totto1989 Skrevet 4. oktober Rapporter Del Skrevet 4. oktober Hei! Ser denne havner rett over posten om konebilen, så påpeker først og fremst at dette gjelder min 2013 Tiguan 2.0 TDI. Jeg har en stund merket en lyd under kjøring som jeg først trodde var en vifte som kunne begynne å bli dårlig. Jeg har ingen opptak, men det er jevn litt høyfrekvent lyd som jeg syns høres i retning dashbordet, altså fremover. Den kommer ganske kjapt under kjøring, men forsvinner når bilen står stille på tomgang, både i Park og Drive. Det jeg merker mest av alt er at det reduseres når jeg gir mer gass, så kommer det tilbake når gassen slippes opp. Det har kanskje vært der en stund da det er lett å overse når det står på radio/musikk. Jeg planlegger å spørre det lokale verkstedet om å ta en prøvetur å høre etter, men er litt nysgjerrig på noen har opplevd noe liknende? Lyden endres i intensitet, men frekvensen er helt lik, så høres ikke ut som noe som spoles opp om en kan si det sånn. Det er hørbart helt ned i 15-20 km/t og kommer også om jeg skrur av all klima. Ingen feilmeldinger, starter og går helt fint. Regner med at dette dukker opp da jeg sa til meg selv for en tid tilbake at bilen har vært veldig snill med meg det siste året 😅 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 4. oktober Rapporter Del Skrevet 4. oktober Lageret til AC-Clutch ? Lenke til kommentar
totto1989 Skrevet 5. oktober Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. oktober 16 hours ago, Maskinfører said: Lageret til AC-Clutch ? Har forsåvidt ikke noe greie på det, men det skulle vel stoppet når klima er av? Merket forøvrig noen snåle metalliske nesten "trommeaktige" lyder under kjøring i dag 2-3 ganger ila en 10-minutters tur. Kona sammenlignet med tallerker som slo i hverandre, men vanskelig å forklare. Syns også bilen luggala litt det sekundet det hørtes, men det var drittføre med masse vann og på piggfrie dekk, så kan ha blitt litt lurt der, hørtes dog uansett som noe metall som slo i noe veldig fort et ørlite øyeblikk. 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober thbergseng skrev (4 timer siden): Har forsåvidt ikke noe greie på det, men det skulle vel stoppet når klima er av? Merket forøvrig noen snåle metalliske nesten "trommeaktige" lyder under kjøring i dag 2-3 ganger ila en 10-minutters tur. Kona sammenlignet med tallerker som slo i hverandre, men vanskelig å forklare. Syns også bilen luggala litt det sekundet det hørtes, men det var drittføre med masse vann og på piggfrie dekk, så kan ha blitt litt lurt der, hørtes dog uansett som noe metall som slo i noe veldig fort et ørlite øyeblikk. Litt usikker på Biltypen din jeg har Mitsubishi L200 2009 mod og der går reima rundt selv om AC er av har 2 reimer er det også Rasling så er det AC Clutch Lenke til kommentar
totto1989 Skrevet 6. oktober Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. oktober 8 hours ago, Maskinfører said: Litt usikker på Biltypen din jeg har Mitsubishi L200 2009 mod og der går reima rundt selv om AC er av har 2 reimer er det også Rasling så er det AC Clutch Tiguan 2013. Har ikke så mye peiling bortsett fra at reg og viftereim ble bytta for under to år siden 🙂 1 Lenke til kommentar
totto1989 Skrevet 6. oktober Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. oktober Forespørsel til verksted er sendt, så den skal nok brukes lite frem til det. Føles ikke så bra å kjøre når alt blir verre og nye lyder oppstår 😅 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. oktober Rapporter Del Skrevet 6. oktober Du kan forsøke å skru av radioen. Jeg har opplevd en gang at det kom slik lyd ut av høyttalerne på en bil. Lenke til kommentar
totto1989 Skrevet 6. oktober Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. oktober 36 minutes ago, mobile999 said: Du kan forsøke å skru av radioen. Jeg har opplevd en gang at det kom slik lyd ut av høyttalerne på en bil. Det skal jeg sjekke ut! Lenke til kommentar
totto1989 Skrevet 6. oktober Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. oktober Det er dog den metalliske vibrasjonslyden som dukket opp i går som har fått meg til å lure på om det er noe relatert. Har aldri hørt noe sånt før ila de 2 årene vi har hatt bilen. Jeg skal levere bilen til kona på VW-verksted i morgen for en garantijobb, så tenkte å høre de da hva de tenker. Det er liksom ikke noe gøy å kjøre bilen nå 🙃 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 6. oktober Rapporter Del Skrevet 6. oktober thbergseng skrev (10 timer siden): Tiguan 2013. Har ikke så mye peiling bortsett fra at reg og viftereim ble bytta for under to år siden 🙂 thbergseng skrev (10 timer siden): Tiguan 2013. Har ikke så mye peiling bortsett fra at reg og viftereim ble bytta for under to år siden 🙂 Onkel var Tiguan 2011 😉 fornøyd med den Nei det kan være lageret på AC den svarte runde på tuppen er AC Clutch og inni den sitter det ett lager som kan være utslitt Lenke til kommentar
totto1989 Skrevet 6. oktober Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. oktober 4 minutes ago, Maskinfører said: Onkel var Tiguan 2011 😉 fornøyd med den Nei det kan være lageret på AC den svarte runde på tuppen er AC Clutch og inni den sitter det ett lager som kan være utslitt Hva man lærer! Syns det gradvis har blitt verre, så de klakkingene i går, så et lager som skjærer seg kan kanskje være en løsning. Det rare er vel at det kun skjer ved faktisk kjøring, ikke ved rusing på tomgang f.eks. 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 6. oktober Rapporter Del Skrevet 6. oktober thbergseng skrev (11 minutter siden): Hva man lærer! Syns det gradvis har blitt verre, så de klakkingene i går, så et lager som skjærer seg kan kanskje være en løsning. Det rare er vel at det kun skjer ved faktisk kjøring, ikke ved rusing på tomgang f.eks. Ja en lærer skal få skiftet mitt lager som sommer,n ja jeg tror det kan være lageret nei altså når du kjører så blir det jo større belastning enn ved rusing går jeg ut fra en 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 6. oktober Rapporter Del Skrevet 6. oktober @thbergseng her ser du lageret https://www.eurodel.no/magnetclutch-klimakompressor-thermotec-ktt040082 1 Lenke til kommentar
totto1989 Skrevet 9. oktober Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. oktober Da har bilen vært inne hos VW, og magefølelsen har vært rett. Lager på mellomaksling som holdt på å ta kvelden. Det morsomme er at de ikke kan skiftes, så blir ny mellomaksling. De fikk tak i uoriginalt vesentlig rimeligere, så ender på 25.000,- ferdig skifta. 1 Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 9. oktober Rapporter Del Skrevet 9. oktober Da kan vi konkludere med at det var ingen rette gjettinger i denne tråden 🙂 Et familiemedlem hadde en 2011 Tiguan i nesten 10 år. I løpet av den tiden ble mellomaksling byttet 2 ganger, den første på nybilgaranti og den andre utenfor. Prisen du har fått TS høres kjent ut. Lenke til kommentar
totto1989 Skrevet 9. oktober Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. oktober 35 minutes ago, Hollabaloo said: Da kan vi konkludere med at det var ingen rette gjettinger i denne tråden 🙂 Et familiemedlem hadde en 2011 Tiguan i nesten 10 år. I løpet av den tiden ble mellomaksling byttet 2 ganger, den første på nybilgaranti og den andre utenfor. Prisen du har fått TS høres kjent ut. Ser ut som jeg får det på maskinskade fra If forresten 😁 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. oktober Rapporter Del Skrevet 9. oktober (endret) thbergseng skrev (5 timer siden): Det morsomme er at de ikke kan skiftes Heh, det er feil. Siden jeg skrur selv ville jeg sannsynligvis byttet den selv. Endret 9. oktober av mobile999 Lenke til kommentar
totto1989 Skrevet 9. oktober Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. oktober 1 minute ago, mobile999 said: Heh, det er feil. Det kan ikke jeg uttale meg om, men to verksteder som har sagt det samme til meg, og får det uansett på forsikring. Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 9. oktober Rapporter Del Skrevet 9. oktober thbergseng skrev (6 timer siden): Da har bilen vært inne hos VW, og magefølelsen har vært rett. Lager på mellomaksling som holdt på å ta kvelden. Det morsomme er at de ikke kan skiftes, så blir ny mellomaksling. De fikk tak i uoriginalt vesentlig rimeligere, så ender på 25.000,- ferdig skifta. Ikke kan skiftes nei synd det var 2013 mod og ikke 2011 for da kunne mellomaksel lager skiftes https://www.bildeler.no/mellomaksel-opphengslager/g/554/volkswagen/tiguan/2011/tiguan-suv-offroad-5n/diesel/20tdi-140hk/kz58311 Lenke til kommentar
totto1989 Skrevet 9. oktober Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. oktober 3 minutes ago, Maskinfører said: Ikke kan skiftes nei synd det var 2013 mod og ikke 2011 for da kunne mellomaksel lager skiftes https://www.bildeler.no/mellomaksel-opphengslager/g/554/volkswagen/tiguan/2011/tiguan-suv-offroad-5n/diesel/20tdi-140hk/kz58311 Sånn jeg forsto det hadde de forsøkt tidligere men det skjærte seg, så det var ikke noe de gjorde på den. 2011 er vel forrige generasjon. Faceliften kom vel i 2012. Ble ihvertfall veldig positivt overraska over forsikringa som sier de mest sannsynlig tar det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå