Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva skjedde med livet.

Gjest 12867...19e

Anbefalte innlegg

Gjest 12867...19e

Hvorfor jager vi bare finere ting, større hus, dyrere bil, mer lønn.

Alt for å kjøpe seg en helgetur på dyrt hotell og spise dyr mat som egentlig ingen andre bryr seg om, men allikevel så tror vi det?

Dyrere bil som folk tenker på å i nøyaktig 50 sekunder, og kanskje noen sekunder her og der ellers i hverdagen.

Jeg merker jeg savner livet når jeg og eksen dro ned til Sydligere land, fikk tak i noe godsaker..Lå på en egen liten strandperle helt  alene, småruset og bare så på stjernene hele natta. Ingen bekymringer og bare nøt livet. Det gjorde ikke noe å gå i 5 timer for å komme til målet vårt som vi ikke engang visste var der helt sikkert.

Anonymous poster hash: 12867...19e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 12867...19e skrev (3 timer siden):

Det er ytterst få som gjør dette. De fleste karrierefokuserte er det fordi de har stolthet og glede i yrket sitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 12867...19e skrev (4 timer siden):

Alt for å kjøpe seg en helgetur på dyrt hotell og spise dyr mat som egentlig ingen andre bryr seg om, men allikevel så tror vi det?

Dyrere bil som folk tenker på å i nøyaktig 50 sekunder, og kanskje noen sekunder her og der ellers i hverdagen.

Jeg merker jeg savner livet når jeg og eksen dro ned til Sydligere land, fikk tak i noe godsaker..Lå på en egen liten strandperle helt  alene, småruset og bare så på stjernene hele natta. Ingen bekymringer og bare nøt livet. Det gjorde ikke noe å gå i 5 timer for å komme til målet vårt som vi ikke engang visste var der helt sikkert.

Gjør du selv dette? 

Det er jo bare til å la være hvis du ikke ønsker et slikt liv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Livet for de fleste er jo bare et hamsterhjul der man er en brikke i et spill og nesten det eneste formålet er at penger skal flyttes mellom ulike parter og skatt betales. Så skal alle være glad og fornøyd til slutt. 

maxresdefault.jpg&f=1&nofb=1&ipt=a8119f8

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 12867...19e
Gavekort skrev (På 4.10.2024 den 7:23 PM):

Det er ytterst få som gjør dette. De fleste karrierefokuserte er det fordi de har stolthet og glede i yrket sitt.

Muligens du har et unikum at nettverk rundt deg.

Men er ingenting som tilsier etter alle mine år av folk rundt meg, og mine kolleger egne opplevelser for så vidt.. At det ikke er normen i dag.

Karrierefokuset er sikkert veldig splittet og stemmer nok at mange gjør det pga glede i yrket.

Men resten av tingene vi jager? Er jo praktisk talt en stereotype vi nordmenn får slengt etter oss fra alle andre nasjoner at vi alltid skal være best, ha de fineste tingene og alltid være bedre enn naboen.

Janteloven er jo her fordi vi må bli minnet på å ikke bli for oppblåste. Men erfaringen min i livet tilsier at vi ikke er noe flinke til å følge den akkurat. Vi liker å "si" det, men vi tenker det motsatte og ser til statene hvordan de gjør det med kapitalismen.

Lenke til kommentar
Gjest 12867...19e skrev (3 timer siden):

Muligens du har et unikum at nettverk rundt deg.

Men er ingenting som tilsier etter alle mine år av folk rundt meg, og mine kolleger egne opplevelser for så vidt.. At det ikke er normen i dag.

Karrierefokuset er sikkert veldig splittet og stemmer nok at mange gjør det pga glede i yrket.

Men resten av tingene vi jager? Er jo praktisk talt en stereotype vi nordmenn får slengt etter oss fra alle andre nasjoner at vi alltid skal være best, ha de fineste tingene og alltid være bedre enn naboen.

Janteloven er jo her fordi vi må bli minnet på å ikke bli for oppblåste. Men erfaringen min i livet tilsier at vi ikke er noe flinke til å følge den akkurat. Vi liker å "si" det, men vi tenker det motsatte og ser til statene hvordan de gjør det med kapitalismen.

Jeg jobber innenfor teknologi med mange jobbfunksjoner rundt meg, alt fra administrasjon til produksjon. Det er de som er fast bestemt på at jobb er jobb og går på minuttet klokken 16:00, og så er det de som lever jobben sin. Ingen av dem er veldig opptatt av lønn, så lenge den ligger opp mot Tekna/NITO-snittet. Sistnevnte har en tendens til å jobbe på seg mer ansvar, og får økt kompensasjonen deretter. De arbeidsnarkomane har en tendens til å boble opp naturlig.

Jeg kan på ingen måter si at jeg deler ditt inntrykk av at den jevne nordmannen er en streber etter materialistiske verdier.

Lenke til kommentar

Selve essensen i livet er jo reproduksjon, altså å konkurrere med resten - der man ønsker "mest & best", for å være sterkest i sin klan; ergo - mest suksessfull. Og dermed vil man bli belønnet deretter, med endorfiner, sosial status, sex og mye annet. 

Man kan selvsagt velge en alternativ vei. En kunstnerisk, intellektuell eller spirituell. 

Fakta er vel at de fleste av oss går litt i alle retninger, der penger ikke nødvendigvis betyr alt - selv om det selvsagt er viktig. Der man også søker etter kulturelt og kunstnerisk påfyll. Det trenger ikke være Mozart & Gogh. Men selv Netflix & Top 50 på Spotify går innenfor det området. Og det spirituelle, enten man daffer i en hengekøye og ser opp mot stjernene, eller går i fjell & mark - eller reiser til Peru og tester ut ayahuasca. 😜 

Livet er en balanse av alt dette....! Enkelt og greit. 

Lenke til kommentar

Hvis vi alle hadde sluttet å jakte på økt velferd, så hadde vi stagnert og kanskje til og med dødd ut.

Tenk hvis vi alle bare satte oss ned og sa "nei, hest og kjerre fungerer godt nok for oss, vi trenger ikke finne opp noe som er bedre"

Da hadde vi aldri funnet opp bilen f.eks.

Menneskets jakt på velferd er det som har vært selve drivkraften og bunnlinjen for hele vår struktur som mennesker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...