Gå til innhold

Hvilke endeavslutninger til høytallerkabel mest hensiktsmessig på skrukontakt


Anbefalte innlegg

Heisann.

Har hatt enda en av disse endeløse samtalene med en kompis om kvalitet på høytalerkabler, som egentlig aldri ser ut til å få noen konklusjon. Forøvrig en av de minst viktigste sakene så langt i år, men heftig diskutert av enelleranna merkelig grunn.

Som en liten dråpe i denne sjøen omhandler det hvordan høytallerkablene egentlig burde kobles til forsterkeren. For den aktuelle forsterkeren, så er det skrutilkobling av denne type: <link til nakamichiplugs.com>.

Selv har jeg ikke brydd med særlig om annet enn å enkelt og greit bare stappe kablene inn i hullene i skruterminalen og skru til. Men min kompis audioguruen er fast bestemt på at her bør vi inn med endehylser for at det skal bli ordentlig.

Jeg regner med at han egentlig har rett, bortsett fra at jeg er uenig pga:

  • Hjemmeforsterker, 80W og 4 ohm - blir jo aldri strømmer som gjør ledninga varm uansett.
  • En liten dipp loddetinn på enden av den isolerte ledningsstumpen gjør samme nytte (dvs, slipper at noen tynne kordeler ikke treffer i hullet).
  • Koster jo en formue å skulle investere i krympeutstyr til hjemmebruk (elektrikere pleier jo å fyke rundt med dette i verktøykassa)

Så konklusjon, audioguruen (ellers veldig god kompis) mener at krymp/endehylse er best mens jeg synes at en liten dert loddetinn løser samme problemet minst like bra, kanskje ikke like elegant - men hvem stikker vel huet ned bak tv-benken for å sjekke.

Hva tenker dere som holder på mye med større lydanlegg ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Maabren said:

Du kan prøve sølvlodding av ledningsenden.

 

 

Hm. Høyere temperatur, krever vel gjerne gassbrenner for å få smeltet sølvet.

Har du testet dette selv - er det f.ex. problematisk mhp varmespredning til isolasjon på ledning ?

Lenke til kommentar

Med flussmiddel blir smeltetemp ca 6-750 grader alt etter type loddesølv. Brukte raud og svart krympestrømpe etterpå for å pynte på enden samt angje + og -. Men blir jo fort nokre hundrelapper dette og. Har prøvd fordi eg hadde loddesølv til overs fra eit anna prosjekt, meiner eg brukte ein liten propanbrenner med liten flamme. Fjerna ca 25 mm isolasjon og tok på fluss og sølvlodd på ca 10 mm(enden). Nesten som å bruke loddebolt bare med flamme. 

Lenke til kommentar
14 hours ago, mobile999 said:

Bananplugger finnes jo i små størrelser.

Aha, du vet ikke tilfeldigvis hva disse kalles på engelsk? Evt link til norsk nettbutikk som har disse inne ?

 

14 hours ago, sverreb said:

Ca 160,- + MVA fra aliexpress for et kit med hylser og krympetang.

Du har nok dett, det er frakten som koster penger. Men nå har jeg kabelskotang fra Biltema og disse kabelskoene med gaffel-utforming, og anser meg sånn sett som godt bemidlet med verktøy 😁

 

8 hours ago, sedsberg said:

Problemet er at det kan være vanskelig å skru disse hardt nok til så det ikke blir problemer med oksidasjon over tid.

Ja ikke sant, er gjerne dårlig grep rundt plasthettene og trangt så det fingrene ikke får ordentlig tak. Men skulle tro en slags kontaktfett skulle kunne motvirke noe av denne korrosjonen, til og med vaselin har jeg hørt folk anbefale.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, mobile999 said:

"Banana plugs" + størrelsen du trenger, f.eks. 2mm.

Aha. Tror jeg fant noe aktuelt her, ikke akkurat sånne bananplugger som jeg tenkte på, men kom inn da jeg søkte:

8PCS Gold plated 2mm Pin Banana connector HIFI Speaker Cable Audio Male Plug (ebay)

Det er jo faktisk massevis av alternative varianter når jeg søker på "banana plugs male 2 mm" på ebay.

Lenke til kommentar
3 hours ago, geir__hk said:

Du har nok dett, det er frakten som koster penger. Men nå har jeg kabelskotang fra Biltema og disse kabelskoene med gaffel-utforming, og anser meg sånn sett som godt bemidlet med verktøy 😁

Det var pris inkludert frakt (men ikke moms)

Lenke til kommentar
1 hour ago, Rune_says said:

Fine no, men nå husker jeg jo at jeg ikke har delt bilde av den faktiske forsterkeren - der er hullene så nær chassis at jeg tror disse blir for tykke til å passe, men jeg ser også at denne produsenten også har tilsvarende med bøy.

Lenke til kommentar
4 hours ago, fwrummel said:

Ellers så mener jeg at det ikke er nødvendig hverken med sko, endehylser eller lodding.

Det blir veldig god kontakt og liten overgangsmotstand ved å putte ledningene direkte inn i koblingen.

Takk for den, alltid godt å ha en fagmann i ryggen når temperaturen på dialogen øker :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...