Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hvorfor er delbetaling negativt?

Anbefalte innlegg

Jeg er en som har nok penger til det jeg vil kjøpe (gaming PC) men liker ikke bruke store summer på en gang. Hvorfor er delbetaling negativt? Kan noen forklare? 

Er det dårlig for alle, eller kan det være bra hvis jeg vet jeg har måndlig, stabil inntekt?

Tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ofte det negativt fordi delbetaling er ein avtale om å få kreditt, som du vanlegvis må betale for i form av kredittrenter. 

Det treng ikkje å alltid bli dyrare, for det kjem ann på kva avtale du får. 

Eit typisk eksempel der delbetaling kan lønne seg er dersom du uansett må ta opp lån for å betale, då kan ein avtale om kreditt i butikken være meir lønnsomt enn vanleg forbrukslån. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (10 minutter siden):

Jeg er en som har nok penger til det jeg vil kjøpe (gaming PC) men liker ikke bruke store summer på en gang. Hvorfor er delbetaling negativt? Kan noen forklare? 

Er det dårlig for alle, eller kan det være bra hvis jeg vet jeg har måndlig, stabil inntekt?

Tanker?

Kommer an på avtalen på delbetalingen, har den lave kostnader evt ingen så trenger det ikke være en uting.

Lenke til kommentar
bo1e skrev (11 minutter siden):

Mener du med eller uten renter? Hvis du mener med renter, så er det på grunn av renter.

Tja, alle renter er ikke nødvendigvis negativt. Kommer an på hvor mye det er snakk om og hva en gjør med pengene en "sparer". 

Biler feks er i mange tilfeller bedre å kjøpe med de ekstreme kampanjerentene etc. Om en bruker pengene en sparer på rett måte såklart.

Eiendom også har historisk vært en god ting å delbetale. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (3 timer siden):

Tanker?

Delbetaling uten renter og gebyrer er positivt, hvis man f.eks ikke har hele beløpet med en gang.

Men de fleste delbetalingsavtaler innebærer både renter og gebyrer slik at kjøpet blir dyrere totalt, og selv om du har en månedlig stabil inntekt så endres ikke dette. Men når du nevner at du har månedlig stabil inntekt så tenker du kanskje på at du kan betale for deg og at kreditten ikke går til inkasso? 

Å betale på delbetaling er altså ikke å anbefale så sant det ikke er rente - og gebyrfritt som nevnt. 

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (4 timer siden):

Tanker?

Tanken om at delbetaling er negativt, kan tenkes bunnes ut i at man kjøper noe man ikke har penger til, samt at man kan ende opp med å betale mye mer enn om man hadde lagt pengene på bordet med en gang.

Jeg vet ikke hva som er tanken bak at man ikke liker å bruke store summer på en gang. Er det det at man egentlig ikke har pengene likevel, fordi man ikke har til husleie og mat neste måned? Har man pengene, ser jeg veldig få scenarioer hvor ikke det beste er å betale for produktet man skal ha med en gang. Hvis det er for å ha pengene på en sparekonto i "gratis"-perioden, gir det noen tiere, i beste fall et par hundrelapper hvis produktet er dyrt og du får god rente på innskuddet. Avglemt avdrag eller noe annet som kommer i veien som gjør at du ikke har pengene på oppgjørsdagen, og det blir langt dyrere enn det man hadde tenkt seg. Er uansett en god vane å alltid betale for ting og tang med en gang, og aldri kjøpe ting som ikke er livsnødvendig med mindre man har penger til å gjøre opp for det med en gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (34 minutter siden):

Delbetaling uten renter og gebyrer er positivt, hvis man f.eks ikke har hele beløpet med en gang.

Men de fleste delbetalingsavtaler innebærer både renter og gebyrer slik at kjøpet blir dyrere totalt, og selv om du har en månedlig stabil inntekt så endres ikke dette. Men når du nevner at du har månedlig stabil inntekt så tenker du kanskje på at du kan betale for deg og at kreditten ikke går til inkasso? 

Å betale på delbetaling er altså ikke å anbefale så sant det ikke er rente - og gebyrfritt som nevnt. 

