Blackcomb Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Vi skal ha bil nummer 2, og har i dette tilfelle en noe trang parkeringsplass, der frykten er tilstede for at naboene, bulker bilen. Først holdt vi en knapp på Ioniq 5, men ser at den er 189 cm bred, og har svingradius på 12 meter. Volkswagen ID3 på sin side har svingradius på 10,3 meter, og er kun 180,9 cm bred. Lest litt tidligere, og da ble ID3 kritisert for blant annet infotainment-systemet. Men nå ser det ut til at de har fikset dette, ved at de får samme skjerm og system som ID.7, som er veldig bra og intuitivt. Trådløs Apple CarPlay er det også. Annen ting jeg likte med ID.7 er ErgoActive-setene, som er noe av det beste jeg har sittet i. Nå ser det ut til at ID3 Pro S Highline har fått det samme, så kombinert med 547 km rekkevidde, virker jo dette egentlig veldig bra? Hva vil dere si er evt. ulempene med ID3 Pro S, versus f. eks. ID4 eller Hynudai Ionic 5? Virker regelrett som en mye smidigere bil, som koster vesentlig mindre? 😛 Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Det er jo en mindre bil som betyr trangt baksete og bagasjerom. Men ellers ser jeg ikke store ulemper. Har du sjekket pris med de valgene du vil ha? Ofte blir det ganske mye dyrere med en gang man velger det man vil ha. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Ulempe mot Ioniq 5 er jo ytelse. Den er jo en rakett i forhold. Men Ioniq 5 har veldig dyr service. Tror ikke VW er like ille der men heller ikke de billigste. Lenke til kommentar
Blackcomb Skrevet 5. oktober Forfatter Del Skrevet 5. oktober 6 hours ago, OC-Freak said: Det er jo en mindre bil som betyr trangt baksete og bagasjerom. Men ellers ser jeg ikke store ulemper. Har du sjekket pris med de valgene du vil ha? Ofte blir det ganske mye dyrere med en gang man velger det man vil ha. Er vel 1270 liter med setene nede. Stor nok til å få inn ganske svære ting. Baksetene var absolutt greie nok til at en på 1,92 satt komfortabelt. 13 cm lengre interiør, selv om bilen er 20 cm kortere enn Golf. Pris ser jeg. Blir spennende hva en blir tilbudt. 😃 3 hours ago, Complexity said: Ulempe mot Ioniq 5 er jo ytelse. Den er jo en rakett i forhold. Men Ioniq 5 har veldig dyr service. Tror ikke VW er like ille der men heller ikke de billigste. 0-100 på 7,9 s er egentlig mer enn nok her. Kjører ikke som villmann, og får god fart på utkjøring osv. Blir mer og mer overbevist om at ID3 med oppdateringene og sin kompakte størrelse, egentlig er en immari praktisk løsning. Spørsmålet er vel egentlig om den er bedre enn f. Eks. Kia EV3. Hadde vært gøy om Hyundai kom med en litt mer kompakt modell på E-GMP plattform.. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober 5 minutes ago, Blackcomb said: 13 cm lengre interiør, selv om bilen er 20 cm kortere enn Golf. Dette stemmer ikke. Golf er 427 cm. ID3 er 426 cm. Så nesten helt likt. Jeg vil tro selve kabinen på ID3 er større. Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober (endret) Blackcomb skrev (11 minutter siden): Baksetene var absolutt greie nok til at en på 1,92 satt komfortabelt. Ehh, wtf? Jeg er 1.89, og måtte sitte med en "helseskadelig" knekk på nakken for å få plass. 🤔🤔 (Da riktignok med forsetet justert etter meg selv.) Bortsett fra det så var bilen helt grei. Endret 5. oktober av Duriello Ekstra info Lenke til kommentar
Blackcomb Skrevet 5. oktober Forfatter Del Skrevet 5. oktober 5 hours ago, kremt said: Dette stemmer ikke. Golf er 427 cm. ID3 er 426 cm. Så nesten helt likt. Jeg vil tro selve kabinen på ID3 er større. Ah, da har jeg lest litt feilinfo i artikkel. Ja, vil også tro kabinen er større, ettersom elbil. Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Tok en rask konfigurasjon med Pro Highline og ergoseter, pluss litt til jeg ville valgt, kom på 425000. Det blir fort 50000 mer enn en ny Tesla Model 3, bare for å få litt smalere bil. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 6. oktober Del Skrevet 6. oktober Olsenhower skrev (15 timer siden): Tok en rask konfigurasjon med Pro Highline og ergoseter, pluss litt til jeg ville valgt, kom på 425000. Det blir fort 50000 mer enn en ny Tesla Model 3, bare for å få litt smalere bil. Tesla 3 sr har vel noe litt dårligere rekkevidde enn Pro ellers hadde vel standard ID3 62kWh vert valgt. Ser at det ikke er stor forskjell på WLTP. ID3 ser ut til å kunne levere 10KW ut til nødstrøm osv se under(Det ante jeg ikke) Skjønner valget da ID3 har stor åpning bak og mulighet for å legge ned seter, omtrentlig lik innvendig plass , bedre hjuloppheng, mye bedre å parkere med pga svingradius. Vil tippe at ID3 har kortere dører og lettere å komme ut av i trange parkeringshus. Jeg har hatt todørs bil en stund og dør-lengde er noe som påvirker hvor enkelt det er å komme ut av bilen. Merk at jeg kun har antatt at dør lengde er proporsjonal med billengde. Har ikke undersøkt dørblad lengder https://ev-database.org/side-by-side?i=1991,2210&h=93b2b8ab31d2115e5f7b69848f57688ab6e4382e89e720b2018f580c5f65c546 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 6. oktober Del Skrevet 6. oktober 3 hours ago, Trestein said: Tesla 3 sr har vel noe litt dårligere rekkevidde enn Pro ellers hadde vel standard ID3 62kWh vert valgt. Ser at det ikke er stor forskjell på WLTP. ID3 ser ut til å kunne levere 10KW ut til nødstrøm osv se under(Det ante jeg ikke) Skjønner valget da ID3 har stor åpning bak og mulighet for å legge ned seter, omtrentlig lik innvendig plass , bedre hjuloppheng, mye bedre å parkere med pga svingradius. Vil tippe at ID3 har kortere dører og lettere å komme ut av i trange parkeringshus. Jeg har hatt todørs bil en stund og dør-lengde er noe som påvirker hvor enkelt det er å komme ut av bilen. Merk at jeg kun har antatt at dør lengde er proporsjonal med billengde. Har ikke undersøkt dørblad lengder https://ev-database.org/side-by-side?i=1991,2210&h=93b2b8ab31d2115e5f7b69848f57688ab6e4382e89e720b2018f580c5f65c546 Er vel den eneste fordelen med å ha rammeløse vinduer som Teslan har, at det er lettere å komme inn å ut av bilen når det er trangt. Bare å ta ned vinduet så er døren bare halvparten så høy. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 6. oktober Del Skrevet 6. oktober Complexity skrev (Akkurat nå): Er vel den eneste fordelen med å ha rammeløse vinduer som Teslan har, at det er lettere å komme inn å ut av bilen når det er trangt. Bare å ta ned vinduet så er døren bare halvparten så høy. Ofte tar døren borti ved håndtaket. Da hjelper det lite med rammeløse vindu. Min bil var med rammeløse vindu og todørs. Rammeløse vindu er sjelden noe fordel uansett setting Lenke til kommentar
gwh Skrevet 7. oktober Del Skrevet 7. oktober Jeg har 80.000km bak meg med i en ID.3 Pro S, still going strong. Når jeg og dama (1,77m+1,70m) drar på tur med to sønner baki, 1,85m og 1,90m så er det aldri noen problemer med benplass. Med oppdatert infotainment system så er nok nye utgavene bedre der. Elsker svingradiusen på bilen, og er grei nok på parkeringshus med tanke på bredden. Glad jeg ikke har bredere bil for å si det sånn. Har oppdaterte seter med muligheter for justeringer i alle vinkler og massasje, vel verdt prisen Fordelen for meg i forhold til ID4 og ioniq 5 var egentlig størrelsen, for meg og mine behov så er den riktig. Lenke til kommentar
Blackcomb Skrevet 27. oktober Forfatter Del Skrevet 27. oktober (endret) Etter å ha prøvekjørt slo vi fra oss ID.3 rimelig kjapt. Følte det var vesentlig lavere kvalitet på interiøret kontra en eGolf, og aksellerasjonen / brems gikk i rykk og napp. Fin svingradius, men ble veldig lite imponert ellers. I stedet har vi nå reservert en Kia EV3. Prisen endte ikke fryktelig annerledes, og den har veldig mye bedre interiør, mye bedre plass (både å sitte og bagasje), og ser ekstremt stilig ut synes jeg. Høyttalerne i ID.3 var også ganske dårlige. Håper at Harman Kardon i EV3 gir et bedre inntrykk! Første gang en har kjøpt bil uten prøvekjøring, så veldig spent når den kommer i slutten av november ble det estimert. Blitt overbevist av veldig positive anmeldelser så langt. Endret 27. oktober av Blackcomb 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 26. november Del Skrevet 26. november Blackcomb skrev (På 27.10.2024 den 3:51 PM): Etter å ha prøvekjørt slo vi fra oss ID.3 rimelig kjapt. Følte det var vesentlig lavere kvalitet på interiøret kontra en eGolf, og aksellerasjonen / brems gikk i rykk og napp. Fin svingradius, men ble veldig lite imponert ellers. I stedet har vi nå reservert en Kia EV3. Prisen endte ikke fryktelig annerledes, og den har veldig mye bedre interiør, mye bedre plass (både å sitte og bagasje), og ser ekstremt stilig ut synes jeg. Høyttalerne i ID.3 var også ganske dårlige. Håper at Harman Kardon i EV3 gir et bedre inntrykk! Første gang en har kjøpt bil uten prøvekjøring, så veldig spent når den kommer i slutten av november ble det estimert. Blitt overbevist av veldig positive anmeldelser så langt. Har kjørt en id.4 noen dager nå. Litt uvant med vindusvisker arm som har blitt gear velger + uvant med oppstart og avsluting av tur. Mye virker bra på Id4. Kjempefin lyd i dørene når de lukkes. Ingen ulyder i fra hverken hjuloppheng eller understell. Veldig mye er bra (Tenker på det som er likt på ID3) Sliter litt med å finne hvor man justerer regenererings styrke og avstand til bilen foran.Har selvfølgelig ikke lest verken manual eller prøvd å bruke tid på å finne ut av det. Massasjeseter er bra og lysene er kjempebra. Vil generelt si at man bør prøvekjøre en bil før man kjøper. Jeg ble i alle fall litt overrasket over hvor ulik id4 var i forhold til det jeg hadde tenkt på forhånd og lest i div tester Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå