Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tilpass eller avvis / Godta alle. Irriterende nytt denne uken på alle nettaviser

Anbefalte innlegg

Hei arne22. Takk for grundig gjennomgang. Jeg jobber også litt på min kant og ser at Firefox som jeg av og til benytter på ipad gir mange valgmuligheter. Tilsvarende har jeg ikke funnet på Safari eller Chrome på ipad. Kanskje skal jeg droppe safari og Chrome helt.

Jeg trenger å se hvilke cookies som opprettes hver gang jeg starter en webside (vg osv.). Samt hvordan jeg kan tillate resp. blokkere de jeg ikke liker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trodde som sagt at vi var inne på en tråd som handlet om webteknologi, og de praktiske mulighetene for å stenge ute uønskede funksjoner og uønsket trafikk. Stort sett så er det i praksis mulig blokkere de aller fleste uønskede funksjoner og all uønsket trafikk, inklusive alle typer rapportering av persondata. 

Ved å bruke litt avanserte metoder, så kan man også "ta vekk og forhindre"på et veldig "finmasket nivå", men da er man over i noe som kan være veldig tidskrevende og "kostbart" hvis man skal regne arbeidstimer. Når man begrenser trafikk og funksjoner så vil det også kunne få noen uønskede følger. Det er for eksempel ikke så spesielt vanskelig å blokkere for all kommunikasjon opp mot Microsoft sine servere, men altså, den lille ulempen med det, det er jo at da har man også blokkert for alle oppdateringer. Websider helt fri for reklame, blir jo i lengden forholdvis kjedelige, selv om det også er en mulighet.

Noen metoder er "quick and dirty", slik som å blokkere for alle 3'parts cockies, og det kan vel gi sånn omtrent det resultatet som man ønsker, men hvis man har et stort antall arbeidstimer å ta av, så kan man i bunn og grunn kontrollere nesten alt, som er av funksjoner og trafikk, men da er man vel liksom over i et annet fag, ikke "juss" men "hackerfag" og "cybersikkerhet".

Mange av de metodene som fungerer helt OK i dag, har vært godt kjent siden før år 2000.

Det kan nok være interessant nok å gå litt dypere inn i diskusjonen omkring hvordan man kontrollerer funksjoner og rapportering av data, ad teknisk vei, men den diskusjonen hører vel hjemme under et annet tema enn "juss". 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Maskinfører said:

Kjipe de folka som fant opp detta Måtte de sitte i helvete å klikke vekk cookie-spørsmål til de mister fingrene

Nå er det som nevnt et par ganger mulig å få vekk stort sett alt sammen ad teknisk vei.

Ellers så ble jo GDPR funnet opp for å beskytte brukerne mot uønsket innsamling av persondata. Når de som skal tjene penger på webpublisering skal tjene så mye penger som mulig, så blir resultatet en "skog" av krav om samtykker til ditten og datten. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The_Viper skrev (51 minutter siden):

Bruker nettleseren DuckDuckGo av og til. Den mener jeg avviser alle samtykker før siden laster og jeg slipper å gjøre valget selv. Da forsvinner jo også problemet med at du må gjøre det hver gang du åpner samme siden neste gang. 

DuckDuckGo er bra og gir et ekstra lag av sikkerhet. I gamle dager var det dårlige nett og alt av kontroll, adblock osv. bremset tydelig ned lasting av nettsider. Slik er det ikke idag. Kraftige pc-er, ipad mv. og gigabit-nett svelger alt på millisekunder.

En nylig observert "pussighet": Jeg har nå gått gjennom alle cookier som jeg har blokkert eller gitt  tilgang i Firefox. Testing viser at cookie tilgang gitt i Firefox på pc ser ut til å virke på ipadens Safari også - uten videre. Kan skyldes at jeg har begge "på lufta" samtidig.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Statsråd said:

En nylig observert "pussighet": Jeg har nå gått gjennom alle cookier som jeg har blokkert eller gitt  tilgang i Firefox. Testing viser at cookie tilgang gitt i Firefox på pc ser ut til å virke på ipadens Safari også .- uten videre.

Firefoxer skulle kanskje kunne påvirke hverandre, men ikke Firefox og Safari, skulle man tro:

https://www.mozilla.org/en-US/firefox/features/sync/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har jeg diskutert her:

Slik jeg ser det er dette såkalt "dark pattern", det er designet for å unngå GDRP. Det er laget for å forvirre folk. Det er en business å lage slike popups som noen tjener gode penger på. For å gjøre det vanskeligst mulig for oss brukere å unngå overvåkningen.

Når det er sagt så bruker jeg aldri ipad og helst ikke andre mobile enheter til å surfe på heller. Det føles som å sitte i rullestol på internett. Er nesten bare pc og en skikkelig nettleser som fungerer i dag, ellers er det bare reklame, popups og spam.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (På 3.10.2024 den 1:14 PM):

Det er et krav fra EU(GDRP) at du må godta, eller ikke, cookies. Det er irriterende, men sånn er det dessverre. Tidligere så sporet de deg uten å spørre først, så hvis du er opptatt av personvern så er dette bedre.

EU burde kreve at nettsteder aksepterer en innstilling fra nettleseren slik at brukere slipper å velge for nye nettsteder.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (På 4.10.2024 den 9:40 AM):

Det er jo ikke laget slik for at du til slutt skal resignere, det er laget slik fordi de ikke har lov til å lagre cookies om du avviser, og uten å lagre cookies har de ikke noen lovlig måte å vite at du har gjort et valg tidligere. 

Godt mulig at det ikke er laget med det i tankene, men i praksis er det akkurat det som skjer. Man blir så møkk lei av å bruke energi på dette på hver nettside at de fleste trykker godta alle eller bruker utvidelser som godtar alle. Dette valget har liten effekt utover å plage forbrukerne. 

Lenke til kommentar

Jeg må ajourføre mine opplevelser med "Godta".

Som jeg antydet i første innlegg ble det Godta over alt i løpet av de siste to ukene. Jeg nevnte også at det hadde vært oppdatering av både windows og ipad. Jeg har ikke gjort endringer i oppsettet for ipad, rett og slett fordi jeg ikke fant hvordan. Men Firefox på pc ble oppdatert på Blokkering og Godta.

Nå har ting roet seg og jeg fikk faktisk bare en "Godta" det siste døgnet på ipaden og ingen på pc. Kanskje var det så enkelt at oppdateringene nullstilte tidligere innstillinger og godta? (Eller i praksis innførte GDPR). Nei, jeg tror nok det heller at det har vært en "oppvask" i avis-konsernene om at deres Godta-popup ga for mye problemer (ikke aksepterte et nei for et nei).

Lenke til kommentar
On 4.10.2024 at 9:40 AM, Herr Brun said:

Det er jo ikke laget slik for at du til slutt skal resignere, det er laget slik fordi de ikke har lov til å lagre cookies om du avviser, og uten å lagre cookies har de ikke noen lovlig måte å vite at du har gjort et valg tidligere. 

Jo det er det. Det er laget bevisst slik at folk skal gi opp. Dette kalles "dark pattern".

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...