Gå til innhold

Vi mangler sykepleiere, vi trenger flere helsefagarbeidere, vi har ikke nok helsepersonell, i fremtiden vil vi trenge en million sykepleiere, men vi gjør ikke noe med det.


Anbefalte innlegg

Hvorfor prater politikere hele tiden om at vi trenger mer av X, uten å øke antallet studieplasser til akkurat det?
Det er veldig lett å planlegge for dette, du set 5 år frem om du vurderer hvor mange du trenger av en viss master-type, og 3 år frem om du trenger bachelor-studenter. Disse fremskrivingene gjør vi hele tiden, samfunnet er ganske forutsigbart slik sett.

Det er ett enormt overskudd av søkere på alle mulige studier, de sier nei takk, og snur seg å klager på at det ikke er nok folk.
OM det er få søkere, så må lønnen opp, det er rett og slett slik det er.

Er politikerne dumme eller er det noe lurt plott jeg ikke kjenner til?

Man kan også forby eller sterkt avgiftbelaste praktisering av visse typer ''klinikker'', for eksempel det plastiske feltet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Tussi said:

Du skal utdanne sykepleiere med kvalitet.  50% av studiet er praksis. Allerede idag må studenter ha kirurgisk praksis i hjemmesykepleien. Du kan ikke øke antall studenter uten å ha tilstrekkelig antall gode praksisplasser 

Selvfølgelig kan man det, om alternativet er å ikke ha nok pleiere i det hele tatt.
Alternativet om man ikke noen gang kan få till nye praksisplasser blir at man praktiserer på andre måter, eller at alle praktiserer 30-40% av tiden på mennesker, og 10-20% av tiden på dukker eller hverandre eller liknende løsninger.

Om det ligger noen 5kg stein i veien, plukker du de opp og fjernet dem, eller snur du å kjører den andre veien? Eventuelt kan vi si det er ett hull i hjulsporet, svinger du litt ut av sporet kanskje?
Pleier du ellers å gi opp med en gang en løsning ikke er umiddelbart perfekt?

Endret av Nasjonalisten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig kan man det, om alternativet er å ikke ha nok pleiere i det hele tatt.
Alternativet om man ikke noen gang kan få till nye praksisplasser blir at man praktiserer på andre måter, eller at alle praktiserer 30-40% av tiden på mennesker, og 10-20% av tiden på dukker eller hverandre eller liknende løsninger.

Om det ligger noen 5kg stein i veien, plukker du de opp og fjernet dem, eller snur du å kjører den andre veien?
Pleier du ellers å gi opp med en gang en løsning ikke er umiddelbart perfekt?

Jeg vil heller ha 2 dyktige sykepleiere enn 4 sykepleiere som ikke kan jobben sin.... dårlige sykepleiere er farlige sykepleiere

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Tussi said:

Jeg vil heller ha 2 dyktige sykepleiere enn 4 sykepleiere som ikke kan jobben sin.... dårlige sykepleiere er farlige sykepleiere

De er mangler kanskje 5% eller 10% av det optimale, som de får innen første året etter ferdig 5-års studie.

Om du er så redd for ''dårlige'' sykepleiere, og alle pleiere må ha praksis, så vil vel ikke du tillate deg selv å bli behandlet av noen som er halvveis i studie? Altså de som er i praksis.

Pleiere som er i praksis mangler vel 50% i begynnelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noe å hente på hvordan arbeidet er organisert på sykehuset? Da covid herjet som verst husker jeg det var masse styr rundt dette med at vi hadde for få intensivsykepleiere, men så kom det frem at disse med spesialkompetanse måtte gjøre ting som å f.eks. ringe pårørende og annet mer administrativt. Er det sånn for "vanlige" sykepleiere også? Gjør de oppgaver som kan gjøres av folk med kortere utdanning / ufaglærte? 

Hvis ja, er det lettere for oss å etterfylle med andre typer stillinger for å frigjøre arbeidstimer til sykepleierne?

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (1 minutt siden):

De er mangler kanskje 5% eller 10% av det optimale, som de får innen første året etter ferdig 5-års studie.

Om du er så redd for ''dårlige'' sykepleiere, og alle pleiere må ha praksis, så vil vel ikke du tillate deg selv å bli behandlet av noen som er halvveis i studie? Altså de som er i praksis.

Pleiere som er i praksis mangler vel 50% i begynnelsen.

3 års studie, ikke 5, og studenter i praksis er hele tiden under oppfølging av veileder som har erfaring. 

Det man må gjøre er å la sykepleiere gjøre det sykepleiere må, og ikke alt annet, da har man løst halve krisen. Men å senke kravene senker kvaliteten, og setter liv og helse i fare

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

Er det noe å hente på hvordan arbeidet er organisert på sykehuset? Da covid herjet som verst husker jeg det var masse styr rundt dette med at vi hadde for få intensivsykepleiere, men så kom det frem at disse med spesialkompetanse måtte gjøre ting som å f.eks. ringe pårørende og annet mer administrativt. Er det sånn for "vanlige" sykepleiere også? Gjør de oppgaver som kan gjøres av folk med kortere utdanning / ufaglærte? 

Hvis ja, er det lettere for oss å etterfylle med andre typer stillinger for å frigjøre arbeidstimer til sykepleierne?

Ja, vi steller i flere timer om dagen, mater, tar skylleromsarbeid og vasker rom, alt dette er ting andre kan gjøre, hvis sykepleierne er fristilt til å gjøre det vi må, og andre det vi ikke må, så blir det, ihvertfall hos oss, overflod av sykepleier vi kan dele med andre. Men vi må passe oss, for vi skal ikke bli for separert fra pasienten heller, vi er sykepleiere, ikke helseteknikere

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De snakker jo om å senke krav på det ene og det andre for lettere å komme inn i sykehusene. Alt for at høyere lønn ikke skal bli aktuelt tenker jeg.

Nå er det mange nordmenn som mister jobbene sine i transportbransjen til utenlandske arbeidstakere. Så kanskje vi etterhvert får omsorg fra omskolerte trailersjåfører med Felleskjøpets kjeledress og terninger rundt halsen.🤠

  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Tussi said:

3 års studie, ikke 5, og studenter i praksis er hele tiden under oppfølging av veileder som har erfaring. 

Det man må gjøre er å la sykepleiere gjøre det sykepleiere må, og ikke alt annet, da har man løst halve krisen. Men å senke kravene senker kvaliteten, og setter liv og helse i fare

Oppfølgning betyr vel ikke fotfølging, så da er det jo masse rom for å gjøre farlige feil. Hva med praksis fra første dag på studie, de blir jo oppfulgt, så da er det ikke noe problem. 🤡

Det høres også ut som en god løsning å flytte vekk unødige oppgaver.
Det kan hende at 50% praksis er for høyt, kanskje en som kun har 30% praksis og 70% teori kan jobben bedre gjennom å ha pugget og lest faget mye lenger.

Jeg bemerker også at mye helsepersonell ikke en gang kan norsk, og er i tillegg opplært på faget sitt på verken engelsk eller norsk. Skal vi late som at det ikke reduserer kvaliteten? De har da heller ikke hatt noen % praksis i det Norske helsevesenet.
Jeg vil definitivt heller ha en norskopplært sykepleier med 30% praksis enn en som er opplært i utlandet med 50%, så spørs det om de i det hele tatt har de samme standardene til å bli sertifisert.

Endret av Nasjonalisten
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (2 minutter siden):

Oppfølgning betyr vel ikke fotfølging, så da er det jo masse rom for å gjøre farlige feil. Hva med praksis fra første dag på studie, de blir jo oppfulgt, så da er det ikke noe problem. 🤡

 

Visst skjer det feil, en sykepleierstudent tok livet av en pasient på sykehuset Innlandet for noen år tilbake. Men jeg veileder studenter selv, og alt de gjør, eller alt vi tillater at de gjør, er vi ansvarlige for, så det er et stort ansvar på oss veiledere. Og jeg har hatt alt fra svært dyktige studenter, til ja, nesten stryk, og jeg er helt uenig med deg. Praksis, veiledet praksis, er helt avgjørende for å lære nok, og ikke minst sile ut de som ikke er egnet

Lenke til kommentar

Det er baksiden av medaljen ved et offentlig helsevesen. 

Eller litt mer nyansert:  Barn får topp prioritet.  Arbeidsføre får grei prioritet. Eldre og pensjonister får lavest prioritet, ofte lang ventetid på operasjoner.  Det gir ofte forkortet levetid og lavere livskvalitet. 

De mest pleieintensive (nest etter psykiatriske tilfelle som trenger døgnkontinuerlig oppfølging av et team som koster ca 6 mill NOK pr år) vil være eldre som ikke lenger kan ta vare på seg selv - så det kan være bakgrunnen for at det snakkes mye om behovet, men i praksis gjøres lite fordi kostnadene er så store.  Implisitt får flere eldre kortere levetid når politikerne ikke følger opp behovene, men dette sparer også samfunnet for store kostnader.

Det er god politikk å framstå som opptatt av å øke antallet sykepleiere, men i praksis gjøre lite (fordi det vil være for kostbart for samfunnet). 

Lenke til kommentar

Jeg er enig at hvis det hadde vært vilje så ville det vært null problem å løse sykepleierkrisen. Men det er ikke vilje til å bruke enda mer penger på sykepleiere.

Men jeg er også delevis enig med myndighetene. Det er ikke for få sykepleiere i Norge, vi er på fjerdeplass i verden og det har økt kraftig siden 2000. Jeg vil heller at vi nedprioriterer noen av de mindre viktige oppgavene, gir bort enkle oppgaver som rengjøring og mat til ufaglærte og at vi fokuserer på etater hvor vi ikke gjør det like godt internasjonalt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (2 timer siden):

 

Er politikerne dumme eller er det noe lurt plott jeg ikke kjenner til?

 

Denne kan jeg! 

 

Nei, og nei. Det er din enorme uvilje til å akseptere at noen problemer er vanskelige å løse uten urimelige kompromiss som er problemet. 

Lenke til kommentar

Det utdannes da drøssevis med sykepleiere? Problemet er vell å holde på de. Opp med lønnen og bedre vilkår. Steng bruken av vikarer som tømmer budsjettene.

Leger derimot, der må de mate på. Er jo omtrent ingen som blir utdannet her i landet og kravene for å komme inn er idiotiske.

Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (1 time siden):

Jeg bemerker også at mye helsepersonell ikke en gang kan norsk, 

Dette tok livet av min far på et sykehjem her til lands.. 

Ikke skjønte de ansatte norsk, ikke skjønte de noe annet heller. Og vakthavende lege ble ikke tilkalt. Jo forresten, etter at han var død..

Han hadde lett overlevd hvis noe var blitt gjort.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...