Gå til innhold

Styrtrik stat bør bekoste all ny nettutbygging nå.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Smule8o skrev (27 minutter siden):

Denne sier ingenting som understøtter din påstand. At det blir importert strøm betyr ikke at det hadde blitt rasjonering om man ikke hadde gjort det. 

Vi har ikke nok strøm til å sørge for eget forbruk til enhver tid med varierende tilbud og etterspørsel. Og har heller ikke infrastrukturen til å flytte strøm nok mellom regionene, så jo, uten utenlandskablene ville det blitt rasjonering.

Det er derfor det er bred politisk enighet om å lytte til de fagkyndige, og ikke forsøke oss som europas Nord-Korea slik nasjonalistene ønsker.

Endret av GP950mAh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, GP950mAh said:

Vi har ikke nok strøm til å sørge for eget forbruk til enhver tid med varierende tilbud og etterspørsel.

Jo, det har vi. Igjen, vis til en eneste time i nyere historie hvor vi har vært avhengig av import til NO2 for året berge effektbalansen? Jeg har aldri sett noen gjøre det. Så du kan sannsynligvis Google i dagesvis uten å finne noe.

1 minute ago, GP950mAh said:

Og har heller ikke infrastrukturen til å flytte strøm nok mellom regionene, så jo, uten utenlandskablene ville det blitt rasjonering

De problematiske utenlandskablene(Tyskland, Danmark, Nederland og England) går utelukkende fra NO2, regionen med suverent størst magasinkapasitet og strømproduksjon. NO1, 3 og 4 har mest kapasitet mot Sverige, hvor vi har fungerende utveksling. Så det du sier stemmer ikke. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (24 minutter siden):

Jo, det har vi. Igjen, vis til en eneste time i nyere historie hvor vi har vært avhengig av import til NO2 for året berge effektbalansen? Jeg har aldri sett noen gjøre det. Så du kan sannsynligvis Google i dagesvis uten å finne noe.

Det fikk du kilde på. Som regjeringen sier er vi helt avhengige av denne importen for å unngå rasjonering og strømmangel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, GP950mAh said:

Det fikk du kilde på. Som regjeringen sier er vi helt avhengige av denne importen for å unngå rasjonering og strømmangel.

Som jeg sa, regjeringen forsvarer bare sin politikk med et argument sannsynligvis dradd ut av en mørk kroppsåpning. De, eller noen andre for den saks skyld, har aldri lagt frem bevis for påstanden. Ikke Statnett, ikke NVE, ingen.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (12 minutter siden):

Som jeg sa, regjeringen forsvarer bare sin politikk med et argument sannsynligvis dradd ut av en mørk kroppsåpning. De, eller noen andre for den saks skyld, har aldri lagt frem bevis for påstanden. Ikke Statnett, ikke NVE, ingen.

Regjeringen forholder seg til kunnskapen de får fra de fagkyndige etatene som NVE, det gjør også et bredt stortingsflertall som har forstått at lille Norge ikke kan forsøke seg på å bli europas Nord-Korea slik nasjonalistene ønsker og er helt avhengig av handel og samarbeid med verden rundt oss.

Lenke til kommentar

Er man nasjonalist om man ikke ønsker å ødelegge landet sitt? Blir vi mer ulik Nord-Korea ved å ha strømkrise?

Tidligere var norge en paria-stat. Vi jobbet som gateselger på gangen med lua i hånda. Vi var verdens beste og rikeste land.

Dette byttet vi bort for å få en hånd på rattet i en EU-buss som kjørte utfor et stup. Befolkningen i verdens rikeste land har ikke lengre råd til å overby tyskere og kjøpe tilbake sin egen strøm. Var det verdt det?
Jeg savner tiden da vi var en paria-stat som Tyskland nektet å kjøpe strøm av. På gangen var det så godt og varmt at vi slapp å ha lua på hodet. Vi hadde til og med råd til luksus og kvalmende overforbruk, slik som varme i stua og dusjing i mer enn 3 minutter!

Jeg vil ikke ha en hånd på rattet i den dødsdømte EU-bussen, jeg har egen bil.

(For uinnvidde, innlegget inneholder mange referanser til argumenter brukt i siste års EU- og strømkrise-debatt)

Lenke til kommentar
38 minutes ago, GP950mAh said:

Regjeringen forholder seg til kunnskapen de får fra de fagkyndige etatene som NVE

Men hvor sier NVE at import fra utenlandskablene (og da eksportkablene sørover) har reddet oss fra rasjonering? Noen burde nå være i stand til å trylle frem et konkret eksempel om så er tilfellet.

NVE sier kanskje en gang i fremtiden om så og så. Også hittil har prognosene deres vært eksepsjonelt lite treffsikre. 

41 minutes ago, GP950mAh said:

stortingsflertall som har forstått at lille Norge ikke kan forsøke seg på å bli europas Nord-Korea slik nasjonalistene ønsker og er helt avhengig av handel og samarbeid med verden rundt oss.

Nå var det altså på tide å flytte målstreken ja.

Det er stor forskjell på isolasjonisme og eksportkabler som kan eksportere halvparten av all strøm vi normalt produserer her på berget (vi er faktisk der).

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (9 minutter siden):

Men hvor sier NVE at import fra utenlandskablene (og da eksportkablene sørover) har reddet oss fra rasjonering? Noen burde nå være i stand til å trylle frem et konkret eksempel om så er tilfellet.

NVE sier kanskje en gang i fremtiden om så og så. Også hittil har prognosene deres vært eksepsjonelt lite treffsikre. 

Det står i lenken du fikk. Regjeringen siterer det NVE, den fagkyndige etaten har fortalt dem.

Smule8o skrev (10 minutter siden):

Nå var det altså på tide å flytte målstreken ja.

Det er stor forskjell på isolasjonisme og eksportkabler som kan eksportere halvparten av all strøm vi normalt produserer her på berget (vi er faktisk der).

De samme kablene bruker vi også til import, noe vi nyter godt av. Å ville kutt kablene vil gjøre oss mer isolerte økonomiske og politisk og øke risikoen for strømmangel og rasjonering ettersom vi ikke har innenlandskabler og nok demninger som kan sikre oss til enhver tid selv.

Lenke til kommentar
54 minutes ago, GP950mAh said:

Det står i lenken du fikk. Regjeringen siterer det NVE, den fagkyndige etaten har fortalt dem.

Men det stemmer fortsatt ikke! Hvor er i så fall rapporten fra NVE som sier det? 

54 minutes ago, GP950mAh said:

De samme kablene bruker vi også til import, noe vi nyter godt av. Å ville kutt kablene vil gjøre oss mer isolerte økonomiske og politisk og øke risikoen for strømmangel og rasjonering ettersom vi ikke har innenlandskabler og nok demninger som kan sikre oss til enhver tid selv.

Leser du i det hele tatt det jeg skriver?

Vi eksporterer masse og importerer lite. Og det er ALLTID av rent økonomiske årsaker.

IMG_9872.thumb.jpeg.0a8934ba935a35c7e1803a00126c2fd5.jpeg

Vi har netto eksport. Hvert eneste kvartal, hvert eneste år. Og om du ser på grafen over så ser man ingen trend som indikerer at det skal endre seg med det første.

Og om effektbalanse faktisk var en bekymring. Hvorfor da bygge kabler til England og Tyskland som begge til tider har elendig effektbalanse og minimalt med regulerbar produksjon?

Endret av Smule8o
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (44 minutter siden):

Men det stemmer fortsatt ikke! Hvor er i så fall rapporten fra NVE som sier det? 

Som sagt har de rapportert dette til regjeringen og stortinget, som følger fagkyndige, ikke nasjonalister som vil gjøre oss til europas svar på Nord-Korea.

Smule8o skrev (44 minutter siden):

Vi har netto eksport. Hvert eneste kvartal, hvert eneste år. Og om du ser på grafen over så ser man ingen trend som indikerer at det skal endre seg med det første.

Som sagt endrer dette seg fra time til time og dag til dag og region til region, å vise til kvartal eller årsrapporter for hele landet er avsporing.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, GP950mAh said:

Som sagt har de rapportert dette til regjeringen og stortinget, som følger fagkyndige, ikke nasjonalister som vil gjøre oss til europas svar på Nord-Korea.

Lyver NVE til regjeringen da? Eller er det regjeringen som lyver/er vage uklare i sin tolkning? For alt tyder på at det de påstår aldri har forekommet.

Kan vi tenke oss at en regjering muligens vrir på ting for å forsvare sin politikk? Eller stemmer kanskje all svadaen Vedum spyr ut?

12 minutes ago, GP950mAh said:

Som sagt endrer dette seg fra time til time og dag til dag og region til region, å vise til kvartal eller årsrapporter for hele landet er avsporing.

Spør igjen, selv om jeg ikke forventer å få svar:

Når var den timen import til NO2 var nødvendig for å unngå rasjonering?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (1 time siden):

Lyver NVE til regjeringen da? Eller er det regjeringen som lyver/er vage uklare i sin tolkning? For alt tyder på at det de påstår aldri har forekommet.

Kan vi tenke oss at en regjering muligens vrir på ting for å forsvare sin politikk? Eller stemmer kanskje all svadaen Vedum spyr ut?

Dette er ikke bare noe regjeringen forsvarer, det er noe et bredt stortingsflertall støtter opp om. NVE gir råd til regjeringen ut i fra sin oppgave som fagetat.

Smule8o skrev (1 time siden):

Spør igjen, selv om jeg ikke forventer å få svar:

Når var den timen import til NO2 var nødvendig for å unngå rasjonering?

Som sagt skjer dette hele tiden i de ulike strømregionene, gjennom hele året.

Lenke til kommentar
8 hours ago, GP950mAh said:

Dette er ikke bare noe regjeringen forsvarer, det er noe et bredt stortingsflertall støtter opp om. NVE gir råd til regjeringen ut i fra sin oppgave som fagetat.

Men det er ingenting som tyder på at det er sant. Og ingen klarer å finne at NVE har gidd et sånt råd. Dessuten, dette er strengt tatt Statnett sitt ansvarsområde. Og har de noen gang sagt noe om det? Nei, det har de ikke. 

8 hours ago, GP950mAh said:

Som sagt skjer dette hele tiden i de ulike strømregionene, gjennom hele året.

Du skulle vært politiker. Snakk om å unngå å svare på spørsmål og samtidig nekte å innrømme at man tar feil 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Kunne vært interessant å se om noen har gode forslag til at Staten faktisk kunne brukt mer oljepenger enn den v/regjeringen faktisk gjør.  Noe som ikke kan påstås å være "inflasjonsdrivende" og heller ikke opplagt  påvirke rentenivået oppover (selv om de fleste økonomer som trekkes fram i media har en tendens til å påstå at, får man iallfall inntrykk av, at nærmest alt som brukes av oljefondet vil hemme en evt. rentenedsettelse.  Dette er så klart en overdrivelse, jeg har mest sans for LOs sjefsøkonom i dette spørsmålet (kanskje ikke alle her har satt seg inn i hans argumenter, men han argumenterer altså for at noe mer oljepenger med fordel kan brukes, det kommer jo an på til hva).

Alle nødvendige investeringer blir jo bare dyrere med tiden, og hvis noen investeringer helt opplagt ville bli en fordel å ordne med mtp. også "fremtidige generasjoner" som det heter i disse sammenhenger, så er det nok ikke dumt å passe på "mens man har penga"  (tenk om div. økonomiske krakk kan ta ned svært mye av pengene landet har "på bok" osv. ...).

For eller imot mer bruk av oljepenger "nå" ?  - og hvorfor.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (13 timer siden):

Vi skal spare strøm, sier de; fordi de kriminelle korporasjonene Google og TikTok "trenger" dem mer til sine "fabrikker" enn oss plebeiere. Hilsen Støre og "lenge leve det privat-offentlige samarbeidet".

wampster skrev (13 timer siden):

Styrtrik stat du liksom....
Oljefondet er ikke 20.000.000.000.000 engang.. 🤷‍♂️

Stadig rikere stat, stadig fattigere folk. Er vi på vei mot å bli som Nigeria; et rikt land med en lutfattig befolkning?

Mannen med ljåen skrev (13 timer siden):

Er man nasjonalist om man ikke ønsker å ødelegge landet sitt? Blir vi mer ulik Nord-Korea ved å ha strømkrise?

Det er en elitistisk hersketeknikk som er velkjent fra kampene om EF og EU i 1972 og 1994 sponet av næringslivmilliarder rettet inn mot å la plebeierne "skamme seg" over å ønske seg et godt liv i velferdsstaten fremfor å la den bli spist opp og herjet med av internasjonal storfinans, slik den uansett har blitt, medlemskap i EU eller ikke. Slik Norge er nå kunne vi likesågodt vært med i EU fremfor den husmannsavtalen vi har selv om jeg er for en "sveitsisk løsning". Jeg forstår ikke disse "jeg er imot EU- men"-folkene som jubler for husmannsordningen og mener at det er det suverent meste men er "imot" stemmerett i EU-systemet. Det forstår jeg rett og slett ikke. Hva er motivasjonen for et slikt standpunkt?

Mannen med ljåen skrev (13 timer siden):

Tidligere var norge en paria-stat. Vi jobbet som gateselger på gangen med lua i hånda. Vi var verdens beste og rikeste land.

Vi hadde den gang politikere som ønsket å bruke naturessursene våre til det beste for befolkningen og velferden i landet vårt. Men nå i 2024 har politikerstanden blitt tatt over av en annen type politikere med mer internasjonale ambisjoner og føler seg mer hjemme i elitistiske klikker. Fortidens politikere i Norge var ofte gårdbrukere med verv på Stortinget som også levde blant folket. Dagens politikere er mer "anywheres" enn nåtidens som var "somewheres". OK, jeg setter det på spissen, men det er mye sannhet i dette også og det forklarer også hvorfor ting går som det går.

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 3.10.2024 at 9:04 AM, Mannen med ljåen said:

De kan bare droppe nettutbyggingen. Det er ikke noe galt med det gamle nettet. "Oppgraderingene" handler ikke om å gi Norges innbyggere mer pålitelig strøm, det handler om å kunne forsyne Tyskland, oljeplattformer og datasenter.

Strømmen kommer til å bli enda dyrere når de har førsteretten.

Nettopp. Jeg har per dags dato ikke hørt et eneste eksempel på at vi trenger mer strøm eller bedre nett til noe som faktisk er nyttig for akkurat Norges innbyggere. Strøm til oljeplattformene er helt bak mål. Enormt kostnadskrevende symbolpolitikk politikerne åpenbart ikke har vett eller empati nok til å skamme seg over å foreslå. Datasentre vil nesten ikke skape jobber, men også føre til enda dyrere strøm og nettleie.

Hvorfor skal vi kanskje måtte betale en totalpris for strøm på 3-5 kroner per kWt når vi ikke får noe som helst igjen for det? Det er utenkelig at vi vil få dette kompensert på andre områder. Jeg får allerede i dag ingenting igjen for at strømprisen totalt sett begynner å nærme seg to kroner, mot ei krone for få år siden. Eller jo, jeg får dårligere råd, så det er jo noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (5 timer siden):

Men det er ingenting som tyder på at det er sant. Og ingen klarer å finne at NVE har gidd et sånt råd. Dessuten, dette er strengt tatt Statnett sitt ansvarsområde. Og har de noen gang sagt noe om det? Nei, det har de ikke. 

Jo, det står som sagt i lenken du fikk. Selv om du fortsetter å benekte og kverulere om dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...