Gå til innhold

Vi mangler sykepleiere, vi trenger flere helsefagarbeidere, vi har ikke nok helsepersonell, i fremtiden vil vi trenge en million sykepleiere, men vi gjør ikke noe med det.

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (På 5.10.2024 den 11:08 AM):

Ikke heeeelt riktig i og med at det er snakk om to helt forskjellige busjetter(bistands- og helsebusjettet). Likevel er det helt klart mer enn nok å ta for seg i selve helsebudsjettet hvor milliarder spyles ned i byråkratisk bullshit som har alt med byråkrati og ingenting med reel helse å gjøre.

Vel, da Erna tok makten med Siv på slep i 2013 promoterte de det som et prosjekt hvor de skulle avbyråkratisere Norge; de opprettet til og med et eget departement(LOL, hvilken ironi)under ledelse av Sanner for å gjøre nettopp dette. 8 år senere hadde staten est ut betraktelig så jeg vil ikke holde pusten når noe parti kommer med slike lovnader desverre.

Problemet er sikkert at alle nye regjeringer vil ha inn nye ideer og da nye folk uten å tenke at vi kan ikke bare fylle på med byråkrater.

Sier ikke noe galt mot de som allerede jobber i f.eks. helsedepartementet, for de klarer sikkert jo like godt å følge nye instrukser.

Men noe må gjøres slik at f.eks. sykepleierne kan fokusere på jobben de er satt til å gjøre.
For å få fjernet helsekøene måtte jo spesielt vært et mål for venstresiden som ikke vil ha kommersielle aktører.
Uten helsekøer er jo ikke brukt for en privat aktør i særlig grad.
Vin-vinn for venstre siden men å få det til så må der vilje og samarbeid fra offentlig og private aktører i mye større grad.

Og jeg er for kommunesammenslåinger for å kutte i byråkratene for verden utvikler seg.
De minste kommunene bruker jo store summer i å kjøpe tjenester fra nabo kommuner.
Ha en liten administrasjon i kommunen for å veilede og sette opp video samtaler med f.eks. teknisk etat eller andre etater som er samlet i kommunesenteret.

Men kommunene må få mye mer midler for de er også rammet hardt av kostnads økningen.

Hadde Norge gjort som Sverige når strømprisene tok av så ville vi mest sannsynlig hatt rente kutt vi også, men dessverre så klarer ikke dagens politikere å tenke så lang.
Sverige ga strømstøtte til bedriftene og de kuttet blant annet kraftig i drivstoffavgiftene.
Dette er 2 utgifter som gir bedriftene mulighet til å ha lavere priser.

Denne regjeringen har vist hvor gale det kan gå hvis en ikke kan tenke rasjonelt og ikke lytter til folket.
Nå har det blitt mange flere fattige og forskjellene øker kraftig.

Mer helsepersonell og mer politi må komme men det skjer ikke med at en skal vente å se.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte å si at helsevesenet må også effektiviseres kraftig og med det mener jeg at har du en komplisert sykdom/skade så kan vi ikke ha det som i dag at du må vente i måneder mellom hver nye undersøkelse som først vente 3mnd på ultralyd så ny søknad om MR og hvis en enda ikke vet hva som er gale så flere runder og måneder.
Dette kan på føre pasientene permanente problemer og går da ut over evnen til å stå i full jobb.

Det er rett og slett håpløst x 1000

• Liker 1
Lenke til kommentar
halnes1 skrev (På 17.10.2024 den 9:20 AM):

Men noe må gjøres slik at f.eks. sykepleierne kan fokusere på jobben de er satt til å gjøre.
For å få fjernet helsekøene måtte jo spesielt vært et mål for venstresiden som ikke vil ha kommersielle aktører.
Vin-vinn for venstre siden men å få det til så må der vilje og samarbeid fra offentlig og private aktører i mye større grad.

Men det blir ikke noe bedre når man insisterer på at heleinstitusjoner skal driftes som om de var privatbedrifter.

Hadde Norge gjort som Sverige når strømprisene tok av så ville vi mest sannsynlig hatt rente kutt vi også, men dessverre så klarer ikke dagens politikere å tenke så lang.
Sverige ga strømstøtte til bedriftene og de kuttet blant annet kraftig i drivstoffavgiftene.

Denne regjeringen har vist hvor gale det kan gå hvis en ikke kan tenke rasjonelt og ikke lytter til folket.

Mer helsepersonell og mer politi må komme men det skjer ikke med at en skal vente å se.

Norge har vel ikke noen gang i moderne tid hatt noen regjering som til de grader har skutt seg selv i begge føtter og fortsetter å gjøre det om og om og om igjen; og som du sier; viser langefingeren til folket på alle mulige måter. Jeg tror til og med de kommer til å få sjokk når resultatet kommer i valget neste år; Støre for ekesempel virker jo så til de grader fullstendig frakoblet virkeligheten rundt ham.

Det er ikke noe håp med den regjeringen her; får håpe det ikke har blitt alt for ille innen september 2025. Rentekutt må vi nok vente med ihvertfall til ut på nyåret 2026. Neste regjering har et grundig opprydningsarbeide å gjøre. Får håpe de lytter mer til folket og fagfolk enn Støres skrekkabinett.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (20 minutter siden):

Men det blir ikke noe bedre når man insisterer på at heleinstitusjoner skal driftes som om de var privatbedrifter.

Norge har vel ikke noen gang i moderne tid hatt noen regjering som til de grader har skutt seg selv i begge føtter og fortsetter å gjøre det om og om og om igjen; og som du sier; viser langefingeren til folket på alle mulige måter. Jeg tror til og med de kommer til å få sjokk når resultatet kommer i valget neste år; Støre for ekesempel virker jo så til de grader fullstendig frakoblet virkeligheten rundt ham.

Det er ikke noe håp med den regjeringen her; får håpe det ikke har blitt alt for ille innen september 2025. Rentekutt må vi nok vente med ihvertfall til ut på nyåret 2026. Neste regjering har et grundig opprydningsarbeide å gjøre. Får håpe de lytter mer til folket og fagfolk enn Støres skrekkabinett.

Fatter ikke at det har gått så ille 🙄

Lenke til kommentar

Problemet er sikkert at alle nye regjeringer vil ha inn nye ideer og da nye folk uten å tenke at vi kan ikke bare fylle på med byråkrater.

Sier ikke noe galt mot de som allerede jobber i f.eks. helsedepartementet, for de klarer sikkert jo like godt å følge nye instrukser.

Og jeg er for kommunesammenslåinger for å kutte i byråkratene for verden utvikler seg.
De minste kommunene bruker jo store summer i å kjøpe tjenester fra nabo kommuner.
Ha en liten administrasjon i kommunen for å veilede og sette opp video samtaler med f.eks. teknisk etat eller andre etater som er samlet i kommunesenteret.

Men kommunene må få mye mer midler for de er også rammet hardt av kostnads økningen.

hehe og det tror du på  ? hvem har interesse av  at renta øker ? jo banken en ting har jeg lært det er ikke vi som bestemmer men bankene/bedriftene som  bestemmer har hørt om bygningsdirektivet og hører støtt og stadig om reklame for glava eneste som hjelper er å skifte vinduer 😉

Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (På 2.10.2024 den 7:11 PM):

Hvorfor prater politikere hele tiden om at vi trenger mer av X, uten å øke antallet studieplasser til akkurat det?

Et stort problem innen helsefag er frafall. Samboer er sykepleier. Hun ser nå aktivt etter å bytte felt. Hun vil ikke være sykepleier lenger. Veldig mange av hennes kull har også falt fra. Hvorfor gjøres det ikke mer for å redusere frafallet? 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men noe må gjøres slik at f.eks. sykepleierne kan fokusere på jobben de er satt til å gjøre

Ja, hver dagvakt jeg er på jobb i pleien har jeg ansvar for enten skyllerom eller vaskerom, hva er poenget med det? Hva er poenget med at en helsefagarbeider skal bruke to timer av vakten sin på å smøre mat og ta oppvasken? 

Hvorfor har vi ikke ansatte uten helseutdanning som tar disse oppgavene? Noen steder har man det, men dette spiser av tiden vi har til å gi god pleie 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (12 minutter siden):

Et stort problem innen helsefag er frafall. Samboer er sykepleier. Hun ser nå aktivt etter å bytte felt. Hun vil ikke være sykepleier lenger. Veldig mange av hennes kull har også falt fra. Hvorfor gjøres det ikke mer for å redusere frafallet? 

Klandrer henne ikke. Jeg stiller det samme spørsmålet. Alle tiltakene man gjorde rundt corona ble jo BEGRUNNET med at man skulle forhindre helsevesenet fra å kollapse. Vel; hva med å rydde opp i det samme helsevesenet som politikerne selv har stelt i stand? Burde ikke de årene i det minste ha lært oss at vi trenger mer helsearbeidere og effektiv helseomsorg enn et oppblåst byråkrati fullt av bullshitjobber? Tydeligvis ikke.

Tussi skrev (14 minutter siden):

Ja, hver dagvakt jeg er på jobb i pleien har jeg ansvar for enten skyllerom eller vaskerom, hva er poenget med det? Hva er poenget med at en helsefagarbeider skal bruke to timer av vakten sin på å smøre mat og ta oppvasken? 

Hvorfor har vi ikke ansatte uten helseutdanning som tar disse oppgavene? Noen steder har man det, men dette spiser av tiden vi har til å gi god pleie 

Jeg mener faktisk helt oppriktig at vi kan og bør omskolere de pompøse og overbetalte byråkratene i verdiløse bullshitjobber til nettopp slike oppgaver. Det bør ikke være noen skam over noe slikt; for første gang i livet vil de jo faktisk bidra til noe verdifullt i samfunnet vårt fremfor å snylte og late som om de gjør noe viktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Burde ikke de årene i det minste ha lært oss at vi trenger mer helsearbeidere og effektiv helseomsorg enn et oppblåst byråkrati fullt av bullshitjobber? Tydeligvis ikke.

Det er ikke økonomi til det. Vi må fundamentalt endre måten vi drifter helsevesenet på. Tror heller ikke du får tak i nok folk til å øke bemanningen noe særlig. 

Lenke til kommentar

denne artikelen viser ca alt som er feil med sykepleier yrke per i dag , de nekter og gi de faste ansatte god lønn, ender opp med og måtte leie vikarer til dobbel kostnad, og det er flere og flere som velger og slutte faste jobber og jobbe som vikar, noe som gjør at det blir større behov for vikarer. 

https://www.nrk.no/nordland/sykepleier-amalie-_26_-jobbet-som-_travel-nurse_-i-en-maned-1.17047529

kan ikke skjønne at de ikke kan gi sykepleiere en sikklelig lønnsøkning og en bedre turnus. siden de trenger døgnbemanning burde de se til industrien hvordan det gjøres , 12 timers dager i 14 dager og så 3-4 uker fri, jeg tror en slik rotasjon ville vært mye gjevere en og måtte jobbe 8 timer turnus hvor du har dag, kveld og nattevakter og jobber annen hver helg eller hver 3 helg slik som mye av helsen har i dag. 

Lenke til kommentar
Mato skrev (2 timer siden):

kan ikke skjønne at de ikke kan gi sykepleiere en sikklelig lønnsøkning og en bedre turnus. siden de trenger døgnbemanning burde de se til industrien hvordan det gjøres , 12 timers dager i 14 dager og så 3-4 uker fri, jeg tror en slik rotasjon ville vært mye gjevere en og måtte jobbe 8 timer turnus hvor du har dag, kveld og nattevakter og jobber annen hver helg eller hver 3 helg slik som mye av helsen har i dag. 

Jeg har tatt dette opp med mange sykepleiere. De har testet det noen steder. Men vil påstå at det ikke er vilje til det i stor nok skala. De mener de ikke kan gi forsvarlig pleie på den måten.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (7 minutter siden):

Jeg har tatt dette opp med mange sykepleiere. De har testet det noen steder. Men vil påstå at det ikke er vilje til det i stor nok skala. De mener de ikke kan gi forsvarlig pleie på den måten.

Ille bare det, men med det ansvaret kvinner har ift barn etc, så vil jo 12 timers vakter all kver ikke funke overhodet, da må vi ha kveldsåpent barnehager

Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (På 2.10.2024 den 6:11 PM):

Hvorfor prater politikere hele tiden om at vi trenger mer av X, uten å øke antallet studieplasser til akkurat det?
Det er veldig lett å planlegge for dette, du set 5 år frem om du vurderer hvor mange du trenger av en viss master-type, og 3 år frem om du trenger bachelor-studenter. Disse fremskrivingene gjør vi hele tiden, samfunnet er ganske forutsigbart slik sett.

Det er ett enormt overskudd av søkere på alle mulige studier, de sier nei takk, og snur seg å klager på at det ikke er nok folk.
OM det er få søkere, så må lønnen opp, det er rett og slett slik det er.

Er politikerne dumme eller er det noe lurt plott jeg ikke kjenner til?

Man kan også forby eller sterkt avgiftbelaste praktisering av visse typer ''klinikker'', for eksempel det plastiske feltet.

Ved å beholde status quo, har tilhengere av åpne grenser og fri flyt frie tøyler. Dette er en stor sektor og hvis lønnsnivået holdes nede med hjelp av store grupper med lavt rettsvern og liten innflytelse, kan det spares milliarder.
At dette resulterer i sykehustabber pga dårlig kommunikasjon, stor gjennomtrekk og misforståelser, er ikke så nøye.

Lenke til kommentar
Tussi skrev (23 minutter siden):

Ille bare det, men med det ansvaret kvinner har ift barn etc, så vil jo 12 timers vakter all kver ikke funke overhodet, da må vi ha kveldsåpent barnehager

Det vil vell være naturlig at du ikke kan ha den turnusen om det ikke fungerer på hjemmefronten. Min mor tar seg av sånt når jeg er ute på reis, fungerer fint for oss.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Tussi said:

Det er så vidt jeg vet nettopp derfor fagforeningen er så imot det. De vil kun ha ordninger som fungerer greit for alle. De vil ikke ha ordninger som er glimrende for noen, men dårlige/uakseptable for andre. Alle sykepleiere skal kunne ha alle sykepleierjobber, sånn ca, dermed kan de ikke godta permanent godkjenning av turnuser som ikke fungerer for andre enn de barnløse og godt voksne.

Ikke en holdning jeg forstår meg på, men nå er det mye jeg ikke forstår når det kommer til både fagforeninger og helsevesen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...