Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det normalt å få menstruasjon for tidlig?


Gjest 202ed...b73

Anbefalte innlegg

Gjest 202ed...b73

9 dager tidligere uten grunn. Har hatt syklus på 24 dager siste årene etter jeg hadde covid i 2022 og den forandret seg litt etter det.  Hadde 28 dager før det. 
Alder mellom 37-42.  
 

Hva kan grunner for at den kommer for tidlig være? Har ikke vært spesielt stresset,litt bekymret bare. 

Anonymous poster hash: 202ed...b73

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 202ed...b73 skrev (19 minutter siden):

9 dager tidligere uten grunn. Har hatt syklus på 24 dager siste årene etter jeg hadde covid i 2022 og den forandret seg litt etter det.  Hadde 28 dager før det. 
Alder mellom 37-42.  
 

Hva kan grunner for at den kommer for tidlig være? Har ikke vært spesielt stresset,litt bekymret bare. 

Anonymous poster hash: 202ed...b73

Bruker du prevensjon? Noen ganger kan det gi mellomblødninger, dvs ikke en vanlig menstruasjon.... Eller, hvis du er seksuelt aktiv kan det være en såkalt festeblødning hvis du blir gravid. Vanskelig å si, jeg ville tatt en graviditetstest om et par uker, og så ville jeg fulgt med, hvis menstruasjonen blir mer uregelmessig bør du oppsøke lege, det er litt tidlig med menopause

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
Gjest 202ed...b73 skrev (19 minutter siden):

9 dager tidligere uten grunn. Har hatt syklus på 24 dager siste årene etter jeg hadde covid i 2022 og den forandret seg litt etter det.  Hadde 28 dager før det. 
Alder mellom 37-42.  
 

Hva kan grunner for at den kommer for tidlig være? Har ikke vært spesielt stresset,litt bekymret bare. 

Anonymous poster hash: 202ed...b73

Årsaken kan være stress (trenger ikke å være mye), medisiner (inkludert prevensjon), sykdom, perimenopause (som vanligvis oppstår mellom 45 og 55 år, men kan komme tidligere) eller andre endringer i livsstil.

Slike faktorer fører ofte til hormonelle endringer, noe som kan påvirke menstruasjonssyklusen. Det er heller ikke uvanlig at nivåene av østrogen og progesteron svinger med alderen.

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
Gjest 202ed...b73 skrev (1 time siden):

9 dager tidligere uten grunn. Har hatt syklus på 24 dager siste årene etter jeg hadde covid i 2022 og den forandret seg litt etter det.  Hadde 28 dager før det. 
Alder mellom 37-42.  
 

Hva kan grunner for at den kommer for tidlig være? Har ikke vært spesielt stresset,litt bekymret bare. 

Anonymous poster hash: 202ed...b73

Du kan kanskje ha østrogendominans. 

Lenke til kommentar
Gjest 202ed...b73
Tussi skrev (1 time siden):

Bruker du prevensjon? Noen ganger kan det gi mellomblødninger, dvs ikke en vanlig menstruasjon.... Eller, hvis du er seksuelt aktiv kan det være en såkalt festeblødning hvis du blir gravid. Vanskelig å si, jeg ville tatt en graviditetstest om et par uker, og så ville jeg fulgt med, hvis menstruasjonen blir mer uregelmessig bør du oppsøke lege, det er litt tidlig med menopause

Går ikke på prevensjon. Har ikke vært seksuelt aktiv på veldig lang tid. Så det har ikke med det å gjøre. Kan det være overgangsalder?😳

Anonymous poster hash: 202ed...b73

Lenke til kommentar
Gjest 202ed...b73
Kassettspiller skrev (1 time siden):

Årsaken kan være stress (trenger ikke å være mye), medisiner (inkludert prevensjon), sykdom, perimenopause (som vanligvis oppstår mellom 45 og 55 år, men kan komme tidligere) eller andre endringer i livsstil.

Slike faktorer fører ofte til hormonelle endringer, noe som kan påvirke menstruasjonssyklusen. Det er heller ikke uvanlig at nivåene av østrogen og progesteron svinger med alderen.

Bruker ikke medisin utenom zyrtec eller Ibux av og til. 
Jeg kjente «trykk» i magen i dag som er typisk tegn for første dag når mensen kommer. Tenkte jeg skal da ikke ha mensen nå. Bruker den funksjonen på tlf der man registrerer når man har hatt blødning etc. Og står 15 dager siden blødning. Så 12.okt skulle jeg fått mensen etter den registreringa. Og den har kommet på dagen 24 dager,i månedsvis. Sa nylig til meg selv menstruasjonen er iallefall regelmessig då skjer dette. Har tidligere fulgt andre jeg har bodd i kollektiv med osv og skiftet syklus etter det før. Mange år siden nå. Har ikke bodd med hunkjønn siden jeg studerte og bodde i bofellesskap for minst 16 år siden. 

Anonymous poster hash: 202ed...b73

Lenke til kommentar
Gjest 202ed...b73 skrev (5 minutter siden):

Bruker ikke medisin utenom zyrtec eller Ibux av og til. 
Jeg kjente «trykk» i magen i dag som er typisk tegn for første dag når mensen kommer. Tenkte jeg skal da ikke ha mensen nå. Bruker den funksjonen på tlf der man registrerer når man har hatt blødning etc. Og står 15 dager siden blødning. Så 12.okt skulle jeg fått mensen etter den registreringa. Og den har kommet på dagen 24 dager,i månedsvis. Sa nylig til meg selv menstruasjonen er iallefall regelmessig då skjer dette. Har tidligere fulgt andre jeg har bodd i kollektiv med osv og skiftet syklus etter det før. Mange år siden nå. Har ikke bodd med hunkjønn siden jeg studerte og bodde i bofellesskap for minst 16 år siden. 

Anonymous poster hash: 202ed...b73

Det er ikke uvanlig å oppleve slike endringer, spesielt siden flere faktorer kan påvirke syklusen.

Det kan hende du er i perimenopause, men det er ikke sikkert.

Kontakt helsepersonell hvis du er bekymret. ☺️

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...