Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

visste ikke at det går ant. Varmluft på venstre, kaldluft på høyre

Anbefalte innlegg

På bilen er det sone luft når det gjelder varme som gir til bilen. Du kan justere graden på venstre og høyre. Nå merket jeg at det var litt kaldere enn vanlig i +4 grader ute temperatur. Da oppdaget jeg at det blåste varmluft på sjåfør siden, og kaldluft på passasjer siden. 

volkswagen passat, 2008 modell. 

Noen som har erfaring hva som kan gjøres?

i fjor så byttet jeg hele systemet som gir varme til bilen, for da ga den konstant kaldluft(på høsten), vet ikke hva det heter på fagspråk. men står helt sikkert på kvittering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sjekke systemet:

Skru på tenningen, deretter holder du inne A/C kanppen og knappen med pil ned (luftstrøm til føttene) til det vises feilkoder i de små skjermene for temeperatur. Du må se etter feilkoder i skjermen til radioen dersom bilen ikke har egne skjermer for temperatur.

Hvilke koder vises?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
mobile999 skrev (43 minutter siden):

Sannsynligvis, sjekk deletegningen.

Fungerte det ikke å lese feilkoder?

det kommer tall, men usikker om det kan defineres som koder. Når jeg trykket AC og luft til fot, så reagerte ikke det på noe. Når jeg trykket AC og luft fra fot, da kommet det tall, men når jeg skrudde på regulering på varme hastighet, så byttet tall og bokstaver også, om jeg kan kalle det bokstaver i det hele tatt. 

Når jeg trykket AC og til ansikt, da kom det tykke symboler som ikke var leselig. På høyre side gikk det gradvis nedover ved at det stod 20 og liten toer ved siden av, og til 19,9- 19,8.

Venstre side stod det - 00.0

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar

Den er brukt i Passat B6 også.

Vurder å gjøre en reset/kalibrering:

Start motoren og vent i noen sekunder. Ttrykk AC-knappen og pil høyre samtidig. Du skal høre at systemet jobber og luft kommer ut av forskjellige ventiler under prosessen.

Løste det problemet?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (57 minutter siden):

Den er brukt i Passat B6 også.

Vurder å gjøre en reset/kalibrering:

Start motoren og vent i noen sekunder. Ttrykk AC-knappen og pil høyre samtidig. Du skal høre at systemet jobber og luft kommer ut av forskjellige ventiler under prosessen.

Løste det problemet?

ja, jeg hørte, men det løste ikke problemet. Det var da merkelige symboler kom opp med tykk skrift, se bilde. 

Lenke til kommentar

Det er en to sonet klima

der skal du kunne skille temp mellom venstre og Høyre 

vist den har hengt seg opp på temp på en av sidene er en aktuator defekt 

den skal styre det elektroniske signalet og overføre det til en mekanisk bevegelse, som f.eks styre kranen som regulerer hvor mye varmt vann det skal gå gjennom innvendig (radiator) varmeveksler 

Lenke til kommentar
bbios skrev (3 timer siden):

08 mod Passat kor det blåser kun kaldt luft på passasjer siden.

Jeg anser 3 sannsynlige feilkilder:

1. For lite gass i ac (Ja merkelig, men det kan det faktisk være.)
2. Motoren for spjeldet er defekt. (Kan sannsynligvis repareres, se videoer på youtube.)
3. Varmeveksleren er halveis tett. (Sannsynligvis av at silicaposen i ekspansjonstanken har gått opp i limingen og innholdet har forvillet seg inn i varmeveksleren.)

Lenke til kommentar

tett varmeveksler er en vanlig feil på disse passatene.. har en 09 mod selv.. kjøpte den for 2 år siden MED tett varmevelksler.. bilen hadde vært to ganger på  Sulland uten at de fant feilen !! (jeg fikk bilen veldig billig) kostet ca 700 for ny varmeveksler..

bytte varmeveksler er en enkel jobb på disse bilene.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...