Gjest 2bc46...5bf Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Hei, Leiligheten vi leier har et mus/ rotte problem. Jeg personlig er virkelig «redd» for disse og lydene de lager. Vi har allerede fanget en, veldig stor rotte. Nå i ettertid hører man lyder overalt på kjøkkenet som jeg har dokumentert med video. Huseier sier han skal fikse dette ila helgen, først lørdag nå har det blitt til søndag. Videre sier han at det er forsikringssak og vi må vente på svar fra de. Jeg er ikke interessert i å bo med rotter til forsikring tar tak, noe som kan ta litt tid. Klarer heller ikke å lage mat på kjøkkenet da det er lyder og rotter / mus overalt. Kan noen vær så snill og hjelpe meg, Har jeg krav på å tilbakeholde leie? Kan jeg si opp leieavtalen? Utleier må fikse dette innen rimelig tid, hva betyr rimelig tid når det er et såpass stort skadedyr problem? Anonymous poster hash: 2bc46...5bf Lenke til kommentar
Hr Kotelett Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Ikke at det er en løsning, men vil ikke noen feller løse problemet midlertidig? Går mot kaldere tider nå så skadedyr vil trekke inn Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Det er ikke uten grunn at man forbinder mus med jul. Musevisa osv. De kommer inn nå som det blir for kaldt ute. Her bør man ikke vente. Jeg vet ikke om det er urimelig å vente noen få dager, og om han tenker å ta seriøst tak i det. Jeg håper huseier/forsikringsselskap kontakter et skadedyrfirma. Pelias, Anticimex osv. Lenke til kommentar
Gjest 2bc46...5bf Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Hr Kotelett skrev (16 minutter siden): Ikke at det er en løsning, men vil ikke noen feller løse problemet midlertidig? Går mot kaldere tider nå så skadedyr vil trekke inn Allerede fanget 1, men nå går de ikke i fellene lenger. Usikker på om der er mus eller rotte men den er stor altså! Mannen med ljåen skrev (2 minutter siden): Det er ikke uten grunn at man forbinder mus med jul. Musevisa osv. De kommer inn nå som det blir for kaldt ute. Her bør man ikke vente. Jeg vet ikke om det er urimelig å vente noen få dager, og om han tenker å ta seriøst tak i det. Jeg håper huseier/forsikringsselskap kontakter et skadedyrfirma. Pelias, Anticimex osv. Noen dager. Så altså, om det ikke er fikset innen 2-4 virkedager så kan jeg heve avtale evt holde husleie? Greit å være backet av noe lovverk. Hadde jeg postet noen videoer av lyder her, hadde dere skjønt alvoret. Masse bevegelse i skap, «muselyder», panner som blir gått oppå etc. Anonymous poster hash: 2bc46...5bf Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Du må først og fremst gjemme alt som ikke skal skades i tette bokser. De dyrene kan spre skumle sykdommer. Mat tiltrekker dem. De etterlater urin over alt hvor de går. Legg stekepanner, gryter, mat osv. i bokser med lokk. Oppbevaringskasser selges på f.eks. ikea og Europris. Om de er store så høres det ut som rotter. Mus er ikke store. Men "stor" blir selvsagt et definisjonsspørsmål. Mus er stokk dumme, men rotter er like intelligente som katter. De går ikke i fella når de lærer at den dreper. Jeg har ikke juridisk kompetanse eller greie på tvist med huseier. Håper han holder ord og kontakter skadedyrsfirma raskt, ikke at han kjenner noen som har en svoger som kan gjøre det "billig" med noen tips han fant på Youtube. Lenke til kommentar
Gjest 2bc46...5bf Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Mannen med ljåen skrev (4 minutter siden): Du må først og fremst gjemme alt som ikke skal skades i tette bokser. De dyrene kan spre skumle sykdommer. Mat tiltrekker dem. De etterlater urin over alt hvor de går. Legg stekepanner, gryter, mat osv. i bokser med lokk. Oppbevaringskasser selges på f.eks. ikea og Europris. Om de er store så høres det ut som rotter. Mus er ikke store. Men "stor" blir selvsagt et definisjonsspørsmål. Mus er stokk dumme, men rotter er like intelligente som katter. De går ikke i fella når de lærer at den dreper. Jeg har ikke juridisk kompetanse eller greie på tvist med huseier. Håper han holder ord og kontakter skadedyrsfirma raskt, ikke at han kjenner noen som har en svoger som kan gjøre det "billig" med noen tips han fant på Youtube. Alt som har vært i skap, må kastes. Men de overlater jo dritt over hele kjøkkenet regner jeg med så er vel ikke lett å få det renslig? Forsvinner dritten og pisset deres når man vasker med ulike midler? Forbanna dritt altså, og jo, høres ut som en jalla kar som skal komme når vedkommende først skulle komme på lørdag, mens det er søndag nå:-) Anonymous poster hash: 2bc46...5bf Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober (endret) PELIAS tilbyr tjenester innen skadedyrkontroll, hygiene, trygg mat, matter/mopper, radon og bygningsmiljø. Kontakt oss for gratis, uforpliktende befaring og priser. Vi er landsdekkende og alltid i nærheten! https://pelias.no Døgnvakt 3333 0000 Du kan jo ringe dem og høre, eller be huseier gjøre det. Skadedyrene må bort. Deretter må du rengjøre områdene der de har vært og gjenstandene de kan ha besudlet. Kaste mat de har spist eller vært borti. De kan sikkert gi råd om hvilke vaskemidler som er riktig å bruke på ulike overflater. Dumt å ødelegge parkett og skapdører eller andre dyre overflater med noe som er for sterkt. Endret 5. oktober av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Gjest 2bc46...5bf skrev (4 minutter siden): Forbanna dritt altså, og jo, høres ut som en jalla kar som skal komme når vedkommende først skulle komme på lørdag, mens det er søndag nå:-) Nja, en dags utsettelse kan det jo være mange grunner til. Men kommer han ikke i morgen, så bør du nok være litt mer bestemt mot huseier (untatt at jeg vet hvor bestemt du allerede har vært). Mus/rotter må man regne med at kan komme inn i et hus når det blir kaldt ute. Samtidig bør man regne med at huseier gjør grep for å forhindre det når det først har skjedd. Det kan være du må vente noen dager til tiltak blir gjennomført, men det vil uansett bare være som å pisse i buksa for å holde deg varm, for har de først kommet inn et sted, kan flere komme inn samme sted. Derfor må et firma finne ut hvordan de har kommet inn, og tette den muligheten. Det kan selvsagt ta tid, og må et forsikringsfirma inn i bildet, kan det være noen dager saksbehandling der i første omgang. Om huseier gjør grep, er det tvilsomt om dere kan holde igjen husleie når det er en naturlig grunn til at det tar tid før problemet har forsvunnet. Lenke til kommentar
kote Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Vil ikke en eller annen forsikring dekke overnatting på hotell? En leilighet hvor rotter/mus kan komme inn må vel telle som like ubeboelig som vannskade? Det er uhygienisk, fare for spredning av sykdom, og traumatisk for de fleste. Jeg hadde ikke klart å sove i en leilighet med rotter, det er ikke noe man skal regne med i de aller fleste boliger i 2024. Spesielt når man er leietaker burde man være bedre beskyttet mot dette. Da tvinges utleier til å ta grep for å unngå regress. Gjennom å hyre inn et profesjonelt firma som kan løse det på få dager. Forsikring burde også dekke matvarer som må kastes, rens av tekstiler og medgått tid til å vaske hele leiligheten. 1 Lenke til kommentar
Gjest 2bc46...5bf Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober kote skrev (5 minutter siden): Vil ikke en eller annen forsikring dekke overnatting på hotell? En leilighet hvor rotter/mus kan komme inn må vel telle som like ubeboelig som vannskade? Det er uhygienisk, fare for spredning av sykdom, og traumatisk for de fleste. Jeg hadde ikke klart å sove i en leilighet med rotter, det er ikke noe man skal regne med i de aller fleste boliger i 2024. Spesielt når man er leietaker burde man være bedre beskyttet mot dette. Da tvinges utleier til å ta grep for å unngå regress. Gjennom å hyre inn et profesjonelt firma som kan løse det på få dager. Forsikring burde også dekke matvarer som må kastes, rens av tekstiler og medgått tid til å vaske hele leiligheten. De er inne. Eneste grunnen for at det ikke kryr rundt er pga skapdører på kjøkkenet. Så de er inne i leiligheten. Anonymous poster hash: 2bc46...5bf Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Rotter har lang og meitemakk-feit hale. De er lett å se forskjell fra mus som har skolisse-tynn hale. Hva som er innen rimelig tid er et skjønnsspørsmål. Nå har jeg ingen juridiske referansepunkter, men personlig (jeg driver med utleie selv) mener jeg huseier burde få et skadedyrfirma på befaring samme dag og kontakte forsikringsselskapet snarest. Rotter gir store følgeskader så det gjelder å få satt i gang tiltak raskt. Hadde det skjedd i min utleiebolig så ville jeg ikke forventet at leietaker skulle godta å overnatte der før problemet var løst. Dvs. jeg ville godtatt å dekke hotell fra dagen det ble varslet til når problemet er løst. Utleier har, og skal ha, svært god motivasjon for å få løst problemet så raskt som mulig. Takstameteret tikker, skadekostnaden øker og øker, hotellkostnaden og oppryddingskostnaden ruller og går hvert døgn. Hvis utleier er så vanskelig at du må legge ut for hotell selv så har du en svært god sak når du senere skal be om refusjon. Det samme gjelder ødelagte klær og mat. 1 Lenke til kommentar
Gjest 2bc46...5bf Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Simen1 skrev (37 minutter siden): Rotter har lang og meitemakk-feit hale. De er lett å se forskjell fra mus som har skolisse-tynn hale. Hva som er innen rimelig tid er et skjønnsspørsmål. Nå har jeg ingen juridiske referansepunkter, men personlig (jeg driver med utleie selv) mener jeg huseier burde få et skadedyrfirma på befaring samme dag og kontakte forsikringsselskapet snarest. Rotter gir store følgeskader så det gjelder å få satt i gang tiltak raskt. Hadde det skjedd i min utleiebolig så ville jeg ikke forventet at leietaker skulle godta å overnatte der før problemet var løst. Dvs. jeg ville godtatt å dekke hotell fra dagen det ble varslet til når problemet er løst. Utleier har, og skal ha, svært god motivasjon for å få løst problemet så raskt som mulig. Takstameteret tikker, skadekostnaden øker og øker, hotellkostnaden og oppryddingskostnaden ruller og går hvert døgn. Hvis utleier er så vanskelig at du må legge ut for hotell selv så har du en svært god sak når du senere skal be om refusjon. Det samme gjelder ødelagte klær og mat. Synd du ikke er utleier i dette tilfellet. Utleier tar det veldig chill og har tatt dette chill foruten en felle siden han ble varslet 18 september. Refusjon krever jo en hel rettsprosess så dit går vi ikke. Men han får ikke noe husleie for disse dagene, regner ut dagskostnaden per døgn og overfører mindre. Anonymous poster hash: 2bc46...5bf Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Gjest 2bc46...5bf skrev (1 time siden): Synd du ikke er utleier i dette tilfellet. Utleier tar det veldig chill og har tatt dette chill foruten en felle siden han ble varslet 18 september. Refusjon krever jo en hel rettsprosess så dit går vi ikke. Men han får ikke noe husleie for disse dagene, regner ut dagskostnaden per døgn og overfører mindre. Anonymous poster hash: 2bc46...5bf Refusjonsspørsmålet er så enkelt at du legger du ut for hotell eller anna alternativ overnatting, og så held du tilbake husleige som motrekning. Då er det utleiger som må gå til sak mot deg for å kreve inn pengane som du ikkje har betalt i husleige. Merk likevel at kva du har rett på kjem heilt ann på dei eksakte omstendigheitene. Din subjektive vurdering er ikkje åleine avgjerande, det er derfor det er så greit å få inn eit skadedyrsfirma som kan vurdere tilstanden. Eigentleg er det rart at utleiger er så passiv. Det at du synes det er ekkelt og ubehageleg med mus/rotter i huset er jo ingenting i forhold til riskoen som utleiger har med skadeverk. I verste fall kan rottene gnage av ledningar og forårsake brann, i tillegg til alt som må rivast på grunn av gnageskader og kanskje også døde rotter som ligg og lukter inne i veggane og under golvet. Lenke til kommentar
kote Skrevet 6. oktober Del Skrevet 6. oktober 19 hours ago, Simen1 said: Rotter har lang og meitemakk-feit hale. De er lett å se forskjell fra mus som har skolisse-tynn hale. Hva som er innen rimelig tid er et skjønnsspørsmål. Nå har jeg ingen juridiske referansepunkter, men personlig (jeg driver med utleie selv) mener jeg huseier burde få et skadedyrfirma på befaring samme dag og kontakte forsikringsselskapet snarest. Rotter gir store følgeskader så det gjelder å få satt i gang tiltak raskt. Hadde det skjedd i min utleiebolig så ville jeg ikke forventet at leietaker skulle godta å overnatte der før problemet var løst. Dvs. jeg ville godtatt å dekke hotell fra dagen det ble varslet til når problemet er løst. Utleier har, og skal ha, svært god motivasjon for å få løst problemet så raskt som mulig. Takstameteret tikker, skadekostnaden øker og øker, hotellkostnaden og oppryddingskostnaden ruller og går hvert døgn. Hvis utleier er så vanskelig at du må legge ut for hotell selv så har du en svært god sak når du senere skal be om refusjon. Det samme gjelder ødelagte klær og mat. Tenk hvis alle utleiere hadde vært like ryddige og rasjonelle som deg...🙇 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 6. oktober Del Skrevet 6. oktober Er ikke dette noe sameiet/borettslaget skal ta tak i egentlig? Lenke til kommentar
Gjest 2bc46...5bf Skrevet 6. oktober Del Skrevet 6. oktober Utleier henter idag en som tettet noen hull på utsiden, og forventer deretter at rottene som er inne skal bli drept av fellen innvendig. Er dette rimelig? Virker som om han prøver å unngå å leie inn skadedyrfirma, men henter en utenlandsk snekker. Anonymous poster hash: 2bc46...5bf Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. oktober Del Skrevet 6. oktober (endret) En utenlandsk snekker er sikkert minst like flink til å tette hullet som et skadedyrsfirma. Om fellene tar livet av rotta er et bedre spørsmål. Skadedyrfirmaet har kanskje tilgang til andre rottegifter enn huseier og andre privatpersoner. Men hvis fella gjør jobben raskt er jo det problemet løst. Kan være lurt å sette opp bokser med rottegift, om ikke det allerede fins. Ellers finner skadedyr kanskje andre veier inn. Endret 6. oktober av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 6. oktober Del Skrevet 6. oktober wampster skrev (2 timer siden): Er ikke dette noe sameiet/borettslaget skal ta tak i egentlig? Er det snakk om sameie/borettslag her? Lenke til kommentar
wampster Skrevet 6. oktober Del Skrevet 6. oktober Ettersom du bor i leilighet (ikke hus/rekkehus/tomannsbolig/e.l.) ville jeg sagt dette er noe sameiet/borettslaget må/burde ta tak i. Har du mus/rotter i/rundt leiligheten din må nødvendigvis andre ha det også? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. oktober Del Skrevet 6. oktober Mannen med ljåen skrev (52 minutter siden): Kan være lurt å sette opp bokser med rottegift, om ikke det allerede fins. Ellers finner skadedyr kanskje andre veier inn. Ein bør ikkje blande taktikkane. Ved å tette tilkomsten og ta rottene på felle så har ein kontroll på kvar rottene døyr slik at dei kan fjernast. Rottegift gjer rottene tørste slik at dei rømmer ut for å finne vatn, om rotta ikkje kjem seg ut så vil rotte døy i ein eller anna krok slik at ein får problem med lukta av råtnande rottelik. Skal du bruke gift så må/bør rottene ha ein rømingsveg, som ein tetter etter at rottene er dreve ut av huset. Skal ein bistå med noko så er det å forsterke valgte taktikk ved å sette ut ekstra feller, samt å fjerne tilgjengeleg mat slik at rottene må gå i fellene på jakt etter mat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå