Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Vi mangler sykepleiere, vi trenger flere helsefagarbeidere, vi har ikke nok helsepersonell, i fremtiden vil vi trenge en million sykepleiere, men vi gjør ikke noe med det.

Anbefalte innlegg

Tastaturkriger skrev (15 minutter siden):

Jeg synliggjør hva en får igjen av helse for de timene vi alle jobber og finansierer somatikken og psykiatrien med, nyansert for forskjellige kategorier av pasienter. Og at "fellesskapet" er forskjellig tjent med hva en putter ned av innsats i hver enkelt pasientkategori.  

Og at du angriper meg personlig med hersketeknikker for å gaslighte dette, det viser ikke at du har dyp respekt for mennesker. Det viser bare at du ikke er redelig. 

Det er hovedkritikken min mot deg, nemlig at du kun ser ting i kroner og ører. Om det kan glede deg så er dessverre psykiatrien i ferd med å gjøre det samme som somatikken. Det startet med innføringen av pakkeforløpene som var en suksess i onkologien, men som ikke ble det i samme grad i psykiatrien. Javisst ble ADHD, bipolar lidelse og psykose fanget opp mye tidligere og det ble utarbeidet nasjonale retningslinjer for utredning og diagnostikk. Men det har skapt mange nye problemer. Økt byråkrati er et slikt problem. Helseplattformen har vært en katastrofe. Behandlere må bruke tiden sin på å kode timene. Pakkeforløpene var det Høyre som var sterke forkjempere for,

Mange pasienter har redusert arbeidsevne og kan jobbe deltid, men det er ikke lett for disse å få seg jobb.

Det du skriver om hva fellesskapet vil få tilbake og hva det er tjent med: mange endringer vil vi ikke se før om noen år. Barn som kommer under BUP av ulike årsaker vil utvikle seg og det er trolig i slutten av tyveårene at vi vil se hvilke endringer som faktisk skjedde. Men et sted må det starte. Barnet som får den nødvendige hjelpen i BUP vil kanskje være mer psykisk robus når det blir voksent. 

Jeg angriper kynismen din, ikke deg som person. Kynisme er trolig en side av deg og den kritiserer jeg.

Vi har ingen å miste. Dessuten skal ikke helsevesenet bli et samlebånd.

Endret av Boing_80
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tastaturkriger skrev (6 minutter siden):

Jeg synliggjør hva en får igjen av helse for de timene vi alle jobber og finansierer somatikken og psykiatrien med, nyansert for forskjellige kategorier av pasienter. Og at "fellesskapet" er forskjellig tjent med hva en putter ned av innsats i hver enkelt pasientkategori.  

Og at du angriper meg personlig med hersketeknikker for å gaslighte dette, det viser ikke at du har dyp respekt for mennesker. Det viser bare at du ikke er redelig. 

Sludder, etter alt dritten du har liret ut av deg så kan du ikke komme å snakke om gaslighting og manglende respekt for mennesker. Du låter i dette innlegget som en selvopptatt person mest av alt. I de  de andre innleggene i denne tråden virker dusom særdeles uutdannet og uvitende om emnet. Masse du sikkert du kan diskuterte her på forumet. Men når du møter folk i profesjonen med faktisk kunnskap bør du pakke sammen, tenker jeg. Det er alltids en månelandingskonspirasjon for sånne som deg…

• Liker 4
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (12 minutter siden):

Vedrørende bestemoren, hva er det rette å gjøre slik du ser det?

Der avslørte du vel egentlig veldig greit at du ikke jobber som lege, eller har hatt turnustjeneste på sykehus. 

Det er helt åpenbart at ingen står med stoppeklokka når slike bestemødre kommer inn med hjerteinfarkt. Er det samtidighetskonflikter, er det samtidighetskonflikter. 

Men dersom du ikke lykkes å få opp alle tablettrestene ei ung jente har trøkka nedi halsen fordi du lar henne vente, og INR verdiene stiger pent sammen med gulfarge når leveren sier adios, da kan du banne på at det blir baluba. 

Trenger ikke ta stilling til hva som er rett. Jeg har ikke trengt å ta stilling til noe som helst etisk ila siste 10 år, jeg vet bare hva jeg må gjøre for å fortsatt ha mat på bordet, eller for å få vikariatsforlengelser. Stort sett så ødelegger en bare rask behandling og handlekraft ved å ha etiske meninger. 

Etikk er det sånne små studenter som skal forandre verden snakker om. Bli voksen, sier jeg.  

Hate the system, not the player. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tastaturkriger skrev (1 minutt siden):

Der avslørte du vel egentlig veldig greit at du ikke jobber som lege, eller har hatt turnustjeneste på sykehus. 

Det er helt åpenbart at ingen står med stoppeklokka når slike bestemødre kommer inn med hjerteinfarkt. Er det samtidighetskonflikter, er det samtidighetskonflikter. 

Men dersom du ikke lykkes å få opp alle tablettrestene ei ung jente har trøkka nedi halsen fordi du lar henne vente, og INR verdiene stiger pent sammen med gulfarge når leveren sier adios, da kan du banne på at det blir baluba. 

Trenger ikke ta stilling til hva som er rett. Jeg har ikke trengt å ta stilling til noe som helst etisk ila siste 10 år, jeg vet bare hva jeg må gjøre for å fortsatt ha mat på bordet, eller for å få vikariatsforlengelser. Stort sett så ødelegger en bare rask behandling og handlekraft ved å ha etiske meninger. 

Etikk er det sånne små studenter som skal forandre verden snakker om. Bli voksen, sier jeg.  

Jeg har aldri påstått at jeg jobber som lege for det gjør jeg ikke :)

Det er mange yrkesgrupper som kan utdanne seg som psykodynamikere.

Endret av Boing_80
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tastaturkriger skrev (26 minutter siden):

Det er faktisk skummelt at du ikke har måttet ta stilling til etiske problemestillinger i jobben din. Som din leder hadde jeg blitt svært bekymret for kompetansen din fordi i arbeid med mennesker er det konstant etiske problemstillinger en må ta del i. Det kan være noe så enkelt som at pasienten ikke ønsker at du skal dokumentere veldig viktig informasjon i pasientjournalen. Eller at samboeren til pasienten din ringer og gir informasjon om at han/hun er voldelig og slår både henne og barna mens pasienten mener selv at han er offer i samtalene med deg. Slike problemstillinger hadde jeg uten å nøle drøftet med lederen min eller nærmeste spesialist. Rett og slett pga. dokumentasjonsplikten samt at taushetsplikt og personvern også må tas med i beregningen.

Endret av Boing_80
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (Akkurat nå):

Det er faktisk skummelt at du ikke har måttet ta stilling til etiske problemestillinger. Som din leder hadde jeg blitt svært bekymret for kompetansen din fordi i arbeid med mennesker er det konstante etiske problemstillinger en må ta del i. 

Som min leder, hadde du ikke merket en dritt, fordi jeg kan tingene mine faglig svært godt, en dokumenterer slik en ser andre dokumentere, og jeg hadde aldri snakket åpent med deg, fordi den moraliseringen dere sykepleiere kommer med har en tendens til å dunste. 

Lenke til kommentar
Tastaturkriger skrev (17 minutter siden):

Som min leder, hadde du ikke merket en dritt, fordi jeg kan tingene mine faglig svært godt, en dokumenterer slik en ser andre dokumentere, og jeg hadde aldri snakket åpent med deg, fordi den moraliseringen dere sykepleiere kommer med har en tendens til å dunste. 

Enda mer grunn til å tvile på din kompetanse og du skriver jo at du er til fare for pasienter. Du kan ikke bli sint på meg. Du serverer jo alt på et sølvfat :)

Du skriver: Hate the system not the player. Men hvis spilleren nekter å følge reglene i systemet så må man vel ta en alvorsprat med spilleren? 

Endret av Boing_80
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tastaturkriger skrev (13 minutter siden):

De samtidighetskonfliktene du skiver om har jeg stått i, flere ganger. Du — åpenbart ikke. Idiot. Ja, nå dømmer jeg deg. Etter å ha lest alle innleggende dine. 

Endret av Dr.Peedee
  • Liker 5
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Tastaturkriger said:

Å selektere på videregående- og studienivå, når læring i økende grad kan skje hele livet, og kunnskap blir mer tilgjengelig, det skyldes tradisjon og særinteresser. Ingen som designet et robust system på nytt, ville valgt en slik utforming. 

Jeg har sett argumentet MOT Bachelor og Master i flere fag.
Argumentet bygger på at individet på individnivå ikke er avhengig av nettverksbygging, og faktisk har tilgang til f.eks lab eller utplassering. Du argumenter dermed også mot ideen om dannelse, for å få individet til å oppleve noe utenfor sitt eget spekter og livsnærhet. 

Men det samme argumentet bunner også ut i det samme som man sier vis man påmerker at en person har flere bachelor og mastergrade, man i praksis kun 1 master + noen få ekstrafag for å kvalifisere til flere titler. 
Og jeg føler denne motvekten er hele gyldigheten til argumentet. Det, og at det er til en vis grad mulig å få tak i banebrytende journalartikler, bøker forbeholdt perifære og fokuserte fagfelt, og IT hvor du er noen få tusenlapper fra å bygge noe som i praksis tilsvarer et helt lab for fagfeltet. 

Ved et redesign ville nok universiteten bestå, rett og slett fordi lab, fagliteratur, primærutdannere og sosialisering er en sentral del av den menneskelige måten å skaffe til bunn en solid utdanning.
Selv om m an da står på barrikadene med folk som skulle ha stanser på Bachelor, men tar master fordi arbeidsmarkedet krymper i mange fag. 

52 minutes ago, Boing_80 said:

Beklager, men jeg misliker kynismen din. Du står for alt det jeg ikke engang kan tenke meg å bli. Det du skriver er så kaldt, hjerteløst og inhumant at jeg lurer på om du er i rett jobb. 

Jeg tror jeg er litt enig med tastaturkriger her.
Fra utsiden er psykiatrien plasser du drar for å få tak i amfetamin i stede for kognitiv trening, og SSRI uten kontrollerte behandlingsløp, og kanskje plassen du drar til fordi fastlegen utfører ikke søvnstudier og tror i stede du lider av utbrenthet. 
Men fra utsiden vet jeg ikke om dette er symptomer på manglende kapasitet i helsevesenet, eller om psykiatrien er ineffektiv. 

Jeg leger og merke til at man elegant prøver å snike seg forbi resten av posten, og dermed kritikken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Tastaturkriger skrev (3 timer siden):

I Norge lyttes det mer til sykepleiere enn i noen annen del av verden, og jeg har vanskelig for å se hva det er som er årsaken til dette. Sverresdatter Larsen og Gunhild By må gjøre/ha gjort en god jobb med å hjernevaske befolkningen. Eller så kan det være at sykpleiere bekler lederstillinger på alle nivåer i helsevesenet. Er det en leder som er sykepleier, så tenker du at det er en eksepsjonell person.

Hvordan klarer du å tenke ut slike resonnementer? Dette er VELDIG kreativ tenking.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Graden av kynisme som har blitt uttrykt i tråden har jeg ikke sett make til.
Det verste har blitt fjernet, hvis dette er folk som jobber i helsevesenet så gud hjelpe oss.
Siden det er lenge siden trådens tema har blitt diskutert, og tråden har fullstendig gått av skaftet, så blir den stengt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...