EmilD Skrevet 2. oktober Del Skrevet 2. oktober Hei, Jeg og en kompis snakket om filmen 2001: A space odyssey. Han er fra Mandal og sa setningen "Han leste leppene de sine.". Jeg syntes det var en rar ting å si, men forstår at ting er ulikt på dialekter. Spørsmålet vårt videre var om det er feil å skrive "Han leste leppene de sine.", enten på bokmål eller nynorsk? Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 2. oktober Del Skrevet 2. oktober Det er feil. Han leste leppene deres er korrekt. 1 Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 2. oktober Del Skrevet 2. oktober Det er vanlig å si på sørlandsdialekt, men det er feil å skrive. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 2. oktober Del Skrevet 2. oktober Eller som her "Han læsste léppan dæmmes" Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 2. oktober Del Skrevet 2. oktober Riktig i tale i enkelte dialekter Jeg er sør-vestlending (grenseområdene mellom Sør- og Vestlandet), og jeg ville sagt "Han leste leppann dei sine", men Mandalsdialekten kategoriseres som Sørlandsk, og dermed litt nærmere bokmål, og dermed sa han nok; "Han leste leppene de sine". Nei, det er ikke riktig i skrift verken på bokmål eller nynorsk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå