finfyr Skrevet 5. oktober 2024 Del Skrevet 5. oktober 2024 Kjøpte en "beste gaming til 10k PC" fra Komplett i sommer. Mener å huske at den startet opp på et blunk tidligere, men nå tar det evigheter. Noen tips til hvordan jeg kan finne ut hva dette kan skyldes? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 5. oktober 2024 Del Skrevet 5. oktober 2024 AMD eller intel? AMD tar vanligvis lengre tid å boote. Øvrig hadde jeg nok ikke brydd meg nevneverdig om det tar et minutt å boote maskinen Lenke til kommentar
wil Skrevet 5. oktober 2024 Del Skrevet 5. oktober 2024 Hei. Du bør skrive hvilke komponenter du har i PC`en og hvilket Operativsystem PC`en har. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 5. oktober 2024 Del Skrevet 5. oktober 2024 Det kan være greit å oppgradere bios. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 29. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2024 Ser at det hadde vært fornuftig med litt mer info... Kjører windows 11 med disse delene: AMD Ryzen 5 7500F MSI B650 Gaming plus wifi Kingston Fury Beast DDR5 Sapphire Pulse Amd Radeon RX 7700 XT Ikke noe stort problem at det tar litt tid, men den gikk så sykt kjapt i starten. Kommer en slik "Komplettskjerm" også, men det må en vel bare tåle når maskinen er kjøpt der Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 Det som gjør at min oppstart er treg, er at jeg har flere "gammeldagse" harddisker i PCen min. Har jeg kun 1 HDD, så går oppstarten kjapt som bare det. Lenke til kommentar
Tangent Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 En annen ting som kan spille inn, er selvfølgelig hvor mange tweaks som er gjordt i BIOS, og eventuelt om du har hatt flere komponenter tilkoblet, men som du har fjernet. CMOS "husker" dette, og kan i noen grad bremse oppstarten dersom det har vært "14583" hardisker tilkoblet, forskjellige minnebrikker etc etc. Å "Cleare" CMOS kan kanskje hjelpe, men da bør du vita hva du gjør. En "vanlig" bruker bør ikke gjøre for mange tweaks i BIOS. Men for oss mini-nerder og oppover, er det vanlig å skru av C-states (vesentlig for throttling av CPU og SSD/M.2.'er), endre minnetidene til RAM (skru på XMP og velge riktige timings så sant man har XMP-brikker), justere ned tiden for Logo-visning under POST til f.ek 3 sek (det er her du får varsel om å trykke Delete eller F2 for å gå inn i BIOS) og flere andre parametere som kan utgjøre forskjell jo mer nerd du blir. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 30. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2024 Ratleto skrev (18 timer siden): Det som gjør at min oppstart er treg, er at jeg har flere "gammeldagse" harddisker i PCen min. Har jeg kun 1 HDD, så går oppstarten kjapt som bare det. Der sier du noe. Det kan være at det gikk superkjapt før jeg satte inn en "gammel" harddisk, og ikke bare den lynraske som fulgte med maskinen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå