Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tilpass eller avvis / Godta alle. Irriterende nytt denne uken på alle nettaviser


Statsråd

Anbefalte innlegg

Jeg leser normalt avisene på ipad, men noen ganger også på pc eller mobil. Overalt er det nå krav om Tilpass eller avvis vs Godta alle. Klikker jeg på Tillpass får jeg opp nytt varsel Avvis samtykker eller Godta alle. Makan til mas.

Jeg liker ikke å godta noe som helst og velger da ofte Avvis samtykker og får full tilgang til avisene som jeg fra før av har abonnement på samt alle andre unntatt plussartikler der (som før).

Men hver gang jeg går over til en annen avis er det samme "leken" en gang til. Går jeg tilbake til forrige avis må det godtas eller avvises på nytt.

Er dette en ny kartellvirksomhet for å skaffe seg tilgang til alle leseres data? Med kartellvirksomhet mener jeg at alle avisene nå synes synkronisert når det gjelder dette.

Hvordan kan jeg slippe alt dette, men allikevel lese avisene som før? Gjelder ikke bare Amedia og Shipsted, men også andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Statsråd skrev (13 minutter siden):

Jeg leser normalt avisene på ipad, men noen ganger også på pc eller mobil. Overalt er det nå krav om Tilpass eller avvis vs Godta alle. Klikker jeg på Tillpass får jeg opp nytt varsel Avvis samtykker eller Godta alle. Makan til mas.

Jeg liker ikke å godta noe som helst og velger da ofte Avvis samtykker og får full tilgang til avisene som jeg fra før av har abonnement på samt alle andre unntatt plussartikler der (som før).

Men hver gang jeg går over til en annen avis er det samme "leken" en gang til. Går jeg tilbake til forrige avis må det godtas eller avvises på nytt.

Er dette en ny kartellvirksomhet for å skaffe seg tilgang til alle leseres data? Med kartellvirksomhet mener jeg at alle avisene nå synes synkronisert når det gjelder dette.

Hvordan kan jeg slippe alt dette, men allikevel lese avisene som før? Gjelder ikke bare Amedia og Shipsted, men også andre.

Som regel trenger du å gjøre dette kun en gang, så husker datamaskinen / telefon / pad hva du har valgt for den spesifikke nettsiden. 

Så da er dette et tegn på at du sletter nettleserhistorikk / cookies veldig ofte og kanskje overdrevent ofte hvis du må gjøre dette hver gang du er inne på din daglige avis. 

 

Endret av Kul_Djevel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Statsråd said:

Er dette en ny kartellvirksomhet for å skaffe seg tilgang til alle leseres data? Med kartellvirksomhet mener jeg at alle avisene nå synes synkronisert når det gjelder dette.

Kartellvirksomhet er vel ikke det rette ordet, men ja, det handler om at mange forskjellige nettsteder og tjenester samarbeider om å samle inn alle mulige brukerdata omkring dine bevegelser på Internett. Så lenge du ikke har logget inn noe sted, så er jo disse dataene ikke knyttet opp mot noen person, men straks du har logget inn på en eller annen gratis tjeneste, som krever innlogging, så går de innsamlede dataene over til å bli persondata, relatert til din person. Det kan for eksempel dreier seg om finn.no, Gmail. Facebook, og alle mulige varianter av "få en gratis konto og logg inn for å lese videre".

Mulig at man kan få bort en del av dette, eller kanskje til og med det meste ved å bruke ulike varianter av "AdBlockere" som softwareløsning og tillegg til webbrosere.

Det finnes også en "hardwareløsning" som man kan bygge selv ved å bruke en Raspberry Pi. Den heter Pi-Hole.

Når man bruker Pi-Hole, så forsvinner det aller meste av reklame på nettsiden og også tilhørende cockies. (Så vidt jeg kan huske.) En annen fordel er at man bruker mindre båndbredde ved at reklamen forsvinner og at nettsidene laster litt hurtigere.

Ulempen, det er jo at websidene blir litt "tomme å se på" når det meste av reklamen blir borte.

Har testet dette grundig tidligere, og klarer ikke å huske helt eksakt om det meste av "aksepter ditten datt" blir borte, men jeg tror det.

Lenke til kommentar

Jeg syns også jeg har sett litt flere cookie-bokser enn vanlig på nettaviser i det siste. Jeg mistenker at samtykket ikke gjelder for evig, og at boksen vises når samtykket har utløpt slik at du må gi samtykke på nytt. Nå som jeg har gitt samtykke til både den ene og den andre så er det rolig igjen. Så får jeg se hvor lenge det varer.

Hvis du har slettet informasjonskapsler ("cookies") fra nettleseren vil det også føre til at du må gi samtykke på nytt. Det samme hvis du bruker nettleseren i privat / "inkognito" modus. 

Til pc vet jeg det finnes nettleserutvidelser som klikker "ok" i disse boksene automatisk i bakgrunnen. Jeg mener de heter "I don't care about cookies" eller noe slikt. Jeg vet ikke om det finnes tilsvarende muligheter på mobil/tablet.

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Testet med Ublock Origin på Firefox akkurat nå. Måtte hooke av for å deaktivise Javascript, og da forsvant jo både reklamen og popup boksene for å akseptere innsamlig av data.

Dette er jo å si nei til all innsamling av data, men baksiden, av det, det er jo at sidene blir tomme uten reklame, og en del vil ikke fungere uten Java script, og da må man aktivisere og deaktivsere javascript, og det blir jo en del tungvint.

Lenke til kommentar

Testet akkurat også en utvidelse til Chrome som heter "Godta alle informasjonskapsler". Ser ut til å virke akkurat "motsatt" ved at alle informasjonskapsler blir godtatt uten at det kommer opp noen popup med spørsmål.

https://chromewebstore.google.com/detail/godta-alle-informasjonska/ofpnikijgfhlmmjlpkfaifhhdonchhoi?pli=1

Bør jo også kunne kombineres med å konfigurere for å slette alle nettleserdata etter endt økt, slik at det ikke hoper seg opp uendelige mengder med "cookies".

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Som Kul_Djevel antyder sletter jeg kanskje vel mye historikk.

Jeg lærte mye sikkerhet fra "Kill Microsoft", en gruppe som var aktiv på 90-tallet og så påviste at det var flere skjulte lag med historikk som man ikke så og kunne slette på vanlig måte. Nå er sletteverktøyene bedre, men fortsatt ligger det noe igjen  etter både Norton og andre.

Et godt råd er jo å ikke tillate cookies bortsett fra de en stoler på, men hvem er det idag?

Jeg bruker både Ghostery og Adblocker i tillegg til Norton og det er trolig årsak til at jeg får alle spørsmål om å godta, men det merkelige er at dette startet for alvor for få dager siden, kanskje etter oppgradering av iphone, ipad og nettlesere. (Gjelder Edge, Firefox, Chrome og Safari).

Jeg har nå  sjekket VG på nett og ser at cookiene ligger der fordi jeg har godkjent, men allikevel maser de om å godta. Hvis det ikke er cookien som er problemet, hva kan det da være? (Jeg snakker ikke om +artikler).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...