Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Vi mangler sykepleiere, vi trenger flere helsefagarbeidere, vi har ikke nok helsepersonell, i fremtiden vil vi trenge en million sykepleiere, men vi gjør ikke noe med det.

Anbefalte innlegg

Tussi skrev (Akkurat nå):

Har du hørt om PTMF, eller MTMR? Jeg har litt sansen for den tankegangen. Men ja du har rett, den biologiske tankegangen er faktisk forferdelig for mange traumatiserte pasienter....

Disse har jeg ikke hørt om. Jeg videreutdanner meg innen psykodtynamisk terapi, men i jobben min brukes manualen Tilbake til nåtid ganske ofte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stripete skrev (1 minutt siden):

Psykisk helse er like viktig som fysisk helse. Naturligvis trenger vi psykiatrien, og vi trenger dere flotte sykepleiere som gjør en fantastisk jobb. 

Nei, det er det ikke. 

Det er ikke mangel på mennesker og spesielt unge damer, som vil ha en time hos psykiater eller psykolog, bare prisen er lav nok. 

Du finner ingen person i Norge som brekker beinet sitt med vilje, bare prisen på plate og skruer er lav nok. 

Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (Akkurat nå):

Disse har jeg ikke hørt om. Jeg videreutdanner meg innen psykodtynamisk terapi, men i jobben min brukes manualen Tilbake til nåtid ganske ofte. 

Ok, det er en stund siden jeg var innom psykiatrien, men jeg har noe kontakt med akademia lokalt på feltet 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tastaturkriger skrev (7 minutter siden):

Du finner ingen person i Norge som brekker beinet sitt med vilje

Hva mener du? Jeg var |  | så nær ved å kaste meg ned en trapp her tidligere sv egen fri vilje. Men psykiatrien fikk meg bort fra dette.

Er psykiatri fortsatt uviktig? 

(Nei jeg tenkte ikke dette, det er et eksempel) (Men jeg kunne fort ha tenkt dette om vi ikke hadde psykiatrien) (Det er fortsatt bare ett eksempel) (Pga psykiatrien)

Endret av Duriello
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tussi skrev (Akkurat nå):

Ok, det er en stund siden jeg var innom psykiatrien, men jeg har noe kontakt med akademia lokalt på feltet 

En diskusjon vi hadde under utdannelsen er hvordan helsevesenet i Norge har blitt mer og mer butikk og hvordan "kostnadseffektive"/evidensbaserte  behandlinger markedsføres. Argumentet var at mer enn noen gang har mennesker i dag behov for å bli kjent med seg selv på et dypere nivå, langt mer enn det kognitive metoder kan tilby. 

Vil gjerne dele denne innsiktsfulle artikkelen som nettopp tar for seg dette temaet.

https://www.legeforeningen.no/contentassets/c721bd984d7542bdafde8c0aabedb901/hjf-4-12.4-am.helsevesen.pdf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Duriello skrev (3 minutter siden):

Hva mener du? Jeg var |  | så nær ved å kaste meg ned en trapp her tidligere sv egen fri vilje. Men psykiatrien fikk meg bort fra dette.

Er psykiatri fortsatt uviktig? 

(Nei jeg tenkte ikke dette, det er et eksempel)

Tommel opp!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Tastaturkriger skrev (1 minutt siden):

Psykiatri og psykologi har beviselig nytteverdi. 

Du kan bare ikke påstå at det for en befolkning er mer nyttig enn behandling av all somatisk sykdom. 

Det er mer nyansert. 

Men det er det jo heller ingen som har sagt, men det er et faktum at uten psykiatri ville somatiske tjenester blitt enda mer belastet, hilsen "frøkenkalium"

• Liker 2
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (6 minutter siden):

En diskusjon vi hadde under utdannelsen er hvordan helsevesenet i Norge har blitt mer og mer butikk og hvordan "kostnadseffektive"/evidensbaserte  behandlinger markedsføres. Argumentet var at mer enn noen gang har mennesker i dag behov for å bli kjent med seg selv på et dypere nivå, langt mer enn det kognitive metoder kan tilby. 

Vil gjerne dele denne innsiktsfulle artikkelen som nettopp tar for seg dette temaet.

https://www.legeforeningen.no/contentassets/c721bd984d7542bdafde8c0aabedb901/hjf-4-12.4-am.helsevesen.pdf

Ja, jeg har lest den, interessant artikkel

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (På 2.10.2024 den 21.01):

De er mangler kanskje 5% eller 10% av det optimale, som de får innen første året etter ferdig 5-års studie.

Om du er så redd for ''dårlige'' sykepleiere, og alle pleiere må ha praksis, så vil vel ikke du tillate deg selv å bli behandlet av noen som er halvveis i studie? Altså de som er i praksis.

Pleiere som er i praksis mangler vel 50% i begynnelsen.

Jobber du i yrket, eller liker du bare å delta i en diskusjon?? Du låter her fullstendig blåst for enhver realisme om faget.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Tastaturkriger skrev (15 minutter siden):

Psykiatri og psykologi har beviselig nytteverdi. 

Du kan bare ikke påstå at det for en befolkning er mer nyttig enn behandling av all somatisk sykdom. 

Det er mer nyansert. 

Men noen lidelser er jo psykisk betingede og trengs å bli behandlet i psykiatrien? Det er jo en grunn til at flere fastlegekontorer har ansatt psykologer.

Hva er det du egentlig prøver å si? På den ene siden skriver du at psykiatri er tull for så å si at den har beviselig nytteverdi. Hva mener du egentlig?

Så vidt meg bekjent så blir jo psykiatrien avspist med midler omtrent hvert eneste år. Det er ofte somatikken som stikker av med den største delen av kaken. Psykiatrien er i bunn og grunn underfinansiert der ledere blir bedt om å finne løsninger på kompliserte problemstillinger. Dette går ut over pasientene siden ventelistene er lange og henvisninger renner i hver uke. Legg så til dokumentasjonsplikten og tid som kunne ha gått til effektiv behandling blir heller brukt til å skrive notater. Kommunenepsykologien skulle rustes opp, men det skjer med museskritt. 

Endret av Boing_80
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kynxx skrev (På 3.10.2024 den 11.51):

Vi trenger ikke flere sykepleiere, vernepleiere eller helsefagarbeidere. Det vi trenger er å utnytte de ressursene som foreligger, og innføre andre yrkesgrupper i helse. Vi har mange, MANGE arbeidsledige der ute som kan utføre mange oppgaver som vi helsepersonell allerede gjør i dag. Jeg er helsefagarbeider.

Vi trenger folk til å gjøre rent i hjemmet til folk, tørke støv, handle mat, fikse klær, betale regninger ... Listen er lang. Hvis vi rendyrker oppgavene til helsepersonell, som f.eks behandling av sykdom, sårstell, sette opp tjeneste som helhet og dekker livet til pasienter og brukere, vil vi få et mer fungerende helsevesen totalt sett.

Vil det koste penger til vi kommer oss ajour? JA det vil det! MEN, når vi endelig får bygget opp et fungerende system som faktisk er helsefremmende for både ansatt og pasient, ja da vil vi få det bedre. Trenger vi noen på toppen som tør å ofre karrieren for å gjennomføre disse tiltakene? Ja, men de må fortsatt gjøres!

Det krever lovendringer og øremerking av penger gjort av de folkevalgte, vi trenger ledere innen NAV arbeid, helse og alle sekundær-yrker som tør å ta et tak til å gjøre avgjørelser, og vi trenger endringer av holdninger hos mellomledere og ansatte på gulvet til å endre hverdagen.

Se rundt dere på gata i ukedagene. Vi har mange som reker gatelangs uten jobb. Vi har mange yngre som er arbeidsledige i dag som lett kunne gjort en god jobb, bare de endelig slipper til.. Vi trenger å få vekk krav om mastergrad og bachelorgrad for å kopiere papirer. Vi trenger ledere som ikke er sykepleiere, til å være ledere i helse, slik at sykepleierne kan konsentrere seg om de oppgavene de egentlig er utdannet til - hjelpe pasienter.

Innen helse er alle ledere sykepleiere. Må man være det for å sette opp turnus, gjøre møtevirksomhet, personalansvar?

Kan vi ikke la alle disse uten utdanning bygge hus í stedet? Hus er så dyrt. Kjære vene, hvor vanskelig kan det være å skru noen skruer og slå i noen spikre? Eller la det finne ut hvordan vi verner rasutsatte områder på Vestlandet? En hjerneoperasjon eller en litt hjertekirurgi ville jo passe de? Det er dyrt å dra på ferie? Hvorfor må vi ha utdanning på flygere?

Hvis vi ikke skal ha bachelor og mastergrad innen helsevesenet kan vi like gjerne legge det det ned. Du låter som en kar uten noe særlig utdanning, eller?? Fy flate, måtte sånne som deg aldri få beslutningsmyndighet. Da er alle med helseproblemer skikkelig deltagere i Lotto. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Dr.Peedee skrev (7 minutter siden):

Kan vi ikke la alle disse uten utdanning bygge hus í stedet? Hus er så dyrt. Kjære vene, hvor vanskelig kan det være å skru noen skruer og slå i noen spikre? Eller la det finne ut hvordan vi verner rasutsatte områder på Vestlandet? En hjerneoperasjon eller en litt hjertekirurgi ville jo passe de? Det er dyrt å dra på ferie? Hvorfor må vi ha utdanning på flygere?

Hvis vi ikke skal ha bachelor og mastergrad innen helsevesenet kan vi like gjerne legge det det ned. Du låter som en kar uten noe særlig utdanning, eller?? Fy flate, måtte sånne som deg aldri få beslutningsmyndighet. Da er alle med helseproblemer skikkelig deltagere i Lotto. 

Personen har faktisk mye rett. 

Utdanningssystemet er ikke bare kunnskapsformidling, men også begrensning av anledning til å bruke kunnskap. 

