Gå til innhold

Aksjesparekonto, skatt og oversikt

Anbefalte innlegg

Hei,

Over et års tid har jeg satt inn en del penger, tatt ut littegranne penger, tjent, tapt, avkastning, utbytte... Hvordan vil det anbefales at jeg skal ha oversikt over hva som skjer, hvis jeg plutselig selger alt og overfører til lønnskontoen min. Jeg aner ikke hvor mye skatt jeg må forberede meg på å betale. Hva gjør dere selv? Bruker DNB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå driver jeg ikke og kjøper og selger så mye, men på ASK er det jo kun uttak inn til lønnskonto som beskattes. Kan du ikke ta det litt på magefølelsen? Det er komplisert å beregne 100% hvis det er mye frem og tilbake, gevinst og tap og utbytter i tillegg. Du skal i utgangspunktet skatte av all gevinst du tar ut. Fasit får du ganske kjapt i januar i form av en årsoppgave så du skal ha god tid på deg til å justere på det du bommet med.

Lenke til kommentar
DrOnline skrev (På 3.10.2024 den 8:07 PM):

Hei,

Over et års tid har jeg satt inn en del penger, tatt ut littegranne penger, tjent, tapt, avkastning, utbytte... Hvordan vil det anbefales at jeg skal ha oversikt over hva som skjer, hvis jeg plutselig selger alt og overfører til lønnskontoen min. Jeg aner ikke hvor mye skatt jeg må forberede meg på å betale. Hva gjør dere selv? Bruker DNB.

Hvis du selger alt og overfører til lønnskontoen din så skal du klare å finne omtrentlig skatt med følgende formel..:

(Totalt beløp du tar ut - Totalt beløp du har investert) * 37,84%.

F.eks. hvis du har investert 500.000 og nåværende saldo er 1.000.000 blir skatten (1.000.000 - 500.000) * 37,84% = 189.200,-

Aksjer og aksjefond skattes likt. Gevinst i form av verdiøkning på aksjer/fond og utbytte skattes likt. 37,84%. Vær obs på at denne har økt kraftig de siste årene, og det er kanskje et håp om at en evt. ny regjering i 2025 vil sette denne ned igjen. (Ihvertfall hvis blå side vinner.)

Skjermingfradraget vil gjøre at faktisk beløp blir noe mindre.

Endret av Johan Kontant
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...