Vintersko Skrevet 2. oktober Del Skrevet 2. oktober Sikkert ingen overraskelse for mange,men her er en mann som har stjålet fra eldre når vedkommende var ansatt i hjemmesykepleien dømt til å betale 100 kroner og en bot på 7000 kr. Det er altså av samfunnet definert som mindre lovbrudd enn f.eks å snakke i telefon mens man sitter og venter på grønt lys. Her er saken: https://www.vg.no/nyheter/i/al4pyL/hjemmesykepleieren-i-horten-ble-fanget-paa-video-her-stjeler-han-fra-veska-doemt-til-aa-betale-tilbake-100-kroner 2 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 2. oktober Del Skrevet 2. oktober Han gikk 7000kr i minus, ikke spesielt lønnsomt. 1 Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 2. oktober Del Skrevet 2. oktober 6 minutes ago, Uderzo said: Han gikk 7000kr i minus, ikke spesielt lønnsomt. Ikke dersom han slapp unna med de andre tyveriene han var mistenkt for. 2 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 2. oktober Del Skrevet 2. oktober Skavold skrev (2 minutter siden): Ikke dersom han slapp unna med de andre tyveriene han var mistenkt for. Det hevdes at han stjal til sammen minst 4900kr(men som han ikke er blitt dømt for), så hvis det stemmer så går han nok fremdeles i minus. Nå synes jeg det er noe rart å dra opp denne saken som et eksempel på at kriminalitet lønner seg, riktignok under skjerpede omstendigheter, men likevel en småkriminell. Borettslaget mitt hadde nettopp innbrudd i bodene våre, flere fikk syklene sine stjålet som til sammen var verdt godt over 100 000, det er kriminalitet som lønner seg. Både kjeltringene og syklene var nok ute av landet kort tid etter raidet, og stort sett så har ikke politiet sjans til å stoppe dem. Norge er et paradis for vinningskriminelle. 3 2 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 2. oktober Del Skrevet 2. oktober 1 hour ago, FriskLuft said: Sikkert ingen overraskelse for mange,men her er en mann som har stjålet fra eldre når vedkommende var ansatt i hjemmesykepleien dømt til å betale 100 kroner og en bot på 7000 kr. Det er altså av samfunnet definert som mindre lovbrudd enn f.eks å snakke i telefon mens man sitter og venter på grønt lys. Her er saken: https://www.vg.no/nyheter/i/al4pyL/hjemmesykepleieren-i-horten-ble-fanget-paa-video-her-stjeler-han-fra-veska-doemt-til-aa-betale-tilbake-100-kroner Hva mener du dommen burde være for å stjele 100kr? Fengsel? Alt mulig annet han kan ha gjort (og strengt tatt sikkert har gjort) er helt irrelevant. Han kan jo ikke straffes for noe han ikke er dømt for. Saken, juridisk sett, er at han har stjålet 100kr, så siden du mener at straffen er for lav. Hva burde den vært? (han har nok også mistet jobben, eller forlatt den frivillig, ettersom han ikke jobber der lengre) Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 2. oktober Forfatter Del Skrevet 2. oktober WiiBoy skrev (1 time siden): Hva mener du dommen burde være for å stjele 100kr? Fengsel? Alt mulig annet han kan ha gjort (og strengt tatt sikkert har gjort) er helt irrelevant. Han kan jo ikke straffes for noe han ikke er dømt for. Saken, juridisk sett, er at han har stjålet 100kr, så siden du mener at straffen er for lav. Hva burde den vært? (han har nok også mistet jobben, eller forlatt den frivillig, ettersom han ikke jobber der lengre) 100 kroner bør da straffes høyere enn f.eks trafikkforselser som ikke bruk av håndfri mobil mens man sitter i bilen og venter på grønt lys? Nå har jeg aldri gjort noe slikt selv,aldri bøtelagt overhodet,ikke en parkeringsbot heller og selvfølgelig aldri stjålet noe. Sånn sett har aldri dette berørt meg,men sett fra mitt ståsted så synes jeg tyveri som her fra eldre straffes alt for lavt. En minimumsstraff for tyveri burde være 3 mnd i fengsel fra første krone eller f.eks 3 mnd lønnsstrekk. Slik domstolene fungerer i dag så synes jeg personlig at de som gjør noe galt mot andre slipper for lett unna. Samtidig er brudd på bestemmelser der ingen andre enn man selv blir berørt for hardt straffet. Dette med straffenivået på ulike type kriminalitet er etter min mening feil og da ser man slike effekter at en eldre dame på 80 kan miste hele pensjonen sin og vedkommende som gjør det slippe med kanskje en bot,om det i det hele tatt straffes,mens politiet kan ta folk som sitter å prater i lyskryss og slenge på 15000 kr for dette. Da mister man liksom troen på samfunnet og reglene som gjelder. Det mangler en helhetlig fornuftig vurdering av ulike straffebestemmelser på tvers av ulik form for kriminalitet. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 2. oktober Del Skrevet 2. oktober 5 hours ago, FriskLuft said: 100 kroner bør da straffes høyere enn f.eks trafikkforselser som ikke bruk av håndfri mobil mens man sitter i bilen og venter på grønt lys? Nå har jeg aldri gjort noe slikt selv,aldri bøtelagt overhodet,ikke en parkeringsbot heller og selvfølgelig aldri stjålet noe. Sånn sett har aldri dette berørt meg,men sett fra mitt ståsted så synes jeg tyveri som her fra eldre straffes alt for lavt. En minimumsstraff for tyveri burde være 3 mnd i fengsel fra første krone eller f.eks 3 mnd lønnsstrekk. Slik domstolene fungerer i dag så synes jeg personlig at de som gjør noe galt mot andre slipper for lett unna. Samtidig er brudd på bestemmelser der ingen andre enn man selv blir berørt for hardt straffet. Dette med straffenivået på ulike type kriminalitet er etter min mening feil og da ser man slike effekter at en eldre dame på 80 kan miste hele pensjonen sin og vedkommende som gjør det slippe med kanskje en bot,om det i det hele tatt straffes,mens politiet kan ta folk som sitter å prater i lyskryss og slenge på 15000 kr for dette. Da mister man liksom troen på samfunnet og reglene som gjelder. Det mangler en helhetlig fornuftig vurdering av ulike straffebestemmelser på tvers av ulik form for kriminalitet. Først så er det litt rart at man ikke differensierer hvor man bruker mobiltelefon i bil. Det at det er like ulovlig å stå stille som å ligge i 110 på motorvei er rart, men at man kun 10'200 for å skrive meldinger/surfe på internett når man kjører i 110 på motorvei er lite. Vi snakker om en av de maskinene som dreper/alvorlig skader flest folk, og da skal man fokusere. Det blir uansett en annen diskusjon Men du mener da at; en 17 åring som stjeler en sjokolade i butikken skal få 3 måneder i fengsel. du finner en 100 lapp på gata og beholder den selv og ikke returnere den til eier/hittegods (som loven sier) og fortjener 3 måneder i fengsel. du tok med deg en genser fra parken, som du trodde var din. Du blir ikke trodd på at det var en misforståelse, 3 måneder i fengsel. Det sier seg selv at du ikke mener dette. Jeg tviler også på at du mener at vi skal ha egen strafferamme for voksne menn som stjeler fra gamle damer. Han har helt, helt sikkert stjålet mye fra mange men det hjelper ingenting hvor sikre vi er. Han ble kun funnet skyldig i ett tilfelle av 100 kr, og dommen forholder seg til det. Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 2. oktober Del Skrevet 2. oktober Denne eprsonen vil også få dette på rullebladet, så han vil aldri få en jobb med sårbare mennesker igjen, det vil si skole, helse, sosialt arbeid etc Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 2. oktober Forfatter Del Skrevet 2. oktober WiiBoy skrev (16 minutter siden): Først så er det litt rart at man ikke differensierer hvor man bruker mobiltelefon i bil. Det at det er like ulovlig å stå stille som å ligge i 110 på motorvei er rart, men at man kun 10'200 for å skrive meldinger/surfe på internett når man kjører i 110 på motorvei er lite. Vi snakker om en av de maskinene som dreper/alvorlig skader flest folk, og da skal man fokusere. Det blir uansett en annen diskusjon Men du mener da at; en 17 åring som stjeler en sjokolade i butikken skal få 3 måneder i fengsel. du finner en 100 lapp på gata og beholder den selv og ikke returnere den til eier/hittegods (som loven sier) og fortjener 3 måneder i fengsel. du tok med deg en genser fra parken, som du trodde var din. Du blir ikke trodd på at det var en misforståelse, 3 måneder i fengsel. Det sier seg selv at du ikke mener dette. Jeg tviler også på at du mener at vi skal ha egen strafferamme for voksne menn som stjeler fra gamle damer. Han har helt, helt sikkert stjålet mye fra mange men det hjelper ingenting hvor sikre vi er. Han ble kun funnet skyldig i ett tilfelle av 100 kr, og dommen forholder seg til det. Jeg mener straffene for å påføre skade på andre er generelt for lave sammenlignet med en del andre straffereaksjoner som samfunnet gir. Det er som du selv er inne på snodig at en straffereaksjon med mobil i stillestående kø skal straffes likt som en som kjører i fart. At en person som stjeler fra eldre skal slippe unna med lavere reaksjon enn personen som tar opp mobilen mens han sitter i stillestående kø er rett og slett tullete og er med på å undergrave rettsstaten. 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november (endret) Om man tror på Karma (som jeg gjør) er det aldri lønnsomt å gjøre noe gale. Man blir straffet for det en eller annen gang på en eller annen måte.. Endret 11. november av Delvis 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november 24 minutes ago, Delvis said: Man blir straffet for det en eller annen gang på en eller annen måte. En veldig mye brukt straffemetode er å la dem dø av alderdom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå