenke til kommentar
afixy skrev (1 time siden):

Det er mulig men med dagens teknologi vet man aldri med koding og slikt, opplevdd moderne VAG kan være hypersensitiv her ...

Kan aldri tenke meg at ratt må kodes. Har utstyr til dette selv og har gjort det på bytting av dyser, dieselpumpen, ratt vinkel sensor eller kode inn ny modul, men har så langt ikke sett at ratt må gjøres noe med. Du kan vel uansett flytte over alt fra det gamle rattet sånn at det er kun ringen som blir med om så er? 

Ellers på slik rens så har jeg brukt damp vaskeren til samboer med hell til å løse opp dritt. Steamer godt og bruker såpe/microfiber etterpå. Har ikke forsøkt det på ratt, men hadde kaffesøl på et helt dør trekk som ble perfekt etter noen runder med den løsningen. 

Lenke til kommentar

Antar du har tenkt på det men pass på å behandle skinnet i etterkant med egnet middel for å tilbakeføre fukt/mykhet, eddik og andre midler kan fjerne skinnets naturlige oljer og  gjøre det mer utsatt for skader, tørt og sprekke opp. Skinnrens som Autoglym Leather Cleaner har ofte en «helbredende» effekt i tillegg til å rense men eks. Autoglym Leather Care Balm kan med fordel brukes for å bevare skinnets egenskaper.

Det finnes tilsvarende produkter fra andre produsenter men jeg har kun erfaring med Autoglym sine og de har fungert bra for mitt bruk.

Skinnet kan bli litt glatt de første dagene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...