Hvis man ikke har pengene, har man ikke råd. Det er et fryktelig dårlig råd å si at avbetaling er greit så lenge det er rentefritt. Det er vanligvis rentefritt i en periode, og deretter løper det renter. De som får problemer på grunn av ting man kjøper på avbetaling kan ofte håndtere rentene i en periode, men de blir aldri kvitt hovedstolen i kravet, fordi de ikke hadde overskudd på budsjettet før de handlet på avbetaling, og det er vanligvis ikke noe som på magisk vis løser seg selv etter at man har handlet på avbetaling. Nå sier trådstarter at pengene er der, men da har man jo ikke behov for avbetaling, og gaming-PC er ikke i kategorien livsnødvendighet, og dermed ikke noe man vurderer å kjøpe på avbetaling, heller ikke rentefri avbetaling. Vil man kjøpe noe, så sparer man, og så handler man når man har nok penger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (2 minutter siden):

Hvis man ikke har pengene, har man ikke råd. Det er et fryktelig dårlig råd å si at avbetaling er greit så lenge det er rentefritt. Det er vanligvis rentefritt i en periode, og deretter løper det renter. De som får problemer på grunn av ting man kjøper på avbetaling kan ofte håndtere rentene i en periode, men de blir aldri kvitt hovedstolen i kravet, fordi de ikke hadde overskudd på budsjettet før de handlet på avbetaling, og det er vanligvis ikke noe som på magisk vis løser seg selv etter at man har handlet på avbetaling. Nå sier trådstarter at pengene er der, men da har man jo ikke behov for avbetaling, og gaming-PC er ikke i kategorien livsnødvendighet, og dermed ikke noe man vurderer å kjøpe på avbetaling, heller ikke rentefri avbetaling. Vil man kjøpe noe, så sparer man, og så handler man når man har nok penger. 

Vel, når jeg skriver rentefritt så tenker jeg på ting som er rentefrie i hele perioden, som f.eks det er ved noen mobiltelefonkjøp. Så nei, det er ikke et dårlig råd å si at det er greit så lenge det er rentefritt når totalbeløpet man betaler blir akkurat likt. 

Kanskje man har behov for avbetaling for å ikke tømme hele bufferkontoen sin hvis noe annet skulle ryke? Joda, du kan argumentere at hvis det ikke blir noe igjen på buffer så burde man ikke kjøpt denne PC, men livskvalitet kan også bety noe, penger er ikke alltid alt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (På 5.10.2024 den 8:14 PM):

Tanker?

Jeg tenker at lån (delbetaling er i praksis et lån) skal forbeholdes de store investeringene som bolig, kjøretøyer og utdanning. Alt annet bør kjøpes kontant. Hvis du ikke har cash har du ikke råd.

To ulemper med delbetaling..:

1. Sluttsummen blir høyere enn å betale kontant pga. gebyrer og renter. (Kommer an på avtalen, noen tilbyr delbetaling uten ekstra kostnader.)

2. Man kan miste oversikten og kontroll over økonomien dersom man ikke er disiplinert og begrenser antall slike avtaler.

Jeg tenker du bør betale kontant med mindre du tapper sparekontoene dine fullstendig. Hvis det er tilfellet kan du spare noen måneder til før du kjøper PC.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Det er ikke at jeg ikke har pengene, jeg bare blir ukomfortabel av å bruke store summer på en gang. Like heller å bruke småe betalinger over tid for det føles bedre, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette 😁Men ja, jeg mente med renter. Men hørest ut som det ikke er så lurt, så jeg får lære meg å betale up front heller.

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (4 timer siden):

Takk for alle svar. Det er ikke at jeg ikke har pengene, jeg bare blir ukomfortabel av å bruke store summer på en gang. Like heller å bruke småe betalinger over tid for det føles bedre, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette 😁Men ja, jeg mente med renter. Men hørest ut som det ikke er så lurt, så jeg får lære meg å betale up front heller.

Forstår det. Men jeg tror du får en enda bedre følelse av å betale cash kontant og vite at det er done deal.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Altså, enten betaler du hele beløpet med en gang. Eller betaler du litt og litt med litt gebyrer og eller rente. Totalt sett blir det dyrere å betale ned på avbetaling/delbetaling, men du slipper å betale hele summen med en gang. Det finnes jo ikke noen fasit på hva som er best. Hvis du må eller vil kjøpe noe men ikke har hele summen, kan du ta å kjøpe det du skal kjøpe på avbetaling. Selvsagt bra at folk kan ta ting på avbetaling så at man har muligheten om man vil. 

Hvis man tar noe på avbetaling, blir det enten i form av et lån eller gjennom et kredittkort. Det går å ta rentefri delbetaling, men da tilkommer i stedet gebyrer, som også er en kostnad på lånet.  Hva som passer best beror helt an på situasjonen man befinner seg i.

Lenke til kommentar

Jeg vil si det er to negative ting med delbetalinger.

1. Renter / avgifter gjør at du ender opp med å betale mere for et produkt (som ofte går ned i verdi).

2. Når noe koster 20.000kr så føles det litt dyrt når du må betale alt på en gang, og grunnen til det er jo litt fordi du kjenner mere på følelsen "er det VIRKELIG verdt å ha 20.000kr mindre på kontoen i bytte for dette produktet?". Den negative psykologiske følelsen du kjenner i dette eksempelet forsvinner litt når man heller kan betale 1.250kr i månedene i 16 måneder. Dette gjør jo at flere tar seg råd til dyrere produkter de ikke hadde tatt seg råd til dersom de måtte betalt alt med det samme.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Beror väl på hur mye pengar man har på konton men på mange sett är det bättre och mer naturligt att köpa en vara och betala av den över en tidsperiod. Framförallt når man annars måste spara upp pengar och vänta med att köpa i tillfällen når man vet att man kommer ha penger senere. Blir ju som att betala gym medlemskapet i förvägen jämfört med månad för månad.  

Men det är också självklart enklare att köpa för mycket hvis man lånar till allt och allt det blir lite dyrare. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 5.10.2024 den 7:24 PM):

Ofte det negativt fordi delbetaling er ein avtale om å få kreditt, som du vanlegvis må betale for i form av kredittrenter. 

Det treng ikkje å alltid bli dyrare, for det kjem ann på kva avtale du får. 

Eit typisk eksempel der delbetaling kan lønne seg er dersom du uansett må ta opp lån for å betale, då kan ein avtale om kreditt i butikken være meir lønnsomt enn vanleg forbrukslån. 

Helt rett.

Derfor kjøper jeg heller ingen ting på avbetaling/delbetaling.
Lån til dyrere saker som bolig eller bil er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (På 5.10.2024 den 8:14 PM):

Tanker?

Delbetaling er genialt så lenge en velger / klarer å finne rente og gebyrfrie nedbetalinger. Eks. da jeg kjøpte Samsung TV med lydplanke i fjor. Da hadde Samsung 3 år rente og gebyrfri nedbetaling via Klarna. 

Så del delbetaling trenger ikke å være negativt. Velger en delbetaling med renter og  gebyrer så sier det seg selv at det er elendig butikk.

Endret av OMyre
Lenke til kommentar
OMyre skrev (2 minutter siden):

Delbetaling er genialt så lenge en velger / klarer å finne rente og gebyrfrie nedbetalinger. Eks. da jeg kjøpte Samsung TV med lydplanke i fjor. Da hadde Samsung 3 år rente og gebyrfri nedbetaling via Klarna. 

Så del delbetaling trenger ikke å være negativt. Velger en delbetaling med renter og  gebyrer så sier det seg selv at det er elendig butikk.

Men den dagen du glemmer en innbetaling, blir det jæ**** dyrt. Et stressmoment i hele nedbetalingsperioden.
Mye bedre å spare før man kjøper…..

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (57 minutter siden):

Men den dagen du glemmer en innbetaling, blir det jæ**** dyrt. Et stressmoment i hele nedbetalingsperioden.
Mye bedre å spare før man kjøper…..

Glemmer? Det trekkes automatisk hos meg, så ingen stress. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...