Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorlampe


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Hyundai i20 2010-modell og nettopp fått motorlampe. Verkstedet anbefalte å utføre et oljeskift og en motorens eller i å bytte motor siden den mister for mye olje. De har gitt meg et tilbud på 4000 kr for jobben(bilxtra).

Jeg har sjekket litt rundt på nettet og funnet at produkter for å rense motoren koster mellom 200-400 kr, og at oljeskift vanligvis koster mellom 700-1200 kr. Sammen med timepris for verkstedarbeid, som vanligvis er rundt 1000 kr per time, burde prisen for hele jobben være nærmere 2000-2500 kr, avhengig av kvaliteten på arbeidet og hvor mye tid det tar å rense motoren.

Mitt spørsmål er om 4000 kr virker som en rimelig pris for denne jobben, eller om jeg bør vurdere å sjekke andre verksteder. 

Noen som har erfaring med dette og kan gi meg råd om hva som er en rimelig pris for oljeskift og motorrens? Setter stor pris på all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bak den motorlampen du ser i dashbordet så ligger det lagret en eller flere feilmeldinger i bilens feilminne, som verkstedet kan lese ut ved å koble seg til bilen med en feilkodeleser. Gjorde verkstedet dette, og isåfall hva slags feilkoder var lagret? Jeg spør fordi jeg lurer på om verkstedet du oppsøkte feilsøkte bilen før de konkluderte med en anbefaling om oljeskift og motorrens, eller om det var mer noe du fikk tilbud om "over desken" da du kom inn og beskrev symptomene.

Du sier bilen "mister for mye olje". Hvor mye olje bruker den?

Sånn til informasjon så er motorrens og oljeskift ingen garanti for å fikse høyt oljeforbruk på en bil, jeg antar verkstedet informerte deg om dette, og at i verste fall så er det bare penger rett ut av vinduet. Her er et eksempel på et verksted som anbefalte det samme som ditt på en annen Hyundai. Viser prosessen med feilsøking, diskusjon med hva det kan og ikke kan være, og begrunnelse for hvorfor man velger å først forsøke med motorrens:

Angående prisen så er det vel bare å ringe rundt til et par verkstedet uansett tenker jeg, for å få noe å sammenlikne med. 

Endret av Hollabaloo
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (3 timer siden):

Bak den motorlampen du ser i dashbordet så ligger det lagret en eller flere feilmeldinger i bilens feilminne, som verkstedet kan lese ut ved å koble seg til bilen med en feilkodeleser. Gjorde verkstedet dette, og isåfall hva slags feilkoder var lagret? Jeg spør fordi jeg lurer på om verkstedet du oppsøkte feilsøkte bilen før de konkluderte med en anbefaling om oljeskift og motorrens, eller om det var mer noe du fikk tilbud om "over desken" da du kom inn og beskrev symptomene.

Du sier bilen "mister for mye olje". Hvor mye olje bruker den?

Sånn til informasjon så er motorrens og oljeskift ingen garanti for å fikse høyt oljeforbruk på en bil, jeg antar verkstedet informerte deg om dette, og at i verste fall så er det bare penger rett ut av vinduet. Her er et eksempel på et verksted som anbefalte det samme som ditt på en annen Hyundai. Viser prosessen med feilsøking, diskusjon med hva det kan og ikke kan være, og begrunnelse for hvorfor man velger å først forsøke med motorrens:

Angående prisen så er det vel bare å ringe rundt til et par verkstedet uansett tenker jeg, for å få noe å sammenlikne med. 

Hei takk for svar! De har sagt til meg at mest sannsynlig det vil ikke fungere, når jeg var der, brukte de omtrent 1 time på å finne ut hva som skjer med bilen…jeg husker nå siden jeg så videoen du sendte var to av tennplugger fullt av rust og jeg bytte dem ut som 6 måneder siden. Den bruker veldig mye olje må nesten fylle olje hver to uker eller en gang i uka hvis jeg reiser for mye.

Lenke til kommentar

Det er generelt lite å gjøre hvis en motor bruker mye olje. Noe er utslitt inne i motoren og må byttes. Dette kan fort bli dyrere enn bilens verdi dersom du ikke gjør noen ting selv. Oljeflush / bytte av olje vil mest sannsynlig ikke løse noen problemer. Motoren er enten mishandlet over tid eller utslitt. Det er mange biler som vrakes i dag som er bare 15 år gammel, helt vanlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeremy faltin skrev (46 minutter siden):

Feil kode de fortelt meg var, motor har problemer med utslipp av gasser fra motoren

Okay, det hadde vært bedre med selve feilkoden enn en generell beskrivelse som  at "motor har problemer med utslipp av gasser".

Motorrens her kan være å fylle sylinderne med rensevæske og la det stå over natten. Det kan forklare prisen du har fått oppgitt.

Med oljeforbruket du har beskrevet ville jeg heller skiftet olje til "Valvoline Restore & Protect" (må sannsynligvis bestilles fra utlandet) og sørget for å ha nok til å etterfylle en stund.

Uten nøyaktig feilkode er det vanskelig å forutse hvilke andre muligens dyre feil som evt. har oppstått pga. oljeforbruket (f.eks. katalysator).

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeremy faltin skrev (På 5.10.2024 den 3:40 AM):

Hei!

Jeg har en Hyundai i20 2010-modell og nettopp fått motorlampe. Verkstedet anbefalte å utføre et oljeskift og en motorens eller i å bytte motor siden den mister for mye olje. De har gitt meg et tilbud på 4000 kr for jobben(bilxtra).

Jeg har sjekket litt rundt på nettet og funnet at produkter for å rense motoren koster mellom 200-400 kr, og at oljeskift vanligvis koster mellom 700-1200 kr. Sammen med timepris for verkstedarbeid, som vanligvis er rundt 1000 kr per time, burde prisen for hele jobben være nærmere 2000-2500 kr, avhengig av kvaliteten på arbeidet og hvor mye tid det tar å rense motoren.

Mitt spørsmål er om 4000 kr virker som en rimelig pris for denne jobben, eller om jeg bør vurdere å sjekke andre verksteder. 

Noen som har erfaring med dette og kan gi meg råd om hva som er en rimelig pris for oljeskift og motorrens? Setter stor pris på all hjelp!

Om du ikke kan gjøre jobben selv, har jeg betalt alt fra 2500-3000 for kun oljeskift på verksted her jeg bor avhengig av hva slags bil jeg har hatt. Er ikke vanskelig skifte olje selv på en 2010-mod, men synes selv det er en jobb med sanering av gammel olje etc så setter vekk jobben, nå har jeg bil jeg "ønsker" service-stempel så betaler lol. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeremy faltin skrev (7 timer siden):
Maskinfører skrev (På 5.10.2024 den 9:55 PM):

I Vestfold har vi noe som heter Vestfold Karbonrens de skal ha 2 500,- for rensing av EGR og DPF har visst godt renomé 

 Hvor er dette?

Dette er uinteressant for deg. Det er ikke denne typen motorrens bilen din trenger.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeremy faltin skrev (På 5.10.2024 den 1:40 AM):

Verkstedet anbefalte å utføre et oljeskift og en motorens eller i å bytte motor siden den mister for mye olje.

For å tenke litt alternativt:

Har verkstedet utelukket at problemet er pcv-ventilen?

 

Hvilken motor dreier det seg om (slagvolum)?
Hvor langt har bilen kjørt?

Lenke til kommentar

Kan være verdt det med et besøk på merkeverksted for en skikkelig diagnose før man git motoren noe endelig dødsdom. En viss mulighet for at det gjettes her.

Har vært ute for at et lokalt kjedeverksted diagnoserte  turbobytte for ganske mange tusen for å kurere høyt oljeforbruk på et familiemedlems VAG. Det fikset ikke problemet. Møller brukte 10 minutter på diagnoseapparatet for å finne at oljetrykket var for høyt og problemet var en sil i utfufltingen til topplokket som var gått tett. Prislapp på hele greien 4000,- for bytte av toppdeksel (for selvfølgelig er problemet med en forseglet del inni dekselet) og oljeforbruket normalt igjen.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...