Gå til innhold

Lønnsoppgjøret som snart kommer i staten og generell lønnsøkning


Ænonym

Anbefalte innlegg

Jeg har nå straks vært ansatt i staten i ett år, så det forsinka lønnsoppgjøret som snart kommer blir mitt første.  Dette er et hovedoppgjør og det står at det skal inngås nye hovedtariffavtaler for neste to år. Men hva kan man forvente av økning av lønn ved disse hovedoppgjørene? Hva har vært typisk ved tidligere hovedoppgjør? Økes summen på hvert lønnstrinn slik at om jeg blir stående på samme lønnstrinn etter oppgjøret også øker trinnene med noen tusen? Eller er det kun gjennom lokale forhandlinger og å få en del av en eventuell pott min arbeidsplass får jeg kan få en lønnsøkning? Eller blir en seier i eventuelle lokale forhandlinger lagt oppå økningen i lønnstrinnene? Og den etterbetalinga som kan komme til å bli, hva kan man forvente i penger der?

Også lønnsutvikling ellers i staten, hvordan foregår det? blir det litt hvert år? eller er det bare oppgjørene som kan gi økning? Prøve å forhandle en gang i året? Eller er det andre metoder eller muligheter i staten for å kunne maksimere lønnsoppgang i den samme jobben?

Blir vel ikke noe spesielt mye rikere uansett. Men noen som kan forklare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før så økte hvert lønnstrinn med noen tusen og man gikk ikke opp i lønnstrinn med mindre man var heldig/dyktig i lokal oppgjør men ytterst sjeldent det skjer ihvertfall for min del, jobbet sjøl i staten nå i 13 år men kun gått opp i lønnstrinn en gang og det var etter 10 år.

Forskjellen nå er at lønnstrinnene blir borte og alle vil ha forskjellige fast lønn, staten ønsker at alle skal ha lik avtale med fordeling av lokalt og hoved oppgjør, husker ikke hva det var i prosent men de forskjellige forbund klarer ikke å bli enig hva som er best, noen ønsker større pott på hoved oppgjør og mindre på lokal mens andre motsatt, derfor noen streiket i mai og andre ikke.

Så nå skal riksmegleren få de enig så får se åssen det går, folk sier det er best å være organisert, personlig er jeg skuffet av mitt forbund som ikke ville streike fordi de sier at det ikke ville ført til noe 🙄

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (19 minutter siden):

Så nå skal riksmegleren få de enig så får se åssen det går, folk sier det er best å være organisert, personlig er jeg skuffet av mitt forbund som ikke ville streike fordi de sier at det ikke ville ført til noe 🙄

Du tenker på LO stat? De sviktet totalt og jeg tror det vil føre til endringer i ledelsen. Fagforbundet jeg er medlem av, NTL, ble fly forbanna. Vi stemte overveldende mot lønnsoppgjøret og ville gå til streik, men LO stat dolket oss i ryggen og i praksis tok vekk vår streikerett. De var mer lojale til staten enn til sine egne medlemmer, en skandale.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (1 minutt siden):

Du tenker på LO stat? De sviktet totalt og jeg tror det vil føre til endringer i ledelsen. Fagforbundet jeg er medlem av, NTL, ble fly forbanna. Vi stemte overveldende mot lønnsoppgjøret og ville gå til streik, men LO stat dolket oss i ryggen og i praksis tok vekk vår streikerett. 

Hører mange som klager på LO 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...