Å selektere på videregående- og studienivå, når læring i økende grad kan skje hele livet, og kunnskap blir mer tilgjengelig, det skyldes tradisjon og særinteresser. Ingen som designet et robust system på nytt, ville valgt en slik utforming. 

Lenke til kommentar
Tastaturkriger skrev (På 27.12.2024 den 15.29):

Her skorter det litt på din fantasi. 

For akutte pasienter med pusteproblemer, så kopierer man bare det man vet, og hele øvelsen er en merkantil øvelse som tar lang tid, ettersom det ikke fins noen to-klikk løsninger med å kopiere fra Kjernejournal. 

Hvis du skal spørre pasienter om hva slags medikamenter de bruker, f.eks ved å lese opp liste registrert i kjernejournal om hva slags medikamenter de har fått utstedt og hva de har hentet ut på apoteket, så husker de ikke, eller så bruker de jævlig lang tid på å snakke om hvert enkelt medikament og hva tror er hensikten med det, selv om du har null interesse eller bruk for deres input, du skal bare ha en riktig liste, så alle involverte kan se den, hvis den har noen relevans for eksempelvis kirurgi, blodfortynnende, eller narkose. 

Jeg kan ikke huske å ha snakket med mange pasienter om medikamentene de tar, og lyktes i å gjøre det på under 10 min. Pasienter som er bortskjemte fra visse elektive fagområder, har ingen vyer og kan fint suge ut over 15min av tiden sin på noe så trivielt som en medikamentliste. 

Høres ut som du har jobbet noe helsevesenet. Men gått glipp av det som trengs, utdanning, nysgjerrighet og omsorg. Men godt å vite at din karriere neppe blir så lang. Makan til uvitenhet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (7 minutter siden):

Beklager, men jeg misliker kynismen din. Du står for alt det jeg ikke engang kan tenke meg å bli. Det du skriver er så kaldt, hjerteløst og inhumant at jeg lurer på om du er i rett jobb. 

Hvorfor skal vi ikke prøve å forhindre selvmordsforsøk? Det mennesket var kanskje i mental ubalanse og trengte støtte. I balanse ville den samme personen ikke engang vurdert selvmord, men sett etter løsninger. Det er menneskelig å komme i mental ubalanse ved kriser etc. Ved å følge logikken din fortjener ingen en "second chance" til å velge annerledes neste gang. Du vet kanskje at den som forsøker suicid prøver å kommunisere på et symbolsk språk fordi tekningen er resignert? Ved å hjelpe vedkommende med å gjenvinne strukturen kan vi bedre hjelpe den personen med å forstå seg selv.

Jeg var en av dem han sikter til, og fikk hjelp. Men jeg tenker på de som leser dette og sliter med slike ting idag... ja, jeg sier ikke mer 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (4 minutter siden):

Jeg var en av dem han sikter til, og fikk hjelp. Men jeg tenker på de som leser dette og sliter med slike ting idag... ja, jeg sier ikke mer 

Så bra at du klarte deg og kan dele dine erfaringer!

Jeg er lettere sjokkert og får Schopenhauer vibber av innleggene til Tastaturkriger.

Arthur Schopenhauer kan med det rette sies å være en av de mørkeste filosofene som har eksistert. Sitater:

Håpet er forvekslingen av ønsket om at noe skal skje og sannsynligheten for det.

Hvert menneskes liv er, sett i sin helhet, et sørgespill, men i sine enkeltheter et lystspill.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tastaturkriger skrev (4 minutter siden):

Personen har faktisk mye rett. 

Utdanningssystemet er ikke bare kunnskapsformidling, men også begrensning av anledning til å bruke kunnskap. 

Å selektere på videregående- og studienivå, når læring i økende grad kan skje hele livet, og kunnskap blir mer tilgjengelig, det skyldes tradisjon og særinteresser. Ingen som designet et robust system på nytt, ville valgt en slik utforming. 

Du aner ikke hva du snakker om. Jeg har lest alle innleggene dine i denne tråden. Eneste du lever opp til er navnet «tastaturkriger». Du kan åpenbart svært lite om utdanning, helsevesenet og medisinsk etikk, og medisinsk vitenskap. Hvis du overhodet skal føle at du kan «vinne» noe en i diskusjon så bør du finne deg en annen diskusjonstråd. I denne tråden er du avslørt som en fullstendig uvitende person. Jeg kan forstå at det gir deg en følelse av ett eller annet av delta, men for alle andre her… overse denne karen. :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (9 minutter siden):

Hva slags kunnskapsformidling har du drevet med

Jeg synliggjør hva en får igjen av helse for de timene vi alle jobber og finansierer somatikken og psykiatrien med, nyansert for forskjellige kategorier av pasienter. Og at "fellesskapet" er forskjellig tjent med hva en putter ned av innsats i hver enkelt pasientkategori.  

Og at du angriper meg personlig med hersketeknikker for å gaslighte dette, det viser ikke at du har dyp respekt for mennesker. Det viser bare at du ikke er redelig. 

Endret av Tastaturkriger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...